گزارش روز؛

چرا ارزیابی‌ها از عملکرد فراکسیون امید به سمت گزاره‌های منفی رفت؟

۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۰:۵۸:۵۱
کد خبر: ۱۰۴۶۹۹۶
چرا ارزیابی‌ها از عملکرد فراکسیون امید به سمت گزاره‌های منفی رفت؟
عملکرد فراکسیون امید در طرح‌ها و قوانینی که به مجلس ارائه کرد، قابل توجه بود هر چند بسیاری بر طبل ناکارآمدی فراکسیون امیدی‌ها می‌کوبیدند و می‌کوبند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ شاید زمانی که لیست 30 نفره امید برای ورود به مجلس بسته می‌شد هیچ کس فکر نمی‌کرد اعضای آن بتوانند در تعامل با نمایندگان اصولگرای مجلس، سازگاری مطلوبی را ایجاد کنند. هر چند برخی از اعضای فراکسیون سر از فراکسیون‌هایی غیر از فراکسیون امید، درآوردند و مورد انتقاد نیز واقع شدند اما عملکرد فراکسیون امید در طرح‌ها و قوانینی که به مجلس ارائه کرد مورد توجه قرار گرفت هر چند بسیاری بر طبل ناکارآمدی فراکسیون امیدی‌ها می‌کوبیدند و می‌کوبند.

اما اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنیم طرح هایی همچون تصویب لوایح چهارگانه FATF، طرح اصلاح قانون جرم سیاسی، لایحه اخذ تابعیت ایرانی برای فرزندان حاصل از مادران ایرانی و پدران خارجی، طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری، اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، طرح حفظ کرامت آسیب دیدگان اجتماعی، طرح تشدید مجازات اسیدپاشی، طرح نحوه تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی‌ها  و طرح‌های دیگری توسط اعضای فراکسیون امید تصویب شد که از فرصت این گزارش خارج است. در میان این مصوبات، شاید اگر بگوییم یکی از بهترین طرح های تاریخ مجلس ایران، ارائه طرح ممنوعیت حیوان آزاری بوده است، اغراق نکرده باشیم. این طرح نیز توسط اعضای فراکسیون امید در مجلس پیگیری شد. طرح منع حیوان آزاری در 7 ماده در شکل یک قانون مستقل مطرح شد. با تصویب این طرح، اولین قانون برای حمایت از حیوانات در قوانین ایران وضع می شود.

«زهرا ساعی»، عضو فراکسیون امید مجلس دهم، درباره طرح‌های ارائه شده به مجلس دهم از سوی فراکسیون امید به خبرنگار سیاسی برنا گفت: قانون منع به کارگیری بازنشستگان، اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی، بحث همسان‌سازی دریافتی بازنشستگان و مستمری بگیران که در همین هفته بسیار جلو رفت و نهایی شد، مجلس دهم قانون آن را تصویب کرده بود. قانون احیای تالاب‌های کشور، قانون کاهش ساعات کاری بانوان و قانون حمایت از معلولان که با رأى بسیار بالایی در مجلس تصویب شد، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، بحث اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان همگی از قوانین مصوب و از جمله دستاوردهای این فراکسیون بود.

او با تاکید بر اینکه فراکسیون امید در حوزه زنان سرپرست خانوار کارهای خوبی انجام داد، ادامه داد: همچنین بحث‌هایی نظیر شفاف‌سازی، بانکداری و تغییر الگوی بانکداری و بسیاری از مسائل مختلف در کمیسیون‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیز در این فراکسیون مطرح شد. در مجموع فراکسیون امید بسیار فعال بود.»

در واقع به رغم همه انتقادهایی که به فراکسیون امیدی‌های مجلس می‌شد اما این فراکسیون تلاش کرد با فراکسیون‌های مستقلین و اصولگرایان مجلس، ارتباط خوبی داشته باشد و بیش از اینکه تنش در میان آنها حاکم باشد گفتگوی بین فراکسیونی شکل گرفت. در واقع مجلس دهم از منظر سه فراکسیونی بودن شاید قابل توجه باشد چرا که توانست علاوه بر دو جناح، جریان سومی به نام مستقلین را به صورت جدی تر وارد عرصه سیاسی کند.

ساعی در تشریح نحوه تعامل فراکسیون امید با سایر فراکسیون‌ها نیز به خبرنگار سیاسی برنا می‌گوید: «سه فراکسیون در مجلس دهم فعال بودند که هر کدام با توجه به جهت‌گیری‌ها و نگرش‌های سیاسی متفاوتی که داشتند اولویت‌های خاصی را پیگیری می‌کردند. همچنین در بسیاری از مسائل در حوزه منافع ملی دستاوردهای خوبی داشتند.»

علاوه بر اینها نباید دور از نظر داشت که حضور محمدرضا عارف به عنوان رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در مجلس و همچنین قرار گرفتن او در جایگاه ریاست فراکسیون امید با همه انتقاداتی که همواره به او وارد است، توانست در تعدیل اظهارنظرات و هماهنگی و در عین حال کاستن از اختلاف‌ها و تاکید بر اشتراکات جریانات سیاسی، عملکرد قابل قبولی را به جای بگذارد.

«سهیلا جلودارزاده»، دیگر عضو فراکسیون امید مجلس دهم، که چندین دوره در مجلس به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس حضور داشت در رابطه با عملکرد این فراکسیون به خبرنگار سیاسی برنا می‌گوید: «در فراکسیون امید سعی کردیم صدای ملت در مجلس باشیم، آن زمان در مورد مسائلی که در کشور رخ می‌داد به صورت مداوم به مسئولان تذکر می‌دادیم.»

جلودارزاده درباره نحوه تعامل فراکسیون امید با سایر فراکسیون‌های مجلس به ویژه اصولگرایان نیز به تعامل و گفتگوی بین فراکسیونی اشاره کرد و تصریح کرد: «سه فراکسیون در مجلس، در مورد طرح‌ها و لوایح همه با یکدیگر گفتگو کرده و هر کدام دلایل خود برای رد یا تایید آن طرح‌ها را به نمایندگان مجلس ارائه می‌کردند. حتی شورای گفتگویی تشکیل شده بود که از دو طرف در آن حضور داشتند و درباره مسائل کلی کشور با هم تعامل می‌کردند. در واقع اگر اختلافی هم رخ می‌داد، همه تلاش می‌کردند با استدلال به نقطه مشترکی برسند.»

به نظر می‌رسد طی این چهار سال مجلس دهم، به اعتقاد برخی فراکسیون امیدی‌ها از جمله محمود صادقی، نبودِ اطلاع‌رسانی قوی و  یا  به تعبیری انتقادات مغرضانه برخی‌ها در جریان رقیب از فراکسیون امید، موجب تلقی ناکارآمدی مجلس دهم به ویژه فراکسیون امید در میان رأی‌دهندگان  شد که ناامیدی و بی اعتمادی را در میان بخش قابل توجهی از آنها به دنبال داشت. موضوعی که به ویژه در میان جریانات سیاسی به ویژه جریانات سیاسی اصلاح طلب باید مورد کندوکاو بیشتری قرار گیرد.  5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز