سفیر سابق صربستان:

انتقال سفارت به بیت المقدس دشوار است

۱۳۹۹/۰۶/۲۸ - ۱۹:۳۰:۵۷
کد خبر: ۱۰۶۰۲۹۸
انتقال سفارت به بیت المقدس دشوار است
خبرنگار و سفیر سابق صربستان در مصر در گزارشی برای روزنامه «داناس» چاپ بلگراد درباره تاثیر و جنبه های توافق نامه صربستان و کوزوو که اخیرا در واشنگتن به امضا رسید، نوشت: انتقال سفارت به بیت المقدس مساله ای دشوار و پیچیده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «دراگان بیسنیچ» در گزارش خود در روزنامه داناس درباره امضای توافق نامه بحث برانگیز بین صربستان و کوزوو که در آن از جمله به رسمیت شناختن استقلال بین رژیم صهیونیستی و کوزوو از یکطرف و از طرف دیگر به انتقال احتمالی سفارت صربستان به بیت المقدس اشاره شده است، افزود: انتقال سفارت به بیت المقدس مساله ای دشوارتر است.

وی در این رابطه نوشت: در موافقت‌ نامه واشنگتن که بین بلگراد و پریشتینا امضا شده سه بند وجود دارد که بطور مستقیم با موضوعات خاورمیانه ارتباط دارد؛ به رسمیت شناختن متقابل کوزوو و اسرائیل، گشایش سفارت صربستان و کوزوو در بیت المقدس و محکوم کردن جنبش حزب‌الله و قراردادن آن در لیست سازمان‌ های تروریستی اما این کار آسانی نیست. هر کدام از این موارد از جنبه سیاست داخلی و خارجی بطور مستقل برای همه کسانی که با آن ارتباط دارند، پیچیده است.

خبرنگار صرب در گزارش خود در روزنامه داناس صربستان افزود: به رسمیت شناختن استقلال کوزوو ازسوی اسرائیل و در مقابل آن گشایش سفارت آن در بیت المقدس ابتکار «هاشم تاچی» رئیس جمهوری کوزوو بوده که در سال 2018 میلادی آن را ارائه کرده است.

«اگرچه در ابتدا بنظر می‌رسید که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌ وزیر اسرائیل در جریان گفت وگو با نخست‌وزیر کوزوو اعلام کرد که به رسمیت شناختن استقلال کوزوو امری قطعی است، در اسرائیل مواضعی شنیده می‌شود دال بر اینکه در صورت به رسمیت شناختن، این اقدام ممکن است به راحتی بر علیه خود اسرائیل بکار گرفته شود».

در این گزارش نوشته شده است: انتقال سفارت به بیت المقدس مساله ای دشوارتر است. شورای امنیت سازمان ملل تاکنون شش قطعنامه از جمله قطعنامه 478 را در رابطه با موقعیت بیت المقدس به تصویب رسانده است. براساس این قطعنامه اعلام «بیت المقدس یکپارچه» به عنوان «شهر همیشگی و غیرقابل تفکیک اسرائیل» نقض حقوق بین‌الملل بوده و محکوم شده است».

سفیر اسبق صربستان در مصر در گزارش خود با اشاره به اینکه دولت ترامپ ساخت بنای جدید سفارت آمریکا در بیت المقدس را آغاز کرده است، نوشت: صربستان در این صورت دومین کشوری خواهد بود که از آمریکا پیروی خواهد کرد، البته در صورتی که قادر باشد بر مخالفت‌ها و فشارهای اتحادیه اروپا، فلسطین و سایر کشورهای عربی و غیرعربی مخالف با این اقدام فایق آید.این اقدامات به معنای تغییر جهت اساسی در سیاست‌های صربستان نسبت به خاورمیانه و پیوستن به سیاست ترامپ در قبال آینده خاورمیانه است.

بیسنیچ نوشت: به هر حال، واضح است که این امری بسیار مهم برای ترامپ به شمار می رود. از یک طرف بنا به دلایل اصولی و از طرف دیگر به دلیل تلاش وی برای پیروزی در انتخابات و کسب پست ریاست جمهوری برای دومین دوره و جلب آرای دو گروه از رای‌دهندگانی که طرح صلح خاورمیانه برای تصمیم‌ گیری و رای آنها بسیار مهم تلقی می شود.

این خبرنگار صرب به تشابه توافق نامه اخیر بلگراد و پریشتینا در واشنگتن و امضای موافقت نامه صلح کمپ دیوید اشاره کرد و نوشت: زمانی که به مناسبت چهلمین سالگرد امضای موافقت‌نامه صلح کمپ ‌دیوید بین مصر و اسرائیل در سال 1979 میلادی در کتاب خود تحت عنوان «پلی به سوی صلح» که منتشر کردم، مساله مقایسه بین پروسه صلح خاورمیانه و وقایع بالکان به ویژه در رابطه با کوزوو را مدنظر داشتم.

وی در ادامه اشاره کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سال 2018 میلادی طی نامه‌ای برای «آلکساندار ووچیچ» رئیس جمهوری کنونی صربستان و «هاشم تاچی» رئیس جمهوری کوزوو ابراز تمایل کرد که واشنگتن میزبان امضای توافق بین بلگراد و پریشتینا باشد. در آن زمان پیش بینی می شد که این واقعه شبیه مراسم امضای موافقت‌نامه کمپ‌دیوید خواهد بود.

این دیپلمات سابق صربستان در گزارش خود برای روزنامه داناس توضیح داد: هنگامی که چند هفته پیش موافقت‌نامه عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات متحده عربی امضا گردید گمان می شد که بین این پروسه و دیدار هیات‌ صربستان و کوزوو ارتباط و سازگاری عمیق تری وجود خواهد داشت.

«به رغم این مسائل، نمی‌توانستیم حدس بزنیم موافقت نامه‌ای که در واشنگتن بین بلگراد و پریشتینا به امضا رسید، فراتر از همه انتظارات بوده و به بخشی از طرح صلح خاورمیانه تبدیل شود».

بر اساس این گزارش؛ این وضعیت گمان های بسیاری را ایجاد کرده است، از جمله انگیزه و توجیه دخالت صربستان در این مساله چیست؟ این وضعیت چه تاثیری بر روابط نزدیک صربستان با سایر کشورها می گذارد و همچنین روابط بلگراد با اتحادیه اروپا که قرار است به عضویت آن درآید چه خواهد شد، چه روابطی بین صربستان با آمریکا برقرار می‌شود و در نهایت وضعیت و موقعیت کوزوو پس از همه این مسائل چه خواهد بود؟

نظر شما