سخنگوی وزارت امور خارجه:

وزیر خارجه کانادا را به ادب دیپلماتیک دعوت می‌کنم/ اسم ایران به لیست سیاه نمی‌رفت بهتر بود؛ کار ساده نیست/ زمان بیانیه پمپئو درباره اصابت راکت مشکوک است/ گزارش فنی درباره فاجعه هواپیمای اکراینی منتشر می شود

۱۳۹۹/۱۰/۰۱ - ۰۹:۴۸:۱۷
کد خبر: ۱۱۰۷۰۸۱
وزیر خارجه کانادا را به ادب دیپلماتیک دعوت می‌کنم/ اسم ایران به لیست سیاه نمی‌رفت بهتر بود؛ کار ساده نیست/ زمان بیانیه پمپئو درباره اصابت راکت مشکوک است/ گزارش فنی درباره فاجعه هواپیمای اکراینی منتشر می شود
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود گفت: بیانیه ای که وزیر خارجه ایالات متحده داد، زمان آن مشکوک است و اظهارات وزیر خارجه آمریکا علیه ایران را محکوم می کنم.

به گزارش برنا، «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت خارجه، در نشست خبری خود گفت: نشست غیر رسمی دولت های عضو برجام در سطح وزرا به صورت ویدیو کنفرانس امروز برگزار می شود. مجموعه تحولات در این چند ماه گذشته در نشست اخیر کمیسیون برجام بررسی شد. معاون نخست وزیر آذربایجان 4 شنبه به تهران می آید.  سفر عراقچی را به افغانستان داشتیم و درباره سند راهبردی دو کشور گفتگو شد و این سند راهبردی در حال نهایی شدن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات لاوروف در کنفرانس سالیانه درباره مذاکره مجدد غرب درباره برنامه موشکی ایران در غالب برجام گفت: حواشی مختلفی درباره اظهارات گفته شده وجود دارد. وزارت خارجه بدون گست اعلام کرده که برجام، روند خود را داشته، امضا شده و نهایی شده است و چیزی که به این مرحله رسیده است را نمی شود باز کرد. قطعنامه 2231 مشخص است. کسی نمی تواند بند برجام را باز کند. اینها گمانه زنی است که منطبق با واقعیت نیست ایران اولویت دفاعی خود را دارد و براساس همان چهارچوب عمل می کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا خبر صادرات روزانه 4/5 میلیون بشکه نفت به روسیه صحت دارد یا خیر، گفت: بعید می دانم. وزارت نفت جزییات سفر زنگنه را اعلام می کند و سهم ایران از بازار نفت مشخص است.

خطیب زاده درباره اظهاراتی که توسط مدیرکل آژانس درباره برجام مطرح می شود، بیان کرد: روابط ایران و آژانس کاملا فنی است و باید چهارچوب روابط فنی حفظ شود. هر بار آژانس نگاه فنی داشت روابط عمل گرایانه بود. ما گفتیم سندی به برجام اضافه نمی‌شود و دوباره مذاکره نمی شود. گروسی گفت من منظورم درباره بحث های فنی آژانس بوده و ما هم می پذیریم. آژانس باید از مباحث سیاسی دوری کند تا شان آژانس حفظ شود و گفتگوهای فنی میان ایران و آژانس، ادامه یابد.

او درباره اظهارات وزیر خارجه کانادا درباره حادثه هواپیمای اوکراینی بیان کرد: این موضوع دو وجه مختلف دارد. این واقعه ناگوار و تراژدی بود. همه نهادهای جمهوری اسلامی و وزارت خارجه و مقامات ارشد نظام داغدار این اتفاق هستند. اینها همه فرزندان ما بودند روزی نیست که از غم این ماجرا ناراحت نباشیم. اینها فرزندان رشید این ملت در هواپیما، بودند. وزارت خارجه از ابتدا دنبال روشن شدن موضوع بود و سازمان قضایی و نیروهای مسلح درباره این خطاب انسانی و بازداشت ها باید نظر بدهند. گزارش فنی آماده شده است. به زغم اینکه غم بزرگی بر دلهای ما است، مسئولین جمهوری اسلامی این موضوع را پیگیری کردند. همه تلاش های خود را براساس قوانین خودمان انجام دادیم. امروز و فردا گزارش فنی قبل از یک ساله شدن فاجعه منتشر می شود. همه تلاش خود را می‌کنیم اما موضوع ساده نیست و پیچیده است. اظهارات غیرقابل قبول توسط مقامات کانادایی مطرح شده است و بیشترین سنگ اندازی را مقامات کانادایی داشتند تا مسیر فنی ماجرا، روشن نشود. کانادایی ها جایگاه حقوقی مشخصی ندارند و سعی می‌کنند با این اظهارات برای خود فضا درست کنند. برخی سیاسیون سیاست زده کانادا تلاش می کنند کلاه برای سیاست داخلی خود، درست کنند. من به وزیر خارجه کانادا و دولت کانادا هشدار می دهم. این کشور همه تلاش خود را کرد تا مسیر دارو و مواد اولیه به ایران بسته بماند؛ این کشور حق ندارد درباره حقوق بشر صحبت کند؛ وزیر خارجه کانادا را به ادب دیپلماتیک، شناخت، حد و جایگاه خود دعوت می کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تصویب قطعنامه حقوق بشر علیه ایران در پارلمان اروپا گفت: ما نظر خود را گفتیم. صادر کردن خطابه های یک طرفه، تکراری و نخ نما نه قابل قبول است و نه ارزشی دارد. به یاد ندارم پارلمان اروپا قطعنامه ای تصویب کرده باشد و آمریکا را برای فشار بر ملت ایران، محکوم کرده باشد و دول اروپایی را دعوت کند تا در سایه فشار ایالات متحده برجام را نقض نکنند. من به یاد ندارم که برای ارسال داروهای بیماران پروانه ای و سرطانی که کشورها امتناع کردند، کسی در پارلمان اروپا واکنشی  نشان داده باشد. پارلمان اروپا از پشت نفاق بیرون بیاید و بگوید به کدام وظایف خود عمل کرده است.

او درباره راه اندازی راه اهن ترکیه به چین و تبعات اقتصادی این موضوع برای ایران گفت: آن کسانی که با جفرافیا و ژئوپلیتیک منطقه آشنا هستند، می دانند ایران چهارراه بوده است. مزایای ترجیحی ایران در حوزه ترانزیت قابل احصا نیست.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که رهبری با بررسی مجدد FATF موافقت کردند نظر وزارت خارجه در این باره چیست، اظهار کرد: موضع ما همواره روشن بوده است. معاونت اقتصادی و بخش بین الملل بارها اعلام کردند، هرچه زودتر مشکل را حل کنیم به نفع سیستم مالی و بانکی ما است. وزارت خارجه از اول نظرات خود را شفاف گفت. اگر تدبیری می شد و اسم ایران به لیست سیاه نمی‌رفت بهتر بود؛ کار ساده نیست. وزارت خارجه به جهت وظایف خود بار دیگر برای مصالح عالی نظام تلاش می کند. این مسیر باید به صورت فنی طی شود.

او درباره اتهامات رسانه های ترکیه و فارسی زبان به ایران در ارتباط با گروه قاچاقچی بیان کرد: شما جواب اتهامات رسانه ای را بدهید و به صورت رسمی چیزی به ما گفته نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اصابت 8 راکت به منطقه سبز بغداد گفت: اماکن دیپلماتیک ایران هم بارها مورد حمله در عراق وارد قرار گرفته است. حمله به اماکن مسکونی و دیپلماتیک مردود است. بیانیه ای که وزیر خارجه ایالات متحده داد، زمان آن مشکوک است و اظهارات وزیر خارجه آمریکا علیه ایران را محکوم می کنم. دولت عراق با جدیت، مسببین را شناسایی خواهد کرد.

او درباره مصوبه مجلس اظهار کرد: آنچه که مجلس شورای اسلامی تصویب کرد در چارچوب آیین نامه ها باید اجرایی شود. همه ارکان نظام در صورت ابلاغ آیین نامه های اجرایی باید اقدامات لازم را انجام دهند. ما موظف به انجام هستیم و مجلس مستقلا تصمیم گرفته است. طرف اروپایی با این مسیر اشنا است. در روزهای اول برجام کنگره آمریکا قوانینی تصویب می کرد و اوباما می گفت، کنگره است. اگر تبدیل به قانون شود همه ملکلف به اجرا هستیم حتی وزارت خارجه.

او درباره اظهارات اخیر تخت روانچی درباره تضمین اقتصادی اروپا به ایران و اینستکس بیان کرد: خانم موگرینی و اعضای باقیمانده به صورت مکتوب و در ملاقات ها اعلام کردند، تحریم های اقتصادی را اروپا لغو می کند. ما هم استقبال کردیم و تنها دو سه تراکنش ناچیز انجام شد. این موضوع برعهده اروپاست که توان حداقلی را برای کانال مالی تعبیه کند.

خطیب زاده درباره اظهارات سالیوان گفت: باید اظهارات سالیوان را ببینم. سیاست ما روشن است و اظهارات مهم نیست. ایالات متحده ناقض تعهدات بوده و باید به تعهدات برجامی خود برگردد. قدم های ما برگشت پذیر است. اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند و ما هم به تعهدات خود، برخواهیم گشت.

او درباره اقدامات وزارت خارجه برای خرید واکسن بیان کرد: وزارت امور خارجه در حوزه های اینچنینی مسئولیت مشخص دارد تا دستگاه مسئول اقدامات خود را انجام دهند. رئیس جمهور این موضوع را فرادستگاهی پیگیری می کنند و دستگاه ها در اولویت این موضوع را پیگیری می کنند. سیستم بهداشتی قوی داریم و مسیرهایی که وزارت بهداشت از ما خواسته بدون وقفه پیگیری شده است. در حوزه واکسن قسمتی که مربوط به وزارت خارجه است در سفرهای ظریف در کوبا و غیره با اولویت مطرح شده است. وزارت خارجه با چین و وزارت بهداشت با کواکس در ارتباط است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درباره لغو جلسه اقتصادی اروپا با ایران در پی اعدام روح الله زم بیان کرد: سفرای انگلیس و فرانسه را به دلیل اظهارات مداخله جویانه درباره اعدام روح الله زم احضار شدند.  ما روشن نظر خود را گفتیم و اعلام کردیم که اظهارات آنها را نمی پذیریم. درباره اظهارات دو پهلو و دو گانه بارها به آنها تذکر داده شده است. با این گونه اظهارات، مسیر گفتگو معطل می ماند و تنها مسیر درست، گفتگو است.

او درباره زمان سفر وزیر خارجه به باکو گفت: این سفر منطقه ای قطعا انجام می شود اما باید مقدمات آن فراهم شود. ما امیدواریم با درک حساسیت بتوانیم، مسیر آغاز شده را تداوم بخشیم.

او درباره جزییات سفر معاون نخست وزیر آذربایجان به ایران بیان کرد: مباحث جدی با طرف آذربایجانی داریم و توافقانی درباره همکاری دوجانبه درباره زیر ساخت ها داشتیم. این سفر حائز همیت است تا توافقات اولیه را سروسامان دهیم.

خطیب زاده درباره روابط تهران و سوریه و مشارکت پایین اقتصادی ایران در این کشور گفت: دیپلماسی اقتصادی مکمل وظایف دستگاه های مسئول است. اصل سوال، درباره عملکرد دستگاه های مسئول در حوزه سرمایه گذاری و تجارت است. دیپلماسی اقتصادی تمرکز جدی بر این موضوع داشته است این موضوع حتی در دیدار ظریف با همتای سوری هم، مطرح شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به افتتاح اخیر راه‌آهن خواف – هرات گفت: در داخل کشور نیز پیشرفت‌های قابل توجهی در این زمینه شاهد بودیم. برخی اتصالات به منطقه قفقاز و آسیای مرکزی مذاکرات خوبی صورت گرفته یا در خصوص راه‌آهن زاهدان و چابهار و اتصال آن به شمال کشور صحبت می‌شود.

خطیب‌زاده با بیان اینکه در ۲۴ آذر نشست سه‌جانبه‌ای با هند و ازبکستان برگزار شد و در خصوص راه‌آهن زاهدان و مسیرهای ترددی از چابهار بحث و تبادل نظر صورت گرفت، عنوان کرد: پروژه‌های ترددی و ترانزیتی در ایران به اندازه‌ای گسترده است که مجال توضیح نیست و جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد. البته ما باید همچنان به افزایش توانمان در حوزه ترانزیتی ادامه دهیم تا این مزیت ترجیحی ایران از بین نرود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه فعالیت‌های جدیدی در سایت فردو در حال انجام شدن است، گفت: این موضوع،‌چیز جدیدی نیست و تمام اقدامات ما تحت نظر آژانس است. همه ساخت و سازها زیر نظر آژانس است و به آن اطلاع داده شده است. 

خبرنگاری مدعی شد قالیباف برای تشریح مصوبه اخیر مجلس قصد سفر به روسیه و چین را دارد که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: من چنین چیزی نشنیده‌ام و چنین چیزی هم مرسوم نیست. رئیس مجلس در ظرفیت خود سفرهایی داشته است ولی من این ارتباط را نه متوجه شدم و نه شنیدم. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز