سخنگوی دولت:

باید از بیکاری مزمن جلوگیری شود/ باید برای مزدبگیران روزانه کالای معیشتی تامین شود

۱۳۹۹/۰۹/۱۵ - ۱۱:۲۲:۱۸
کد خبر: ۱۰۹۸۴۴۶
باید از بیکاری مزمن جلوگیری شود/ باید برای مزدبگیران روزانه کالای معیشتی تامین شود
سخنگوی دولت گفت: یکی از مسایل این بود افرادی که شغل شان را در این مناطق از دست می دهند و معمولا هم مزد بگیران روزانه هستند برای آنها، کالاهای معیشت تأمین شود که با برنامه ریزی کلان دنبال می شود.

به گزارش خبرنگار برنا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از خانه هلال محله هرندی در رابطه با "اقدامات دولت و کمک به تشکیلات و مبتلایان" گفت: از سوی اعضای دولت روز جهانی داوطلب را به همه داوطلبان تبریک عرض می کنم، همچنین به همه ایرانی هایی که در این شرایط سخت، داوطلبانه به یکدیگر کمک می‌کنند. دوستان خالصانه به محله هرندی کمک کردند که قسمت اعظم کارشان شناسایی مبتلایان به ویروس کرونا بود.

او ادامه داد: به طور کلی معتقد هستیم که علاوه بر ساختارهای اداری درون جامعه، نظام های مددکاری، نظام های داوطلبی و نظام های خیریه ای می تواند به بهبود شرایط زندگی بسیار کمک کند. یکی از برنامه های دولت گسترش سمن ها، خیریه ها، برداشتن موانع و ثبت فعالیت آنها است. در دولت در بخش خیریه و فعالیت ها چندین برابر نسبت به قبل بیشتر شده اند، سمن ها گسترش زیادی پیدا کرده و وزارت کشور هم به عنوان مسئول، کمک هایی را  برای تسهیل گری انجام می دهد، این تسهیل گری ها موجب می شود که در شرایط مختلف از درون خود جامعه و نظام همیاری شکل گیرد و داوطلب بتواند، موثر عمل کند و کرونا هم یک تجربه موفقی در این زمینه بود.

ربیعی مطرح کرد: در دولت تصمیم گرفته شد که 5 هزار خانه هلال را سازمان هلال احمر تشکیل دهد و تاکنون سه هزار خانه هلال تشکیل شده است، دو هزار خانه هلال تا پایان دولت تشکیل خواهد شد، امروز در یکی از همین خانه های هلال هستیم. در راستای تاکید مقام معظم رهبری به حاشیه نشینی، بخشی از فعالیت های اجتماعی دولت و هلال احمر به این موضوع معطوف شد. خوشبختانه الگوی محله محور کردن، به خوبی انجام شده است، این الگو در زاهدان امروز کارکرد خودش را داشته و در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه های شهرهای خوزستان، اصفهان و تهران و همینطور. این الگو مبتنی بر توانمندسازی و محله گرایی است و نیروهای داوطلب از محله ها می آیند و در حقیقت با مدرسه نرفتن و بازماندگی از تحصیل مقابله می کنند.

سخنگوی دولت گفت: نظام بهزیستی در حوزه غربالگری از این مناطق آغاز به کار کرد و همینطور برای حمایت اجتماعی مراکزی در قالب همه این مناطق، مستقر شدند. سازمان فنی و حرفه ای در این مناطق  برنامه ای پیدا کرده تا شاید یک راهش این باشد که در کنار مدارس آموزش و پرورش بتوانیم روی فنی و حرفه ای غیر مدرک با مدرک خود سازمان فنی و حرفه ای متمرکز شویم. دولت به صندوق کارآفرینی امید که در همه این مناطق مستقر شده، مسئولیت داده است. با همکاری دوستان در محله هرندی صندوق کارآفرینی امید در مشاغل خرد مستقر شده که شروع به فعالیت کرده و کارهای کلان در قالب تغییرات بافت، کلید خورده است.

سخنگوی دولت مطرح کرد: در ارتباط با کرونا یکی از موضوعات ما افرادی بود که در این مناطق در خانه هایی با جمعیت  10 نفر، 8 نفر و 6 نفر هستند و یا کارگران فصلی که بیشتر در این مناطق  زندگی می کنند. کارگران فصلی که 20 یا 30 نفر ممکن است با هم یکجا باشند، تمهیداتی برای آنها صورت گرفت که سازمان هلال احمر این ها را شناسایی کند و دولت بودجه برای آن در نظر گرفته که در مسافرخانه ها یا در مراکز، هتل هایی را برای این آنها در نظر بگیریم. افرادی که نمی توانند در خانه خودشان بمانند، اگر مورد شناسایی قرار بگیرند و مراجعه کنند باید محل نگهداری برای آنها در نظر گرفته شود و سازمان هلال احمر هم در این جهت، فعالیت می کند.
 
او ادامه داد: یکی از مسایل این بود افرادی که شغل شان را در این مناطق از دست می دهند و معمولا هم مزد بگیران روزانه هستند برای آنها، کالاهای معیشت تأمین شود که با برنامه ریزی کلان دنبال می شود. امیدوار هستیم طرح معیشتی ناشی از کرونا را که دولت دنبال می کند و به  تلفیقی با طرح مجلس است، به نتیجه برسد و در همین  ماه هایی که وعده داده ایم، آغاز شود. طرح مراحل نهایی را طی می کند و آقای رییس جمهور تاکید کردند که به هر حال مطابق وعده ای که داده می شود به همان ترتیب، کار آغاز شود.

سخنگوی دولت افزود:  امیدوار هستیم کشور از وضعیت قرمز خارج شود چون کارهای روزمزدی در شهرهای بزرگ بسیار بیشتر از جاهای دیگر است. باید از بیکاری مزمن جلوگیری شود. تاکنون منابعی که پیش بینی شده در حقیقت بیشتر از 80 درصد آن جذب شده است و ما هم شغل و شاغل را در نظر گرفتیم و در مرحله بعد به سمت شغل رفتیم. وام ها و ارتباطات به سوی صاحبان صنف می رود که بتوانند، برای بازگشایی سرپا و احیا بمانند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز