چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

یک نماینده مجلس تبرئه شد/ واکنش قوه قضاییه به خیابان گردانی «اراذل و اوباش»

۱۳۹۹/۰۷/۲۴ - ۰۵:۲۰:۳۹
کد خبر: ۱۰۷۱۹۳۸
یک نماینده مجلس تبرئه شد/ واکنش قوه قضاییه به خیابان گردانی «اراذل و اوباش»
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده معظم کل قوا، صبح دوشنبه در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح در دانشگاه افسری امام‌علی علیه‌السلام، لازمه حفظ اقتدار و هویت ملی و تامین منافع ملی را محاسبه صحیح و عقلانی از تهدیدها و ظرفیت‌ها در مسائل مربوط به «قدرت دفاعی»، «استحکام و ثبات اقتصادی» و «توانایی و قوام فرهنگی» دانستند و تاکید کردند: مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به‌شرط «تلاش شبانه‌روزی مسوولان» و «مدیریت قوی، جامع و خسته ‌نشو» و «تمرکز بر تولید داخلی و چشم امید نداشتن به خارج» قابل حل هستند و سر و صداهای اراذل مسلط بر ملت امریکا هم نباید ذهن کسی را مشغول کند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: «البته وضع امروز امریکا با هزاران میلیارد دلار کسری بودجه و ده‌ها میلیون گرسنه و انسان زیر خط فقر بسیار بد است و ملت ایران به توفیق الهی با قدرت ایمان و عزم ملی و به کوری چشم مسوولان رذل، خائن و جنایتکار امریکا بر مشکلات فائق خواهد آمد و از تحریم نیز به عنوان وسیله‌ای برای مقاوم‌سازی واقعی اقتصاد کشور استفاده خواهد کرد.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید مجدد بر این موضوع که علاج مشکلات کشور در داخل است، گفتند: اگرچه بسیاری از مشکلات ما مربوط به خارج از کشور است اما علاج آنها در داخل و با تکیه بر محاسبه درست و نگاه صحیح به مسائل کشور و منطقه و با به‌کارگیری تدبیر، تلاش، خرد و عزم راسخ است بنابراین نباید علاج را در خارج از کشور جست ‌وجو کرد چراکه ما هیچ خیر و بهره‌ای از خارج نمی‌بینیم و سر و صدای اراذل مسلط بر ملت امریکا نیز نباید ذهن کسی را مشغول کند.

چهره هفته؛ زاکانی

سخنگوی هیئت منصفه جرائم مطبوعاتی و سیاسی از تبرئه شدن علیرضا زاکانی به عنوان متهم جرم سیاسی خبر داد. مومنی راد در این باره گفت: نخستین پرونده جرایم سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران با حضور هیئت قضایی به ریاست قاضی محمدی کشکولی و با حضور هیئت منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی برگزار شد.

او افزود: «در این جلسه پس از قرائت قرآن، ابتدا نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت کرد و براساس بند «ث» ماده ۲ قانون جرم سیاسی علیرضا زاکانی را متهم به نشر اکاذیب کرد و سپس با دعوت رییس دادگاه نمایندگان وزارت اطلاعات شکایت خود را با ذکر دلایل مطرح کردند. بعد از آن زاکانی در سخنانی مشروح و مفصل با ذکر دلایل و شواهد از خود دفاع کرد.»

بر اساس آنچه مومنی‌راد گفته، هیات منصفه پس از استماع سخنان شاکی و مشتکی‌عنه و مطالعه پرونده آنان تشکیل جلسه داد و پس از مشورت و ارایه دیدگاه‌های مختلف با رای‌گیری به اتفاق آرا، متهم را مجرم ندانستند.

جنجال هفته؛ غریب آبادی و گروسی

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین، با انتشار توییتی، به مصاحبه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با یک روزنامه اتریشى واکنش نشان داد.

او افزود: ترسیم معیارهای خودساخته مانند «گریز» و «کیفیت قابل توجه مواد هسته ای» برای کشورهایی که تحت نظارت آژانس به غنی سازی اورانیوم می پردازند، غیرمرتبط بوده، ضمن این که در اسناد حقوقی آژانس نیز هیچ جایگاهی ندارد. بیش از ۱۳۰۰ تن اورانیوم با غنای بالا و ۳۰۰ تن پلوتونیوم در جهان وجود دارد، و برابر گزارش اجرای پادمان های آژانس در سال ۲۰۱۹ نیز  «کیفیت قابل توجه مواد هسته ای» در سطح جهانی افزون بر ۲۱۶۴۴۸ بوده است. اگر اینگونه باشد، در جهان بسیار خطرناکی زندگی می کنیم!

غریب آبادی بیان کرد: آیا مدیرکل گروسی می تواند به ما بگوید که «کیفیت قابل توجه مواد هسته ای» برای پنج کشور ‌دارنده سلاح و همچنین کشورهایی مانند هلند، آلمان، ژاپن، برزیل و آرژانتین چقدر هست؟! آیا بهتر نیست فعالیت های هسته ای تحت پادمان را اینگونه اندازه گیری نکنیم؟!

پیش از این مدیرکل آژانس در مصاحبه خود در پاسخ به این سوال که زمان گریز هسته ای برای ایران کی هست و این کشور چقدر با ساخت بمب هسته ای فاصله دارد، گفته بود: در آژانس، ما در مورد زمان «گریز هسته ای» صحبت نمی کنیم، بلکه به «کیفیت قابل توجه» مواد هسته ای که حداقل مقدار لازم اورانیوم غنی شده یا پلوتونیوم مورد‌ نیاز برای ساخت یک بمب است، نگاه می کنیم. ایران در حال حاضر «کیفیت قابل توجه» مواد هسته ای را ندارد.

سوژه هفته؛ پورمختار

«نصرالله پژمان‌فر»، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، طی اظهارنظری اعلام کرد که یکی از اعضای قبلی کمیسیون اصل ۹۰ پارلمان دستگیر شده که پیگیری‌ها حکایت از این دارد که فرد بازداشتی، محمدعلی پورمختار است.

پژمان‌فر در این اظهارنظر در پاسخ به این سوال که «از روسای کمیسیون های اصل ۹۰ کسی بوده که خودش دچار خطا و فساد شود؟»، گفت: اینها را باید دستگاه‌های امنیتی پاسخ دهند ولی یکی از افرادی را داریم که چند روز قبل شنیدم، ایشان دستگیر شدند و کارهای اینچنینی را انجام می‌دهند.

در ادامه «مصطفی آزادبخت»، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان، در گفتگویی با ایسنا با تأیید خبر دستگیری محمدعلی پورمختار گفت: نقطه قوت جمهوری اسلامی این است که هر کسی در هر جایگاهی تخلفی کند با آن برخورد می شود.

خبر هفته؛ نامه قالیباف به رئیس جمهور

«محمدباقر قالیباف»، رییس مجلس، در نامه‌ای به رییس‌ جمهور بر لزوم تغییر در ساختار بودجه 1400 تاکید کرد.

در بخشی از این نامه آمده است: «انجام اصلاحات ساختاری در بودجه به یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب تبدیل شده که در سنوات اخیر به‌کرات بر آن تاکید داشته‌اند. رهبری همچنین تاکید کردند آنچه در سیاست‌های کلی و برنامه‌های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درباره اصلاح ساختار بودجه عمومی و قطع وابستگی بودجه به نفت تصویب و ابلاغ شده لازم است، اجرایی و در بودجه سال ۱۳۹۸گنجانده شود. این مهم بار دیگر در بیانات اخیر ایشان که به مناسبت هفته دولت و در جلسه مجازی با اعضای محترم هیات دولت ایراد شد مورد تاکید قرار گرفت.»

قالیباف در بخش پایانی به نوعی با نگاه از بالا به پایین بیان کرده است: «با عنایت به فرا رسیدن زمان تهیه لایحه بودجه در دولت انتظار می‌رود، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰متفاوت با لوایح بودجه گذشته و متناسب با شرایط اقتصادی کشور و با لحاظ اصلاحات ساختاری مد نظر رهبر معظم انقلاب و نمایندگان محترم مجلس تدوین و به مجلس تقدیم شود.»

«محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، درباره این نامه گفت: «دولت و مجلس همیشه در موضوع بودجه با هم تفاهم و تعامل دارند و مذاکره می کنند، اینگونه نیست که به عنوان دولت بخواهیم چیزی را که مورد توافق مجلس نیست، انجام دهیم. مجلس هم کاری نمی کند که مورد توجه دولت نباشد. اتفاقی که اخیراً دارد می‌افتد این است که اول ما خبر را در رسانه‌ها می‌خوانیم و بعد نامه را دریافت می‌کنیم! این چیزی است که جدید است وگرنه ما با همه نهادهای انقلابی و حاکمیتی و قوه قضاییه و سایر سازمان‌ها مکاتبه داریم.»

خبر مهم هفته؛ نامه جهانگیری به روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه

«اسحاق جهانگیری»، معاون اول رییس‌جمهور، به روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در مورد برداشت از صندوق توسعه ملی نامه نوشت.  دفتر اسحاق  جهانگیری در نامه‌ای خطاب به محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه و عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که در مورد چگونگی هزینه‌کرد مبلغ یک میلیارد یورو که به‌  منظور مقابله با کرونا از صندوق توسعه ملی برداشت شد، شفاف‌سازی کرده و عموم مردم را در جریان روند طی شده قرار دهند.

همچنین در این نامه معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد با توجه به ابهامات به وجود آمده در افکار عمومی در مورد نحوه هزینه‌کرد یک میلیارد یورو که با مجوز رهبر انقلاب برای مقابله با کرونا دریافت شده، گزارشی دقیق از میزان سهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سهم سایر دستگاه‌ها و مبلغ پرداختی به هر کدام همچنین اینکه مابقی این مبلغ در چه زمانی پرداخت خواهد شد، تهیه و ارسال شود.

دروغ هفته؛ استعفا یک عضو کابینه دولت؛ مدرک تحصیلی دختر دکتر روحانی

در پی انتشار برخی اخبار در فضای مجازی مبنی بر استعفای رئیس کل بانک مرکزی، ایبنا رسانه مرجع نظام بانکی این خبر را تکذیب کرد.

ایبنا افزود: این نوع شایعات با اهداف خاص و در چارچوب جنگ اقتصادی دشمن جهت ایجاد التهاب در بازار ارز و پول مطرح می شود. همتی محکم و استوار در خدمت مردم عزیز است و در بانک مرکزی مشغول فعالیت و اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با فشار حداکثری دولت آمریکا است.

**************

روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی روز سه شنبه اعلام کرد: دختر حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی هیچگاه در دانشگاه شهید بهشتی حتی به عنوان حق التدریس هم حضور نداشته است و رشته تحصیلی وی نیز نسبت و قرابتی با رشته‌های تحصیلی این دانشگاه ندارد.

علیرضا نظری نماینده خمین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی مدعی شد که ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساختمان دانشکده‌ای که‌ «دختر حسن روحانی» قرار بود در آن عضو هیات علمی شود، از اعتبارات کرونا تخصیص یافته است.

به گفته وی، این اعتبارات «ظرف ۴۸ ساعت» و «بدون رعایت سلسله مراتب اداری» به دانشگاه شهید بهشتی تخصیص پیدا کرده است.

حاشیه هفته؛ خیابان گردانی «اراذل و اوباش»

نیمه مهرماه ماه بود که ویدیویی از خیابان‌ گردانی افرادی با عنوان «اراذل و اوباش» توسط نیروهای انتظامی، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و واکنش‌های بسیاری به همراه داشت. واکنش‌ها این‌بار به ضرب و شتم و توهین به آنها مربوط بود. چنانچه در ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی مشخص بود؛ ماموران با صورت‌های پوشیده که همزمان با خیابان‌گردانی این افراد، آنها را کتک می‌زدند و به آنها توهین می‌کردند.

حال به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، قرار است با متخلفان در نیروی انتظامی برخورد شود. در متن منتشر‌شده در این رابطه آمده است: «در ماجرای اوباش‌گردانی اخیر، حجت الاسلام رئیسی از همان لحظات اولیه اطلاع، به دادستان تهران دستور داده است در خصوص مصادیق تعدی از قانون و نقض حقوق شهروندی، با متخلفین اعم از بازپرس و یا مأمورین برخورد شود. ایشان ضمن تأکید بر برخورد قاطع و بی‌امان با اراذل و اوباش، حکم به تشهیر را صرفا در صلاحیت دادگاه و آن‌هم در چارچوب قوانین و مقرارت می‌داند که تعرض به متهم ولو اوباش قطعا مجاز نیست!».

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز