فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

هنوز زود است به بحث کاندیداتوری خرازی بپردازیم/ کسانیکه از رد صلاحیت کاندایدهای اصلاح طلب می‌گویند، رانت اطلاعاتی دارند/ باید سازها متفق نواخته شود

۱۳۹۹/۰۷/۲۹ - ۱۱:۵۰:۲۶
کد خبر: ۱۰۷۵۳۶۳
هنوز زود است به بحث کاندیداتوری خرازی بپردازیم/ کسانیکه از رد  صلاحیت کاندایدهای اصلاح طلب می‌گویند، رانت اطلاعاتی دارند/ باید سازها متفق نواخته شود
فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: برای بررسی موضوع کاندیداتوری خرازی خیلی زود هنگام است و باید دید تا زمان کارزار ۱۴۰۰ چه اتفاقاتی رخ می دهد.

«مهدی شاه‌میرزا»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات 1400 درون جریانی اصولگرایانه است یا انتخاباتی دوقطبی خواهد بود؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: درون جریانی بودن انتخابات 1400، اظهارات برخی از چهره های جریان اصولگرایی است. از این رو نمی توان بدون در نظر گرفتن بسیاری از فاکتورهای انتخاباتی، آن را تصدیق کرد. برخی افراد با ذهنیت رادیکال، دائما بر حذف هرگونه تفکر مغایر با تفکر خود متمرکزند و به اصل «پلورالیسم» اعتقادی ندارند.

او افزود: کاملا روشن و مبرهن است که این گونه اظهارنظرها مُهر تایید بر «تشییع جنازه» انتخابات پُر شور است و باید، به هدف این افراد از این گونه ارائه عقیده‌ها شک کرد. این چگونه علقه به ایران و انقلابی گری است که در آن اصل «حضور مردم» که بستر «مشروعیت بخشی» به نظام سیاسی کشور در اذهان بین المللی را فراهم می آورد را فراموش می کند؟ با به گوش دادن به این صحبت‌ها دو تحلیل پیش روی سیاسیون، ظاهر می شود.

شاهمیرزا ادامه داد: در تحلیل اول می‌توان اذعان کرد افرادی که راجع به عدم تایید صلاحیت چهره های اصلاح طلب اینطور صریح صحبت می کنند، می بایست رانت اطلاعاتی قدرتمندی داشته باشند و با توجه به اخبار «خودمانی»، اینگونه اظهارنظر می‌کنند. در تحلیل دوم هم می توان گفت که همه این اظهارنظرهای افراد «توتالیتر»، می تواند نوعی تضعیف روحیه برای جریان اصلاح طلب و ترمزی برای حرکت قدرتمند احزاب این جبهه باشد.

او بیان کرد: هر دو تحلیل یک نتیجه حیاتی دارد؛ عبور از انتخابات خطایی غیر قابل جبران است. تجربیات سنوات گذشته بسیار «ارزنده» و  البته خیلی «پرهزینه» بوده و هرگونه قهر با صندوق رای منتج به واگذاری عرصه به افراد  «تندرو» در این برهه حساس و در نهایت، فاجعه آفرینی است. در نتیجه بزرگان جریان «تکلیف» دارند تا بر سر رجل یا رجالی تکنوکرات، با تقوا و تعاملی به نظر واحد و تکمیلی برسند و همه احزاب، بدون کوچکترین انشقاق برای پیروزی در ۱۴۰۰ وارد کارزار شوند.

این عضو حزب ندای ایرانیان در پاسخ به این سوال که اصلاح طلبان چه کاندیداهایی دارند که می‌توانند، روی آنها برای انتخابات سرمایه گذاری کنند؟ تصریح کرد: جریان اصلاحات که احزاب تنومندی ذیل آن فعالیت می کنند، کم چهره شاخص و «تکنوکرات» یا فن سالار که همه دغدغه آنها، حل اساسی و ریشه ای مشکلات کشور است ندارند، اما وقتی همه به دنبال سهم خواهی باشند و موضوع اصلی «پیروزی» در انتخابات سال ۱۴۰۰ به واسطه برهه زمانی حساس را فراموش کنند، مشکل جدی گریبانگیر این جریان خواهد شد. بر اساس شنیده های رسمی و غیر رسمی پیش بینی  می شود که شاهد انتخابات «پرچهره ای» باشیم، اما باید بر سر یکی از آنها اجماع کرد؛ اصل و اساس بحث است. باید سازها متفق نواخته شود در غیر اینصورت پیروزی با وضعیت پیش آمده در کشور و حوادث این دو سال اخیر، عملا منتفی است. اما با همه این تفاسیر جریان اصلاحات بارها نشان داده که می‌تواند در مواقع ضروری «یکپارچه» عمل کند و عرصه را به حریف تنگ کند. ما خیلی از امکانات سیاسی جبهه مقابل را نداریم اما «مردم» راهگشای پیروزی این جریان ریشه دار کشور، هستند.

او تاکید کرد: ما مردم را داریم البته خیلی کمتر از قبل اما با دوری جستن از عنصر مضر «شعار» و عملگرایی مضاعف و ارائه برنامه مدون در راستای حل مشکلات سیاسی و اقتصادی، می توانیم حماسه «۲ خرداد» را تکرار کنیم. البته با پرده برداری از کاندیدایی شناسنامه دار از جریان اصلاح طلبی و فراموش کردن «یار قرضی».

 رییس روابط عمومی و اطلاع رسانی شعبه تهران حزب ندای ایرانیان در پاسخ به این سوال که صادق خرازی برای انتخابات 1400 وارد خواهد شد؟ گفت: برای بررسی موضوع کاندیداتوری خرازی خیلی زود هنگام است و باید دید تا زمان کارزار ۱۴۰۰ چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. کاملاً مبرهن و طبیعی است که بدنه حزب ندای ایرانیان به واسطه اعتقاد راسخ به شخص خرازی و توانمندی های او، نسبت به حمایت تمام قد اقدام می کند. دکتر چمبر معاون اجرایی حزب در گفتگوی رسانه ای اخیر خود به این مسئله اذعان داشته اند و گفته بنده هم وام دار هستم.

شاه‌میرزا اشاره کرد: خرازی شخصیتی فرهیخته، فن سالار و عملگرا است که در سالهای خدمت در جمهوری اسلامی ایران، کارنامه مدیریتی درخشانی از خود به جای گذاشته است. بنده یقین دارم در صورت تمایل به حضور و احساس تکلیف می تواند، نقشی وافر در ردای رییس دولت آتی ایفا کند. 3

نظر شما
پرونده ویژه