چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

جزییات طرح مجلس درباره بنزین که جنجالی شد/ توهین زشت دو نماینده به مشاور رئیس جمهور/ پس لرزه‌های اقدام عجیب قالیباف

۱۳۹۹/۰۷/۱۷ - ۰۵:۲۰:۴۴
کد خبر: ۱۰۷۰۱۷۰
جزییات طرح مجلس درباره بنزین که جنجالی شد/ توهین زشت دو نماینده به مشاور رئیس جمهور/ پس لرزه‌های اقدام عجیب قالیباف
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ روحانی

بازدید روز دوشنبه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، از مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) منجر به لغو جلسه سران قوا شد

قرار بود، دومین جلسه سران قوا به میزبانی رئیس مجلس، در محل مجلس برگزار شود اما به‌ دلیل حضور قالیباف در بین بیماران کرونایی و احتمال انتقال بیماری، این جلسه از سوی رئیس‌جمهور لغو شد.

حضور قالیباف در بیمارستانی که عمده بیماران آن را مبتلایان به کرونا تشکیل می‌دهند، منجر به جدال لفظی بین منتقدان و موافقان این اقدام در فضای مجازی شد تا آنجا که منتقدان، این اقدام رئیس مجلس را در شرایط کنونی که کشور از نظر وضعیت بیماری کرونا در شرایط بسیار بحرانی، به‌ سر می‌برد شوی تبلیغاتی او برای کاندیداتوری احتمالی‌‌اش در انتخابات ۱۴۰۰ توصیف کردند.

موضوعی که با دفاع علی ربیعی سخنگوی دولت، علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌ جمهوری و حتی مینو محرز یکی از اعضای ستاد مقابله با کرونا مواجه شد.

احمدامیرآبادی فراهانی نماینده قم، سید محسن دهنوی، نماینده مردم تهران، زهرا شیخی نماینده اصفهان و علیرضا سلیمی عضو هیات‌رئیسه مجلس، از جمله نمایندگانی بودند که در توییت‌هایی جداگانه به انتقاد صریح از عدم‌حضور رئیس‌جمهور در جلسه سران قوا و لغو این نشست پرداختند و کار روحانی را خجالت‌ آور و برای حفاظت از جان خود تفسیر کردند.

«علیرضا معزی»، معاون ارتباطات و اطلاع‌ رسانی دفتر رئیس‌ جمهور، در این باره در توییتر خود نوشت: «کوچک شمردن پروتکل‌ها با هر انگیزه‌ای، عادی‌سازی نقض آنهاست. حضور در بخش بیماران بدحال و به همراه بردن خبرنگار و دوربین نشانه ایستادن در کنار مردم نیست، پیامی خطرناک برای سلامت عمومی است.»

محمدسعید احدیان، دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس، نیز با انتشار فیلمی از سخنان آیت‌الله بهشتی در توییتر نوشت: «آقای معزی سخنان شهید بهشتی را برای رئیس جمهور پخش کنید، شاید فرجی شد. برگردید به آن دوران که رئیس جمهور در خط مقدم جبهه بود.»

 

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی درباره لغو جلسه سران قوا اظهار کرد:  «سران قوا هم جلسات سه نفره دارند که برخی مواقع پیش می‌آید که به دلیل کاری که برای یکی از سران قوا پیش می‌آید این جلسه لغو می‌شود و خبرش هم منتشر نمی‌شود، ولی الان نمی‌دانم چرا این طور شده است.»

او با بیان اینکه جلسه اخیرا به دلیل پروتکل‌های بهداشتی لغو شد ولی اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است، گفت: در مجالس قبلی دو یا سه نفر بودند که از الفاظ نامناسب استفاده کرده و تند بودند، ولی در مجلس اخیرا تعداد آنها بیشتر شده است و این نوع ادبیات موجب تفرقه می‌شود.

«علی ربیعی»، سخنگوی دولت، نیز در نشست خبری بیان کرد: «آن‌طور که مطلع هستم پیشنهاد جلسه را خود آقای رئیس‌جمهور دادند، وقت و زمان آن را هم مشخص کردند؛ زمانی که رئیس مجلس به بیمارستان تشریف بردند، از وزیر بهداشت سوال شد که این بازدید در کدام بخش‌ها و تا چه اندازه بوده، گفتند «در بخش‌های مبتلایان حتی در بخش‌هایی که افراد خیلی بدحال هم بستری هستند، این بازدید صورت گرفته است؛ ممکن است فرد خودش نگیرد ولی امکان انتقال آن وجود دارد.»

سخنگوی دولت ادامه داد: در کمیته بهداشت ستاد ملی کرونا توصیه شد که بهتر است چند وقت نشست به عقب بیفتد و تاخیر صورت بگیرد. رهبر معظم انقلاب الگوی بزرگی برای ما هستند و همه مکلف هستیم که به پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌هایی که صورت گرفته عمل کنیم و قطعا در سایه عمل کردن به پروتکل‌ها آرامش بیشتری برای کار خواهد بود.

در نهایت دکتر روحانی نیز در جلسه هیات دولت با اشاره به حواشی اخیر بیان کرد: «همه مردم و مسئولین بدون استثناء باید تابع دستورات ستاد ملی کرونا باشند، هیچ استثناء نداریم. این تأکید رهبری معظم انقلاب است. این قانون کشور،  وظیفه ملی و قانونی و شرعی ما است. همه باید پروتکل‌ را رعایت کنیم. هیچ‌کس نمی‌تواند از این پروتکل تخلف کند. پروتکل بهداشتی را اگر زیر پا بگذاریم، اهمیت ندهیم، خداوند به ما عقل داده، با عقل موظف هستیم جان خود و دیگران را حفظ کنیم. خود شرع و قانون و شرایط بهداشت جهانی هم همین را به ما می‌گوید.»

شخصیت هفته؛ مولاوردی

جلسه دادگاه شهیندخت مولاوردی، معاون اسبق رئیس جمهور، با حضور وکیل مدافع متهم، نماینده حقوقی معاونت حقوقی ریاست جمهوری و نماینده دادستان برگزار شد، دو اتهام در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه‌بندی شده با پوشش مسئولین نظام با هدف برهم زدن امنیت کشور از طریق انعقاد قرارداد با صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و فعالیت تبلیغی علیه نظام به مولاوردی، تفهیم شد. در جلسه دادگاه، مولاوردی و وکیل مدافع او دفاعیات خود را ارائه دادند و آخرین دفاع نیز توسط دادگاه از متهم اخذ شد.

اما در ادامه در متن خبری که در کانال های فیک‌ نیوز‌ منتشر شد، آمده بود: «مولاوردی محکوم به جرم جاسوسی و ارائه اطلاعات طبقه بندی به بیگانگان است.»

شهیندخت مولاوردی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در واکنش به انتشار این اخبار گفت: فقط یک جلسه در شعبه ۱۵ برگزار شده است و نه آخرین جلسه از سلسله جلسات! و آخرین دفاع هم‌ در همان جلسه روز دوشنبه اخذ، شد.

او در ادامه بیان کرد: اتهامی تحت عنوان جاسوسی در کیفرخواست ذکر نشده است که محکومیتی تحت آن عنوان آمده باشد!

مولاوردی افزود: هنوز جوهر دفاعیه خشک نشده که این جوسازی ها شروع شده است! آیا این وهن دستگاه قضا و به سخره گرفتن عدالت قضایی و اصل دادرسی عادلانه نیست؟ مدعی العموم کجاست؟

دروغ هفته؛ افزایش قیمت بنزین

«مالک شریعتی»، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود در توئیتر به موضوع تغییر قیمت در یارانه بنزین واکنش نشان داد.

شریعتی در این رابطه نوشت: به عنوان‎ سخنگوی کمیسیون انرژی اعلام می کنم هیچ طرحی در مجلس یازدهم برای تغییر در قیمت های یارانه ای و آزاد بنزین در دستور کار نیست. طرح ‎سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار فقط به دنبال بازتوزیع عادلانه تر بنزین یارانه ای از خودرو به خانوار است تا خانوارهای فاقد خودرو نیز بهره ببرند.

وی افزود: ‌متن منتشر شده در برخی رسانه ها، طرح قدیمی مجلس دهم است که در اول مجلس یازدهم قبل از تشکیل کمیسیون ها و بدون اصلاح متن فقط برای تسریع در اخذ نوبت اعلام وصول، مجددا ثبت شد تا بعد در کمیسیون و صحن اصلاح شود. الان پیش نویس گزارش ‎کمیسیون انرژی تنظیم شده است که دو هفته دیگر به صحن کمیسیون می آید.

جنجال هفته؛ قره باغ

تنش اخیر میان دو کشور آذربایجان و ارمنستان نه‌تنها برای شهروندان این دو کشور که حالا برای برخی ایرانیان ساکن در شهرهای مرزی نیز مشکلاتی به وجود آورده است. به‌گفته نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس در جریان تحولات قره‌باغ، ۱۵ راکت به شهر خداآفرین در مرزهای کشور برخورد کرده است.

حسین حاتمی، نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس، با اشاره به تبعات این تنش‌ها در مناطق مرزی مشترک با ایران گفته است که براساس بازدیدهای میدانی صورت گرفته و گزارش‌های دریافتی، از زمان آغاز دور جدید درگیری‌ها در قره‌باغ تاکنون، ۱۵ راکت به مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران در شهرستان خداآفرین اصابت کرده که متاسفانه، 2 مورد از این راکت‌ها موجب تخریب 2 باب ساختمان و مجروح شدن 2 نفر در روستای پرویزخانلوی خداآفرین شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در این رابطه گفت: «به کشورهای همجوار توصیه کردیم و تذکر دادیم که به هیچ‌وجه ناامنی و دخالت و هراقدامی که بخواهد وضع امنیت مردم ما در آن مناطق را دچار خدشه کند تحمل نمی‌کنیم و امیدواریم با رعایت قوانین و روند جاری اجرای قوانین بین‌المللی که احترام به حاکمیت ملی و حقوق کشورهاست این مساله حل شود.»

او با ابراز امیدواری از این‌که با دقت‌طرفین و با استقرار قوی و رصد خوبی که جمهوری اسلامی در مناطق مرزی دارد، در آن مناطق دچار ناامنی نشویم، تاکید کرد: «برخی گلوله‌ها به صورت خمپاره و توپ به مناطقی از کشورمان اصابت کرده که ما از طرفین درگیری خواستیم این مساله را کنترل کنند ولی اگر ادامه یابد تذکرات قوی‌تری خواهیم داد.»

همچنین در این راستا، اخیرا اظهارات ائمه جمعه درباره قره باغ واکنش هایی را به همراه داشت. محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی، در گفتگویی در این باره گفت: موضع رسمی کشور ما توسط وزارت امورخارجه بیان می شود که در این خصوص نیز سخنگوی این وزارت خانه به صراحت اعلام موضع کرده است. جمهوری اسلامی ایران بر اساس مبانی معقول و منطقی، به «تمامیت ارضی» همه کشورها از جمله جمهوری آذربایجان احترام می‌گذارد.

وی تأکید کرد: نمایندگان ولی فقیه در شمال غرب نیز افرادی صاحب نظر، از السابقون انقلاب و از گروه های مهم مرجع هستند، لذا بر اساس وظیفه دینی و انسانی خود، موضع گیری بسیار منطقی و حکیمانه ای در این باب داشتند و آزادی سزمین های اشغالی را توسط خود مردم جمهوری آذربایجان، بدون دخالت قدرتهای فرامنطقه ای خواستار شدند و این اقدام را حق مشروع مردم جمهوری آذربایجان دانستند. دیدیم که این موضع گیری مطابق بر سیاست خارجی کشور نیز بوده و سخنگوی وزارت امور خارجه و دولت نیز همین سخنان را تکرار کردند، اما متاسفانه عدۀ بسیار قلیلی به بیانیه امامان محترم جمعه شمال غرب تاختند و قلب مردم مومن و دوستداران این بزرگواران, بویژه ارادتمندان حضرت آیت الله آل هاشم را جریحه دار کردند، باید همگان همواره حریم این بزرگواران را رعایت کنند.

رئیس جمهور نیز در این باره علیرغم تماس تلفنی با رئیس جمهور آذربایجان در جلسه هیات دولت بیان کرد: «منطقه ما حساس است. سرزمین، روستاها و شهرهای مرزی ما بسیار مهم است. از اصل جنگ متاسفیم اما حقوق مردم آذربایجان را محترم می شناسیم اما راه هیچ مسئله ای، از طریق آتش و خون حل نمی شود. ما آمادگی داریم که کمک کنیم. اولویت اول ما، امنیت ایران است. اصابت گلوله به ایران برای ما قابل قبول نیست. آذربایجان برادر ما و ارمنستان همسایه ما و باید، به این مسئله توجه کنند که این جنگ در منطقه گسترش نیابد و همه باید، این واقعیت را قبول کنند. راه، جنگ نیست.»

وزارت امور خارجه نیز بارها اعلام کرده است که راه حل این مشکل تنها از طریق مذاکره و بدون درگیری امکان پذیر است.

خبر هفته؛ کاندیدا نشدن محسن هاشمی

محسن هاشمی، فرزند ارشد رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جریان گفت‌وگوی خود با رادیو تهران رسما از حضور در انتخابات انصراف داده و تاکید کرد: «آدم عاقل دیگر در این اوضاع نامزد ریاست‌جمهوری نخواهد شد و من هم نامزد نمی‌شوم. در حال حاضر مدیریت کشور کار بسیار سختی است و کسی که این توانایی را در خود می‌بیند به قول خارجی‌ها، «سوپرمن» است. من چنین توانایی را در خودم نمی‌بینم.»

هاشمی در واکنش به اینکه برخی‌ها هستند که در دقایق پایانی زمان ثبت‌نام یک باره برای کاندیداتوری در انتخابات احساس تکلیف می‌کنند، تصریح کرد: «بله این هم پیش می‌آید. به‌هر‌حال برخی‌ها هستند که طرفداران‌شان به آنها فشار می‌آورند و ما که چندین انتخابات را برگزار کردیم، دیدیم که چگونه به آنها فشار می‌آوردند و می‌گویند که هیچ راهی جز حضور آنها نیست». رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است شما نیز تحت تأثیر این‌گونه فشارها قرار بگیرید، گفت: «امیدوارم که بنده گول نخورم و نیایم».

جنجال هفته؛ حسام الدین آشنا

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس جمهور، در توییتی تلویحا رئیس مجلس را خطاب قرار داد و به طعنه، سفرهای قالیباف را انتخاباتی عنوان کرد.

این توییت حامیان قالیباف را برآشفت و یکی از پس دیگری به آشنا تاختند. اردشیر مطهری، نماینده گرمسار و ازجمله نمایندگان مجلس یازدهم، در توییتی نوشت: «اگر کار نمی‌کنید و نگران زخم بستر خودتان و درد و رنج مردم نیستید، جای تعجب ندارد. لااقل حرف مفت نزنید و مردم را عصبانی‌تر نکنید.»

در همین راستا حسن شجاعی، دیگر نماینده مجلس، خطاب به آشنا نوشت: «کافر همه را به کیش خود پندارد. سفر جهادی و سفر خدمت اساسا در گزینه‌های این جماعت وجود ندارد. چه منطقی دارند اینان! بست‌نشینی رییس‌جمهوری خوب است و تحرک رییس مجلس بد!»

سوژه هفته؛ کرونا ترامپ

کمتر از ۵ هفته مانده به موعد انتخابات سرنوشت‌ساز ۳ نوامبر (۱۳ آبان ۱۳۹۹) ترامپ به ویروس کرونا مبتلا شد. «هوپ هیکس» مشاور ترامپ که این روزها همراه ترامپ بسیار دیده شده، مظنون انتقال ویروس به رئیس جمهور و همسرش است.

ترامپ بعدازظهر پنج‌شنبه برای شرکت در یک برنامه انتخاباتی به نیوجرسی سفر کرد و پس از بازگشت به کاخ سفید، بدون مصاحبه با خبرنگاران به داخل ساختمان رفت، وی صبح جمعه خبر ابتلای خود و همسرش به کرونا را اعلام کرد.

او در ابتدا هیچ علامتی نداشت و قرنطینه بود، ساعاتی بعد دچار سرفه و تب شد. در پی شدت گرفتن عوارض ابتلا به بیماری کووید -۱۹ غروب جمعه دوم اکتبر، تیم پزشکی کاخ سفید، تصمیم به انتقال ترامپ به بیمارستان نظامی والتر رید در واشنگتن گرفت. در بیانیه کاخ سفید گفته شده است که این اقدام صرفاً جنبه احتیاطی دارد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در این رابطه نوشت که ترامپ با پای خود و ماسک بر چهره، بدون کمک کادر پزشکی، به سمت هلی‌کوپتر رفته و پس از یک پرواز چند دقیقه‌ای در محوطه بیمارستان والتر رید از هلی‌کوپتر پیاده شده است. ترامپ پس از انتقال به بیمارستان طی پیامی تصویری که از صفحه شخصی وی در توئیتر، منتشر شد گفت که در شرایط خوبی به سر می‌برد و از همه کسانی که برای وی آرزوی سلامتی کرده‌اند تشکر کرد. رئیس جمهور آمریکا گفت که هدف از انتقال وی به بیمارستان والتر رید اطمینان یافتن از این موضوع است که اوضاع در مسیر صحیحی به پیش می‌رود.

در نهایت ترامپ پس از چند روز از بیمارستان مرخص شد و حتی برخی رسانه ها ادعا کردند که همسر او حاضر به دیدار با ترامپ نشده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز