وزیر نیرو:

۲۴ سد در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیده است

۱۳۹۹/۰۵/۲۳ - ۱۰:۲۴:۵۱
کد خبر: ۱۰۴۳۳۵۶
۲۴ سد در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیده است
وزیر نیرو گفت:در این دولت به تنهایی 24 سد با قدرت تنظیم2.5میلیارد متر مکعب تا امروز به ثمر رسیده است . هدف اصلی و مهم این طرح هاتامین اب شرب مردم است و برای تثبیت جمعیت و رفاه مردم است.

به گزارش گروه سیاسی برنا، «رضا اردکانیان»  وزیر نیرو در آیین بهره برداری از طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک در نواحی مرزی کشور گفت: در شانزدهمین هفته پویش الف ب ایران هستیم. 54 طرح با احتساب طرح امروز به افتتاح رسیده با سرمایه گذاری16 هزار میلیارد تومان دربخش های برق و اب فاضلاب و 196 طرح دیگر تا پایان سال با سرمایه گذاری 34 هزار میلیارد تومان می ماند. طرح توسعه منابه اب و خاک در مناطق مرزی کشور طرح امروز است، ایران از حیث تنوع مسایل آب های مرزی و حوزه مشترک وضعیت منحصر به فرد دارد.

او بیان کرد: قبل انقلاب این کشور با همین سرمایه و حق ابه تنها یک طرح مرزی به اجرا رسید و سد ارس با قدرت تنظیم 650 میلیون متر مکعب در سال بر روی رودخانه ارس به بهره برداری رسید و پس از انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم 28 سد دیگر در چهار دوره دولت های قبلی نتیجه داد و در این دولت به تنهایی 24 سد با قدرت تنظیم2.5میلیارد متر مکعبتا امروز به ثمر رسیده است . این طرح ها هدف اصلی و مهم تامین اب شرب مردم است و برای تثبیت جمعیت و رفاه مردم است. اب شرب 46 شهر و یک هزار و سی و شش روستا از محل این طرح ها تامین شده است

وزیر نیرو گفت: 370 مگابات ظرفیت برق ابی روی این سد ها است. از نظر شبکه های مدرن ابیاری و زه کشی تا حدود 200 هزار هکتار برنامه ریزی شده است که به مرور به مدار می ایند و نقش مهمی در تولید مواد غذایی دارند. از حیث سطح زیر کشت ابی 5 امین کشور هستیم. در دنیا به ازای هر هزار نفر چهل هکتار زمین تحت کشت ابی است و در کشور ما این نسبت دو نیم برابر است حدود صد هکتار.

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز