کارشناس مسایل سیاست خارجی:

کشورهای اروپایی غیرقانونی بودن را تحریم‌ها را قبول دارند/ آمریکا در عمل همه تحریم‌ها را اعمال کرده است

۱۳۹۹/۰۷/۰۶ - ۲۳:۳۱:۱۲
کد خبر: ۱۰۶۴۳۵۷
کشورهای اروپایی غیرقانونی بودن را تحریم‌ها را قبول دارند/ آمریکا در عمل همه تحریم‌ها را اعمال کرده است
کارشناس مسایل سیاست خارجی گفت: بیش از بیست سال است که ایران بر روی این موضوع کار می‌کند که بگوید تحریم‌ها غیرقانونی است، البته کشورهای اروپایی غیرقانونی بودن را تحریم‌ها را قبول دارند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا، اخیرا اعلام کرد یکی از قضات ایرانی را به دلیل صدور حکمی تحریم کرده است.

در همین راستا «صفت‌الله طاهری شمیرانی»، کارشناس مسائل سیاست خارجی، در ارزیابی تحریم یک حقوقدان از منظر حقوق بین‌الملل و جایگاه این اقدام آمریکا به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: در خصوص این قبیل تحریم‌ها بحث اصلی این است که مجازات‌های اقتصادی یکجانبه در حقوق بین‌الملل جایگاهی دارد یا خیر. از 1996 میلادی در دوره کلینتون که قانون داماتو اجرا شد، همیشه این بحث محکومیت و غیر قانونی بودن تحریم‌ها، مطرح بوده است.

این کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل افزود: البته تحریم کردن افراد مربوط به قوانین داخلی کشورهاست، همچنان که ایران می‌تواند قانونی وضع کند و براساس آن، یکسری افراد آمریکایی را تحریم کند. لذا براساس قوانین داخلی می‌شود افراد را تحریم کرد. بیش از بیست سال است که ایران روی این موضوع کار می‌کند که بگوید این تحریم‌ها غیرقانونی است، البته کشورهای اروپایی غیرقانونی بودن را تحریم‌ها را قبول دارند.

طاهری شمیرانی در پاسخ به اینکه غیرقانونی خواندن تحریم‌ها چه تاثیری داشته است؟ ادامه داد: همه این اقدامات نمادین است چراکه روابط بین الملل در عمل از دو فاکتور، منافع و قدرت تاثیر می‌پذیرد.

این یک کارشناس سابق وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه کشورها می‌توانند افراد را تحریم کنند، تصریح کرد: اما اینکه آمریکا دیگر کشورها را مجبور کند که آنها هم از تحریم تبعیت کنند، مسئله‌ساز است چراکه آمریکا با این اقدام چندجانبه‌گرایی را در سطح بین‌الملل محدود و مخدوش کرده است.

این حقوق‌دان در واکنش به اینکه تحریم حقوقدان‌های یک کشور توسط یک کشور دیگر غیرقانونی است؟ اظهار کرد: خیر. در واقع همه کشورها و مخصوصا آمریکا می‎‌توانند با وضع قوانینی، افراد را تحریم کنند. حتی در بحث ویزا، آمریکا و سایر کشورهایی که یک سازمان بین‌المللی در خاک آنها است، با استناد به مسائل امنیتی می‌توانند به مقامات برخی کشورها ویزا ندهند لذا این موارد بحث‌های حاکمیتی است.

طاهری شمیرانی در خصوص تاثیر این قبیل تحریم‌ها خاطرنشان کرد: همه این تحریم‌ها سمبلیک و نمادین است. به‌عنوان مثال بحث فعال کردن مکانیسم ماشه هم، بحثی نمادین است چراکه آمریکا در عمل همه تحریم‌ها را اعمال کرده و باز هم کشورها را ملزم خواهد کرد که آنها هم، این تحریم‌ها را اعمال کنند و کشورها هم، بر اساس منافع خود این موارد را رعایت می‌کنند. در حال حاضر مخالفت کشورهای اروپایی با سیاست‌های آمریکا در قبال ایران نیز نمادین است.

این حقوقدان با بیان اینکه سیاست‌های ترامپ زورگویانه است، یادآور شد: در حقیقت ترامپ در مسیر تضعیف چند جانبه‌گرایی و نقض عرف بین‌الملل حرکت می‌کند. حقوق بین‌الملل برابر این قبیل اقدامات آمریکا از اقدام متقابل یاد می‌کند، به این ترتیب که یک طرف تحریم می‌کند، طرف مقابل هم تحریم می‌کند. در واقع دولت‌ها براساس منافع خود این اقدامات را انجام می‌دهند بنابراین ضمانت اجرا در حقوق بین‌الملل، اصل تقابل است. 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز