یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب:

هر موقع تکلیفمان با شورای نگهبان مشخص شود کاندیدا معرفی می‌کنیم/ امیدواریم تکرار اسفند ۹۸ در خرداد ۱۴۰۰ رخ ندهد زیرا هزینه بار خواهد بود

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۰۵:۱۰:۲۹
کد خبر: ۱۰۵۴۰۲۶
هر موقع تکلیفمان با شورای نگهبان مشخص شود کاندیدا معرفی می‌کنیم/ امیدواریم تکرار اسفند ۹۸ در خرداد ۱۴۰۰ رخ ندهد زیرا هزینه بار خواهد بود
یک چهره سیاسی اصلاح طلب گفت: ابتدا باید دید شورای نگهبان با کدام دست به فرمان حرکت خواهد کرد، آیا مشارکت حداکثری در دستور کار قرار می‌گیرد یا مشارکت حداقلی.

«سیدمحمود میرلوحی»، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درباره کاندیداهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400 و اینکه اصلاح‌طلبان برای انتخابات سال آینده چه تعداد کاندیدای بالقوه و تائید صلاحیت شده دارند؟ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: در واقع ما یک بحث فراجریانی داریم و آن اینکه بالاخره شورای نگهبان به تعبیری با کدام دست فرمان حرکت خواهد کرد؟ به بیانی دیگر آیا شورای نگهبان می‌خواهد با دست به فرمان انتخابات مجلس 98 حرکت کند یا مشارکت حداکثری را در دستور کار خود قرار، خواهد داد.

او افزود: طبیعتا دو جریان فعال سیاسی در کشور از جمله اصلاح طلبان باید به صورت فعالانه شرکت کنند. علاوه بر اینها، اصلاح‌طلبان یک مسئله داخلی هم دارند و آن اینکه با چه سازوکاری می‌خواهند، وارد انتخابات شوند. در واقع کار شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همزمان با شیوع کرونا در اسفندماه سال گذشته متوقف شده است. این دوره مانند دوره قبلی نیست که اصلاح طلبان بخواهند، فضا را بررسی و ارزیابی کنند تا تکلیف روشن شود و در عین حال نقاط ضعف و قوت اصلاح طلبان را نیز مشخص کنند. 

میرلوحی ادامه داد: البته کارهایی در بین اصلاح‌طلبان شروع شده است. اخیرا شورای هماهنگی اصلاحات نشست‌هایی را برگزار کرده و از صاحب نظران دعوت می‌کند تا نظرات آنها را درباره آینده و شرایط فعلی اصلاحات، ساز و کار و ساختاری که باید ایجاد کرد جویا شوند اما هنوز به یک فرمول معین و جمع بندی، نرسیده‌اند که آیا همان ساختار شورای عالی سیاستگذاری ادامه پیدا کند و احیا شود یا اینکه اصلاحاتی، صورت گیرد و یا در نهایت ساختار جدیدی باید ایجاد شود.  

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب اشاره کرد: در واقع هنوز به پیشنهاد و جمع‌بندی معینی نرسیده‌اند. طبیعتا شورای هماهنگی نیز با مشورت از خاتمی، باید نظر خود را جمع بندی کند و از نظرات وی استفاده کند تا وضعیت مشخص شود. به زودی این اتفاق رخ خواهد داد اما مسلم است که جریان اصلاحات نمی‌تواند، حاشیه‌ نشین باشد چراکه همواره در صحنه انتخابات حضور داشته، دارد و خواهد داشت. امیدواریم به زودی فضا روشن‌تر شده و رفع ابهامات صورت گیرد تا همه جریانات سیاسی به صورت فعالانه در صحنه شرکت کنند.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با اشاره به تحرکات انتخاباتی برخی کاندیداهای اصولگرا و گعده‌های انتخاباتی اصولگرایان، تصریح کرد: جریان اصولگرایی با اتفاقی که در انتخابات مجلس 98 رخ داد و فرصتی که برای آن ایجاد شد، از یک فرصت طلایی برخوردار شد چراکه طی سال‌های 92، 94 و 96 یعنی سه دوره از سبد رأی مردم بی نصیب مانده و یا کم نصیب شده بود اما به یکباره، مجلس را در اختیار گرفت. بنابراین اصولگرایان باید هم خوشحال باشند و سر از پا نشناسند و در عین حال باید فعال هم باشند چراکه همچنان تمایل دارند اتفاق مجلس، برای دولت 1400 و شوراها هم رخ دهد. 

میرلوحی بیان کرد: مسئله این است که رغبت و خواسته جریان اصولگرایی اگر در مقابل بحث حداکثری با حضور فراگیر مردم قرار گیرد، خواهیم دید که تا چه اندازه پرهزینه و خسارت بار خواهد بود. به نظر بنده تکرار آن، برای آینده کشور بسیار پرهزینه است. 

او اظهار امیدواری کرد: امیدواریم که خودِ جریان اصولگرایی هم به این جمع‌بندی رسیده باشد که تکرار اسفند 98 در خرداد 1400 رخ ندهد و مجددا به فرمول مشارکت حداکثری بازگردیم.

این چهره سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که به هر حال به گفته شما اصلاح‌طلبان حاشیه‌نشین نخواهند بود و در نتیجه گزینه‌هایی را برای انتخابات 1400 خواهند داشت. این گزینه‌ها چه کسانی هستند؟ عنوان کرد: اصلاح‌طلبان همواره به دلیل نگاه ویژه شورای نگهبان به اصولگرایان، معمولا عجله‌ای برای کاندیدا شدن و معرفی کاندیدا ندارند چراکه فکر می‌کنند که تا حدودی، خودشان را در مرکز توجه قرار ندهند به نفع شان است و این طبیعی است. به عنوان مثال اگر بنده نظر مساعدی درباره آقایان ظریف، جهانگیری، سیدحسن خمینی و محمدرضا خاتمی و غیره داشته باشم در حال حاضر سعی می‌کنم، زیاد تعجیل نکنم تا ببینم شرایط در آینده به کجا می‌رسد.

میرلوحی در پاسخ به این سوال که آیا منظورتان این است اگر اسامی را بگوئید این کاندیدا توسط رسانه‌ها سوزانده خواهند شد؟ تصریح کرد: این هم می‌تواند یکی از دلایل مطرح نشدن اسامی کاندیداهای اصلاح طلب باشد اما صرفا، این نیست. 

او ادامه داد: در حال حاضر سه عامل را اشاره کردم. یک عامل اینکه باید منتظر ماند و دید که شورای نگهبان با کدام دست به فرمان حرکت خواهد کرد. آیا مشارکت حداکثری در دستور کار قرار می‌گیرد یا مشارکت حداقلی، به گونه‌ای که یک اصولگرای شبه نظامی در صدر دولت را تضمین خواهد کرد. دوم، سازوکار اصلاح طلبان است که در حال بررسی است. 

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت اضافه کرد: سوم اینکه درباره اشخاصی که مطرح شده و خواهند شد، طبیعی است که بخش‌ها و جریانات مختلف سیاسی موجود در اصلاحات، دور هم جمع شوند تا بتوانند برای انتخابات 1400 گفتمان جدیدی مطرح کنند. این گفتمان علی القاعده با گفتمان‌های گذشته متفاوت خواهد بود. چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب باید گفتمان به روزی که شامل مسائل روز و نیازهای روز مردم، اقتصاد و حقوق شهروندان، حریم خصوصی مردم، مبارزه با فساد و غیره است را مشخص کنند. بنابران گفتمان و برنامه‌ لازم است و در درجه بعد، به افرادی نیاز است که این گفتمان و برنامه‌ها را در نظر داشته باشند و در نتیجه، یک تیم قوی و مناسب برای این کار نیز انتخاب کنند. 

میرلوحی بیان کرد: در حال حاضر احزاب و جریانات سیاسی درباره اسامی اشخاصی که مطرح است صرفا به نام آنها، اکتفا نخواهد کرد بلکه طبیعتا، بررسی می‌کنند این اشخاصی که مطرح هستند، کدامیک آمادگی داشته و برنامه دارند و از یک تیم قوی و گفتمان مناسب برخوردارند. همچنین باید دید اصولگرایان چه کسی را به صحنه انتخابات خواهند آورد، طبیعتا جوانب مختلفی باید مطرح شود. 

او خاطرنشان کرد: در انتخابات سال 96، جریان اصلاحات، جهانگیری را به صحنه آورد اما این یک مصلحت میدانی بود وگرنه رأی جریان اصلاحات، تجدید رأی به روحانی بود. از این رو به این دلیل جهانگیری را به صحنه انتخابات وارد کرد چون احساس کرد قصد هر چهار نفر کاندیدای جریان اصولگرایی این بود که روحانی را از میدان انتخابات خارج کنند و خودشان انتخاب شوند. در نتیجه اصلاح طلبان نیز یک کاندیدای کمکی یعنی، جهانگیری را قرار دادند تا روحانی تنها نباشد. اینها ارزیابی میدان تبلیغات و سیاست و برنامه ها بود.

میرلوحی در پایان گفت: در حال حاضر هم متناسب با شرایط نیز، اصلاحات هم نیروها و کاندیداهای خود را مطرح خواهد کرد به نحوی که اگر شرایط برای حضور در انتخابات مساعد باشد، طبیعتا باید افرادی بیایند که قدم به قدم از ثبت نام تا تایید صلاحیت و اعلام اسامی کاندیداها توسط شورای نگهبان  با هم کار جمعی و تیمی انجام دهند. در واقع این مسیری نیست که بتوان از همین حالا مشخص کرد چه کسی کاندیدای اصلاح طلبان در 1400 خواهد بود. 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز