سخنگوی وزارت امور خارجه:

آمریکایی‌ها به جنون تحریم رسیدند/ سفر ظریف به پاکستان با محوریت عربستان نبود/ با آخرین شانس‌های برجام طرف‌ها بازی نخواهند کرد

۱۳۹۹/۰۸/۲۶ - ۱۰:۲۵:۳۱
کد خبر: ۱۰۸۸۴۷۶
آمریکایی‌ها به جنون تحریم رسیدند/ سفر ظریف به پاکستان با محوریت عربستان نبود/ با آخرین شانس‌های برجام طرف‌ها بازی نخواهند کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر ظریف به پاکستان با محوریت عربستان گفت: ایران موضع خود را بارها اعلام کرده و نیاز به پیام آوردن و بردن نیست.

به گزارش برنا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری در جمع خبرنگاران درباره نقشه منتشر شده در فضای مجازی و اینکه گفته می‌شود ایران دیگر مرزی با ارمنستان ندارد، اظهار کرد: در هفته گذشته یکسری جوسازی‌های بی پایه رسانه‌ای را داشتیم. نقشه‌های ساختگی منتشر شد که جوسازی رسانه‌ای بود. فضای مجازی فرصتی را ایجاد کرده که برخی سو استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه حل و فصل دائمی بحران استقبال کرده و در سه دهه گذشته تلاش کرده این موضوع از طریق مسالمت آمیز حل شود. هر اقدامی که به این روند کمک کند مورد استقبال ایران قرار می‌گیرد. فکر می‌کنیم کاملا مسیر شناخته شده و روشن است. طرح ایران که به پایتخت‌ها هم ارائه شد هم پوشانی‌های جدی با فضایی که جلو می‌رود، دارد. مرزهای جغرافیایی ایران و منطقه تغییری نکرده و نه تنها مرزهای ایران بلکه مرزهای منطقه هم تغییری نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: یک جاده ترانزیت ساده است و نحوه تامین امنیت و مسائل مختلف آن باید مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. ایران با هوشیاری و حساسیت موضوع را پیگیری می‌کند و نمایندگان ما در پایتخت‌ها هوشیارانه موضوع را پیگیری می‌کنند. نه مرزی عوض شده و نه تغییری را ایران خارج از آنچه اعلام کرده می‌پذیرد.

خطیب زاده عنوان کرد: کریدوری که شنیدیم یک جاده ترانزیتی ساده است. همین الان که من صحبت می‌کنم نیروهای تکفیری همین الان منطقه را ترک کرده باشند و هیچ بهانه‌ای برای این موضوع نیست و خط قرمز ماست. ایران به عنوان دو کشوری که به هر دو پایتخت دسترسی‌های متوازن و خوب دارد بخشی از تلاش‌هایش را برای حل و فصل موضوع معطوف خواهد کرد. ایران در مسیر ترانزیتی دنیاست و ایران از موقعیت ژئوپولتیکی خود آگاه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به طرح چین درباره موضوعات منطقه بیان کرد: در موضوع منطقه ای، چین  همانند روسیه طرحی را برای منطقه خلیج فارس تهیه کرده است. ایران از هر طرحی که واقعیت منطقه را بشناسد، استقبال می کند چه طرح روسیه باشد و چه طرح چین. طرح ایران فراگیرتر است و ساختاردار ترین طرح، طرح ما هست که موسوم به طرح صلح هرمز است.

خطیب زاده تاکید کرد: نقض قطعنامه 2231 به معنای پایان برجام است و با آخرین شانس های برجام طرف ها بازی نخواهند کرد.

خطیب زاده با اشاره به تحریم ایران از سوی آمریکا بیان کرد: اقدامات آمریکا در راستای کارزار ضد اطلاعاتی و جنگ روانی است و همه اقدامات برای این است که آمریکایی ها به جنون تحریم رسیدند. من بعید نمی دانم چیزهایی که شما حتی  تصور نمی کنید، تحریم شود. سرنوشت جنگ و خونریزی و تجاوزات، اخراج است. گروهایی هستند که پول می گیرند، قرارداد نظامی دارند و سلاح می فروشند و منافع آنها در این راستا است، بازنده خواهند بود. ایران و کشورهای منطقه خواهند ماند و متجاوزین خارج خواهند شد.

او با اشاره به اظهارات ضد ایرانی پادشاه عربستان بیان کرد: تکرار این جملات و اظهارات خسته کننده توسط حکام سعودی چیز غیر طبیعی نیست. من فکر می کنم پیام ایران کاملا روشن بوده است. رژیم آل سعود باید توجه کند مادامی که حرص و ولع خرید سلاح را دارد و عدم شناخت درست بین المللی دارد، آنهایی که قرار بود کمک کننده ارمان های اسلام باشند الان جزو خائنین شدند و باید به ظرفیت های جهان اسلام دل ببندند. دست ما برای همدلی کشورهای جهان اسلام دراز است. ما انتخاب نکردیم که همسایه عربستان باشیم اما هستیم و باید دست به دست هم دهیم و حکام آل سعود باید دست از نفرت پراکنی بردارند.

او با اشاره به کشتی اتباع ایرانی در مسیر ترکیه که دچار مشکل شد، اظهار کرد: ما متاسفیم که برخی از هموطنان ما در دام قاچاقچیان انسان می افتند و این برای دردناک است. نمایندگی و سفارتخانه های ما باید به مردم مساعدت بدهند با همکاری دولت مصر دسترسی لازم را داشتیم. تلاش شد که احراز هویت صورت بگیرد و برخی فاقد مدارک هستند. هرکسی که بخواهد داوطلبانه به ایران برگرد کمک خواهیم کرد؛ دولت مصر هم تا الان کمک های داشته است.

خطیب زاده درباره عضویت دائم ایران در اجلاس شانگهای گفت: مسیر همکاری ایران با شانگهای روشن است. برخی موانع بوده و برخی تلاش می کنند موانع حل نشده بماند. در چارچوب منافع خود حرکت می کنیم هرجا منافع ما ایجاد کند، به عضویت می‌پیوندیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آینده برجام بیان کرد: الان زود است درباره برجام صحبت کنیم هنوز دولتی در آمریکا سر کار نیامده است. ما درباره دولت مستقر صحبت می کنیم. سیاست فشار غیر بشری و ضدانسانی آمریکا به نتیجه نرسیده است. گر اروپا به تعهدات خود برگردد ایالات متحده به مسیر درست برگرد ایران هم متناسب با آن پاسخ می دهد راه حل فقط اجرای بی کم و کاست برجام است.

او اضافه کرد: وزیر دفاع عراق به دعوت وزیر دفاع ایران، به تهران آمده است که موضوع این سفر، درباره امنیت مرزها و تروریسم است البته موضوعات بانکی توسط بانک مرکزی هم پیگیری شده است. انشاالله با همت طرف عراقی مسیر به درستی پیگیری شود. روابط ایران و عراق مردمی چند لایه و تاریخی است.

خطیب زاده با اشاره به سفر ظریف به پاکستان با محوریت عربستان گفت:  ایران موضع خود را بارها اعلام کرده و نیاز به پیام آوردن و بردن نیست. نخست وزیر پاکستان تلاش کرد در ابتدا در این باره تلاش کرد. رایزنی ها بین دو کشور دوست صورت می گیرد اما تمرکزی بر روی موضوع عربستان در سفر به پاکستان نبوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز