رئیس جمهور آینده باید اقتصاددان باشد یا نظامی؟

۱۳۹۹/۰۵/۳۱ - ۰۵:۴۲:۳۱
کد خبر: ۱۰۴۶۶۹۴
رئیس جمهور آینده باید اقتصاددان باشد یا نظامی؟
با نزدیک شدن به انتخابات 1400 اظهارنظرها درباره چند و چون کاندیداهای این انتخابات بالا گرفته است. برخی بر آنند که با توجه به اینکه مشکل اصلی کشور، اقتصاد است، بهتر است رئیس‌جمهور آینده فردی اقتصاددان باشد و برخی معتقدند که باید فرد نظامی باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، با نزدیک شدن به انتخابات 1400 اظهارنظرها درباره چند و چون کاندیداهای این انتخابات بالا گرفته است. برخی بر آنند که با توجه به اینکه مشکل اصلی کشور، مسئله‌ اقتصاد است بهتر است رئیس‌جمهور آینده فردی اقتصاددان باشد، اصولگرایان نیز که فعالیت‌های انتخاباتی خود را از الان شروع کرده‌اند و گروه‌های مختلفی تحت عنوان شاجا، جمنا و... به راه انداخته‌اند، بر نظامی بودن رئیس‌جمهور آینده تاکید دارند.

پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس دهم، که به گفته‌ خودش معتقد به محسن رضایی است و او را یک آدم استراتژیست و دارای تفکر می‌داند، در گفتگویی بر حضور یک نظامی در پست ریاست جمهوری تاکید کرد و گفت: «دیدگاهی که وجود دارد و بعضا هم رسانه ها این را تشدید می کنند و گسترش می دهند که نظامی ها، نباید رئیس جمهور شوند، من اعتقاد دارم که اگر یک نظامی رئیس جمهور شود حتما می تواند کشور را از مشکلات نجات بدهد.»

مصطفی تاجزاده در واکنش به سخنان پورمختار توییت کرد: «عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس که سابقا نظامی بوده گفته اگر یک نظامی رییس‌جمهور شود حتما می‌تواند کشور را از مشکلات نجات بدهد. گویا دولت پنهان تاب مستوری از دست داده و قصد قبضه ظاهر و باطن قدرت را دارد.»

«حسین الله‌کرم»، رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله، نیز در گفتگویی اظهار کرد: «اینکه یک نفر با سابقه نظامی می‌تواند کشور را نجات دهد، به مقطع زمانی و وضعیت کشور بستگی دارد. معتقدم امروز ایران یک قدرت منطقه‌ای است و اگر وظایف خود را انجام ندهد تجزیه می‌شود... یک فرد نظامی استراتژیک برای این کار شایسته‌تر است... اگر مردم به این درک برسند که ایران باید وظیفه منطقه‌ای خود را انجام دهد، حتما به فرد نظامی استراتژیک رأی خواهند داد» و در نهایت هم او در پاسخ به این پرسش که آیا امروز مردم به این درک رسیده‌‌اند، پاسخ داد: «بله، رسیدند».

چنانچه ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس، در گفتگویی تاکید کرده بود: «رادیکالیسم در اروپا هم دارد رأی می‌آورد. حزب‌های راستگرا پیروز می شوند و این نشان می‌دهد که در آینده وقوع جنگ‌های نیابتی شدید می‌شود. لذا می‌خواهم بگویم آدم متناسب با این فضا باید بیاید سر کار که بتواند ایران را حفظ کند. بعد از مشروطه ایران را به سه منطقه تقسیم کردند، رضاشاه آمد و همه اینها را جمع کرد. در همین جمهوری اسلامی هم نظامی‌گری می آید و شوخی ندارد. البته معلوم نیست که حتما آن فرد نظامی باشد بلکه ادبیاتش نظامی‌گری خواهد بود.»

«مرتضی طلایی»، سردار پیشین سپاه پاسداران، درباره این موضوع که چه کسی باید در انتخابات 1400 به عنوان کاندیدا حاضر شود؟ به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: «به نظر من فردی که در انتخابات ۱۴۰۰ حضور می‌یابد باید مدیر باشد. ریاست جمهوری نقش چندوجهی دارد، در همه‌ حوزه‌ها کار دولت تخصصی است بنابراین رئیس‌جمهور باید نقش مدیریتی داشته باشد که بتواند مدیران شایسته و لایق را در حوزه‌های تخصصی به کار بگیرد.»

سردار طلایی با تاکید بر کارآمدی فردی که در انتخابات کاندیدا می‌شود، توضیح داد: «ما نمی‌توانیم تفکیکی بین یک اقتصاددان و یک فرد نظامی قائل شویم، کسانی که قابلیت، کارآمدی و توان مدیریتی، تفکر جهادی دارند، می‌توانند در انتخابات حاضر شوند حالا از هر گروهی می‌خواهند باشند مهم پایبندی به اصول، قانون اساسی، ولایت، ملت و کشور است.»

او در خصوص حضور نظامیان در سیاست اظهار کرد: «ما پاسدار هستیم، امام فرمودند اگر سپاه نبود کشور هم نبود، این جایگاه و کارکرد پاسداران است. پاسداران هر روزی و در هر عرصه‌ای که کشور نیاز داشته باشد باید آماده‌ جانفشانی و فداکاری باشند. فرق نمی‌کند سیاست باشد یا اقتصاد.»

«روح‌الله بیگی»، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا بر لزوم بر سر کار آمدن یک اقتصاددان در سال 1400 با توجه مشکلات اقتصادی کشور تاکید کرد و در عین حال در پاسخ به این سوال که به چه دلیل برخی بر نظامی بودن رئیس‌جمهور آینده تاکید دارند، گفت: «ما نمی‌توانیم نظامی‌گری را رد کنیم، مملکت ما نیاز به امنیت دارد و اقتصاد ما در گرو امنیت ما است اما فعلا به برکت خون شهدا امنیت برقرار است اما طبیعتا کسی که نگاه کلان اقتصادی داشته باشد، حتما شفابخش درد کشور خواهد بود.»

تا انتخابات 1400 چند ماه باقی مانده است و هنوز مشخص نیست که اصولگرایان بر اساس چه منطقی بر حضور یک فرد نظامی در راس دولت اصرار دارند و چه زمانی از گزینه‌، مدنظر خود رونمایی خواهند کرد. پس از آن که حضور قالیباف بر کرسی ریاست مجلس مسجل شد برخی همزمان او را کاندیدای ریاست جمهوری سال 1400 می‌دانستند و برخی نیز تاکید داشتند که چنین امری پسندیده نیست. شاید اصولگرایان با مقدمه‌چینی‌های تئوریک خود در پی منطقی‌سازی حضور قالیباف در انتخابات 1400 باشند. با همه این تفاسیر سوابق انتخاباتی موفقیت نظامیان را در پی نداشته است و باید منتظر ماند و دید که نظر مردم سبد رای کدام کاندیدا را پر خواهد کرد. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز