یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

تاسیسات هسته‌ای ایران از مصونیت امنیتی برخوردار است/ در صورت تائید دخالت اسرائیل در ماجرای نطنز، ایران می‌تواند طرح دعوی کند

۱۳۹۹/۰۴/۲۹ - ۲۳:۳۵:۱۴
کد خبر: ۱۰۳۱۱۵۶
تاسیسات هسته‌ای ایران از مصونیت امنیتی برخوردار است/ در صورت تائید دخالت اسرائیل در ماجرای نطنز، ایران می‌تواند طرح دعوی کند
یک کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: اگر ثابت شود رژیم صهیونیستی نفوذ کرده و با استفاده از فناوری‌های نظامی پیشرفته به تاسیسات هسته‌ای نطنز حمله کرده و دست به تخریب زده، این حق برای جمهوری اسلامی ایران باقی می‌ماند در سازمان‌های بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی و آمریکا طرح دعوی کند و حتی پاسخ مناسب نظامی به اسرائیل بدهد.

«حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر دخالت در حادثه تاسیسات هسته‌ای نطنز گفت: با توجه به اینکه ایران توافق‌نامه برجام را امضا کرده و همه تاسیسات هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار دارد، لذا به لحاظ حقوق بین‌الملل هیچ قدرتی نمی‌تواند به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند چه حمله سایبری، چه هوایی و یا انجام عملیات تخریبی، چراکه این نقض آشکار قوانین بین‌المللی است به اعتبار اینکه این تاسیسات تحت نظارت و پوشش آژانس بوده و از مصونیت امنیتی، برخوردار است.

هانی‌زاده افزود: اگر ثابت شود رژیم صهیونیستی نفوذ کرده و با استفاده از فناوری‌های نظامی پیشرفته به تاسیسات هسته‌ای نطنز حمله کرده و دست به تخریب زده، این حق برای جمهوری اسلامی ایران باقی می‌ماندکه در سازمان‌های بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی و آمریکا طرح دعوی کند و حتی پاسخ مناسب نظامی، به اسرائیل بدهد. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه این مدعا را بخشی از سیاست اسرائیل دانست و بیان کرد: در رژیم صهیونیستی همواره سنتی است که یکسری ابهاماتی در رفتار امنیتی و سیاسی‌اش ایجاد می‌کند، گاهی برخی از مقامات رژیم صهیونیستی ادعا کردند اسرائیل نفوذ کرده و تاسیسات هسته‌ای نطنز را مورد حمله قرار داده و برخی از مقامات، چنین ادعایی را نفی می‌کنند و این بخشی از رفتار سیاسی رژیم صهیونیستی است که در چنین مواردی به دلیل وحشت از واکنش منطقه‌ای و جهانی و وحشت از واکنش ایران، معمولا به صورت دوگانه و دوپهلو موضع می‌گیرند.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: از یک سو قصد دارند وانمود کنند، اسرائیل توانمندی بالایی برای نفوذ در تاسیسات هسته‌ای ایران دارد و از دیگر سو این نگرانی نزد مقامات رژیم صهیونیستی هست که ایران و محور مقاومت پاسخ کوبنده‌ای به این اقدام اسرائیل بدهند. به همین دلیل باید کمیته‌ای در این خصوص تشکیل شود، مسئله را بررسی و نتایج را اعلام کند. در این صورت ایران پاسخ مناسبی خواهد داد و در مکان و زمان مناسب ایران امکانات و توانمندی برای پاسخ قاطع به تجاوزات رژیم صهیونیستی دارد.

او درباره امکان تشکیل این کمیته گفت: سازمان انرژی هسته‌ای در کشور کمیته‌ای تشکیل داده و در حال بررسی جزئیات این حادثه است لذا این کمیته فنی باید بررسی کند و ببیند آیا عوامل رژیم صهیونیستی دخیل بوده‌اند یا حادثه‌ای اتفاقی بوده است‌. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز