سخنگوی دولت:

اصرار بر رفع تحریم نشانه استیصال نیست/ ایران گروگانگیر نیست اگر کسی گروگانگیر باشد، آن دولت کره است/ عده ای در امریکا علاقه مند به ماجراجویی هستند، شواهد هم داریم/ در خرید واکسن کرونا، رنگ پرچم ملاک نیست

۱۳۹۹/۱۰/۱۶ - ۱۰:۲۸:۰۶
کد خبر: ۱۱۱۵۶۰۱
اصرار بر رفع تحریم نشانه استیصال نیست/ ایران گروگانگیر نیست اگر کسی گروگانگیر باشد، آن دولت کره است/ عده ای در امریکا علاقه مند به ماجراجویی هستند، شواهد هم داریم/ در خرید واکسن کرونا، رنگ پرچم ملاک نیست
سخنگوی دولت گفت: دوقطبی سازی واکسن نمی تواند هدفی جز پراکنده کردن بذر ناامیدی داشته باشد.

به گزارش برنا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در مقدمه نشست خبری خود گفت: در سال نومیلادی و در استانه ورود به سال 1400 ملت ایران، وارد دوران نوینی از حیات سیاسی و اجتماعی خود می شود و مرور بر دستاوردهای ملت ایران در این شرایط دشوار، تاریخی برای امروز و فردای ایران حاوی درس اموزی هایی است. در آستانه 1400 شاهد اشکار شدن شکست سیاست فشار حداکثری هستیم که اخرین مصداق ان شکست دولت امریکا در تلاش برای احیای کمیته پیگیری تحریم در سازمان ملل بود.

او ادامه داد: تحریم و کرونا در هم امیخت و سالی سخت بر مردم بر اثر فضاسازی های خبری گذشت. پنهان کاری ها، ایران را در ابتدا در رتبه های اول همه گیری کرونا قرار داد ولی امروز نه تنها با همت مردم، موفق به مهار این ویروس شدیم بلکه جز معدود کشورهای پیشتاز در ساخت واکسن هستیم.

ربیعی اظهار کرد: دوقطبی سازی واکسن نمی تواند هدفی جز پراکنده کردن بذر ناامیدی داشته باشد. واردات واکسن و تولید همزمان و در موازات هم هستند و هیچ کدام اخلالی در روند دیگری ایجاد نکرده است. اصرار بر رفع تحریم نشانه استیصال نیست. رفع تحریم را حق مردم ایران می دانیم و در وجدان جمعی بین المللی به عنوان حق مسلم ایران پذیرفته شده است. رفع تحریم مطالبه شهروندی است.

متن ابتدایی سخنان ربیعی به شرح زیر است:

مایلم در این سخنگویی اعلام کنم که در سال نو میلادی و در آستانه ورود به 1400، ملت ایران وارد دوران نوینی از حیات سیاسی و اجتماعی خود می شود، و مروری بر مسیرهای دستاوردهای ملت ایران در این شرایط دشوار تاریخی داشته باشم. ما در سال¬های گذشته فشاری وصف ناشدنی در مقابل جنگ افروزی بی سابقه توسط دولت ترامپ را متحمل شدیم. اما در آستانه 1400 شاهد آشکار شدن شکست سیاست فشار حداکثری هستیم که اخرین مصداق و نمونه آن در روزهای اخیر، شکست آمریکا در تلاش برای احیای کمیته پیگیری تحریم در سازمان ملل بود. همزمان ما سال سختی را با همه گیری ویروس کرونا پشت سر گذاشتیم. سالی که بر اثر فضاسازی های خبری و پنهان کاری بسیاری از دولت های جهان از آمار واقعی کرونا، ایران را در رتبه های اول همه گیری قرار داد ولی امروز در ماه های پایانی سال، نه تنها با همت مردم و زحمات کادر درمانی، موفق به مهار این ویروس شدیم بلکه جز معدود کشورهای پیشتاز هستیم در تولید واکسن نیز هستیم. در مواجهه با این دستاوردهای انکارناپذیر، تلاشهای پررنگ تری در جهت ناامید کردن مردم و تحقیر دستاوردهای ملی از یک طرف و القای وضعیت جنگی به منظور تحت الشعاع قرار دادن دستاوردهای مقاومت مردم در برابر تحریم ها از طرف دیگر آغاز شده است. دوقطبی سازی میان واکسن وارداتی و واکسن ساخت داخل و اشاعه بی اعتمادی به واکسن داخلی، نمی تواند هدفی جز پراکندن بذر ناامیدی و ابهام در میان مردم داشته باشد.

ما همواره تکرار کرده ایم که واردات واکسن و تولید آن همزمان و در موازات هم پیش می روند و هیچکدام، اخلالی در روند انجام دیگری ایجاد نمی کند. در خلال این دوقطبی سازی، خود تحقیری و یأس پراکنی، نباید این افتخار ملی را از یاد برد که ما تا امروز به رغم محدودیت های مالی تحریم، گام هایی را در راه تولید و آزمایش واکسن ویروس کرونا برداشته ایم که تنها ملت های انگشت شماری قادر به انجام آن بوده اند. البته تا روشن شدن نتیجه نهایی هنوز مراحلی باقی مانده اما تا به همین جا هم نباید قدر دانشمندان مان را که بی وقفه در حال تلاش برای سلامت مردم بوده اند، نادیده گرفت. البته این فضاسازی های تبلیغاتی برای بزرگنمایی نقاط منفی و کوچک نمایی نقاط مثبت جدید نیست. روزهای اولیه گسترش ویروس کرونا را به یاد آوریم! شوکی که به دنیا و ایران وارد شد و  این که چگونه در آغازِ بحران، جریانهای خبری، وضعیت کرونا در ایران را به عنوان یک نقطه ضعف دولت و ملت اعلام می کردند. تا زمانی که کتمان های بین المللی کنار رفت و همگان دیدیم که ما در مقایسه با بسیاری از کشورها عملکرد بهتری داشتیم به ویژه با این کادر بهداشت و درمان فداکار که برخلاف کادر درمان برخی کشورها نه تنها در برابر باز بودن درهای بیمارستانها ممانعت نکردند که با جانفشانی به ستونی محکم در موفقیتهای ملی ما بدل شدند. دیدیم برخلاف برخی کشورها هیچ فروشگاهی در ایران غارت نشد و با رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم توانستیم از شوک اولیه خارج شویم. در این مسیر به رغم تحریم واردات تجهیزات بهداشتی، حتی ماسک و دارو، و عدم انتقال دستاوردهای علمی به ایران با اتکا به نیروهای داخلی حتی توانستیم به صادرات کیت های تشخیصی و ونتیلاتور و مواردی از این قبیل دست یابیم؛ و در نهایت در تولید واکسن به مرحله تست فاز انسانی رسیدیم. متاسفانه اکنون همان جریان خبریِ اسفند و فروردین ماه، دوگانه تولید داخلی و خرید خارجی را دارند دامن می زند. همان گونه که قبلا توضیح دادم دولت خرید های اطمینان بخش در خصوص واکسن انجام داده است، و برنامهی اولیه ما از ابتدا این بوده است که پیش از اطمینان از واکسن های تولید شده خارجی خرید نکنیم. خوشبختانه روند کنونی کشور در شیوع و مرگ کماکان نزولی است. فشار روی کادر درمان تا حدودی کاهش یافته است. خوشبختانه تخت های بستری و بیمارستانی خالی شده است.

میزان مرگ و میر به کمترین میزان در سه ماه گذشته رسیده است. بروز بیماری در هر 100 هزار شش و نیم نفر، و مرگ و میر در هر یک میلیون نفر به 12.4 نفر در هفته رسیده است. تولید واکسن با سه روش در داخل کشور، و نیز تولید مشترک واکسن در جریان است.

موضوع دوم در جهت پراکندن یأس در این جنگ روانی، شکست فشار حداکثری و آشکار شدن ناتوانی تحریم ها در متوقف کردن پیشرفت های ملی ماست. در روزهای اخیر و در ادامه جنگ روانی شکست خوردگانی که آخرین روزهای صدارت خود را می گذارنند، می کوشند که سایه جنگ را همچنان بر سر مردم زنده نگه دارند و شاید خبیثانه در پی توطئه هایی برای پیچیده تر کردن اوضاع باشند.

فارغ از این جنجال ها که البته شرارت هایی را هم گوشزد می کند، این واقعیت تغییر نخواهد کرد که اولاً زبان تهدید، تحریم و باج گیری از ایران ایران ناکام مانده و شانسی برای موفقیت ندارد؛ ثانیاً ما به توانایی بازدارندگی خود اعتماد داریم و با ارسال پیام های روشن اطمینان پیدا کرده ایم که همه طرف های آتش افروز، اراده و قابلیت های ایران در دفاع از منافع حیاتی خود را جدی گرفته و نسبت به تبعات هرگونه اقدام ماجراجویانه ای آگاهی دارند. این تلاش های تبلیغاتی نه شکست سیاست فشار بر ایران را جبران می کند و نه کسی را بعد از شکست انتخاباتی به پیروزی می رساند.

ما بجای توجه به این جنگ روانی، همچنان به از هم گسیختن آخرین حلقه بجا مانده از فشار حداکثری بر ایران یعنی رفع تحریم ها تمرکز داریم. در اینجا باید اشاره کنم که اگر اصرار ما بر رفع تحریم است، نشانه استیصال ما نیست. ما حتی در شرایط تحریم نه تنها باقی خواهیم ماند بلکه به رشد و توسعه نیز خواهیم رسید. رشد شرایط اقتصادی سال آینده گواهی بر این مدعاست. ما رفع تحریم را حق مردم ایران می دانیم چه آمریکا بخواهد به برجام برگرد و چه نخواهد. رفع تحریم حق مردم ایران است و این در وجدان جمعی بین المللی بعنوان حق مسلم پذیرفته شده است.

دولت همچنان که به خنثی کردن تحریم ها ادامه می دهد، از پیگیری حق ملت ذره ای کوتاه نخواهد آمد. این مطالبه رفع تحریم از حقوق شهروندی است و از مطالباتِ بجایی است که مردم از دولت دارند. ما اجازه ندادیم و نخواهیم داد که آمریکا این نقض حقوق ملت ایران را عادی سازی کند. مسیر ما هم در این هدف روشن است و بار دیگر تکرار می کنیم که به همان ترتیبی که آمریکا ابتدا از برجام خارج شد و ما گامهای 5 گانه را در کاهش متناسب تعهدات برداشتیم، مسیر بازگشت نیز به همان تاخر و تقدم باید انجام بگیرد.

کماکان اولویت شماره یک در سیاستهای خارجی ما صلح منطقه، امنیت منطقه، و زندگی خوب برای مردم منطقه است؛ و این امر در سایه گفتگوها و اتئلاف منطقه  ای صورت می گیرد.

همچنین در جلسه گذشته­ دولت، لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت تصویب شد. این لایحه با بازتعریف خشونت، و گستره­مصادیقِ خشونت برعلیه زنان، بر اقداماتی همچون ۱. ایجاد و حمایت از نهادها و نیز دوره های آموزشی توسط قوه قضاییه، صدا و سیما، آموزش و پرورش، و بهداشت و درمان ۲. حمایتهای مالی و تربیتی و پیشگیرانه و کیفری درباره زنان، بویژه زنان بزه دیده، توسط دستگاههایی همچون دادگستری و سازمان زندانها و در نهایت۳. تلاش برای بازسازی و افزایش نگاه کریمانه به زنان در نهادهای مربوط، تاکید می­کند.

در جلسه دولت همچنین 20 میلیارد تومان برای جبران خسارت وارده به زیرساختها و معابر استان قزوین بر اثر سیل، و نیز 100 میلیارد تومان به صورت هزینه ای و 99 میلیارد تومان به صورت تملک دارایی برای مناطق آسیب دیده از سیل در مناطق استان گیلان اختصاص یافت.

ربیعی در سالگرد سقوط هواپیمای اوکرینی گفت: در سالگرد فاجعه تلخ ملی سقوط هواپیما قرار داریم. بار دیگر به خانواده ها و عزیزان و همه مردم ایران و شهروندان سایر کشورها تسلیت می­گویم. در این یک سال، تلخی این فاجعه را هیچگاه فراموش نکردیم. هنوز تلخی و سایه این مصیبت بر روح و روان ما سنگینی می کند و هیچ چیز مادی، جبران این از دست رفتگی عزیزان ما نیست. با این حال در این یک سال دولت مطالبه ا­ی روشن شدن ابعاد این موضوع را  با تمام توان پیگیری کرده است و همچنان دنبال خواهد کرد. از آنجا که بیشترین قربانیان این فاجعه شهروندان ایرانی بودند از این رو هیچ کشوری در جهان به اندازه ما متوقعِ روشن شدن همه ابعاد موضوع و تضمین عدم انجام چنین فاجعه ای در جهان نیست.

او درباره اقدامات دولت در حوزه آلودگی هوا و محیط زیست بیان کرد: در جلسه ا­ی یکشنبه مسئله­ی محیط زیست و آلودگی هوا در دستور کار دولت قرار داشت. در این جلسه علل مختلف آلودگی­ ها و میزان تاثیر هر یک از آنها مورد بحث قرار گرفت. از ابتدای دولت یازدهم موضوع سلامت شهروندان چه در مقابله با بیماریهای واگیردار و کرونا، و چه در مقابله با آلودگی­ های محیط زیستی یکی از مسائل مهم بوده است. خوشبختانه امروز نگاه جدیدی در خصوص سلامت و زندگی در بین شهروندان ایرانی هم به وجود آمده است؛ دغدغه­ی سلامت شهروندان، دغدغه­ی دولت هم هست و از این رو محیط زیستِ بهتر، مسئله­ی مهم دولت هم هست. محیط زیستِ بهتر نیازمند تلاش همگانی است. با صرفِ سیاستگذاری بدون رفتارهای سلامت­محورانه از سوی جامعه و شهروندان و انضباط محیط زیستی، دستیابی به هوای پاک و محیط زیستی سالم دشوار خواهد شد.

ربیعی در رابطه با تحرکات نظامی در منطقه و احتمال شروع یک نزاع جدی گفت: عده ای در امریکا علاقه مند به یک ماجراجویی هستند و شواهدی هم در این زمینه داریم. بعید می دانم دولت امریکا دچار اشتباه در محاسبه شود. به روشنی به همه و به خصوص امریکا گفته ایم، مستقیم و غیرمستقیم اغازگر هیچ جنگی نیستم اما اگر خطای فاحشی رخ بدهد از امنیت خود دفاع می کنیم. بعید است شاهد اینگونه تنش ها و یک جنگ جدید باشیم. بدون توجه به شایعات مربوط به جنگ، تحرکات نظامی امریکا را زیر نظر داریم.

او در رابطه با خرید واکسن کرونا گفت: در زمینه خرید واکسن خارجی چند نکته وجود دارد. در خرید واکسن کرونا، رنگ پرچم ملاک نیست مهم این است که در دسترس باشد غربی شرقی روسی و اروپایی بودن آن محل بحث نیست. انچه مهم است واکسن مورد تایید سازمان  جهانی بهداشت است. وزارت بهداشت ایران با بررسی همه جانبه و دقت نظر، موثر بودن آن را تایید می کند. قطعا واکسن هایی که دروزارت بهداشت و معاونت زیربط در ازمایشگاه ها مورد تایید باشد را اقدام به خرید آن می کنیم و از هرکجا واکسن  مورد تایید بتوانیم خریداری کنیم، این اقدام را صورت می دهیم و انتقال سریع واکسن به ایران در حال پیگیری است.

 

او در رابطه با مصرف مازوت در تهران برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها و تشدید آلودگی‌های کلان‌شهرها، گفت: اول باید گفت در مورد آلودگی هوای تهران حساسیت‌های خوب و مبارکی در زندگی مردم ایجاد شده که یکی از این حساسیت‌ها، سلامت و زندگی است. دولت هم خودش را موظف به پاسخگویی می‌داند. مطمئن باشید سلامت از دغدغه‌های دولت است و معتقدیم همه مردم و دولت در زیر یک آسمان نفس می کشیم و آلودگی مساله همه ما است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: هر ساله در فصل سرد با وارونگی هوا در کلان‌شهرها مواجه هستیم. معمولا هم با تغییرات جوی مساله آلودگی هوا هست. اما امروز این وارونگی در فصل زمستان با برخی اتفاقات گره خورده است که یکی از آنها سطح مصرف انرژی گرمایشی است. در زمینه اینکه آب، گاز و برق و عدم خاموشی در اختیار همه باشد شکی نیست. این موضوع، مساله دولت است که هر سه را باید در کنار هم ببینیم و از چارچوب هایی است که نمی توانیم هیچکدام را فدای دیگری کنیم.

ربیعی گفت: عدم خاموشی نیز ممکن است تشدید آلودگی را به همراه داشته باشد و این موضوع در کلان شهرها موجب نگرانی‌هایی شده است. برخی از نگرانی‌ها بابت مصرف است. یک هزار میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کنیم که این ر قم بسیار بزرگی است و  ۶۰۰ میلیون متر مکعب آن برای بخش مصارف خانگی است. اگر بخش خانگی را کنترل نکنیم گاز به صنایع نمی‌رسد و اولین اثر آن خاموشی است. مثلا از اول آذر تا دهم دی ماه ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل، فقط در استان تهران ۱۵ درصد افزایش مصرف گاز را شاهد بودیم و انتظار می‌رود مقداری در مصرف گاز صرفه جویی کنیم.

وی افزود: بحث سیاست گذاری نیست. بحث همراهی هم مهم است. یعنی جداسازی اقدامات دولت از مردم میسر نیست و باید توأمان با هم کار کنیم و  رفتارهای محیط زیستی و انضباط محیط زیستی را باید افزایش دهیم حتی در ادارات هم این وضعیت بود و باید صرفه جویی شود.  

سخنگوی دولت اظهار داشت: فکر می کنم اگر ۱۲۹ نیروگاه در کشور فعالیت داشته باشند در مواقع اضطراری ۵ یا ۶ نیروگاه از سوخت مازوت استفاده می‌کنند و بیشتر از این نیست. ما در زمینه صادرات مازوت مشکل نداریم. اما برای اینکه کلان‌شهرها تاثیر نگیرند، تصمیم بر این شد نیروگاه تهران یا کلان شهرهای دیگر به هیچ عنوان از مازوت استفاده نکنند. این هم موقت است.

ربیعی تاکید کرد: تلاش براین است گاز رسانی را به جهتی ببریم که چند نیروگاه هم از مازوت استفاده نکنند. در این راستا برخی صنایع مانند صنایع سیمان تعطیل و ۱۱ واحد آلاینده در استان تهران پلمب شد. مصرف مازوت در کلانشهرها به‌ویژه تهران صورت نگرفت. نسبت به مجموع چیزهایی که آلایندگی ایجاد می‌کند تصمیماتی اتخاذ شده است. اما به نظرم باید خودمان مراعات کنیم و مصرف گرمایشی را کاهش دهیم. امروز هم مدارس و هم دانشگاه های ما تعطیل است و هم ادارات تعطیلی دارد و ما هر سال مدارس را تعطیل می کردیم. می خواهم اطمینان دهم در مسأله آلایندگی چند وزیر با هم همکاری نزدیک دارند که با تصمیمات پیشگیرانه و فنی موضوع را بیشتر مدیریت کنیم. مسأله آلایندگی دغدغه ما و دستور روز ما است‌.

ربیعی در رابطه با ادعا اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه در اقدام ایران برای افزایش غنی سازی انحراف در توافق هسته ای صورت است، گفت:  این اقدام براساس مصوبه مجلس انجام شده و مطابق با بند 36 برجام است. ایران حق خود می داند که  اقدام مقتضی را زمانی که همه طرف ها به تعهدات خود عمل  نمی کنند در پیش بگیرد. همه این تصمیم ها به سرعت و به محض بازگشت طرفین به تعهدات خود مطابق برجام، بازگشت پذیر است. به طور عجبیب اتحادیه اروپا به جای انکه در مورد تعهدات بر زمین مانده خود بحث کنند نسبت به تصمیم ایران قضاوت و موضع گیری می کند.

او در خصوص توقیف نفت کش کره و ارتباط ان با پول ها بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: عادت کرده ایم مدام اتهاماتی بزنیم. اگر کسی گروگانگیر باشد دولت کره است که بیش از 7 میلیارد دلار ما را گرفته است و در مورد کالاهایی که ادعا می شود تحریم در مورد انها نیست، به بهانه های واهی امتناع برای ارسال آن انجام می دهد. ایران گروگانگیر نیست اگر کسی گروگانگیر باشد آن دولت کره است. انچه که مقامات نظامی و قضایی اعلام کرده اند بنا بر حکم قضایی بوده و آلودگی نفتی داشته است و درخواست هم درخواست فنی بوده است و در دنیا هم مرسوم است و مسئله پیچیده ای نیست.

سخنگوی دولت در پاسخ به موضع دولت به تغییرات در بودجه و حذف ارز ۴۲۰۰ و جایگزین شدن دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ از سوی کمیسیون تلفیق گفت: تا لایحه در مجلس تصویب نشود نهایی نیست. دیشب طرحی از یک نماینده مجلس در خصوص دلار ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان دیدم که ایشان نیز نسبت به آن تردید داشتند. کاری که دولت در بودجه کرد براساس یک سری مبانی بوده است. نگاهی به شرایط سخت و غیرعادی داشته و حرکت به شرایط متعادل مدنظر بوده است. جهت گیری کمیسیون تلفیق در تغییر لایحه بودجه مغایرت هایی با لایحه تقدیمی دارد که آثار نامطلوبی می تواند بر زندگی مردم داشته باشد. کاهش حجم صادرات نفت که کمک به سهمیه اوپک است. از نظر دولت باید این درآمد به طور کامل به مصرف کننده برگشت داده شود. موضوع نرخ ارز در بودجه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همین لحاظ ساعات زیادی در دولت در خصوص نرخ تسعیر درآمد ارزی با حساسیت خاصی مورد بحث و بررسی صورت گرفت. ممکن است در ظاهر این اقدام ناترازی بودجه ناشی از صادرات نفت را پاسخ دهد ولی براساس تجارب و نظر کارشناسان بانکی تاثیر ان در نقدینگی نمی توان نادیده گرفت. اتفاقا دولت منابع حاصل از فروش نفت ۱۹۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود با این  تصمیم به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد. رسمیت دادن به این نرخ تسعیر در بودجه با توجه به توفیقات اخیر در صدور نفت و فرآورده های نفتی و خنثی کردن تحریم ها و احتمال کاهش تحریم در سال آتی به صلاح کشور نیست. دولت همچنان معتقد است باید سهم ایران در بازار جهانی نفت پس گرفته شود و باید برنامه ریزی بر این اساس باید  که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را صادر کند بهتر است به جای بالا بردن نرخ تسعیر در بودجه از تلاش دولت برای صدور نفت بیشتر که حق مردم ایران است حمایت شود. البته این تصمیم با افزایش نرخ ارز مقدار ریالی حاصل از فروش نفت را بیشتر از پیش بینی دولت در بودجه قرار داده است. در برخی موارد دیگر هم به نظر دولت غیر واقعی بودن پیش بینی های دوستان هست. ما در مورد ارزش افزوده در ۹ ماهه ۱۷ درصد کسری داریم. حالا به ۱۱۳  افزایش پیدا کرده است. کارشناسان مالیات این حجم افزایش را عملیاتی نمی دانند. ما امیدواریم مباحث کارشناسی بیشتری در مجلس صورت بگیرد و همه جوانب عمیق تر بررسی شود و بهترین تصمیم برای حفظ سهم ایران بازار نفت در جهان و پایین آمدن نرخ ارز و کمک به معیشت مردم اتخاذ شود.

ربیعی در پاسخ به برنا مبنی بر اینکه ارزیابی شما از ایجاد دوقطبی سازی برای خرید واکسن و نه به خرید واکسن داخلی و خارجی و سیاسی کردن این موضوع مهم در جهت رفع مشکلات ناشی از کرونا چیست، گفت: بارها تاکید کردیم این دوگانه سازی ها به اصول پزشکی توجه ندارند و یک جریان سازی برای تخریب ذهن شهروندان است. این موضوع بیشتر به جریان های خارج کشور بر می گردد و عدم توانمندی ایران در تولید را القا می کند و قطعا ناامنی جامعه را در پی دارد. در مقابل جریان سازی ها، اصل ما در دولت حفظ جان شهروندان است، تسلیم هیچ گونه جریان سازی، نمی شویم و این جریان اخیر هم به اعتقاد ما وهن اموزه های دینی را به همراه دارد. نمی خواهم اتهامی بزنم و حتما جریانی ناصادقانه به دنبال دوگانه سازی است. از همان ماه های اول به طور جدی، تولید و خرید واکسن مورد اهتمام دولت بود. تمرکز ستاد هم بر خرید و هم بر تولید واکسن بود. جزو اولین کشورهایی بودیم که تولید لوازم بهداشتی را افزایش داده و در اوج تحریم تولید مواد شوینده و ضد عفونی کننده در کشور افزایش یافت. پس از رسیدن به تولید قابل قبول امروز به صادرات رسیدیم و بر روی داروها تمرکز خود را گذاشتیم وتحت پوشش بیمه قرار دادیم. جریان دوگانه واکسن داخلی و خارجی ماهیت آن مشخص بود. عده ای هستند که دیدگاه نادرست دارند. هر دو جریان ارامش روانی جامعه را هدف قرار دادند. دلم می خواست از انها بپرسم ایا در عمرتان واکسن نزده اید، اینها مباحثی است که بن علمی ندارد و باید مسیر خود را ادامه دهیم.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ اعلام کرده است که طبق مصوبات شورای حقوق و دستمزد و دولت، سقف خالص پرداختی ماهانه به مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی به ۴۵ میلیون تومان در ماه قابل افزایش است و این درحالی است که چطور در دورانی که حقوق کارگران به سختی به سه میلیون می‌رسد دولت به برخی کارکنان خود حقوق ۴۵ میلیون تومانی می دهد؟، گفت: اگر دیوان محاسبات کسی را در دولت سراغ دارد که یک نفر در دولت چنین حقوقی می‌گیرد معرفی کند و قطعاً از وی با هر تعدادی که باشند پس گرفته خواهد شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در گزارش دیوان گفته شده است با لحاظ ۳۰ درصد مناطق جغرافیایی، بدی آب و هوا اگر اضافه شود به هفت برابر حداقل دستمزد و پاداش پایان سال هم اگر اینقدر بگیرد به اینقدر خواهد رسید و این احتمال را داده که یک نفر بتواند از آن استفاده کند. دولت با تصمیمات بعدی خود جلوی این احتمال را گرفته و چنین حقوق‌هایی داده نمی‌شود. خود من از دانشگاه، حقوق هیئت علمی می‌گیرم. دیوان، وظیفه خود دانسته و گفته احتمال وجود دارد که چنین حقوق‌هایی گرفته شود بنابراین اگر بر اساس آن احتمال، پیش فرض بگیریم که عده ای گرفتند و بخواهیم مقایسه کنیم امر درستی نیست و فکر نمی‌کنم گفتن و طرح چیزی که برای افکار عمومی وجود ندارد، مفید باشد.

ربیعی تاکید کرد: مقررات و سقف‌هایی که در سازمان مدیریت گذاشته شده مانع چنین پرداخت‌هایی است. سال آن را حضور ذهن ندارم اما ضریبی گذاشتند که به عددی برسد و قواعدی دارد و این چنین نیست. اما ماده ۲۹ برنامه ششم درباره در دسترس بودن حقوق کارکنان دستگاه‌های مختلف گفته است. قبلا هم یک بار در جلسه سخنگویی توضیح دادم که سامانه حقوق و دستمزد با مساعی سازمان امور استخدامی سه سال است مستقر شده است.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از دولت و درصد بالایی از آن حقوق و دستمزد خود را در این سامانه بارگذاری کردند و در دسترس است. البته هنوز هیچ اقدامی از سوی دستگاه‌های خارج از دولت که مطابق قانون همه قوا، نهادها و موسسات عمومی باید بارگذاری کنند، صورت نگرفته است. شنیده های من حاکیست که حتی سازمان تهیه کننده گزارش هم در این سامانه اطلاعات را بارگذاری نکرده است. امیدواریم همه قوا، دستگاه‌ها و نهادها که به قانون مکلف شدند در این سامانه، حقوق و دستمزد خود را بارگذاری کنند.

سخنگوی دولت گفت: لذا وقتی همه دستگاه‌های مشمول قانون، اطلاعات دریافتی‌های مدیران و کارکنان خود را در سامانه قرار بدهند و به تکلیف قانونی خود عمل کنند، ایجاد دسترسی برای عموم از طریق سامانه‌های اطلاع‌رسانی دستگاه ها امکان پذیر است. منتهی گام اول این است که این بارگذاری‌های همگانی صورت بگیرد و خوشبختانه تنها قوه‌ای که همگان به آن نظارت می‌کنند قوه مجریه است و سازمان‌های نظارتی متعدد نظارت می‌کنند.

 
او در خصوص آخرین تصمیم دولت برای پرداخت غرامت به هواپیمای اکراینی و زمان انتشار گزارش فنی گفت: پیگیری این ماجرا در دستورکار کمیته منتخب دولت است و تلاش شد با دقت، ابعاد مختلف این حادثه مورد بررسی قرار گیرد هرچند هیچ اقدامی فقدان جانباختگان را جبران نمی کند. هیچ چیز مالی نمی تواند حتی تار مویی از این عزیزان را جبران کند. همه گزارشات دستگاه هایی که  می تواستند  مطالعاتی داشته باشند گرفته شد و با افراد مختلف و شاهدان منطقه ای مصاحبه شد. همگان اصرار داشتیم همه این گزارشات با دقت بررسی شود. گزارش سازمان های فنی که جعبه سیاه را باز کرده بودند، گرفته شد و گزارش کشورهای ذی نفع هم دریافت  شد و  این گزارش توسط  رییس کارگروه به زبان فارسی و انگلیسی تهیه شده است. علاوه بر اینکه یک کمیته  داخلی داشتیم  یک کمیته بین المللی بنا بر قواعد بین المللی و  پروتکل ها تشکیل شد. پس از دریافت نقطه نظرات کشورها که  60  روز فرصت دارند که اگر نظری دارند،  ارایه کنند گزارش انتشار عمومی داده می شود.  هیچ غرامتی در برابر یک نفس و یک تار موی این عزیزان ارزشی ندارد. تاکنون برخی از خانواده های این عزیزان در بنیاد شهید حضور یافتند و برخی خانواده ها هم در ایران نیستند. مایل هستیم که مانند همه خانواده های شهید در کنار انها هم باشیم. مراسم مختلفی در تهران، اصفهان و مشهد برای جانباختگان هواپیمای اکراینی با رعایت پروتکل ها برگزار می شود. این مراسم در مشهد در صحن آستان مقدس امام رضا (ع) برگزار می شود.
سخنگوی دولت در خصوص رسیدگی کیفری به این پرونده هم گفت: از آن جا که مسئولیت مدنی و جبران خسارت جایگزین رسیدگی قضایی و مسئولیت کیفری حادثه نیست، پس از تهیه گزارشات مختلف و تهیه مستندات و شواهد همه در اختیار سازمان قضایی نیروهای مسلح قرارگرفته است. اطلاعاتی که دریافت شده نشان می‌دهد که رسیدگی کیفری به پرونده‌ها در ایجاد این سانحه قصور داشتند در برخی موارد پایان یافته و در برخی موارد هم رو به پایان است و این بستگی به نظر جمعی آنها دارد.

ربیعی تاکید کرد: لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت در دولت  تصویب شد. این لایحه بر اقداماتی همچون ایجاد و حمایت از نهادها و نیز دوره های آموزشی توسط قوه قضاییه، صدا و سیما، آموزش و پرورش، و بهداشت و درمان، حمایت های مالی و تربیتی و پیشگیرانه و کیفری درباره زنان، بویژه زنان بزه دیده، توسط دستگاههایی همچون دادگستری و سازمان زندانها و در نهایت تلاش برای بازسازی و افزایش نگاه کریمانه به زنان در نهادهای مربوط، تاکید می کند.

سخنگوی دولت اظهار کرد: یک هزار میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کنیم که این ر قم بسیار بزرگی است.  ۶۰۰ میلیون متر مکعب آن برای بخش مصارف خانگی است اگر بخش خانگی را کنترل نکنیم گاز به صنایع نمی‌رسد و اولین اثر آن خاموشی است. جداسازی اقدامات دولت از مردم میسر نیست، رفتارهای محیط زیستی و انضباط محیط زیستی را باید افزایش دهیم حتی در ادارات هم باید صرفه جویی شود. در مواقع اضطراری ۵ یا ۶ نیروگاه محصول مازوت استفاده می‌کنیم و بیشتر از این نیست. ما در زمینه صادرات مازوت مشکل نداریم؛ اما برای اینکه کلان‌شهرها متاثر نشوند، تصمیم بر این شد نیروگاه تهران یا کلان شهرهای دیگر از مازوت استفاده نکنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز