رئیس دفتر رئیس جمهور:

سند ۲۰۳۰ در بحث آموزش حذف شده است

۱۳۹۹/۱۰/۰۳ - ۱۱:۰۸:۵۷
کد خبر: ۱۱۰۸۳۴۷
سند ۲۰۳۰ در بحث آموزش حذف شده است
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: آنچه سیاست دولت بوده، سند ۲۰۳۰ در بحث آموزش حذف شده است.

به گزارش برنا، «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره ایجاد شائبه درخصوص پرداختن به سند 2030 در بودجه 1400 گفت: این را در فضای مجازی دیدم سیاست دولت و سیاست وزارت آموزش و پرورش بعد از آنچه که از شش سال قبل مطرح شد، همواره حذف این موضوع بوده است. وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان برنامه و بودجه اصلا در جریان نبوده اند.

او در ادامه افزود: در مورد قراردادن  ردیف بودجه‌ای برای سند ۲۰۳۰ در لایحه بودجه اشتباهی بوده که در سند پشتیبان بوده و امیدوارم عمدی نبوده باشد و سهوی بوده و حتما با آن فرد برخورد می‌شود.

واعظی درباره قانون انتخابات بیان کرد: قانونی درباره آن بحث می شود، یکی از موضوعاتی است که به هر حال جناح های سیاسی و گروه های مختلف روی آن نظرات متفاوت دارند. هنوز به تصویب نهایی نرسیده که دولت بخواهد راجع به آن نظر بدهد. ممکن است که ما با چند بند موافق و با یک بند موافق نباشیم بنابراین نمی توانیم، راجع به کل قانون اظهارنظر کنیم. حتما لازم است که قانون انتخابات ریاست جمهوری بازنگری شود و این شرایطی که همه می آیند اسم می نویسند و هر کسی با هر علاقه ای بدون اینکه آمادگی و شرایط داشته باشد، در انتخابات شرکت می کند، ساماندهی شود. اصل موضوع خوب است اما در مواردی که اضافه و کم می شود، ممکن است در عمل مشکلاتی به وجود بیاید. من فکر می کنم، باید صبر کنیم تا این قانون به اتمام برسد و بعدا همه این ها را با هم قضاوت کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه وظیفه دولت نظارت بر عملکرد وزرا است، اظهار کرد: شاکله نمایندگان نه حقوق خوانده‌اند و نه بیست سال در مجلس بوده اند، حداقل این است که آقای رئیس جمهور رشته اش حقوق است و هم اینکه، 20 سال نماینده مجلس بوده است. رئیس جمهور با استناد به قانون اساسی، نه سلیقه شخصی سخن می گویند. می گویند قانون اساسی مأموریت ها و وظایف را مشخص کرده است به این معنا که حق مجلس سوال از وزرا، تحقیق و تفحص و استیضاح است. این وظیفه شخص رییس جمهور است که بر کار وزرا نظارت کند. البته در قانون در قوه قضاییه برای بازرسی کل کشور هم وظایف نظارتی مشخص شده است که ما به آن هم احترام می‌گذاریم و همکاری می‌کنیم ولی اینکه هر نماینده یا رییس مجلس و نایب رییس مجلس و یا رییس یک کمیسیون بخواهد شخصاً وزیری را صدا کند و یا سفری به استان‌ها بروند و در آن سفر بگویند که ما آمدیم بر پروژه‌ها نظارت کنیم چنین موضوعی در قانون اساسی نیست که رییس‌ جمهور اینها را مطرح کرد. کسانی که می‌گویند چنین چیزی هست آن بند قانون اساسی را باید مطرح کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره بودجه 1400 و احتمال تغییرات در ساختار بودجه اظهار کرد: روز گذشته جلسه بسیار خوبی داشتیم؛ هم رییس مجلس و هم رییس کمیسیون تلفیق و دوستانی که از مجلس بودند، سوال ها، نگاه ها و مطالبی که داشتند را مطرح کردند. از این طرف هم آقای نوبخت به عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه و وزرا و افراد دیگری هم که بودند، که موارد ضروری مطرح شد. لازم بود که چنین جلسه ای در یک محیط دوستانه و صمیمی برگزار و تبادل نظر شود. بیش از دو ساعت بحث شد و قرار شد، رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس کمیسیون تلفیق، براساس شرایطی که در جلسه حاکم بود، تعامل و همکاری داشته باشند. همچنین در ارتباط با بودجه بیشتر با هم تبادل نظر کنند. قرار است که روز شنبه تمام وقت رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نفت، رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد با مجلسی ها، درباره بخش های مختلف بودجه تبادل نظر داشته باشند. بنای دولت بر تعامل و همکاری است و تا جایی که ممکن است، تغییرات به وجود آید تا شاکله بودجه که در 10 ماده گذشته روی آن کار شده و سر موعد مقرر هم، تقدیم مجلس شده است، برهم نخورد. ما از هرگونه نظرات تکمیلی و اصلاحی که هم در کمیسیون تلفیق و هم در مجلس مطرح شود و به ما در ارتباط با صرفه جویی، درآمدزایی، هزینه و درآمد کمک کند، قطعا استقبال می کنیم.

واعظی در خصوص بررسی لوایح مرتبط با FATF  و تمدید مهلت بررسی این لوایح در مجمع گفت: مشکل اساسی که ما همواره برای هم دارو و هم واکسن و هم کالای اساسی با آن مواجه هستیم تحریم و فشار بیش از حدی است که آمریکا وارد می کند. آمریکا یک سیاست اعلانی دارد که می‌گوید، ما محدودیتی برای واکسن و دارو نداریم ولی در عمل وقتی می‌خواهیم خرید کنیم،‌ با بانک‌های مختلف تماس می‌گیرد و حتی مانع پرداخت ۵ میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول برای کالاهای اساسی و دارو شد.

او در رابطه با "عبور زیر دریایی اسراییلی از کانال سوئز" گفت: دولت ترامپ و رژیم صهیونیستی از هر فرصتی استفاده می کنند تا یک ضربه و شرایط دیگری را در منطقه به وجود بیاورند. منطقه وضعیتی دارد که اگر این ها بخواهند یک بحران جدید به وجود اورند چه در عراق و سوریه و یمن و چه در جاهای دیگر با آنچه که نظام بین الملل و کشورهای منطقه دنبال آن هستند، مغایر است و با سیاست های دولت جدید آمریکا هم، مغایرت دارد.

او ادامه داد: امیدواریم که ایران و کشورهای منطقه مراقبت های لازم را داشته باشند و اجازه ندهند در این 29 روز مانده از دولت ترامپ، مشکلی در منطقه به وجود آید. این ها همه تلاش خود را کرده اند؛ در سازمان ملل و مجلس نمایندگان آمریکا که وضعیتی به وجود اورند تا دولت بعد نتواند، به برجام برگردد و حتی ترور شهید فخری زاده را هم در همین راستا، تحلیل می کنم. اسراییلی ها این ترور را انجام دادند تا ایران با عکس العمل هایی که انجام می دهد به برجام برنگردد و تحریم ها ادامه داشته باشد و اختلافات و درگیری بین ایران و کشورهای مخلتف باقی بماند. نظام در این زمینه تدبیر و خویشتنداری و به گونه ای عمل کرد که آنها به اهدافشان نرسیدند و در این 29 روز مانده هم، انشاالله باید به گونه ای عمل کنیم که اجازه ندهیم دشمن اهدافش را در اینجا پیاده کند.

رئیس دفتر رییس جمهور در رابطه با "ارز 4200" گفت: برای ما مهم  این است که بتوانیم، برای طبقه متوسط و طبقه نیازمند کشور به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دستشان برسد. به همین دلیل زمانی که قیمت ارز افزایش پیدا کرد، اصرار ما بر این بود که ارز 4200 تومان را حفظ کنیم تا برخی از اقلام مانند دارو و تجهیزات پزشکی با قیمت ارزان به مردم برسد. این کالاها توسط دولت وارد نمی‌شود بلکه توسط شرکت‌های خصوصی و بر اساس یک مکانیزمی وارد می شود، به عنوان مثال دستور توزیع دانه‌های دام و طیور توسط وزارت جهاد کشاورزی داده می‌شود. البته این تصمیم قبل از مساله بودجه بوده است که با مکانیزمی ارز را به همان قیمت معمولی برگردانیم به شرطی که مابه التفاوت ۴۲۰۰ تومان را به مردم بدهیم که اگر می‌خواهند، مرغ یا تخم مرغ و یک سری کالاها را گرانتر بخرند. کالاهای مورد نیاز تا آخر سال را وارد کردیم. ما این بحث را در ستاد اقتصادی دولت همواره دنبال می‌کنیم و در جلسه‌ای هم که با رییس مجلس و دوستان داشتیم، این موضوع بررسی و قرار شد، هم مجلس و هم دولت درباره این موضوع فکر کنند تا در این باره تصمیم گرفته شود. در حال حاضر هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

او  در رابطه با احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ ‌گفت: اگرهم بخواهد روزی حذف شود با سازوکاری حذف می شود که فشار بر روی طبقه نیازمند، وارد نشود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز