مسجدی:

ایران مخالف هر نوع حمله به اماکن دیپلماتیک است

۱۳۹۹/۰۹/۱۵ - ۲۱:۳۲:۴۲
کد خبر: ۱۰۹۸۸۳۰
ایران مخالف هر نوع حمله به اماکن دیپلماتیک است
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: ایران به صراحت، مخالفت و محکومیت خود را نسبت به حمله به مقرهای دیپلماتیک از هر طرفی که باشد، اعلام می کند.

به گزارش برنا، «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد امروز شنبه در گفت وگو با خبرگزاری عراق (واع) تصریح کرد: اماکن و مراکز دیپلماتیک باید با مصونیت کامل فعال باشد و این یک قانون بین المللی است که نمی تواند به آن خدشه وارد شود.

سفیر ایران افزود:  وقتی حملاتی از جانب محافلی خاص به سرکنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در شهرهای بصره، نجف اشرف و کربلای مقدس در طول دو سال گذشته شد، واکنش بزرگی را ندیدیم؛ گویی که اینها مراکز دیپلماتیک نیستند و این امر جای تاسف دارد.

وی تصریح کرد که کشورش بارها و مکررا گفته است که استاندارهای  دوگانه در قبال اصطلاحاتی نظیر تروریسم نظیر بادی است که کسانی که آن را می کارند، طوفان درو می کنند.

مسجدی تصریح کرد که تهران در صورت درخواست دولت عراق، آماده حمایت از عراق در مبارزه با تروریسم است.

وی افزود که ایران با وجود اعمال تحریم ها علیه خود توانست به نیازهای دفاعی خود پاسخ دهد که یک دستاورد بزرگ است.

مسجدی تاکید کرد که ایران حامی حفاظت از وحدت اراضی جمهوری عراق و استقلال آن بوده و هست و با هرگونه نقض حاکمیت و حمله به مرزهای این کشور از سوی هر طرفی که باشد، مخالف است.

وی تصریح کرد که سابقه نسبتا طولانی مذاکرات ایران و عراق در زمینه تعیین مرزهای زمینی و دریایی روشن است تا اینکه دو کشور توافقنامه های تاریخی از جمله توافقنامه ۱۹۷۵ داشته باشند که (این توافقنامه) مبنای تعهد تهران است.

مسجدی گفت که در سالهای اخیر گام های بسیار خوبی برای حل مسائل مرزی اتخاذ شد و مذاکرات ثمربخشی انجام شده است که همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد که دو کشور با اقدامات عملی بعدی، شاهد مزایا و نتایج مثبت این تفاهم ها خواهند بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: طبیعی است که کشورها از رقابت کشورهای همجوار و کشورهای پیرامونی و قدرت های بین المللی متاثر شوند زیرا این به ماهیت بازی قدرت در جهان باز می گردد و مختص عراق نیست. کشورها در خلاء زندگی نمی کنند بلکه تاثیر می پذیرند و تاثیر می گذارند.

وی افزود: ایران به هیچ وجه اقدامی در مسیر تاثیر منفی بر عراق انجام نداده است بلکه روابطش با این کشور براساس حسن همجواری و روابط دوجانبه در راستای منافع دوطرف بوده است.

سفیر ایران گفت: وقتی یک کشور از دورترین نقطه جهان به کشورهای همجوار ایران حمله می کند و نیروهای نظامی خود را در پایگاه های نظامی خاک این کشورها مستقر می کند و بدون کسب اجازه از کسی اقدام به تحرکات و عملیات نظامی می کند و ترورهای هدفمند، عملیات جاسوسی و توطئه می کند و به حاکمیت و استقلال کشورها توجه نمی کنند، آیا چنین شرایطی می تواند طبیعی باشد؟ وقتی کشوری که خود را از کشورهای رهبر جهان اسلامی می داند، پول بادآورده اش را برای خطرناکترین گروههای تروریستی منطقه خرج می کند، آیا چنین اقداماتی عادی شمرده می شود و پیامدهایی ندارد؟

وی افزود: باید نگاه عمیق تر و ریشه دارتری به اوضاع منطقه داشته باشید تا دریابید که کدام کشورها با مواضع و اقداماتشان ناامنی و ویرانی و عقب ماندگی برای کشورهای منطقه آورده اند و کشورهای متجاوز کدامند و چه کشورهایی دفاع مشروع انجام می دهند؟

برپایه این گزارش، سفیر جمهوری اسلامی ایران درباره اتهامات مداوم وارده به ایران مبنی بر اینکه این کشور نمی خواهد که عراق قدرتمند و کشوری مستقل باشد، گفت که وی از اینگونه اتهامات تعجب نمی کند.

وی افزود که وارد کردن اینها (اتهامات) از هر کشوری ناشی می شود که از افزایش نزدیکی روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق و افزایش روابط مردم دو کشور و رشد حجم مبادلات تجاری بین آنها ناراحت و متضرر می شود.

مسجدی این پرسش را مطرح کرد که چه کسانی بذر تفرقه و نفرت را بین دو ملت کاشتند؟ چگونه ممکن است ایران تمایل به تضعیف کشوری همسایه مثل عراق داشته باشد؛ با اینهمه ریشه ها و پیوندهایی که بین آنها برقرار است؟! آیا توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران در خدمت عراق نیست و توانمندیهای عراق پشتوانه ای برای ایران نیست؟ به گفته خود مسئولان عراقی، ایران با تمام توان خود در کنار عراق در جنگ این کشور علیه داعش ایستاد.

وی با اشاره به اینکه در دوره ای که دیگر کشور از ارایه سلاح و تجهیزات به عراق خودداری کردند، جمهوری اسلامی ایران به یاری عراق شتافت، افزود: اگر ایران به دنبال تضعیف کردن برادران عراقی خود بود، پس چرا در برابر دشمنان آنها ایستاد؟"

سفیر ایران گفت: اینها تبلیغاتی برای نفرت افکنی بین دو کشور است. با وجود این، بارها و مکررا شاهد تبلور وحدت دو ملت بوده ایم زیرا دو کشور، همسایگان تاریخی هستند و این واقعیت تغییر نخواهد کرد و امنیت و ثبات عراق، تضمین کننده امنیت و ثبات ایران است و این امر فراتر از نظام ها و سلایق سیاسی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز