سخنگوی دولت در سیستان و بلوچستان:

نگران رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در برخی استان‌ها هستیم/ متاسفانه عده‌ای با خبرسازی کاذب به تحریک مردم در مرزها اقدام می‌کنند

۱۳۹۹/۰۷/۰۱ - ۰۹:۱۲:۳۷
کد خبر: ۱۰۶۲۱۱۲
نگران رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در برخی استان‌ها هستیم/ متاسفانه عده‌ای با خبرسازی کاذب به تحریک مردم در مرزها اقدام می‌کنند
سخنگوی دولت در آغاز نشست خبری خود در سیستان و بلوچستان گفت: از کاهش 20 درصدی پروتکل ها در برخی استان ها نگران هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در نشست خبری سخنگوی دولت که این هفته در زاهدان برگزار شد با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع مقدس گفت: هر سال فرارسیدن هفته دفاع مقدس یادآور مجاهدت ها و فداکاری های بزرگ مردم تنها و متکی بر خدای ما در مقابله با یکی از سفاک‌ترین رژیم هایی بود که جهان تاکنون به خود دیده است. هر سال به یاد می آوریم که چگونه رزمندگان، جانبازان و شهدای عزیز ما؛ این مردان و زنان دلیر با ایمانی سست ناشدنی کوشیدند که وجب به وجب خاک ایران عزیزمان را سنگر به سنگر حفظ کنند و با دلاوری های فراموش ناپذیرشان، امنیت و استقلال ایران را در برابر رژیم سفاک و حامیانش در غرب و شرق از گزند دور نگه دارند. یاد همه شهدای دفاع مقدس را گرامی می داریم به خصوص یاد و خاطره شهدای این خطه، شهید حاج قاسم میرحسینی قائم مقام لشکر ۴۱ ثارالله، شهید مولوی حسین بر خلبان شهید میرمراد زهی، شهید محب فارسی و جوان ترین شهید دفاع مقدس شهید سبیل اخلاقی و همه شهدای سیستان و بلوچستان را ارج می نهیم.

متن سخنرانی ربیعی به شرح زیر است:

به عنوان سخنگوی دولت و از طرف همکارانم در دولت این هفته را به خانواده ایثارگران، جانبازان، یادگاران و همه مردم ایران تبریک عرض  می کنم.

امسال اما هفته دفاع مقدس ابعادی دیگر از میراث به جامانده از آن روزهای مسحور کننده به یاد می آورد. مطابق فرمایشات رهبری معظم انقلاب، نقش هدایت کننده و فرماندهی امام (ره) و مشارکت همه اقشار مردم در جنگ عامل پیروزی در دفاع مقدس بود. امروز هم در جنگ بی امان و نابرابر اقتصادی ، هدایت های رهبری و حضور همه جانبه مردم عامل عقب راندن دشمنان خواهد بود.

هر کس که برگ های پرشمار تاریخ پرافتخار ایران، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را ورق بزند، خواهد فهمید که مقاومت در برابر زورگویی، تجاوز و قلدری جزئی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و هویت ایرانی است. امروز ما یکبار دیگر مورد تهاجم و قلدری رژیمی قرار گرفته ایم که در شقاوت و حماقت از رژیم صدام حسین سبقت گرفته و تاکنون صدماتی همتراز و یا گاهی بزرگتر از آن متجاوز، به ملت ما وارد کرده است. جنگ با صدام تنها جنگی در تاریخ معاصر ما بود که حتی یک وجب از خاکمان را از دست ندادیم.

در جنگ با تحریم اقتصادی و زورگویی آمریکا هم از هویت ملی مان و مردمان سرزمینمان دفاع کامل خواهیم کرد.

آن روز رژیم صدام، قرارداد الجزایر را جلوی دوربین ها پاره کرد و امروز رژیم ترامپ همان کار را با توافق برجام کرد. آن روز رژیم صدام شهرها و روستاهای ما را به ویرانی تهدید می کرد و امروز رژیم ترامپ، مراکز فرهنگی و تمدنی ما را به نابودی تهدید می کند. آن روز رژیم صدام، مردم ما را به زیر بمباران موشک و بمب گرفته بود و امروز رژیم ترامپ با بمباران تحریم و ترور اقتصادی، سلامت، زندگی، معیشت و جان مردم را هدف گرفته و هر روزه بر رنج افزوده و امنیت روانی آنها را مورد حمله قرار می دهد، آن روز بعد از شکست رژیم صدام، نایبان آنها انتقام این شکست را با ترور شهید صیاد شیرازی گرفتند و امروز رژیم ترامپ عقده شکست خود در حمایت از داعش را با ترور سردار بزرگ ما شهید سلیمانی، این سرباز وطن گشود.

تاریخ خود را تکرار کرده و پایان و سرانجام این شرارت هم محکوم به تکرار همان تاریخ است. دفاع مقدس برای آنها کافیست تا بدانند که ملت ما هرگز به قلدری و زورگویی تسلیم نمی شود و قلدرها و زورگویان را دیر یا زود به زانو خواهد انداخت.

آن روز جبهه خرمشهر بود و هویزه و قصر شیرین ، امروز جبهه مقابله با تروریسم اقتصادی و جنگ اقتصادی است و هر جا تحریم است مقاومت در مقابل تحریم باید باشد. مقاومت یعنی جهش تولید. اگر تحریم گران  می خواهند بکوشند اجماع سازی ایجاد کنند ، مقاومت همان چیزی بود که در شورای امنیت اتفاق افتاد یعنی تنهایی امریکا.

اما ۳۱ شهریور روز جهانی صلح هم بود و این فرصتی برای یادآوری وجه دیگری از سیاست و هویت ایرانی است. ما همانقدر که ملت دفاع و مقاومتیم، ملت همکاری و صلح هم هستیم. در سیصد سال گذشته، ایران هیچ جنگی را آغاز نکرده و در آینده نیز نخواهد کرد. ما همیشه صلح و دوستی را به جنگ و دشمنی ترجیح داده ایم. راه و روش ما عهدشکنی و زیاده خواهی نیست. ما نه جنگ با رژیم بعثی را آغاز کردیم و نه هیچ جنگ دیگری.

ما در ارائه طرح های صلح از یمن تا سوریه و در سراسر خلیج فارس، پیشتاز بوده ایم. از نگاه ما، هیچ اختلافی میان همسایگان نیست که با گفتگو و دیپلماسی برطرف شدنی نباشد، مشروط به آنکه همه دولت ها به اندازه ما مشتاق صلح باشند و از توهم حذف همسایگان و دوستی با دشمنان قسم خورده منطقه دست بردارند. اگر آن گروه از همسایگان‌مان که به اردوی فشار و تحریم و ترور علیه ملت ما پیوسته اند، آماده از سرگیری صلح باشند، خواهند دید که اگر یک گام بردارند، ما دو گام برخواهیم داشت.

اما در کرونا متاسفانه در موارد ابتلا در رتبه سیزدهم جهان قرار داریم و باید تلاش بیشتری کنیم و این امر نیز فقط با رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت بیشتر به دست می آید. ولی این خطر وجود دارد با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، روند مرگ و میر رشد پیدا کند.

متاسفانه هنوز در پاساژها، نانوایی ها و پایانه های مسافربری پروتکل ها به خوبی رعایت نمی شود و شاهد کاهش ۲۰ درصدی رعایت پروتکل ها هستیم.

در خصوص راهپیمایی اربعین، علیرغم اعلام صریح مقامات ایرانی و عراقی مبنی بر لغو تمام راهپیمایی های اربعین و با عنایت به اینکه سیاست همزیستی سلامت و دیانت توسط علمای دینی، جامعه و دولت مورد تاکید قرار گرفته و مقام معظم رهبری هم بر رعایت دستورالعمل های ستاد ملی کرونا تاکید داشته اند اما متاسفانه شاهد این هستیم عده ای مردم را به حرکت به سمت مرزها تشویق می کنند. مجددا اعلام می کنم هیچ برنامه ای برای راهپیمایی اربعین وجود ندارد.

در خصوص واکسن های مورد نیاز هم، برنامه ریزی هایلازم انجام شده است. تولید واکسن در جهان سال گذشته ۲۵۰ میلیون بوده است و امسال تولید بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد واکسن پیش بینی می شود یعنی این تولیدها حداکثر ۱۰ تا ۲۰ درصد جمعیت جهان را پوشش می دهد.

در کشور هم اقدامات لازم برای خرید و تولید واکسن آنفولانزا در حال انجام است و برای افرادی که ضرورت دارد از جمله خانم های باردار و بیماران دارای نقض ایمنی تامین و از طریق سیستم بهداشت توزیع می شود. و برای افراد بالای ۶۵ سال از طریق داروخانه ها و با کارت ملی توزیع و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و اگر هم واکسن به اندازه کافی تامین شود کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله نیز در اولویت قرار می گیرند.

در خصوص واکسن کرونا نیز برای تولید و خرید بطور توامان فعالیت های مستمر در حال انجام است. بخشی از اقدام به خرید هم از طریق سازمان بهداشت جهانی در حال پیگیری است.

در اینجا لازم است از استانهای مرزی به خصوص سیستان و بلوچستان که مرزبانان سلامت کشور ما هستند تشکر و قدردانی می کنم.

در حالیکه کشورهای همسایه ما با بیماریهای واگیر بویژه سرخک، سل و مالاریا درگیر هستند،  مردمان استان سیستان و بلوچستان ما در حال مرزبانی سلامت هستند و اکنون با مراعات خود اجازه ورود این بیماری به کشور را نداده اند که جای قدردانی دارد. سیستان و بلوچستان در حوزه کرونا هم وضعیت مناسبی دارند باید همچنان پروتکل های بهداشتی به بهترین وجه رعایت شود.

به خاطر کاهش هزینه ماسک در ستاد ملی کرونا تصمیم گرفته شد وزارت صمت به سمت تولید ماسک های قابل شستو و استفاده مجدد حرکت کند.

پرداخت وام به مشاغل آسیب دیده از کرونا تا پایان مهرماه و وام ودیعه مسکن تا پایان دیماه تمدید شد. همچنین یکشنبه گذشته آیین نامه همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری  تصویب شد. امسال با دستور رییس جمهور و تلاش های وزیر رفاه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی دولت اختصاص داد. در یک مرحله بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان کارگری و یکشنبه نیز بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان لشکری و کشوری تصویب شد. با این تصویب بازنشستگان لشکری و کشوری ۹۰ درصد ناخالص شاغل هم گروهشان را دریافت می کنند. با دو افزایش اول سال و این همسان سازی حقوق بازنشستگان عزیز ما ۸۴ درصد حداقل افزایش یافته است. هر چند دولت بر این امر وافق است که زندگی بازنشستگان و حقوق بگیران با سختی همراه شده است. یکی از سیاستهای دولت در این شرایط سخت و فشارهای اقتصادی افزایش قدرت خرید می باشد. بنابراین طرحهایی از این دست در دستور کار دولت قرار دارد.

همچنین خوشحالم که این جلسه سخنگویی را در مرکز استان سیستان و بلوچستان برگزار می کنیم. گفتنی است؛ همجواری و همزیستی و گفتگوی علما و نخبگان در این استان یک الگوی درخشان از اعتدال به نمایش می گذارد.

نگاه دولت در سیستان و بلوچستان که در چند دهه از عدالت توسعه ای محروم بوده ایجاد زیرساختها برای توسعه و تغییر وضعیت منطقه بوده است. که در سوالات به تشریح بیان خواهد شد.

برنامه همزمان توسعه زیرساخت های راههای استراتژیک، توسعه بنادر چابهار، مکران و جاسک، گسترش در صنعت و معدن، گسترش خدمات آب، برق، گاز و ایجاد اشتغالهای خرد با منابعی بیش از سایر استانها؛ زیرساخت ها و زیربناهای لازم را جهت توانمندکردن منطقه و ایجاد عدالت منطقه ای فراهم ساخته است. حضور استاندار با سابقه، توانمند و مقبول در منطقه و مدیرانی کاری و با تجربه در سایر سطوح و ایجاد نوعی تمرکز در سطوح وزارتخانه ها در خصوص استان سیستان و بلوچستان منجر به پیشرفت های قابل ملاحظه ای در سطح این استان شده است.

پاسخ تکمیلی سخنگوی دولت خطاب به خبرنگاران به شرح زیر است:

سوال شبکه خبر: تاثیر روابط دو کشور امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی با دیگر کشورهای اسلامی منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟ واکنش ایران به حضور رژیم صهیونیستی در منطقه چیست؟

پاسخ سخنگوی دولت :

همان‌گونه که پیش تر گفتیم برقراری رابطه رسمی میان رژیم صیهونیستی و بحرین چیزی بیش از یک رونمایی تبلیغاتی از یک رابطه از پیش موجود نبود.

آنهایی که عادت داشتند امنیت خود را از بیگانگان بخرند به رتبه‌ای پایین تر تنزل و خرید امنیت کاذب را در ازای فروش عزت و تعصب عربی - اسلامی دنبال کرده‌اند.

ما اعلام کرده‌ایم که این رونمایی‌های تبلیغاتی چیزی از اشغالگری رژیم صهیونیستی کم و از آن رژیم بخاطر ارتکاب جنایت علیه بشریت سلب مسوولیت نمی‌کند همین‌طور دولت‌هایی که به جای پاسخگو کردن این رژیم به دنبال گشایش رابطه سیاسی با آن هستند خود را در این جنایت‌ها شریک می‌کنند.

از نگاه ما این رابطه سیاسی تغییر راهبردی در منطقه محسوب نمی‌شود و اهمیتی فراتر از سیاست داخلی آمریکا و رژیم صهیویستی ندارد با این وجود ما با دقت نظر بیشتری تحرکات این کشورها و رژیم صهیونیستی را رصد می‌کنیم و آماده‌ایم که در صورت هر گونه تهدید، با قاطعیت پاسخ دهیم.

سوال پایگاه عصر هامون: با عنایت به پایین بودن سهم استان از توسعه همه جانبه و فراگیر کشوری و وجود تفاوت فاحش در شاخص های توسعه ای (سرانه بهداشتی و درمانی، آموزش و ...) میان استان و کشور، اقدامات دولت تدبیر و امید برای جبران این عقب ماندگی و محدودیت تاریخی تاکنون چه بوده است؟

پاسخ سخنگوی دولت: (1)

متاسفانه از ابتدای دولت مدرن در ایران، این استان مورد غفلت قرار گرفته و در تحلیل دولت یازدهم علت اصلی این مساله فقدان زیرساخت های مناسب تشخیص داده شد.

نبود سرمایه گذاری های زیرساختی، علت کاهش نیافتن فقر و نابرابری در سیستان و بلوچستان بوده و نگاه دولت ایجاد زیرساخت ها برای پرش و تغییر وضعیت منطقه است و از این رو در دولت تدبیر و امید دو راهبرد توسعه زیرساخت ها و توانمدسازی و فقر زدایی در دستور کار قرار گرفت.

در ابتدای دولت تدبیر و امید ۱۳۰ عنوان پروژه با بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای سیستان و بلوچستان برنامه ریزی شد که در سایه آن نظر سرمایه گذاران بسیاری به این استان جلب شد ضمن آنکه دولت با فعالیت ها و برنامه های ویژه خود این استان را به کارگاهی از فعالیت های اقتصادی تبدیل کرد.

مجموع اعتبارات عمرانی اختصاص یافته به سیستان و بلوچستان از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۹۳، ۹ هزار و ۴۶۸ میلیارد تومان برآورد می شود.  این در حالی است که اعتبارات عمرانی اختصاص یافته به این استان در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ برابر ۱۳ هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان بوده و به عبارت دیگر بودجه عمرانی آن در ۶  سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۱.۴ برابر ۳۵ سال پیش از آن بوده است.

اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور تا پیش از دولت یازدهم هیچ پیشرفتی نداشت اما در دوره دولت تدبیر و امید به ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است به طوری که هم‌اینک قطعات چابهار به نیکشهر و زاهدان به خاش آماده ریل‌گذاری است و این پروژه تا پایان سال ۱۳۹۹ آماده بهره‌برداری خواهد بود که در نتیجه آن تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود.

تبدیل کریدورهای اصلی سیستان و بلوچستان به بزرگراه، از مجموع ۲ کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق این استان که شامل هفت محور اصلی است، ۲۱۸ کیلومتر به بزرگراه تبدیل شده و ۱۵۴ کیلومتر نیز در دست اجراست.

همچنین ۹۴ کیلومتر از مسیر زابل - زاهدان به بهره‌برداری رسیده و ۳۳ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال اجراست.

طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار،طرح توسعه این بندر تا سال ۱۳۹۲ تنها ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، پیشرفت آن هم‌اینک به ۹۴ درصد رسیده است.

ظرفیت بندر چابهار سالانه بیش از ۸.۵ میلیون تن است و معافیت از تحریم‌های آمریکا، آن را به بندری مهم برای ترانزیت محموله‌های آسیای میانه و افغانستان تبدیل می‌کند.

جهش گازرسانی در سیستان و بلوچستان در دولت تدبیر و امید، که یکی از مهم‌ترین آنها، شروع بهره‌مندی مردم زاهدان از نعمت گازطبیعی از سال ۱۳۹۵بود و تاکنون ۳۳ هزار و ۳۰۰ علمک گاز در این شهر نصب شده است.

عملیات شبکه‌گذاری و نصب علمک در ایرانشهر به اتمام رسیده و در مجموع، تعداد خانوارهای تحت پوشش شبکه گاز، از سه هزار و ۷۰۴ در پیش از سال ۱۳۹۲ به  ۴۸ هزار و ۱۴۲ خانوار در سال ۱۳۹۸ یعنی حدود ۱۳ برابر رسیده است.

پروژه آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه سیستان از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و تاکنون ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در سالجاری قابل بهره‌برداری است.

افزایش ظرفیت استخراج معادن استان از ۴.۳ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به ۵.۱۲  میلیون تن در سالجاری معادل ۲۶۰ درصد از کل استخراج معادن این استان رسیده است.

بیش از ۲ هزار و ۸۷۶ میلیارد تومان در بخش معدن و طرح های صنایع معدنی سیستان و بلوچستان از سوی دولت سرمایه گذاری و اختصاص اعتبار انجام شده است.

میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در چهار سال گذشته بالغ بر ۸۵۰ میلیارد تومان با اشتغال حدود یکهزار و ۴۰۰ نفر در قالب ۱۸ طرح کشاورزی و شیلاتی بوده است.

میزان سرمایه گذاری در بخش گردشگری سیستان و بلوچستان در چهار سال گذشته بالغ بر ۷۳۰ میلیارد تومان با اشتغال حدود یکهزار و ۲۰۰ نفر در قالب ۳۰ طرح گردشگری و بومگردی برآورد می شود.

سوال خبرگزای تسنیم: با توجه به این که استان سیستان و بلوچستان مرزهای مشترک با 2 کشور پاکستان و افغانستان دارد، چرا از ظرفیت بازارچه‌های مرزی که باعث رونق اقتصادی و اشتغالزایی در استان می شود، استفاده نمی‌شود؟

پاسخ سخنگوی دولت:

توجه به بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان و گشایش و تحرک در آنها جز استراتژی های دولت یازدهم بوده است.

بازارچه ها علاوه بر امکان صادرات غیرنفتی و در نتیجه افزایش تولید داخلی به بهبود معیشت و فقرزدایی در سیستان و بلوچستان کمک و از قاچاق نیز جلوگیری می‌کند.

در تبیین دولت به ارتباط فرهنگی مرز نشینان هم توجه شده  این یکی از سیاست های اصلی بوده منتهی در ایام کرونا با تعطیلی بازارچه ها از سوی کشور مقابل مواجه بودیم و سیاست تعطیلی بازارچه سیاست دولت نبوده است.

تلاش‌های زیادی توسط کمرگ و وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته که با تدوین پروتکل‌های دقیق بهداشتی بازارچه های سیستان وبلوچستان بازگشایی شود.

۱۰ درصد از صادرات کشور از طریق مرزهای سیستان و بلوچستان انجام می شود که در این میان بازارچه های مرزی جایگاه ویژه ای دارند.

از حدود یک میلیارد دلار صادراتی که از طریق مرزهای سیستان و بلوچستان انجام می شود حدود ۷۰ درصد آن به بازارچه های مرزی اختصاص دارد که با وجود شیوع کرونا در ماه‌های پایانی سال ۹۸ صادرات از طریق گمرکات استانی نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد و از طریق بازارچه های مرزی ۱۲ درصد رشد داشته است.

همچنین صادرات از طریق بازارچه های مرزی افغانستان در سال ۹۷ مبلغ ۲۶۳ میلیون دلار بوده که در سال ۱۳۹۸ این عدد به ۳۷۶ میلیون دلار افزایش داشته است.

سوال خبرگزاری ایرنا: خبر خوشی گه چهارشنبه آقای روحانی اعلام کردند چه بود؟

پاسخ سخنگوی دولت:

اول اینکه آقای روحانی اصلا نگفت «خبر خوش» در حالی که از بعد سیاسی و بین الملل و به عقب راندن تحریم در دل خود یک خبر خوش نیز است.

افراد مطلع و کارشناسان دلسوز ایران زمین امروز به خوبی درک می‌کنند این اتفاق از اجماع بحران ساز غربی‌ها جلوگیری کرده و از همه جانبگی فشارهای سیاسی نیز کاسته است و در آینده هم قضاوت خواهد شد که اتفاقی مهم بوده است. ما وظیفه داریم در مقابل تحریم در همه ابعاد آن مبارزه کنیم.

با نگاهی راهبردی به تحولات این را یک پیروزی برای جمهوری اسلامی می‌دانیم.

آثار تنهایی آمریکا در موضوع ایران در نظام بین الملل و روابط بین الملل در آینده مشخص می‌شود؛ آنانی که می‌گفتند برجام مرده، برجام هنوز زنده است و نیز می‌توان روی آن مانور مقاومت داد. چه کسی باور می کرد تا همین چند وقت پیش آمریکا در شورای امنیت در جایی که چند دهه بر آن سیطره داشت، تنهای تنها بماند.

آمریکا از روز اول می‌خواست ما را تحریم کند تا خودمان از برجام خارج شویم و دنیا را به همراه خود کرده و تحریم را با جهان همراه بر مردم تحمیل کند حالا با تلاش شکست خورده ناچار است به تنهایی اقدام کند.

ما از تکنیک‌های ماجراجویانه روسای جمهور آمریکا در روزهایی که فکر می کنند منتهی به شکست تبلیغاتی است استفاده کنند، آگاهیم.

زمانی که جامعه بین المللی با این صدای رسا به اقدامات آمریکا نه می گوید این می تواند به معنای فروپاشی حقوقی رژیم تحریم ها باشد.

البته نمی دانم چرا عده ای نمی خواهند و قائل به مقابله حقوقی و سیاسی در عرصه بین المللی نیستند و نمی خواهند درک کنند عقب راندن تحریم اصلی ترین کار امروز همه ما باید باشند.

سوال خبرگزاری مهر: برخی اخبار و شنیده ها می‌گوید دولت در سال پایانی برای تسویه بدهی‌های خود قصد تسعیر دارایی‌های بانک مرکزی را دارد، در ابتدای دولت یازدهم نیز این کار با ارائه لایحه متمم بودجه به مجلس انجام شد. آیا دولت قصد چنین کاری را دارد؟  آیا برای این کار لایحه متمم به مجلس ارائه می‌دهد؟

پاسخ سخنگوی دولت:

دولت هیچ اقدامی برای کسری بودجه خارج از چارچوبی قانونی از جمله قانون بودجه نداشته و نخواهد داشت. سیاست دولت کاهش نقدینگی و جمع آوری آن و کنترل تورم بوده بنابراین افزایش پایه پولی در این چند سال کاملا قابل دفاع است. در خصوص تسعیر دارایی های خارجی بانک مرکزی نیز هر اقدامی در این زمینه مستلزم کسب مجوز از قانونگذار است که دولت چنین لایحه ای را تنظیم نکرده و چنین تصمیمی نیز ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز