قاسم محبعلی:

الکاظمی به دنبال تنش‌زدایی بین ایران و عربستان و آمریکا است/ نفوذهای آمریکا در عراق غیرقابل چشم‌ پوشی است

۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۲۳:۳۰:۳۷
کد خبر: ۱۰۳۲۶۱۱
الکاظمی به دنبال تنش‌زدایی بین ایران و عربستان و آمریکا است/ نفوذهای آمریکا در عراق غیرقابل چشم‌ پوشی است
دیپلمات پیشین کشورمان گفت: الکاظمی برای اینکه یک وضعیت باثبات‌تر و آرام‌تری ایجاد شود تلاش می کند بین این سه بازیگر (ایران، آمریکا، عربستان) به نوعی، حداقل در سطح عراق به نوعی آتش بس و یا تنش‌زدایی به وجود بیاورد.

«قاسم محبعلی»، مدیرکل پیشین امورِ خاورمیانه وزارت امور خارجه، درباره سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، به تهران و ابعاد این سفر به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا گفت: به هر حال الکاظمی، وضعیت عراق را درک کرده چراکه مشکلات عراق وقتی کاهش می‌یابد که یک نوع تشنج‌زدایی بین ایران و عربستان از یک سو و ایران و آمریکا از سوی دیگر صورت گیرد. به بیانی دیگر عراق به سرزمین رقابت و حل و فصلِ اختلافات از یک سو بین ایران و عربستان و از سوی دیگر بین آمریکا و ایران تبدیل شده است.

دیپلمات پیشین کشورمان افزود: بازیگرانی که در داخل عراق هستند هرکدام به نوعی به یکی از این طرف‌ها، نزدیک یا وابسته هستند. به هر حال از یک سو ایران و عراق همسایه هم هستند و از سوی دیگر عربستان هم همسایه عراق است و آمریکا نیز طبیعتا پس از سرنگونیِ صدام، بزرگترین و موثرترین بازیگر در عراق است چراکه هم پایگاه دارد و هم قراردادهای نفتی با عراق منعقد کرده است.

محبعلی ادامه داد: به هر حال، نفوذهای آمریکا در عراق غیرقابل چشم‌ پوشی است و دولت و نیروهای عراق  نمی‌توانند بدون خواستِ آمریکا، تصمیم بسیار جدی بگیرند بنابراین الکاظمی برای اینکه یک وضعیت باثبات‌تر و آرام‌تری ایجاد شود، تلاش می کند بین این سه بازیگر به نوعی، حداقل در سطح عراق به نوعی آتش بس و یا تنش‌زدایی به وجود بیاورد.

این تحلیلگر مسائل منطقه تصریح کرد: به همین دلیل، الکاظمی ابتدا سفری به عربستان برنامه‌ریزی کرد و بعد هم از آنجا سفری به ایران برنامه‌ریزی کرد. در واقع الکاظمی با برنامه‌ریزی برای سفر به ایران و عربستان به دنبال این است که در دوران نخست وزیری موقت خود، زمینه‌های مطلوبی را برای کاهش تنش‌ها ایجاد کند. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز