رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی کرونا:

افرادی که ماسک ندارند مجازات می‌شوند/ هیچ قاره‌ای از کرونا مصون نمانده است/ همه جنایات پای کاخ سفید است

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۱۰:۰۰:۰۲
کد خبر: ۱۰۶۳۹۷۴
رئیس جمهور گفت: نباید از کسی که ماسک نمی زند به سادگی عبور کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، دکتر «حسن روحانی»، رئیس جمهور، روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که هفته گذشته از کمیته های امنیتی – اجتماعی و درمان خواسته است برنامه ویژه ای را برای برخورد و مجازات افراد بدون ماسک و خدمت دهندگان به این افراد در تهران، طراحی و به جلسه روسای کمیته های ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در روز پنجشنبه  ارائه کند.

رئیس جمهور تاکید کرد که این برنامه و مقررات در نهایت پس از تصویب در جلسه آتی ستاد، ابتدا در تهران بزرگ  و بعد در شهرهای بزرگ دیگر کشور اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

دکتر روحانی اظهارداشت: همچنین امروز با تصویب ستاد ملی کرونا به استاندارها و ستاد مقابله با کرونا در هر استان اختیار داده شد که اگر جایی را ضرورت دیدند که باید برای یک هفته تعطیل شود پیشنهاد خودشان را به کمیته امنیتی – اجتماعی یعنی وزارت کشور بدهند، و در نهایت با تأیید آقای رحمانی فضلی و آقای دکتر نمکی، برای یک هفته آن مقررات اجرایی و عملیاتی می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز بار سنگینی بر دوش عزیزان ما در بیمارستان‌ها و مدافعین عزیز سلامت است، گفت: هر کاری بتوانیم برای آن عزیزان انجام دهیم، این جزو اولویت‌های ما خواهد بود یعنی حتماً تامین دارو، درمان، وسایل و نیازمندی‌های بهداشت و درمان جزو اولویت ها است و من خودم به عنوان رئیس ستاد مراقبت می‌کنم و این جزو وظایف ماست و این را دنبال می‌کنیم.

دکتر روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه آمریکایی ها از سال 97 تا 99 با تحریم غلط، غیرقانونی، بی‌جا و ضدانسانی و همچنین علمیات تروریستی، حداقل 150 میلیارد دلار به کشور لطمه زدند، گفت: آنها حتی جلوی انتقال دارو و درمان و مواد غذایی به ایران را گرفتند و آدم‌هایی هستند که هیچ وقت با این توحش ما در کاخ سفید ندیده بودیم.

رئیس جمهور گفت: بزرگترین توحش تاریخی را انجام دادند و آن آقایی که اسمش وزیر خارجه ولی وزیر جنایات آمریکا است، افتخار هم می کند و می گوید من امسال جلوی 70 میلیارد  دلار منابع ایران را گرفتم یعنی به دشمنی و ضربه به ملت ایران افتخار می کنند.

دکتر روحانی با اشاره به مخالفت آمریکا با وام 5 میلیارد دلاری ایران از صندوق بین المللی پول برای تامین دارو و تجهیزات درمانی و بیمارستانی اظهارداشت: مردم برای کمبود و مشکلات در کشور اگر می‌خواهند لعن و نفرین کنند، آدرس این لعن و نفرین، کاخ سفید در واشنگتن است و کسی آدرس اشتباه به آنها ندهد. رئیس جمهور تصریح کرد: یک عده‌ای بخاطر منافع غلط گروهی و باندی به مردم آدرس غلط ندهند. آدرس صحیح تمام جنایات و فشار بر مردم عزیز ایران، واشنگتن دی سی و کاخ سفید و آنهایی است که در این ساختمان هستند و این همه جنایات علیه ملت ایران روا داشتند و شما می‌بینید هر روز فشار و مشکلات را تشدید می کنند.

رئیس جمهور گفت: البته مردم ایران با ایستادگی و مقاومت، خم به ابرو نیاوردند و در برابر قلدرها خم نشدند. مردم می‌بایست در این سال‌ها زندگی خیلی راحت‌تر و آسان‌تری می‌داشتند و اجناس به مراتب ارزان‌تر می‌بود و دلار در حد معقول خودش بود.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه "تمام این جنایات پای کاخ سفید است"، افزود:  جمهوری اسلامی ایران هیچ کاری نکرده است، به عهدش وفادار بوده و پای عهداش مانده است. آنها یکجانبه و برخلاف همه مقررات خارج شده اند و این چیزی نیست که ما امروز بگوییم بلکه همه دنیا می گویند.

رئیس جمهور گفت: یک وقتی بود حرف حقی می‌زدیم  دو الی سه کشور کشور از ما حمایت می‌کردند اما امروز فقط دو سه کشور از آمریکا حمایت می‌کنند و حدود 185 کشور دنیا از ما حمایت می‌کردند. در سازمان ملل ببینید، شما در نطق‌ها ببینید جز چند تا از اینها، هر که صحبت می‌کند از برجام حمایت می‌کند. به آمریکا حمله می‌کند و می‌گوید کار آمریکا نادرست و غلط و ناصحیح بوده است.

دکتر روحانی تاکید کرد: پس ما لعن و نفرین و کینه‌مان را با آدرس صحیح و درست بفرستیم. آن کسی که جنایتکار است، کاخ‌نشین کاخ سفید است و منشأ تمام مشکلات مردم از صهیونیسم، ارتجاع و از تندروهای آمریکا است و امروز فرماندهی این جنایات علیه مردم ایران در آمریکاست.

رئیس جمهور اظهارداشت: شکی ندارم که دولت آمریکا روزی تسلیم خواهد شد و در برابر ملت ایران زانو خواهد زد و ملت ایران پیروز خواهد بود و همانطور که در عملیات ثامن‌الائمه در 40 سال پیش حصر آبادان را شکست، این حصر را هم ملت ما می‌شکند؛ آن حصر را صدام درست کرده بود و ملت ایران شکستند و این حصر را ترامپ درست کرده و این را هم ملت ما خواهد شکست و بی‌تردید و ما از این مسَأله عبور خواهیم کرد.

دکتر روحانی در ادامه به موضوع عزاداری ها در ماه صفر اشاره کرد و گفت: در عزاداری ماه صفر همانطور که قبلاً تأکید شده، راهپیمایی امسال نداریم، باتوجه به اعلام رسمی عراقی ها، سفر به عراق نداریم و راهپیمایی نمادین در شهرها هم نداریم. مقام معظم رهبری با یک بیان خیلی روشن و صریحی فرمودند که در خانه‌هایمان عزاداری کنیم و اگر هم در حسینیه و تکایا است همه پروتکل‌های بهداشتی دقیقا رعایت شوند.

رئیس جمهور از صدا و سیما ، بخش شبکه های مجازی و همه آنهایی که در فضایم مجازی فعالند خواست این عزاداری ایام اربعین و روزهای پایانی ماه صفر را به دل و به خانه‌های مردم ببرند.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود نیز با اشاره به گذشت 7 ماه از آغاز شیوع جهانی بیماری کرونا، گفت: یکسری از کشورها در اوایل همه‌گیر شدن کرونا، بیشتر مشغول انتقاد و داستان‌سرایی درباره کشورهای درگیر با کرونا بودند که یکباره به خود آمدند و دیدند که خودشان بدتر از کسانی که از آنها انتقاد می‌کردند با این بیماری و مشکلات آن درگیر شده‌اند.

دکتر روحانی با بیان اینکه کمتر کسی تصور می‌کرد که کرونا به این شکل در جهان فراگیر شود، اظهار داشت: در ابتدا تصوراتی درباره این بیماری وجود داشت که به مرور زمان برخی از آنها اثبات شده و ناصحیح بودن برخی دیگر نیز مشخص شد. امروز دیگر برای همگان محرز است که رعایت فاصله اجتماعی، رعایت دقیق و صحیح دستورالعمل‌های بهداشتی و بویژه استفاده از ماسک و رعایت بهداشت عمومی از مؤثرترین راه‌های مقابله با شیوع و ابتلا به بیماری کرونا است.

رئیس جمهور با تشکر صمیمانه از کادر درمانی و همه کسانی که در 7 ماه سپری شده از آغاز شیوع کرونا در کشور ایثارگرانه در زمینه مهار شیوع و درمان مبتلایان تلاش کرده‌اند، تصریح کرد: براساس گزارشی که امروز وزیر بهداشت در جلسه ارایه کردند، 14 درصد کسانی که در حال حاضر به دلیل ابتلا به کرونا بستری هستند، کسانی هستند که سابقه ابتلا به این بیماری را داشته‌اند و به نظر می‌رسد که برخی کوتاهی‌ها و سستی‌ها در رعایت مقررات بهداشتی وجود داشته و لذا ناچاریم اجرا و نظارت بر اجرای این مقررات را تشدید کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: در وهله اول کسانی که مسئول ارایه خدمتی عمومی هستند از رانندگان تاکسی و وسایل نقلیه عمومی تا کارمندان و کارکنان ادارات و بانک‌ها اگر از ماسک استفاده نکرده یا مقررات را رعایت نکنند مشمول مجازات خواهند شد و در وهله بعد نیز هر کسی که بدون رعایت دستورالعمل‌ها و استفاده از ماسک در عرصه‌های اجتماعی حضور یابد، با او برخورد و مجازات خواهد شد.

رئیس جمهور همچنین با گرامیداشت سالگرد عملیات ثامن الحجج 5 مهرماه 60  از تلاش همه نیروهای ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رزمندگان دوران دفاع مقدس قدردانی کرد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

فرا رسیدن سالگرد عملیات بسیار مهم ثامن الحجج را که در پنجم مهرماه سال 1360 واقع شد، گرامی می‌دارم و به همه نیروهای مسلح و همه رزمندگان عزیز و ایثارگران تبریک می‌گویم.

این نکته را تأکید می‌کنم که مردم در 6 ماهه اول سال 60 با مشکلات بسیار زیادی روبرو بودند. از داستان 7 تیر و شهدای حزب جمهوری اسلامی تا شهادت رئیس جمهور و نخست وزیر در هشتم شهریور ماه، تقریباً ماه‌های بسیار سختی در سال 60  بود و علاوه بر توطئه تروریستی که منافقین و امثال آنها داشتند.

از ابتدای جنگ یعنی 31 شهریور 59 تا آن زمان، گرچه عملیات‌ های متعددی را انجام داده بودیم و موفقیت‌های نسبی هم به دست آورده بودیم، این مهم‌ترین عملیات ما از آغاز جنگ تحمیلی بود .

حدوداً از پایان شهریور 59 یکسال از جنگ گذشته و وارد پایان شهریورو مهرماه  60 شدیم که پنجم مهرماه بسیار برای ما مهم بود، یک نشاط و روحیه بزرگی را برای ما ایجاد کرد، غم و اندوه را برطرف کرد، قدرت جمهوری اسلامی ایران را نشان داد و آنکه امام تأکید فرموده بود که حصر آبادان باید شکسته شود، این فرمان و دستور امام هم به خوبی اجرایی و عملیاتی شد ‌بنابراین در پنجم مهرماه عملیات بسیار مهمی بود و از ارتش و سپاه تشکر می‌کنم که از همان زمان هم لشکر خراسان به دلیل همین عملیات معروف به لشکر پیروز خراسان شد و عزیزان ما در این عملیات نقش بسیار مهمی داشتند.

امروز 7 ماه از آغاز مقابله با بیماری کرونا گذشت و الان وارد ماه هشتم شده ایم. خدمت همه کادر درمان و مدافعان سلامت و عزیزانی که برای مقابله با این ویروس، فداکاری و ایثار کردند، خسته نباشید می گویم و همچنین از مردم بزرگوار ایران بخاطر همکاری و هماهنگی‌ در همه جا و با رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی از عزاداری ها گرفته تا مدرسه و همچنین کاهش سفر و ترددهای غیرضروری تبریک می گویم.

البته ممکن است عده‌ای مراعات نکرده باشند اما همیشه وقتی آمارهای ناراحت‌کننده و تأثرآور را می‌بینیم، باز هم وقتی می‌گویند اینجا مراعات نشده و می‌گویند 48 درصد و 53 درصد مراعات کردند البته کم است و دلمان می‌خواهد بالای 90 درصد باشد اما در عین حال همیشه نیمی از جمعیت و بیش از نیمی از جمعیت همراه بودند و همکاری کردند و از مردم عزیز می‌خواهیم که این همکاری‌ها را تا مرحله عبور از شرایط، افزایش دهند.

این بیماری، یک بیماری خطرناک و همه‌گیر و غافل‌کننده‌ای بود، دنیا در آغاز این بیماری در سال گذشته دیماه و در چین کمتر فکر می‌کرد که این بیماری عالم‌گیر و همه‌گیر بشود و می‌گفتند چین و حتی چین هم نمی‌گفتند بلکه می‌گفتند یک شهر در یک استان دچار مشکلی شده و آن هم قرنطینه شده است که اصلاح و تمام می‌شود و کسی این فکرها را نمی‌کرد.

همه اخباری که در دنیا بیان می‌شد، راجع به «ووهان» بود که آنجا چه شد، درب خانه و مغازه‌ها را بستند و چه کردند و اما وقتی که ووهان را توصیف می‌کردند، ناگهان این بیماری از مرزها عبور کرد و سرازیر شد و در ابتدا که هنوز اروپا مبتلا نشده بود فقط این بیماری را توصیف می‌کرد و گوینده‌های آن ها مرتب نقائص کشورهای مبتلا را بیان می‌کردند که چرا آنجا این کار و یا آن کار را نکردند و یا چرا در ایران اینگونه و آنگونه شد و در همان زمانی گرم انتقاد شده بودند، دیدند که سیل، فرش زیرپایشان را هم برد و تمام شدند.

یک دفعه دیدند این بیماری همه کشورهایشان را فرا گرفت و از همه نقدهایی که می‌کردند ناگهان خاموش شدند. یک حرف‌هایی راجع به ایران می‌زدند که چرا آن کار و این کار را نکردند. بعد دیدند که صف‌های طولانی در مقابل مغازه‌ها برای شوینده‌ها و موادغذایی بسته شد و داستان‌ سرایی هایی که آنها برای دیگران می‌کردند، لازم شد که دیگران برای آنها داستان ‌سرایی بکنند.

چگونه جامعه را در سراسر جهان دچار یک مشکل بزرگ کرد و دیگر هیچ قاره‌ای مصون نماند از آسیا گرفته تا  اروپا، آمریکا و آفریقا همه جا گرفتار شدند و همه را مبتلا کرد.

تصوری که جامعه علمی و پزشکی در سطح جهان نسبت به این بیماری داشت مداوم تغییر کرد، برخی‌ از آنها تثبیت شد و برخی‌ نیز با گذشت زمان رد شد.

بعضی‌ها فکر می‌کردند این بیماری که آمده مثل سارس است که 4 الی 5 ماه هست  و بعد از بین می رود. بعدا معلوم شد این بیماری با بیماری‌هایی که جزو اجداد این بیماری حساب می‌کنند کمی متفاوت و خطرناک‌تر است.

بعد فکر کردند که این بیماری فقط در زمستان است و همین که هوا گرم شد، تمام می‌شود در خود جامعه هم مردم می‌گفتند چه زمانی فروردین می‌شود، هوا گرم شود، ما از این بیماری خلاص شویم. احساس‌شان این بود که این بیماری شبیه سرماخوردگی و آنفلوآنزا است و هوا که گرم شد اینها همه از بین می‌رود. هوا که گرم شد دیدند نه تنها گرمای هوا اثر نداشت، بلکه در گرم‌ترین نقطه کشور ما این بیماری اوج گرفت و دیدند این تئوری و تفکر هم تفکر نادرستی بود.

بعد آمدند گفتند به دارو رسیدیم و یک داروهایی را مد نظر قرار دادند و فکر می‌کردند با این داروها مسأله انجام می‌گیرد. گفتند رمدسیویر دارویی است که این بیماری را کامل خوب می‌کند. تبلیغات کردند که از ما بخرید و بعد معلوم شد اینها تشریفات و تبلیغات است. هر دارویی ممکن است یک تأثیراتی داشته باشد، اما در عین حال هنوز تا امروز یک درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است.

تصور می‌شد هر جا این بیماری رفت و عده‌ای را مبتلا کرد دیگر سراغ مردم آن شهر نمی‌رود، خیلی‌ها این را توضیح می‌دادند، تبیین می‌کردند و می‌گفتند وقتی 50، 60 درصد گرفتار شوند، یک نوع ایمنی جمعی را ایجاد می کند. یا تصور می‌شد که اگر کسی یکبار دچار این بیماری شد دیگر برای یکسال، دو سال مصون است. اینها هم نشد و در عمل دیدیم اینطور نیست. ممکن است کسی مبتلا به این بیماری شود و یک ماه الی 3 ماه بعد دو مرتبه مبتلا شود.

برخی از تصوراتی که نسبت به این بیماری انجام می‌گرفت هم تثبیت شد، یعنی گفتند این بیماری مسری و تنفسی است درست درآمد. گفتند راه‌حل این است فاصله‌ها بیشتر شود، از ماسک استفاده شود، درست درآمد، گفتند دستکش الزامی است کم کم دیدند نه. گفتند دستکش خیلی مؤثر نیست و گاهی ممکن است اثر سوئی داشته باشد، این کنار زده شد.

در همین حین که کارهایی انجام می‌گرفت، یکسری از امور تثبیت شد، یعنی اینکه ما زودتر باید به فرد مبتلا برسیم یا از آن طرف فرد مبتلا زودتر باید این خطر را احساس کند. نه اینکه دردی در بدن من ایجاد شده و سرفه و عطسه‌ای می‌کنم مهم نیست، یخ کردم سرماخوردگی است نه، خود مردم از آغاز به او اهمیت بدهند.

اگر سریع‌تر به این بیماری برسیم، به صورت سرپایی معالجه می‌شوند در این گزارشات هفتگی که اینجا داده می‌شود و روند بیماری و فوت ترسیم می‌شود، وقتی می‌بینیم روند بیماری با فوت خیلی فاصله گرفته نشان می‌دهد بیماری افزایش پیدا کرده ولی فوت ثابت مانده است. معلوم است به موقع رسیدند و زودتر رفتند و اعلام زودتر، درمان سریع‌تر، مواظبت زودتر، قرنطینه و ایزوله کردن سریع‌تر، خلاصه بهداشت اساس است ، همه به این نتیجه رسیدند که بهداشت اساس است و درمان مرحله دوم است و در این زمینه اقدامات خوبی تا امروز انجام شده است، یک اقداماتی هم هست که باید انجام بگیرد.

ما باید در 3 مسأله یک اقدام فعال‌تری انجام دهیم. اول مسأله رعایت خود مردم است که عدم رعایت کافی مردم ما را دچار مشکل می‌کند و مطمئن شدن سریع مردم که مردم تا می‌بینند این بیماری یک ذره کاهش پیدا کرد و خبری نیست، دو مرتبه آن مراقبت‌ها، مواظبت‌ها و اصول بهداشتی را کنار می‌گذارند و دو مرتبه گرفتار می‌شویم که این را به عیان دیدیم و این بیماری تقریباً در اروپا و در کشورهای معروف اروپایی کنترل و حتی مهار هم شد و پروازها را آزاد گذشتند و گفتند تابستان است و از ماه اوت استفاده شود و گفتند که بیایید و بعضی‌ها ترویج کردند اما به محض اینکه 15 روز و دو تا سه هفته گذشت، این بیماری دو مرتبه اوج گرفت که کاملاً روشن است به محض اینکه دستورالعمل‌ها به خوبی مراعات نشود، بیماری اوج می‌گیرد بنابراین عدم رعایت کافی یکی از مشکلات اصلی ما در این بیماری است.

مسأله دوم کاهش نظارت است. امروز در این گزارش‌ها دیدیم که وزارت بهداشت و درمان به خوبی نظارت می‌کند و در این نظارت اعلام کرد که بیش از 2 هزار و 200 مدرسه‌ای که اشکال داشت تا یک هفته تعطیل شود تا این اشکالات را برطرف کنند که این مهم است یعنی هر چه نظارت را بیشتر کنیم برای اینکه به اهدافمان برسیم، اهمیت دارد.

اقدامات ناکافی مشکلات را افزوده می‌کند یعنی در مرحله تست ما خوب انجام می‌دهیم و تست می‌دهیم و معلوم می‌شود مثبت است ولی در مرحله ایزوله شل می‌شود و به جای 14 روز، یک هفته در خانه می‌ماند و دچار مشکل می‌شویم و نمی‌توانیم به نتیجه برسیم. به او می‌گوییم با دیگری رفت و آمد نکن که این هم روز اول و دوم می‌گوید که حالم خوب شده و شروع به رفت و آمد می‌کند و در داخل خانه، همسایگان، اقوام و همه را گرفتار و مبتلا می‌کند.

گزارشاتی که در این شرایط جدید و در این هفته‌های اخیر وزارت بهداشت و درمان داد، اینکه شرایط این بیماری از بعضی از جهات بدتر شده است یعنی قبلاً افراد مسن و افرادی که زمینه‌دار بودند بیشتر مبتلا می‌شدند و به جوان‌ها کاری نداشت اما در این دور می‌بینیم که جوان‌ها را هم مبتلا می‌کند.

فکر نمی‌شد کسی که بیماری گرفته، دو مرتبه مبتلا شود و در این جلسه وزیر بهداشت و درمان اعلام کرد 14 درصد از کسانی که امروز بستری هستند، سابقه داشتند و قبلاً و 2 ماه پیش بستری شده بودند و رفتند و دومرتبه آمدند. 14 درصد رقم بسیار بالایی است و حتی 5 درصد هم زیاد است.

اگر کسی یک بار گرفت و خوب شد، نگوید که دیگر تمام شد و دیگر مبتلا نمی‌شوم و مشکلی نیست. نه یک همچون امنیتی و امانی به کسی داده نمی‌شود و باید مراقبت‌ها را همچنان ادامه دهند.

ما امروز خدمت مردم عزیز و بزرگوار ایران اعلام کنیم که ناچاریم و باید مقررات و نظارت‌ها را تشدید کنیم و سازمان صدا و سیما، فضای مجازی، مدارس، علما و بزرگان ما باید فرهنگ‌سازی را توسعه دهند و به غیر از این راهی نداریم ولذا در زمینه تشدید مقررات ما روز پنج‌شنبه از کمیته امنیتی – اجتماعی و بهداشتی خواستیم ظرف هفته جاری که از امروز شروع می‌شود، بنشینند و فعلاً برای تهران بزرگ برنامه‌ریزی کنند و این مقررات برای تهران بزرگ است و تلاش کنند و برنامه ویژه‌ای را آماده کنند. فعلاً برای کسی که ماسک نمی‌زند، به سادگی از آن عبور نکنیم.

چه آن کسی که ماسک ندارد و خدمت به او می‌دهد، مسئول است یعنی افراد باید به کسی خدمت بدهند که دارای ماسک است و اگر ماسک ندارد، نباید به او خدمت بدهند که حالا راننده تاکسی، اتوبوس، پاساژ، مغازه، بانک و هر کجا که هست.

هر که می‌خواهد خدمت بدهد، موظف است بنابراین اگر خدمت‌دهنده مراعات نکند با او به یک نوعی برخورد خواهد شد که بنا شد چارچوبش را مشخص کنند.

دوم اینکه بحث خدمت نیست و خودش مراعات نمی‌کند، در جامعه رفت و آمد می‌کند و مراعات و توجه نمی‌کند که این هم باید بررسی کنند که چگونه با او برخورد شود. وسایل و ابزار به اندازه کافی داریم که تشخیص دهیم این آدمی که در خیابان و در پیاده رو راه می‌رود با ماسک یا بی‌ماسک است و راه داریم برای اینکه تشخیص دهیم فردی که ماسک ندارد، چه کسی است و دارای چه مشخصاتی است. از این طریق بیاییم برای کسانی که ماسک را مراعات نمی‌کنند نوعی مجازات در نظر بگیریم که بنا شد ظرف هفته جاری این بحث پخته شود و ان‌شاء الله برای روز پنج‌شنبه و در جلسه ستاد پنج‌شنبه که روسای کمیته‌ها هستند، و ان‌شاء الله برای شنبه و جلسه آینده در ستاد مطرح کنیم و اگر ستاد تصویب کرد، با یک فاصله زمانی که 4 تا 5 روز برای آموزش و اطلاع‌رسانی کافی است برای تهران بزرگ اجرایی و عملیاتی شود و اگر دیدیم مؤثر بود، ممکن است برای شهرهای بزرگ دیگر هم شروع، اجرا و عملیاتی کنیم.

این بخاطر اینکه امروز در دنیا و هم در برخی از کشورها مجبور شدند با آنهایی که پروتکل‌های بهداشتی را مراعات نمی‌کنند برخورد کنند یا جریمه و مجازات شوند و هر نوع تنبیهی که در نظر می‌گیرند ان‌شاء الله این را برای جلسه آینده آماده می‌کنیم که فعلاً برای ماسک است و ممکن است برای چیزهای دیگر هم چارچوب‌هایی را به این جلسه بیاوریم.

مسأله دوم که در این جلسه امروز تصویب کردیم این بود که استاندارها یعنی ستاد مقابله با کرونای استانی و ستاد استانی بتواند برای استان خودش، برای مدت یک هفته برخی از موارد را محدود و یا تعطیل کند که این موارد در اختیار همه استاندارها قرار گرفته می‌شود. دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، مراکز تفریحی، سینما، موزه‌ها، تالار پذیرایی، آرایشگاه، مساجد، مصلاها، مراکز اجتماعی و فرهنگی، باشگاه‌های ورزشی، قهوه‌خانه، شهربازی، ‌نماز جمعه و امسال اینها که لیستی است که این موارد در اختیار همه استاندارها و ستادهای استانی قرار داده می‌شود و اگر جایی ضروری دیدند برای یک هفته تعطیل شود.

پیشنهاد خودشان را به کمیته امنیتی – اجتماعی یعنی وزارت کشور بدهند، در کمیته امنیتی – اجتماعی با کمیته بهداشتی بحث می‌شود و در نهایت با تأیید آقای رحمانی فضلی و آقای دکتر نمکی هر جا تأیید شد برای یک هفته آن مقررات اجرایی و عملیاتی می‌شود تا بتوانیم از این شرایط سختی که امروز روبروی ما قرار گرفته و البته بار بسیار سنگین‌ آن بر دوش عزیزان ما در بیمارستان‌ها، مدافعین عزیز سلامت است، عبور کنیم.

خیلی بار سنگینی بر دوش عزیزان ما در بیمارستان‌ها، مدافعین عزیز سلامت است و ما هر کاری بتوانیم برای آن عزیزان انجام خواهیم داد و این جزو اولویت‌های ما است یعنی برای دارو، درمان، وسایل، نیازمندی‌های بهداشت و درمان حتماً این دولت اولویت قایل است و من خودم مراقبت می‌کنم به عنوان رئیس ستاد و این جزو وظایف ماست و  دنبال می‌کنیم.

یکبار دیگر گفتم آمریکایی‌ها اخیراً اعلام کردند که ده‌ها میلیارد دلار به ایران لطمه زدیم، در عرض سال 97 الی 99 در این 3 سال حداقل 150 میلیارد دلار با تحریم غلط، غیرقانونی،  بی‌جا، ضدانسانی و علمیات تروریستی‌شان به کشور لطمه زدند.

جلوی ورود دارو و درمان و مواد غذایی را گرفتند. اینها آدم‌هایی هستند که هیچ وقت با این توحش در کاخ سفید ندیده بودیم، بزرگترین توحش تاریخی را انجام دادند و افتخار هم می‌کنند. آن آقایی که اسمش را وزیر خارجه می‌گویند ولی وزیر جنایات است با افتخار اعلام می‌کند که من امسال جلوی 70 میلیارد از منابع ایران را گرفتم و نگذاشتیم در اختیار ایران قرار بگیرد. یعنی به دشمنی با ملت و ضربه بر ملت ایران افتخار می کنند.

پس فردا دیدیم افتخار کردند ما 5 میلیارد دلار که ایران داشت از صندوق بین المللی پول (IMF ) می گرفت را مانع شدیم. که البته همان آمریکا مانع شده وگرنه 5 میلیارد را گرفته بودیم و این 5 میلیارد صرف دارو و تجهیزات می‌شد.

مردم اگر می خواهند برای کمبود و مشکلات در کشور لعن و نفرین کنند، آدرس این لعن و نفرین کاخ سفید در واشنگتن است و یک عده‌ای بخاطر منافع غلط گروهی و باندی به مردم آدرس غلط ندهند. آدرس صحیح تمام جنایات و فشار بر مردم عزیز ایران، واشنگتن دی سی کاخ سفید است و آنهایی که در این ساختمان هستند و این همه جنایات علیه ملت ایران روا داشته اند و شما هر روز فشار و مشکلات را می بینید.

البته مردم ایران ایستادگی و مقاومت کردند. خم به ابرو نیاوردند. در برابر این قلدرها خم نشدند. اما آثار سوء آن، سختی و مشکلات است. مردم می‌بایست در این سال‌ها زندگی خیلی راحت‌تر و آسان‌تری می‌داشتند. می‌بایست اجناس به مراتب ارزان‌تر می‌بود و می‌بایست قیمت دلار معقول خودش بود.

تمام این جنایات پای کاخ سفید است. چون جمهوری اسلامی ایران هیچ کاری نکرده و به عهد خود وفادار بوده و پای عهد‌ خود مانده است. یکجانبه برخلاف همه مقررات و این چیزی نیست که ما امروز بگوییم، بلکه دنیا می‌گوید.

یک وقتی بود حرف حقی می‌زدیم 2، 3 کشور از ما حمایت می‌کردند اما امروز فقط 2، 3 کشور هستند که از آمریکا حمایت می‌کنند، حدود 185 کشور دنیا در سازمان ملل از ایران حمایت می‌کنند. شما در نطق‌ها ببینید، جز چند تا از اینها، هر که نطق می‌کند از برجام حمایت، به آمریکا حمله می کند و می‌گوید کار آمریکا نادرست، غلط و ناصحیح بوده است.

پس ما لعن، نفرین و کینه‌مان را به آدرس صحیح و درست بفرستیم، آن کسی که جنایتکار است، کاخ‌نشین کاخ سفید است. منشأ تمام مشکلات مردم از صهیونیسم، ارتجاع و از تندروهای آمریکا است. از این 3 تا است و امروز فرماندهی این کار در آمریکاست که علیه مردم ایران جنایت می‌کند.

شکی ندارم که دولت آمریکا روزی تسلیم خواهد شد. تردید ندارم آمریکا روزی در برابر ملت ایران زانو خواهد زد، شکی ندارم ملت ایران پیروز خواهد بود و همانطور که 40 سال پیش در عملیات ثامن‌الائمه حصر آبادان را شکست، این حصر را هم ملت ما می‌شکند آن حصر را صدام درست کرده بود، شکستند و این حصر را ترامپ درست کرده که این را هم بی تردید ملت ما خواهد شکست و ما از این مسَأله عبور خواهیم کرد.

مسأله بعدی هم که باید در این جلسه به آن توجه کنیم عزاداری ماه صفر است. در عزاداری ماه صفر همانطور که قبلاً تأکید شده، امسال راهپیمایی و سفر به عراق نداریم به دلیل اینکه مقامات عراقی رسماً اعلام کردند نمی‌توانیم پذیرای زائرین باشیم. راهپیمایی نمادین در شهرها هم نداریم و مقام معظم رهبری با یک بیان خیلی روشن و صریحی فرمودند که در خانه‌هایمان عزاداری کنیم و اگر هم در حسینیه و تکایا است، با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی باشد.

باز هم درخواست ما این است که صدا و سیما، بخش مجازی و همه آنهایی که در فضای مجازی فعالند  جبران کنند و این عزاداری ایام اربعین و روزهای پایانی ماه سفر را به دل مردم و به خانه‌های مردم ببرند و مردم بتوانند با مراعات همه پروتکل‌ها ان‌شاء الله عزاداری خودشان را نسبت به سالار شهیدان(ع) و در آخر ماه نسبت به امام مجتبی(ع)، نسبت به پیام عظیم‌الشأن(ص) و نسبت به امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) انجام بدهند. ان‌شاء الله

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

 

نظر شما
پرونده ویژه