وزیر نیرو:

حدود ۷۰۰ میلیون دلار از مطالبات ایران را از عراق دریافت کردیم/ افتتاح حساب‌های یورویی برای شرکت ملی گاز ایران و توانیر صورت می‌گیرد

۱۳۹۹/۱۰/۱۰ - ۱۱:۳۹:۰۴
کد خبر: ۱۱۱۲۲۹۸
حدود ۷۰۰ میلیون دلار از مطالبات ایران را از عراق دریافت کردیم/ افتتاح حساب‌های یورویی برای شرکت ملی گاز ایران و توانیر صورت می‌گیرد
وزیر نیرو گفت: بخشی از مطالبات ما حدود 700 میلیون دلار است که مطالبات خود را دریافت کردیم و مراحل تخصیص و واریز به حساب ها صورت گرفت.

به گزارش برنا، رضا اردکانیان، وزیر نیرو، در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران درباره نتایج سفر به عراق گفت: دیروز بنده مسئول هیاتی مرکب از وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن تجارت، نفت، نیرو، بانک مرکزی و وزارت خارجه برای پیگیری مسائل توسعه روابط اقتصادی دو کشور بودم. در عراق دیدار و گفتگو با وزرای برق و تجارت و نیز روسای کل بانک مرکزی و بانک تجارت و نخست وزیر عراق داشتم.

او افزود: بعد از 6 سال، از سال 93 تا پایان ماه جاری،  اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و عراق در تهران با حضور سازمان دولتی و بخش خصوصی فعال عراق و همکاران متناظر آنها در ایران برگزار می شود. امیدواریم این اجلاس، گفتگوها و تصمیمات منجر به تسهیل در روابط تجاری، بازرگانی و اقتصادی دو کشور به ویژه بین بخش خصوصی شود و  همچنین منجر به توسعه روابط شود.

اردکانیان بیان کرد: دو پروژه مهم وزارت نیرو و وزارت برق عراق هم در دستور قرار گرفت و تقریبا نهایی شد که یکی مشارکت شرکت های ایرانی برای کاهش تلفات شبکه توزیع برق عراق و اصلاح و تعمیر تجهیزات برقی آسیب دیده در عراق است که برای مثال بیش از 5 هزار ترانسفورماتور توسط شرکت های ایرانی می تواند مورد اصلاح، تعمیر و بکارگیری قرار بگیرد و ظرفیت سازی نیروی انسانی هم انجام شود.

او افزود: درباره مطالبات مربوط به صادرات برق و گاز به عراق جلسات فشرده و در نهایت خوبی برگزار شد و توافقات مکتوبی صورت گرفت. بخشی از مطالبات ما حدود 700 میلیون دلار است که مطالبات خود را دریافت کردیم و مراحل تخصیص و واریز به حساب ها صورت گرفت. توافق جدید در روزهای آتی انجام می شود که افتتاح حساب های یورویی برای شرکت ملی گاز ایران و توانیر صورت می گیرد تا مبلغ اخیر و سایر مبالغ با تبدیل شدن به یورو در این حساب ها، ذخیره شود. 

اردکانیان ادامه داد: فردا پنجشنبه در پویش هر هفته "الف-ب ایران"، پروژه‌هایی در آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران و  اصفهان با حضور  رئیس جمهور افتتاح خواهیم کرد. با این تعداد افتتاح ان شاءالله ۱۹۰ پروژه با سرمایه گذاری 54 هزار میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید. این پروژه ها شامل آبرسانی و برق رسانی به روستاها است. از مهمترین آنها افتتاح سد "کانی‌سیب" در آذربایجان غربی با سرمایه گذاری 500 میلیارد تومان است و فردا افتتاح رسمی خواهد شد. کار این سد این است که علاوه بر نیازهای زیست محیطی سالانه 600 میلیون متر مکعب آب را به دریاچه ارومیه برای طرح مهم احیای دریاچه ارومیه منتقل خواهد کرد.

او در رابطه با خاموشی معابر و اتوبان‌ها بعد از ساعت 21 نیز گفت: خاموشی اتفاق نیفتاده؛ اما طبیعتاً وقتی در اوج گرما در تابستان یا در آستانه فصل سرد در زمستان هستیم طرح‌های مدیریت مصرف را با جدیت دنبال می‌کنیم. البته عادت صحیح مصرف کردن را باید در تمام ابعاد در تمام ایام سال به کار بگیریم. اما وقتی سرمای زودرسی داریم و مصرف گاز در بخش داخلی هم بالا است ما دل مشغول گاز مورد نیاز برای نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها هستیم.  سعی خواهیم کرد در بخش‌هایی که نیاز به اصلاح دارد تصمیماتی اتخاذ شود. یکی از این موارد، خاموشی در معابری است که اختلالی در امنیت ایجاد نکند. اگر در شهرهایی مشکلاتی ایجاد کرده یا ایجاد می کند، این موضوع را برطرف خواهیم کرد.

وزیر نیرو گفت: سوخت اصلی ما گاز است. اگر با محدودیت گاز رو به رو شویم به سمت سوخت مایع می رویم. اما ترجیح ما این است که با ملاحظات زیست محیطی و امنیت مردم تصمیم گیری کنیم. هم ما به عنوان تولید کننده هم مردم به عنوان مصرف کننده نباید حساب خودمان را از هم جدا کنیم. مجموع رفتارهای ما تصمیمات را اجرایی می کند. هر روز شرایط را با توجه به شرایط اقلیمی در نظر می گیریم اولویت در خصوص سوخت گاز است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز