علی ربیعی:

اتهام‌زنی به روحانی بی‌انصافی است/ طرح ایران برای پایان دادن به جنگ قره باغ/ایران تعرض به خاک خود را تحمل نمی‌کند/تصمیم دولت براین است سهم اشتغال روستایی افزایش یابد/تزریق رایگان واکسن کرونا تا پایان مهرماه برای افراد در خطر

۱۳۹۹/۰۷/۱۵ - ۱۲:۰۹:۵۰
کد خبر: ۱۰۶۹۴۶۳
اتهام‌زنی به روحانی بی‌انصافی است/ طرح ایران برای پایان دادن به جنگ قره باغ/ایران تعرض به خاک خود را تحمل نمی‌کند/تصمیم دولت براین است سهم اشتغال روستایی افزایش یابد/تزریق رایگان واکسن کرونا تا پایان مهرماه برای افراد در خطر
سخنگوی دولت در نشست خبری گفت: ایران قطعا نمی‌تواند درگیری در مرزهای خود ‌و تعرض به خاک خود را تحمل کند این از خطوط قرمز ما است . ایران طرحی را آماده کرده که با مشورت با هر دو طرف موضوع و دولت های منطقه این را پیگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، علی ربیعی، سخنگوی دولت در آغاز نشست خبری خود ضمن تسلیت ایام اربعین گفت: ملت ما و ‌ملت‌های همسایه در طول قرون مراسم عزاداری برای سالار شهیدان و اصحاب ایشان را با شکوه هر چه بیشتر برگزار کرده‌اند، متاسفانه امسال از این راهپیمایی محروم هستیم آرمان حسینی و دوستی اهل بیتی یک امر فرامذهبی است، گفتمان حسینی برای ما گفتمان مقاومت در مقابل متجاوزین است امیدواریم که امسال عزادارن حسینی با رعایت پروتکل ها همانند رعایت که در مراسم عاشورا و تاسوعا شاهد بودیم به سلامت جامعه ایران کمک کند و عزاداری ها را با شکوه تر در دل خانه ها برگزار کنند.  

او افزود: جلوگیری از اجتماعات در شرایط کرونایی امروز بسیار مهم و حیاطی است شرایط سختی را در پیش رو داریم و قطعا باید پیش از گذشته رعایت کنیم. هفته سختی را گذراندیم رعایت پروتکل ها به ۶۰/۳ رسید و در تهران ۴۵رسید.

ربیعی ادامه داد: یکی از تلاش های ستاد اقتصادی افزایش صادرات غیر نفتی بود علاوه بر نیاز به افزایش صادرات غیر نفتی نیاز به تهمیداتی برای بازگرداند ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد هستیم. اقتصاد صادر کنندگانی که نسبت به انجام تعهدات ارزی خود به موقع انجام کنند تا دو هفته مالیات بر ارزش افزوده عودت داده شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در این هفته بحث روز روستا و عشایر را داشتیم، تصریح کرد:  بعد از پیروزی انقلاب و در این ۷ سال تدابیری اندیشیده شد که با برنامه ای به گسترش زیر ساخت های روستا و گره‌زدن آنها با زندگی روستایی بپردازیم. کار لوله کشی و راه آسفالت و گسترش خدمات بهداشتی و درمانی و اینترنت باعث شد استراتژی ثمر بخشی را در ایجاد زیر ساخت ها ایجاد کنیم و ۲۲هزار میلیارد تومان تاکنون در اختیار روستایی ها قرار گرفته و سرانه روستاییان بیش از گذشته افزایش یافته است. در دولت تصمیم گرفته شد که سهم اشتغال روستایی افزایش یابد. از ۵ درصد به حدود ۳۰درصد افزایش یافته است. امروز همه روستاییان دارای دفتر چه بیمه درمانی هستند.

 

او عنوان کرد: ستاد ملی کرونا در جهت کنترل و مهار و مدیریت کووید ۱۹ مصوب نمود که:کمیته نظارت بر پروتکل ها، با توجه به کاهش رعایت دستورالعمل در برخی استانها، برنامه زمانبندی شده ارتقاء رعایت پروتکل ها، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی تا میزان ۸۰% را از استانها اخذ و جهت تصویب به کمیته امنیتی – اجتماعی و انتظامی ارائه نماید. در عرصه اقتصادی با توجه به آسیب دیدن گسترده بخش خدمات، به خصوص حوزه گردشگری، سیاست‌های حمایتی برای حمایت از این بخش اتخاذ شد. مقرر شد بازپرداخت تسهیلات بانکی که قبلا دریافت شده است تا پایان سال ۱۳۹۹ امهال شود. اجازه داده شد پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی سال ۹۹ و هزینه آب، برق و گاز سال ۹۹ و هزینه های مالیاتی سررسید سال ۹۹ تا پایان امسال مهلت داده شود.
ربیعی اظهار کرد:  با پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده حوزه گردشگری با محوریت بنگاه موافقت شد. در شرایط فشار آمریکا بر عدم صادرات نفت یکی از تلاشهای ستاد اقتصادی دولت افزایش صادرات غیرنفتی و تمهید بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور می‌باشد.
به منظور تحقق این امر یکشنبه ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفت، صادر کنندگانی که نسبت به انجام تعهدات ارزی خود به موقع اقدام نمایند حداکثر تا 2 هفته مالیات بر ارزش افزوده دریافتی از آنها عودت داده خواهد شد. در ازای هر درصدی از انجام تعهد ارزی، متناسب با همان میزان از مالیات بر ارزش افزوده مسترد می شود. بانک مرکزی به صورت هفتگی لیست اینگونه صادرات کنندگان را به سازمان مالیاتی ارسال خواهد کرد. همچنین به منظور تسهیل در فرآیند تجارت و ایجاد امکان رصد آن و به منظور حفظ یکپارچگی و جامعیت اطلاعات سامانه جامع تجارت، و نیز حذف دوباره کاری در فرآیند تجارت، گمرگ جمهوری اسلامی موظف است تبادل اطلاعات با بازرگانان و دستگاههای ذیربط و فرآیند تجارت را صرفا از طرین این سامانه به انجام برساند.

او افزود: امروز روز روستا و عشایر است. خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و به خصوص در دولت تدبیر و امید فاصله شهر و روستا در بهره مندی از امکانات و خدمات زیربنایی بسیار کاهش یافته است. استراتژی این دولت معکوس کردن روند مهاجرت بوده است و حمایت‌های دولت در حوزه خدمات زیربنایی مانند گازلوله‌کشی، راه آسفالته، آب آشامیدنی سالم، مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی، خدمات بهداشتی و درمانی و اینترنت باعث شد ین استراتژی ثمربخش باشد. بر همین مبنا برای اشتغال پایدار روستایی، ۲۲ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در اختیار روستاییان قرار گرفته است. سرانه درآمد روستائیان پیش از دولت یازدهم منفی نهصدهزار تومان بود که هم‌اکنون به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. منابع سهم اشتغال روستایی از پنج درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ تسهیلات نرخ بیکاری روستایی از ۸.۷ درصد به ۷.۳ درصد کاهش یافته که ۱.۴ درصد کاهش نرخ بیکاری روستایی را رقم زده است که تاثیرات خوبی در تثبیت جمعیت روستایی داشته است. در حوزه گازرسانی روستایی بیش از ۸۸ درصد روستاهای کشور به شبکه گازرسانی متصل شده‌اند. در حالی که قبل از دولت تدبیر و امید این میزان ۱۵ درصد بوده و دولت تصمیم دارد تا پایان فعالیت خود این میزان را به ۱۰۰ درصد افزایش داده تا روستای بدون گاز در کشور وجود نداشته باشد. اکنون حدود ۹۵ درصد راه‌های روستایی کشور آسفالت هستند و ۴۵ درصد خانه‌های روستایی مقاوم سازی شده اند.
ربیعی بیان کرد: در حوزه آموزش و پرورش  نرخ پوشش پیش دبستانی روستایی از ۳۸ به ۷۱ درصد افزایش یافته و نرخ پوشش دانش آموزان روستایی نیز ۲۳ درصد رشد داشته است. بیش از ۳۲۰۰ مدرسه شبانه روزی در مناطق روستایی ایجاد شده و ۸۰ درصد فعالیت نهضت سوادآموزی در روستاها متوجه زنان است. ۵۰ درصد مدارس آموزش و پرورش و ۳۰ درصد کلاس‌ها در مناطق روستایی تشکیل می شود و سالانه بیش از ۲۵۰ هزار معلم حداقل ۲۰۰ روز در مناطق روستایی حضور دارند. تمام مدارس خشتی و گلی که حدود ۱۰۰۰ کلاس بود جمع آوری شده است و بیش از ۷۸۰۰  پروژه با ۲۷ هزار کلاس روستایی با مساحتی بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع به گونه ای که هر روز به طور متوسط ۱۱ کلاس روستایی و در سراسر کشور حدود ۲۹ کلاس درس در این دولت احداث شده است. 76 هزار و ۲۰۰ مدرسه با سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیارد تومانی به شبکه هوشمند مدارس دانا متصل شده‌اند.
 
سخنگوی دولت اضافه کرد:  از میان ۳۸ هزار و ۶۷ مدرسۀ روستایی، ۱۳ هزار و ۶۳۶ مدرسه توسط ایرانسل، ۴ هزار و ۴۸۲ مدرسه توسط همراه‌ اول و ۱۹ هزار و ۹۴۹ مدرسه نیز از طریق اینترنت ثابت شرکت مخابرات ایران، به شبکۀ اینترنت دسترسی پیدا کرده‌اند. تعداد ۳۸ هزار و ۳۳۳ مدرسۀ شهری نیز، از طریق اینترنت ثابت شرکت مخابرات ایران، به شبکۀ اینترنت متصل شده‌اند. از دیگر اقدامات زیرساختی مهم صورت گرفته در این زمینه اتصال ۹۹.۵ درصد جمعیت روستایی به شبکه سراسری برق است و در حوزه آب آشامیدنی سالم و شبکه لوله کشی ۹۰ درصد روستاها به شبکه آب‌رسانی متصل هستند.  همچنین در مدیریت امور روستا ۹۵ درصد روستاهای کشور دارای مدیریت دهیاری هستند که اعتبارات خوبی هم در این حوزه پیش بینی شده است. جمعیت تحت پوشش صندوق مشتمل بر بیمه شدگان و مستمری بگیران از ۱۳۶ هزار و ۶۵۴ نفر در ابتدای فعالیت دولت یازدهم به یک میلیون و ۲۷۸ هزار و ۷۳۹ نفر تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته که بیانگر رشدی ۹۵ درصدی است.  همچنین روز گذشته با حمایت کامل دولت یک میلیون ۴۴۰ هزار بیمه شده به جمعیت این صندوق اضافه خواهند شد. که مجموعه بیمه شدگان حدود ۲میلیون و ۷۰۰ هزار نفر خواهد شد.

علی ربیعی تصریح کرد:تحقق این مهم به معنای برداشته شدن گامی بسیار حایز اهمیت در تحقق اصل ۲۹قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نظام تامین اجتماعی فراگیر و حمایت از خانوار روستایی و عشایری در برابر تکانه های اقتصادی در دوران کهولت سن، از کارافتادگی و فوت سرپرست خانوار مبتنی بر شان و کرامت انسانی و بدون تحمیل بار مالی به بودجه عمومی دولت جهت تامین هزینه های حمایتی می باشد. این مصادیق بیش از آن که عدد و رقم باشند، نشان از یک تحول در رویکرد سیاستگذاری «ساخت‌وسازی» است. در این رویکرد سعی شده سازوکارهایی برای بهبود وضعیت روستاها به شکل برنامه‌های توانمندسازی، ارتقای درآمد مبتنی بر تولیدات جدید با حفظ زندگی در روستا، نگاهی به مسائل رفاهی مانند افزایش بیمه‌های سلامت و تأمین اجتماعی و محوریت دادن به مزیت‌های محلی تعبیه شود که امیدوارم تداوم یابند.

او در رابطه با موج‌سوم‌کرونا و ‌کاهش رعایت پروتکل ها گفت: کمیته امنیتی اجتماعی یک سری مراکز را مشخص کرده و تعطیلی این مراکز را به همه استان ها واگذار کردیم اختیار هم به استان ها داده شده است در مورد سفر هنوز در ستاد تصمیم گیری صورت نگرفته بیشتر باید از استان های درگیر گزارش بیاید و در کمیته بررسی شود و در ستاد تصمیمات لازم اخذ شود کرونا هیچ مرز بندی و تفکیکی برای ابتلا مشخص نیست امیدواریم با همدلی به این مبارزه ادامه دهیم و افزایش نظارت همگانی و اقدامات داوطلبانه را همه رسانه باید کمک کنند تا جامعه به خود کنترلی برسد.

او در خصوص اختلافات ارمنستان و آذربایجان و هدف قرار گرفتن شهر گنجه گفت: مواضع اصولی ما پیرامون این اختلافات تا کنون بدون ابهام بیان شده است به حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و احترام به قوانین بین المللی همواره تاکید می نمایم. تمامیت ارضی آذربایجان را مورد تاکید قرار دادیم تخلیه مناطق اشغالی آذربایجان مورد تاکید دولت قرار داشته است.
علی ربیعی ادامه داد: با این دو نظر روشن در مورد تمامیت ارضی و تخلیه منطق اشغالی دخالت طرف های ثالث را خارج از توافقات غیر سازنده می دانیم راه حل منطقه را راه حل نظامی قلمداد نمی کنیم. از اسیب رسیدن به جان و دارایی شهروندان مان نگرانی داریم و با در نظر گرفتن همه گزینه های موجود نسبت به این موضوع بی اعتنا نخواهیم بود. صلح و گفت و‌گو‌ در منطقه هستیم.


او درباره اصابت موشک ها به خاک ایران گفت: ایران قطعا نمی‌تواند درگیری در مرزهای خود ‌و تعرض به خاک خود را تحمل کند این از خطوط قرمز ما است . ایران طرحی را آماده کرده که با مشورت با هر دو طرف موضوع و دولت های منطقه این را پیگیری خواهد کرد شاید ایران یکی از کنشگرهای معدودی باشد که با همه طرف ها اعم از دو طرف درگیر روابط خوبی دارد و از این به بعد در جایگاه ویژه ای قرار داریم که می توانیم تلاش های دو جانبه با دو پایتخت را داشته باشیم. با سایر بازیگران منطقه‌ای هم در مذاکره خواهیم بود امیدواریم در چارچوب طرح ایران، به این جنگ پایان دهیم این اتفاق را با حساسیت بررسی می‌کنیم.

ربیعی در مورد واکسن کرونا گفت: بسیاری از کشورهای جهان به لحاظ جغرافیای زمان طلایی تزریق واکسن متفاوت است و بنا بر اعلام وزارت بهداشت زمان مناسب ما تا نیمه آذرماه است و افراد در خطر باید این واکسن را بزنند. قطعا تا پایان مهر ماه ده برابر سال گذشته تزریق رایگان خواهیم داشت  به ۱ میلیون‌و ۳۰۰ هزار نفر از بیماران صعب العلاج و بارداران و پرسنل در خطر واکسن تزریق شده است. تعدادی از زنان باردار باقی مانده‌اند که اینها شامل مرحله اول هستند. واردات بعدی را برای افراد بالای۶۵سال گذاشته ایم کودکان زیر ۶ ماه تا ۵ سال این ها هم واکسن برایشان تزریق می‌شود این کار با جدیت دنبال می‌شود و برای زنان بیمار اقدام خواهد شد. سالمندان مرحله بعد این دو نیم میلیون نفر هستند.

او‌ در رابطه با طرح مجلس در تامین کالاهای اساسی گفت: وقتی این  بسته معیشتی را می‌خواستیم اضافه کنیم بحث ما کالا بود و ایده های مختلفی مطرح شد. طرح مجلس در سازمان برنامه بررسی شد و منبع از تبصره ۱۴است علت مخالف با این طرح بخاطر منبع مشخص شده برای تامین مالی است. حقوق وزارت خانه های مثل نیرو و نفت دقیقا از این تبصره است بسته کمک‌معیشتی هم از این تبصره است. دولت در تامین منابع مالی آخرین کمک بسته معیشتی با مشکل مواجه شد و مجبور شد از خزانه وام‌بگیرد.  توصیه ما این است که  در ارتباط با طرح های این چنینی،  از قبل با دولت صحبت صورت گیرد. دادن طرح های این‌چنینی بدون پشتوانه کارشناسان و بدنه اجرایی ایجاد تبعاتی در افکار عمومی دارد.‌ کالاهای اساسی اقشار مردم به صورت ۴۲۰۰ مدنظر بوده برای سال آینده تمام ارز حاصل از فروش نفت خام کشور به دارو‌ و کالای اساس اختصاص می یابد.

ربیعی در مورد لغو جلسه سران قوا گفت: در این چند روزه که اخبار را رصد می‌کنیم در شرایط امروز کشور، این اخبار برای افکار عمومی مضر بودخ و بی انصافی است که به رییس دولت و اعضا دولت اتهام می‌زند و تعابیر بدی به کار می‌رود ما این ادبیات را در ساخت سیاسی نداشته‌ایم بدین گونه که در تریبون‌های رسمی نماینده‌ای بایستد و به دولت اتهام بزند اگر این صحبت راجع به قوه‌ای دیگر بود چه اتفاقی می‌افتاد عده‌ای با حمله به دولت تخلیه می‌شوند همه قوا نقد دارند و ما هم قابل نقد هستیم اعتقاد ما این است که رمز پویایی و‌ پیشرفت با نقدهای راهگشای کشور ممکن است. اخلاق در جامعه ‌مسئله مهمی است و این ایده‌ها از این بیانات که در حاکمیت هستیم شنیده می‌شود و الگوبرداری می‌شود .


سخنگوی دولت تصریح کرد: پیشنهاد جلسه را آقای رییس جمهور دادند وقت و زمان آن را مشخص کردند وقتی رییس مجلس به بیمارستان تشریف بردند از وزیر بهداشت سوال شد که او در کدام بخش‌ها بود که گفتند در بخش‌های مبتلایان و حتی در بخش های افراد بد حال هم حضور پیدا کرده، مجددا سوال شد که نظر شما در این مورد چیست که توصیه شد بهتر است چند وقت جلسه به تاخیر افتد. الگوی بزرگ ما رهبری است که همه مکلف هستیم به پروتکل ها و توصیه‌ها عمل کنیم و در سایه عمل کردن آرامش بیشتری در کار خواهد بود سرکشی هم کار نکویی است ولی باید در شرایطی باشد که اطمینان حاصل از عدم انتقال باشد. از قبل پیشگویی‌هایی کرده بودند و شبیه به یک سناریو بود نباید این اتفاقات باشد. باید با حسن نیت نگاه شود زمان برای تشکیل جلسه فراوان است.

علی ربیعی درخصوص اقدام ایران برای بازپس گیری پول های بلوکه شده گفت: بانک مرکزی در حال پیگیری این موضوع است. اقدامات در حال اثرگذاری است اما متاسفانه کره جنوبی تحت تأثیر سیاست‌های آمریکا، مردم ایران را از حقوق مسلم خود محروم کرده اخیرا بحثی را پیرامون دارو مطرح کردند که اصلا عدد آن قابل توجه نیست. بهانه‌جویی‌های غیرواقعی و ترس از آمریکا نباید باعث دور ماندن ملت از حقوق خود باشد. 
 
او در رابطه برخی تاکیدات رعایت حجاب و موضع دولت در این خصوص گفت: دولت معتقد است حفظ امنیت شهروندان براساس قانون اساسی است و در برخورد با تخلفات باید به صورت قانونی عمل شود. خوشبختانه در حاکمیت هیچ موضع رسمی نسبت به این اظهار نظرها نیست. خوشبختانه مراجع نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و جلوی سوءاستفاده را گرفتند.

ربیعی درباره ابتلای رییس‌جمهوری  آمریکا به ویروس کرونا و تاثیر آن بر بازارهای اقتصادی گفت: مساله اصلی ما در این زمینه گفتمان حیات است، برای ما زندگی همه انسان‌ها و در میان آنها همه ایرانیان و حق دسترسی همه ایرانیان به دارو و اقلام مورد نیاز مهم است.

سخنگوی دولت گفت: در حالی که ترامپ امروز در همه دنیا نفرت‌پراکنی می‌کند و انسان‌های زیادی ناشی از سیاست‌های او کشته می شوند و دستور ترور سردار بزرگ ما صادر می‌کند، اما ما مثل ترامپ به مرگ دیگران نمی‌اندیشیم.  

ربیعی در ادامه به دوران ابتلای خود به بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: امیدوارم ابتلا به کرونا برای ترامپ تجربه خوبی شود تا بیشتر به مسائل انسانی فکر کند باید بداند با ظلم و بازی کردن با جان انسان‌ها دیگران چه می کشند، دیگرانی که در معرض داروهایی که او دریافت می‌کند اما آنها دسترسی ندارند چه سختی‌هایی می‌کشند.  

او بیان کرد: امیدوارم کووید ۱۹ این تاثیر را بر روی رییس جمهوری آمریکا داشته باشد که نسبت به جان انسان‌ها و مسائل جهان انسانی فکر کند و نگاه بی رحمانه خود را به سلامت و حق زندگی مردم جهان تغییر دهد.

اودر ادامه در خصوص بازگشت ارزهای صادراتی به چرخه اقتصادی کشور و اعلام این خبر از سوی همتی رئیس کل بانک مرکزی گفت: مبلغ ۸ میلیارد دلار طی ماه‌های خرداد وارد چرخه اقتصاد کشور شده است و بسیاری از واردات کشور هم براساس همین ارزها انجام شده است؛ اگر این ارزها نیامده بود معادل تامین ۸ میلیارد برای برخی کالاها با کمبود مواجه می‌شدیم. برای بازگرداندن ارز، سیاست‌های تشویقی تصویب کردیم که یکی از آنها گسترش صادرات غیرنفتی بوده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه گسترش صادرات غیرنفتی موضوع جدی مورد نظر دولت است گفت: وزارت صمت برنامه‌ریزی برای صادرات هدفمند را بیشتر از گذشته دنبال می‌کند. هر وزارتخانه‌ای که می‌تواند صادرات انجام دهد، کمیته ویژه آن تشکیل شده است، از طرفی تلاش برای برگرداندن ارزهایی که در سایر کشورها داریم، یکی از سیاست‌های برنامه‌های دولت است.

ربیعی اضافه کرد: برخی از کشورها با فشار امریکا و در برخی از موارد با بهانه گیری‌هایی که خودشان انجام می‌دهند در شرایطی که ایران امروز بیشترین نیاز را به منابع مالی خود دارد با مردم ایران همراهی نمی‌کنند که در خاطره تاریخی ما باقی می‌ماند. وزارت خارجه و بانک مرکزی با روش‌های مختلف برای برگرداندن منابع مالی ایران در سایر کشورها در حال رایزنی هستند و توفیقاتی هم در تعدادی از این کشورها به دست آورده‌ایم.

او در ادامه با اشاره به جلسات دولت با صادرکنندگان خاطرنشان کرد: ۱۰۸ صادرکننده متعهد که صادرات هر کدام از آنها از صادرات ۹۷ و ۹۸ و دو ماهه اول سال ۹۹، بیش از ۱۰ میلیون دلار بوده است، مجموعاً ۲۶ میلیارد دلار به چرخه برگردانده‌اند که عملاً ۱۰۰ درصد ارز صادراتی دو سال گذشته و دو ماه اول سال ۹۹ است و بدون تردید در سال ۹۹ صادرات غیرنفتی بیش از سال‌های گذشته خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز