نامه مهم ایران به مدیرکل آژانس

۱۳۹۹/۱۰/۱۷ - ۱۱:۵۴:۱۲
کد خبر: ۱۱۱۶۳۹۱
نامه مهم ایران به مدیرکل آژانس
ایران در نامه ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که آزادی عمل رژیم اسرائیل بیشتر از سایر اعضای آژانس است.

به گزارش برنا، «کاظم غریب آبادی»، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین، در نامه ای به رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، نوشت:

از آنجا که همه به جز رژیم اسرائیل در منطقه خاورمیانه عضو معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) هستند و متعهد شده اند که پادمان های جامع آژانس را بپذیرند، توسعه یک برنامه پنهانی سلاح های هسته ای توسط رژیم اسرائیل، یک تهدید جدی مداوم نه تنها برای امنیت و ثبات منطقه و جهان، بلکه  برای اثربخشی و کارآیی ان.پی.تی و رژیم پادمان آژانس است.

رژیم اسرائیل اکنون حتی در مقایسه با پنج کشور دارای سلاح هسته ای از مزایای ترجیحی بیشتری برخوردار است، چرا که آن کشورها عضو ان.پی.تی هستند و تعهدات متعددی بویژه تحت مواد یک و شش معاهده دارند، در حالی که اسرائیل با بیرون ماندن از این معاهده، از هرگونه تعهدی تحت معاهده آزاد است و از تمامی مزایای اساسنامه آژانس نیز برخوردار است.

این یک تناقض آشکار و یک قصور بسیار جدی در کار آژانس است که باید به طور مناسبی مورد رسیدگی قرار گیرد.

در چنین وضعیتی، عضویت در معاهده عدم اشاعه و اجرای کامل پادمان های آژانس، در مقایسه با آنانی که عضو این معاهده نیستند، چه مزیتی دارد؟

چگونه جامعه بین المللی می تواند آژانس را به عنوان یک شریک جدی، حرفه ای و بی طرف ببیند، در حالی که اجرای رژیم پادمانی جامع را برای تمامی اعضای خود به طور یکسان و عادلانه پیگیری نمی کند.

مدیرکل آژانس باید صریح و قاطع از رژیم اسرائیل بخواهد فورا و بدون هیچ قید و شرطی به عنوان یک غیر دارنده سلاح هسته ای به ان.پی.تی بپیوندد و تمام مواد و تاسیسات هسته ای خود را تحت پادمان های جامع آژانس قرار دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز