نقد گفت‌وگوی تلویزیونی قالیباف

۱۳۹۹/۰۹/۱۵ - ۰۸:۴۰:۲۶
کد خبر: ۱۰۹۸۲۹۲
نقد گفت‌وگوی تلویزیونی قالیباف
علیرضا خامسیان - فعال سیاسی

گفت‌وگوی تلویزیونی آقای قالیباف به بهانه روز مجلس که البته هیچ اثری از گزارش عملکرد ۶ ماهه مجلس یازدهم در آن دیده نشد بیشتر تلاش برای مصادره آینده پساترامپ بود.

بی‌شک این‌گونه سخنوری به سیاست داخلی و انتخابات ۱۴۰۰ مربوط است.

به اعتقاد نگارنده در تحولات پیش‌رو دو وضعیت قابل تصور است؛ ۱-وضعیت ترامپی و تحریم، ۲- وضعیت جدید و رفع تحریم.

با توجه به نوع سیاست‌ورزی اهالی تحریم در داخل کشور پس از انتخابات امریکا هدف آنها این است که می‌خواهند اوضاع احتمالی جدید رفع تحریم را به نفع خود مصادره کنند به همین دلیل به نظر می‌رسد در ۱۴۰۰ همچنان تحریم و ضد تحریم بر سازنده سیاست جنبشی در ایران باشد. اما در این بین عملکرد نمایندگان مجلس یازدهم در مقایسه با عملکرد نمایندگان اعضای فراکسیون مجلس دهم در نحوه برخورد با موضوعات مهم مربوط به منافع ملی می‌تواند نکات قابل تاملی را برای افکار عمومی روشنگری کند: 

- برخلاف کسانی که مصالح و منافع کشور را گروگان منافع شخصی و جناحی خود گرفته‌اند، در جبهه اصلاحات و فراکسیون امید اعضای این فراکسیون بارها از آبرو و حیثیت خود به خاطر کشور و منافعش عبور کرده بودند.

-مطمئنا بدنه فهیم اجتماع، از‌ سکوت استراتژیک اصلاح‌طلبان و هیاهوهای رقیب، تفاوت مبانی گفتمانی را به خوبی تجزیه و تحلیل می‌کند.

-اصلاح‌طلبان به خاطر مصالح ملی از حقوق خود در ساحت‌های مختلف گذشته‌اند، (به قیمت نگرانی جامعه حامی و اصلاح‌طلبان در سطوح مختلف) اما جریان مخالف اصلاحات به خاطر دستمال منافع جناحی خود حاضر است قیصریه منافع ملی را به بن‌بست بکشاند.

-تفاوت بنیادین گفتمان اصلاحات و مخالفان اصلاحات آن است که اصلاح‌طلبان، قدرت و سیاست را برای تامین منافع ملت و کشور می‌دانند، اما جریان رقیب اصلاحات اولویت را به قدرت و سیاست خودشان می‌دهند و بر عواقب به این رویه التفات ندارند.

-فراکسیون امید در مجلس دهم سعی کرد بدون هیاهو و بازنمایی به نفع جریان اصلاح‌طلب، لوایح و طرح‌هایی قوی تصویب کند. امروز اهمیت کار مجلس دهم و از خودگذشتگی جریان اصلاحات و اعضای فراکسیون امید، با مقایسه با عملکرد دوستان مجلس یازدهم به وضوح نمایان شده است.

منبع: روزنامه اعتماد

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز