اختلاف‌نظر وزیران خارجه اتحادیه‌اروپا در مورد تحریم لوکاشنکو

۱۳۹۹/۰۶/۰۷ - ۱۴:۳۵:۱۹
کد خبر: ۱۰۵۰۷۹۲
اختلاف‌نظر وزیران خارجه اتحادیه‌اروپا در مورد تحریم لوکاشنکو
نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در حالی به پایان رسید که اعضای این اتحادیه نتوانستند در خصوص تحریم «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری بلاروس به توافق برسند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در مورد این سوال که آیا «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری بلاروس به دلیل اقدام علیه مخالفان باید مجازات شود یا خیر، اتفاق نظر ندارند. در حالی که وزیران امور خارجه لیتوانی و جمهوری چک در دیدار با همقطاران اروپایی خود اتحادیه اروپا در برلین موافق تحریم هستند، لوکزامبورگ تاکید دارد این امر می تواند تلاش های میانجیگرانه سازمان امنیت و همکاری در اروپا (OSCE) را دشوارتر کند.

اپوزیسیون در بلاروس دولت را به تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری متهم می کند. بر اساس اطلاع رسمی لوکاشنکو با ۸۰ درصد آرا پیروز انتخابات شده اما اتحادیه اروپا این نتیجه را به رسمیت نشناخته است.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا پیش از این اعلام کرده بودند : علیه عاملان تقلب در انتخابات و خشونت علیه تظاهرات کنندگان در بلاروس اقدامات تحریمی را در نظر می گیرند. در حال حاضر شورای اتحادیه اروپا در حال تهیه فهرستی از افراد است که علیه آنها ممنوعیت ورود به حوزه اروپا و مسدود سازی حساب صادر می شود.

این موضوع در نشست وزیران خارجه اروپا مورد بررسی قرار گرفت. «توماس پتریچک» وزیر امور خارجه چک ، صبح امروز (جمعه) گفت: ما به طور کلی در مورد چگونگی ساختار این فهرست و این که چه کسی باید در آن باشد، توافق داریم. به گفته وی حدود ۲۰ نفر در این فهرست حضور خواهند داشت. وزیران اروپایی همچنین از «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواسته اند تصمیم در این خصوص را در جلسه بعدی وزرای امور خارجه در ۲۴ سپتامبر (۱۴ سپتامبر) نهایی کند.

وزیر خارجه چک با بیان این که لوکاشنکو نیز باید تحریم شود، اما موضوع زمان بندی این مسئله است گفت زمانی اروپا به این کار متوسل می شود که ببیند اوضاع در بلاروس وخیم تر شده است.

در همین حال «لیناس لینکویچیوس» دیپلمات ارشد لیتوانی در مخالفت با قرار دادن لوکاشنکو در این فهرست اعلام کرد: ما باید در مورد آن بحث کنیم. ظاهرا هنوز «ملاحظات تاکتیکی» در این موضوع وجود دارد.

همچنین «ژان اسلبورن» وزیر امور خارجه لوکزامبورگ گفت: «بحث در مورد تحریم ها ادامه دارد. در مورد لوکاشنکو ، اتحادیه اروپا باید این نکته را در نظر بگیرد که سازمان امنیت و همکاری اروپا تلاش می کند تا میان دولت لوکاشنکو و اپوزیسیون میانجیگری کند. البته آنها همچنان می خواهند احتمال ایجاد گفتگو در این کشور را حفظ کنند.»

به گزارش رسانه ها سازمان امنیت و همکاری اروپا امروز جلسه ویژه ای برای رسیدگی به بحران بلاروس برگزار می کند. هفته گذشته این سازمان پیشنهاد میانجیگری بین دولت بلاروس و معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری این کشور را مطرح کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز