رئیس ادوار خانه احزاب ایران:

تعداد احزاب بالاست به همین دلیل جایگاهی برای آن قائل نیستند/ در دوره روحانی خانه احزاب فعال‌تر شد/ احزاب به خودباوری لازم نرسیدند

۱۳۹۹/۰۵/۱۱ - ۰۵:۰۴:۲۷
کد خبر: ۱۰۳۷۲۷۴
تعداد احزاب بالاست به همین دلیل جایگاهی برای آن قائل نیستند/ در دوره روحانی خانه احزاب فعال‌تر شد/ احزاب به خودباوری لازم نرسیدند
رئیس ادوار خانه احزاب ایران گفت: با آمدن روحانی، در حوزه احزاب، وزارت کشور نسبت به زمان احمدی نژاد فعال تر شد به همین دلیل خانه احزاب، شکل گرفت که ابتدا دوجریانی و بعدها سه جریانی شد.

«قدرتعلی حشمتیان»، دبیر کل حزب مستقل و اعتدال ایران و رئیس ادوار خانه احزاب ایران، در پاسخ به این سوال که در سال های اخیر وضعیتِ فعالیت احزاب و تشکل‌ها را نسبت به دولت‌های قبلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: بحث حزب در کشور ما به این دلیل که مسئولین کشور ما اعتقادی به حزب ندارند همواره در حاشیه قرار گرفته است. در ابتدایِ انقلاب، حضرت امام برای تشکیل و راه‌اندازیِ حزب جمهوری اسلامی کمک کردند. پس از آن هم جامعه روحانیت و حزب موتلفه جزو احزابی بودند که اصول گرایی را تشکیل دادند.

او افزود: پس از مدتی، حتی خود مقام معظم رهبری، اوایل انقلاب دبیر کل حزب جمهوری اسلامی بودند. بعد از آن تعدادی از آقایان خدمت امام رسیدند و مجمع روحانیون شکل گرفت و به ترتیب، حزب کارگزاران و گروه های دیگر و بعدها، احزاب اصلاح طلب شکل گرفتند. بعد از آن هم در مجلس پنجم که بنده نماینده بودم در آن مجلس برای اولین بار به اسم اعلام کردند، از تشکل های موجود و جریان های کشور 127 نفر به عنوان نماینده اصول گرا و 108 نفر به عنوان نماینده اصلاح‌طلب هستند و 38 نفر هم به عنوان نمایندگان مستقل واعتدال گرا هستند.

دبیر کل حزب مستقل و اعتدال ایران ادامه داد: لذا سه جریانی شدن از مجلس پنجم شروع شد تا مجلس پنجم، دو جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی وجود داشت. اما از مجلس پنجم به بعد، یعنی از سال 75، مجلس سه جریانی شد که در آن مجلس بنده طبق فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده بودند خیر دنیا و آخرتِ شما این است که مستقل باشید ما هم شعار خودمان را بر اساس همین فرمایش ایشان قرار دادیم و خانه احزاب شکل گرفت و بنده هم به عنوان یکی از موسسین خانه احزاب در کنار سایرین، خانه احزاب را راه اندازی کردیم.

رئیس ادوار خانه احزاب ایران عنوان کرد: پس از تاسیس خانه احزاب، در دورانِ خاتمی، احزاب در فضای سیاسی بازتر عمل می‌کردند و راحت تر سخن می‌گفتند. تا اینکه احمدی نژاد آمد که متاسفانه، او مجموعه خانه احزاب و ساختمان آن را در وزارت کشور تعطیل کرد تا اینکه روحانی آمد و وزارت کشور نسبت به زمان احمدی نژاد، فعال تر شد. به همین دلیل خانه احزاب شکل گرفت که ابتدا دو جریانی و بعدها سه جریانی شد که 7 نفر اصول گرا، 7 نفر اصلاح طلب و 7 نفر مستقل یعنی 21 نفر، شورای مرکزی آن را تشکیل دادند. در مجمع عمومی هم بنده با رای 81 نفر از احزاب کشور به عنوان منتخب احزاب کشور انتخاب شدم و به صورت قانونی باید در دور اول، با توجه به اینکه می خواستند تعامل باشد قرعه کشی کردند و غفوری فر رئیس خانه احزاب شد و بنده به همراه حسین کمالی در آن موقع، نایب رئیس شدیم.

این نماینده پیشین مجلس اضافه کرد: سال دوم بنده رئیس خانه احزاب ایران شدم و حسین کمالی از اصلاح طلبان، نایب رئیس اول و شهاب الدین صدر از اصولگراها به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند. شهاب الدین صدر جزو مستقلین نبود بلکه از اصولگرایان بود. دوره قبل هم روح الامینی رئیس شد و بنده و حسین کمالی مجددا نایب رئیس بودیم. این دوره هم شهاب الدین صدر رئیس خانه احزاب شد.

حشمتیان افزود: اعتقاد به حزب در کشور ضعیف است. ساختار در کشور درست است منتهی تعداد احزاب چون زیاد بودند جایگاهی برایشان قائل نبودند که قانون جدید احزاب به این موضوع پرداخت که 256 حزب مجوز از زمان خاتمی تا زمان روحانی گرفته بودند. در حال حاضر  طبق قانون جدید، 116 حزب تشکیل شده که از این تعداد، 82 حزب ملی و 34 حزب استانی داریم. منتهی مشکلی که در کشور ما مطرح است این است که چون تعداد احزاب زیاد است اولا به نظراتِ احزاب توجه نمی‌کنند و دوم اینکه، مسئولین ما در زمان انتخابات چه مجلسیان و چه دولتمردان متاسفانه به اسم حزب  وارد انتخابات می‌شوند اما زمانی که انتخاب می‌شوند، می‌گویند جزو هیچ حزبی نیستم.

نماینده احزاب ملی در کمیسیون ماده 10 احزاب گفت: در وهله اول مسئولان باید به احزاب توجه کنند و خودِ احزاب نیز جایگاه خودشان را بدانند و تقویت کنند. در واقع احزاب باید جایگاه خودشان را با ارائه نظرات و پیشنهادات به مسئولان تقویت کنند تا این ارتباط دو سویه شود و هم احزاب به خودباوری برسند و هم دولتمردان بدانند که باید از احزاب، نظر و مشاوره بگیرند.

او در پایان گفت: در حال حاضر مشکلات بسیاری داریم از مشکل اقتصادی گرفته تا مشکل جوانان و بیکاری. درباره بحث کرونا واقعا درست است که نسبت به بعضی کشورها موفق بودیم اما در حوزه مسائل اقتصادی و جوانان مشکل داریم؛ علتش این است که مسئولان ما، احزاب را به عنوان پل ارتباطی بین مردم و خودشان هنوز قبول ندارند. از این رو خودشان برنامه‌ریزی می‌کنند و خودشان با مردم ارتباط دارند. به همین دلیل احزاب نقش پررنگی نمی توانند داشته باشند چون به جایگاهشان توجه نمی‌شود و چون به جایگاهشان توجه نمی‌شود، هم قطعا جایگاه احزاب کمرنگ می‌شود و هم مسئولان به خاطر عدم توجه به احزاب نمی‌توانند با مردم به درستی، ارتباط برقرار کنند. بنده احساسم این است که مسئولین بی توجهی می‌کنند و احزاب هم به خودباوری لازم نرسیدند که به تعبیری خودی نشان دهند. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز