در دانشگاه ایالت یوتا انجام شد؛

مناظره پنس و هریس با طلق پلاستیکی/ تکیه هریس بر دروغ‌های ترامپ از ابتدای مناظره

۱۳۹۹/۰۷/۱۷ - ۰۴:۱۳:۵۱
کد خبر: ۱۰۷۰۲۹۸
مناظره پنس و هریس با طلق پلاستیکی/ تکیه هریس بر دروغ‌های ترامپ از ابتدای مناظره
مایک پنس و کامالا هریس دو سناتور آمریکایی که در صورت پیروزی دو نامزد نهایی انتخابات آمریکا، معاون اول رئیس جمهوری خواهند شد، شامگاه چهارشنبه در دانشگاه ایالت یوتا بدون حضور ترامپ و بایدن برای انجام مناظره روبروی هم نشستند و مناظره را به دلیل کرونایی شدن ترامپ و اعضای کاخ سفید با تعبیه طلق پلاستیکی بین دو نفر آغاز کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مناظره مایک پنس و کامالا هریس که هر دو سناتورهای آمریکا هم هستند، شامگاه چهارشنبه در دانشگاه ایالت یوتا در حالی آغاز شد که به درخواست تیم هریس بین دو نامزد انتخاباتی در این مناظره دیواری از طلق پلاستیکی قرار گرفته بود.

بر خلاف مناظره بایدن-ترامپ که به صورت ایستاده برگزار شد، معاونان رئیس جمهوری احتمالی در این مناظره تصمیم گرفتند پشت میز بنشینند و به سوالات مجری برنامه پاسخ دهند. این مناظره شامل ۹ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای است.

هریس از همان ابتدا بر دروغ‌های ترامپ در مقاطع مختلف تکیه و از نخستین سوال درباره کرونا هم از دروغ‌ها و پنهان‌کاری ترامپ انتقاد کرد.

هریس در پاسخ به سوال نخست درباره کرونا گفت: دولت ترامپ  از همان ابتدت اهمیت کرونا را پایین آورد و تا همین امروز هم برنامه‌ای برای آن ندارند اما بایدن برنامه دارد. ما باید مانور ملی برای ردیابی و واکسیناسیون همگانی را در دستور کار قرار دهیم. مردم آمریکا شاهد بزرگترین ناکامی یک دولت در کشور بودند. ۲۱۰ هزار نفر جان باختند و بیش از ۷ میلیون نفر مبتلا شده است. مشاغل تعطیل شده است و بیش از ۳۰ میلیون نفر تقاضای بیمه بیکاری دادند.

پنس درباره کرونا و در پاسخ به سخنان هریس گفت: از همان روز نخست، سلامت آمریکایی‌ها برای ترامپ مهم بود. ترامپ کاری کرد که هیچ کسی آن را انجام نداد و همه پروازهای خارجی را لغو کرد اما بایدن آن را بیگانه ستیزی نامید.

او افزود: ما آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس را راه‌اندازی کردیم و به سمت تکمیل داروهای آن رفتیم و تحت رهبری ترامپ ما پیش از پایان امسال، میلیون‌ها دز واکسن خواهیم داشت اما بایدن در این زمینه دروغ می‌گوید.

هریس هم گفت: اما ۲۱۰ هزار نفر جان باخته دارید و خانواده هایی که در سوگ آنها نشستند، معاون اول رئیس جمهوری در ۲۸ ژانویه می‌دانسته است که چه خبر است، وقتی آشکار شد و گفتند چرا به کسی نگفتید، گفت رئیس جمهوری خواسته مردم آمریکا آرامش داشته باشند.

هریس خطاب به مردم با طعنه به مدیریت ترامپ در روزهای ابتدایی شیوع کرونا افزود: مردم آمریکا وقتی به دنبال دستمال توالت بودید، فرزندانتان به مدرسه نمی‌ رفتند، چقدر آرام بودید؟

مجری خطاب به پنس پرسید: ۱۱ روز پیش در کاخ سفید ویروس راه افتاد و کسی ماسک نداشت و فاصله را رعایت نمی‌کرد، مردم با چگونه باید از دستور العملهای شما پیروی کنند؟

پنس در پاسخ گفت: ترامپ و من اعتماد زیادی به مردم آمریکا داریم و حتی در زمان همه‌گیری که تعدادی از آمریکایی‌ها را از دست می‌دادیم به ایالت‌های مختلف رفتیم و به مردم گفتیم چه کار کنند. مردم آمریکا فداکاری کردند. من و کارن هم در مراسم معرفی قاضی برت بودیم، همه کارشناسان گفتند که در هوای آزاد مساله‌ای نیست. بایدن و هریس به طور مرتب درباره دستور اجرایی صحبت می‌کنند در صورتی که ما آزادی انتخاب را پیشنهاد می‌کنیم.

هریس در ادامه با اشاره به پنهان‌کاری دولت ترامپ درباره شیوع کرونا گفت: دولت شما شجاعت گفتن آمدن کرونا را نداشت، دولت به دلیل بی کفایتی حاضر نبود حقیقت را به مردم بگوید. مردم آمریکا به خاطر بی کفایتی این دولت فداکاری کردند. می خواهند مردم اطلاعات لازم را نداشته باشند.

هریس در ادامه باز هم در طعنه‌ای دیگر به ترامپ برای دروغ‌هایی که می‌گوید در پاسخ به اینکه آیا در صورت تولید واکسن کرونا از آن استفاده می‌کنید گفت: اگر متخصصان واکسن را تایید کنند من از آن استفاده می‌کنم اما اگر ترامپ بگوید، خیر من این کار را نمی‌کنم.

پنس اما در پاسخ گفت ما در کمتر از یکسال به واکسن دست خواهیم یافت، اینکه شما واکسن را مخدوش می‌کنید، از شما می خواهم با زندگی مردم سیاسی برخورد نکنید. شما به طور مرتب این اعتماد را مخدوش می‌کنید.

او افزود: وقتی درباره ناکامی دولت صحبت می‌کنید بگذارید بگویم که در سال ۲۰۰۹ ویروس آنفلوآنزای خوکی آمد که ۶۰ میلیون نفر گرفتار آن شدند هرچند کشته شدگان کمتر بودند اما اگر آن ویروس به بدی کرونا بود نه ۲۰۰ هزار نفر بلکه میلیون‌ها نفر جان می‌باختند.

پنس در پاسخ به سوال بعدی درباره اطلاعات پزشکان درباره وضعیت بیماری ترامپ گفت: از طرف رئیس جمهوری و بانوی اول از دعاهای مردم برای سلامتی رئیس جمهوری دلگرم شده‌ایم. مراقبت‌های پزشکی ترامپ در بیمارستان والتر رید ادامه خواهد یافت. مردم آمریکا این حق را دارند که وضع سلامت رئیس جمهوری چگونه است. من از حمایت فراحزبی هیجان زده شده ام و از تلفن هریس و بایدن در این رابطه هم سپاسگزارم.

هریس درباره همین سوال باز هم به دروغ‌های ترامپ اشاره کرد و گفت: ترامپ درباره سابقه سلامتی و مالیات شفاف نبوده است. ما تازه فهمیدیم که ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده و ۴۲۰ میلیون دلار بدهکار است و این خوب است که بدانیم که رئیس جمهوری آمریکا و فرمانده کل ارتش به چه کسی بدهکار است، بایدن درباره خیلی چیزها شفاف است و همه چیز را صادقانه می‌گوید اما ترامپ همیشه در حال دروغ گفتن است.

پنس در پاسخ به صحبت‌های هریس گفت: خیلی از این حرف‌ها درست نیست، آمریکا رئیس جمهوری دارد که بازرگان بوده و مشاغل زیادی خلق کرده است. ترامپ برای تجارت آزاد مبارزه کرد و مقررات اقتصادی را کاهش داد.

سوال بعدی از هریس درباره افزایش مالیات کارخانه‌دارها بود که گفت: اختلاف اصلی بین بایدن و ترامپ در همین مساله است. ترامپ قوی بودن اقتصاد را به نسبت عملکرد پولدارها می‌سنجد و به همین دلیل قانون کاهش مالیاتی را برای یک درصد ثروتمندان وضع کرد اما بایدن در روز نخست ورود به کاخ سفید این مقررات را لغو می‌کند. بایدن درباره زیرساخت‌ها، نوآوری و ایجاد مشاغل سرمایه گذاری خواهد کرد. بایدن این پول را در آموزش سرمایه گذاری خواهد کرد تا در کالج ها به صورت رایگان تحصیل کنند. فکر اقتصادی بایدن درباره مردم است نه اینکه قانونی وضع شود تا کارخانه ها به خارج از کشور بروند.

هریس گفت: بایدن گفته است که مالیات را بر کسانی که در سال کمتر از ۴۰۰ هزار دلار درآمد دارند، افزایش نخواهد داد. حالا دولت ترامپ می خواهد کاری که بایدن خیزش اقتصادی را انجام داد به نام خود تمام کند.

هریس بایدن را در کنار اوباما مسئول قانون بیمه همگانی دانست و افزود:  این قانون از بسیاری از خانواده‌های ضعیف که نمی‌توانستند قبوض بیمارستان را بپردازند، حمایت کند. حال ترامپ می‌خواهد به دیوان عالی برود و آن را لغو کند. اگر شما بیماری زمینه‌ای دارید اینها به دنبال شما می‌آیند و نمی‌گذارند که از خدمات درمانی استفاده کنید.

پنس در پاسخ به هریس گفت: شما می توانید نظر بدهید اما نمی‌توانید حقایق را منحرف کنید. بارها گفتید که حفاری برای گاز طبیعی و نفت را ممنوع می‌کنید، بایدن هم گفته تضمین می‌کنم سوخت فسیلی را کنار خواهد گذاشت. ممنوعیت حفاری و استفاده از سوخت فسیلی تجویزی برای پایین رفتن کیفیت اقتصاد آمریکا است.

هریس گفت: بایدن روشن گفته است که حفاری را ممنوع نخواهد کرد. او مالیات را برای درآمد زیر ۴۰۰ هزار دلار افزایش نخواهد داد. ۷ میلیون شغل بیشتر از دولت ترامپ ایجاد خواهد کرد. بایدن درک می کند که ایالت کالیفرنیا در حال سوختن است. می داند که سیل چه کرده است.

معاون اول رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تغییرات اقلیمی گفت: ترامپ تعهد خود به محیط زیست را نشان داده است و الان هوا، خاک و آب آمریکا از هر زمان دیگری تمیزتر است. اقلیم در حال تغییر است، ترامپ به توصیه‌های دانشمندان گوش خواهد داد اما بایدن و هریس ما را به پیمان اقلیمی پاریس بازخواهند گرداند و باعث نابودی مشاغل ما خواهند شد.

هریس در این زمینه گفت: دولت ترامپ واژه دانش و تغییرات اقلیمی را از تارنمای خود حذف کرده است. بگذارید صحبت کنیم که چه کسی آماده است که رهبری کشور ما را درباره تهدید موجود انسان ها در چهار سال دیگر به عهده گیرد. جو برنامه دارد. ما با افتخار به معاهده تغییرات اقلیمی باز خواهیم گشت.

پنس خطاب به مردم گفت: بایدن در صورت پیروزی مالیات شما را افزایش خواهد داد. ما هر تلاشی را در این همه‌گیری برای کمک به آمریکایی‌ها انجام دادیم. آنها با افزایش مالیات می‌خواهند اقتصاد ما را مدفون سازند، بایدن می‌خواهد اقتصاد ما را تسلیم چین کند. ترامپ طوری عمل کرد که کسری موازنه تجاری با چین کاهش یابد، ما به چهار سال فرصت دیگر برای رشد اقتصاد نیاز داریم و سال ۲۰۲۱ بزرگترین رشد اقتصادی خواهد بود.

پنس با تاکید بر اینکه به یک توافق سبز چند میلیارد دلاری نیاز نداریم، گفت: این به زیان مشاغل ما تمام خواهد شد.

هریس در پاسخ گفت: معاون رئیس جمهوری فکر می‌کند جنگ تجاری با چین یک موفقیت بوده است، در حالی او این جنگ را باخت. به خاطر به اصلاح جنگ تجاری با چین، آمریکا ۳۰۰ هزار شغل صنعتی را از دست داد و کشاورزان دچار ورشکستگی شدند.

او ادامه داد: ما در حال رکود اقتصادی در زمینه تولید به سر می‌بریم. برآورد شده است که تا پایان ریاست جمهوری ترامپ، نسبت به هر دولت دیگری شغل خود را از دست داده است.

معاون انتخاباتی بایدن ادامه داد: تقریبا نیمی از مستاجران در آمریکا نگران پرداخت اجاره بهای خود هستند و این به خاطر ناکامی رهبر این دولت است.

پنس در پاسخ گفت: باخت جنگ تجاری با چین؟، بایدن همیشه هوادار چین بوده است. بایدن ۲ هزار شغل را از دست داد اما ما ۵۰۰ هزار شغل تازه ایجاد کردیم و وقتی از همه گیری عبور کنیم، رشد اقتصادی ایجاد خواهیم کرد.

هریس پاسخ داد: بایدن مسئول حفظ صنعت اتومبیل سازی کشور است اما شما برخلاف آن انجام دادید.

معاون بایدن در خصوص اتهامات مربوط به دخالت‌ روسیه در انتخابات آمریکا عنوان کرد: ما می دانیم که باید با دوستانتان وفادار باشید، اما در عین حال دشمنتان را خوب بشناسید، ترامپ برای دیکتاتورهای سراسر جهان و سخنان آنها ارزش قائل شده است. وی افزود: همه درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا اظهار نظر کردند، اما ترامپ اظهارات پوتین مبنی بر عدم دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پذیرفت.

همتای انتخاباتی ترامپ، جو بایدن را به طرفداری از چین متهم کرد و گفت: چین باید به دلیل کرونا گناهکار شناخته شود، چین و سازمان بهداشت جهانی به هیچ وجه صادق نبودند، ترامپ تمام سفرها از چین را به حالت تعلیق درآورد و بایدن مخالف این تصمیم بود، ما می‌خواهیم روابط با چین را بهبود ببخشیم.

پنس درباره برجام و خروج یک طرفه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران گفت: اگر از برجام خارج نمی‌شدیم، اکنون ممکن بود ایرانی‌ها در حال ساخت یک زرادخانه هسته‌ای بزرگ بوده باشند. ما با دوستانمان در توافق بودیم اما به خاطر رویکرد یکجانبه‌گرایی و انزواگرایی وی، از این توافق خارج شدیم.

همزمان، کالاما هریس معاون جو بایدن گفت: ما روی تعهدات و صحبت خود همیشه باید بایستیم، اما دونالد ترامپ این مساله را گویا درک نکرده است.

پنس گفت: اتفاقا ترامپ به وعده‌های خود عمل کرد که انتقال سفارت آمریکا به قدس از جمله آن است و این جو بایدن بود که قول داد ولی عمل نکرد. ترامپ ارتش آمریکا را رها کرد و ابوبکر البغدادی را از بین برد. حقیقت این است که بایدن وقتی معاون اوباما بود، فرصتی برای نجات «کیلی» یکی از گروگان‌های داعش وجود داشت اما شک و تردیدی شما و اوباما باعث کشته شدن او شد، ولی اگر ترامپ رییس جمهور بود کیلا جان سالم به در می برد.

معاون دونالد ترامپ مدعی شد که رئیس جمهور آمریکا با خروج برجام و حذف سلیمانی، ایالات متحده را امن تر کرده است، این در حالی است که دولت سابق 1.8 میلیارد دلار به کشور حامی شماره یک تروریست در جهان داد. 

هریس در پاسخ به این ادعاهای پنس گفت: اما درباره سلیمانی صحبت کردید، پس از حمله به او، ایران حمله متقابل در عراق انجام داد و سربازان ما ضربه مغزی شدند، این در حالی است که دولت ترامپ به دروغ گفته بود که آنها فقط دچار سردرد شدند.

معاون اول ترامپ سردار شهید سلیمانی را مسئول مرگ صدها نظامی آمریکایی دانست و مدعی شد که سردار سلیمانی در حال سفر به بغداد برای صدمه زدن به منافع آمریکا بوده است و وقتی فرصت پیش آمد ترامپ هیچ تردیدی نکرد، اما بایدن وهریس از حذف سلیمانی انتقاد کردند، بایدن مخالف حمله به محل اختفای بن لادن بود. باید فرماندهی داشته باشیم که تردیدی به خود راه ندهد و این را ترامپ دارد.

مایک پنس در پاسخ به این پرسش مجری که آیا ترامپ حاضر به انتقال قدرت آرام می شود یا خیر گفت:اولا من فکر می‌کنم برنده انتخابات خواهیم شد؛اسنادی هست که در 2016 بخاطر هیلاری از کمپین ما جاسوسی شد؛تلاش شما برای استیضاح رییس جمهور فقط بخاطر یک تلفن به اوکراین هم شکست خورد.

پنس تصریح کرد: ما برنده انتخابات خواهیم شد. آمریکایی‌هایی که پیروزی 2016 را به ارمغان آوردند وقتی کارنامه را ببینند، آن موقع خواهند دید که طی 4 سال آمریکا قوی‌تر شده است.

هریس هم در پایان مناظره انتخاباتی از مردم آمریکا خواست تا رای دهند و تصمیم بگیرند که روند چهار ساله کشور آمریکا چه خواهد بود. ما پیروز خواهیم شد، ترامپ در مقابل 70 میلیون نفر سعی کرد رای‌ها را سرکوب کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز