نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد:

ایران حق دفاع از خود در برابر تهدیدات رژیم اسرائیل را محفوظ می‌داند

۱۳۹۹/۱۱/۰۷ - ۲۱:۴۵:۰۳
کد خبر: ۱۱۲۷۲۲۷
ایران حق دفاع از خود در برابر تهدیدات رژیم اسرائیل را محفوظ می‌داند
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، فریب و مظلوم نمایی را عنصر اصلی سیاست خارجی رژیم صهیونیستی دانست و تاکید کرد جمهوری اسلامی حق دفاع در برابر تهدیدهای این را رژیم را محفوظ می‌داند.

به گزارش گروه روی خط رسانه برنا، به نقل از ایرنا، مجید تخت‌روانچی روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع فلسطین و به صورت مجازی برگزار شد، با انتقاد از برخورد منفعلانه جامعه بین المللی به جنایت‌های اسرائیل، افزود: این وضعیت نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: فلسطینی‌ها سال ۲۰۲۰ را در حالی به پایان رساندند که اشغال این کشور و جنایات وحشیانه نیروهای اشغالگر اسرائیل همچنان ادامه داشت. کشتن بیش از ۷۰ فلسطینی از جمله نزدیک به ۲۰ زن و کودک، زخمی کردن بیش از ۶ هزار و ۷۴۰ نفر دیگر شامل تعداد زیادی از زنان و کودکان، تخریب یا تصرف بیش از ۵۹۰ منزل فلسطینیان و همچنین آواره کردن حدود ۶۹۰ نفر تنها نمونه‌ای از ظلم‌های بی‌شمار نیروهای اسرائیلی علیه فلسطینیان در این سال بود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: همچنین رژیم اشغالگر به شهرک‌سازی غیرقانونی خود ادامه داد، سیاست غیرقانونی خود را برای الحاق بخش‌های دیگر فلسطین علنی کرد و به محاصره غیرانسانی نوار غزه ادامه داد و در عین حال، در سال ۲۰۲۰، مصائب فلسطینیان در اثر شیوع کرونا نیز تشدید و چند برابر شد.

تخت‌روانچی اظهار کرد: طی سال گذشته میلادی، رژیم اسرائیل به ماجراجویی نظامی خود و بی‌ثبات کردن منطقه از جمله از طریق حمله به برخی دولت‌های منطقه بویژه سوریه و تهدید آشکار کشورهای منطقه ادامه داد.

وی افزود: رژیم اشغالگر همچنین سال ۲۰۲۱ را با دور جدیدی از جنایت‌ها علیه فلسطینیان آغاز کرد که ممانعت از دسترسی فلسطینیان به واکسن کرونا و اقدامات اخلالگرانه این رژیم در منطقه نمونه آن است. همه این سیاست‌ها و اقدامات مغایر اصول و هنجارهای اساسی حقوق بین‌الملل و نقض فاحش اهداف و اصول سازمان ملل به شمار می‌روند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: در حالی که مساله فلسطین به عنوان طولانی‌ترین بحران جهان، از زمان تاسیس سازمان ملل در دستورکار مجمع عمومی و شورای امنیت قرار داشته است، طی ۷۵ سال گذشته، شورای امنیت نتوانسته به دهه ها اشغال فلسطین پایان دهد، از حقوق اساسی میلیون‌ها فلسطینی مظلوم در داخل و خارج این کشور حمایت کند و با رژیم اشغالگر که بی‌شرمانه هر چهار جنایت اصلی بین‌المللی را نه یک بار بلکه چندین بار مرتکب شده است، مقابله کند.

تخت‌روانچی در مورد علت این وضعیت نیز اظهار کرد ناگفته پیداست که شکست شورای امنیت در انجام وظایف خود، ناشی از حمایت کامل و نظام‌مند آمریکا از رژیم اسرائیل است که در تعارض با قوانین بین‌المللی و اصول اخلاقی و انسانی صورت می‌گیرد.

وی به نتایج انفعال در برخورد با این جنایات نیز اشاره کرد و گفت: انفعال چند دهه‌ای شورای امنیت، رژیم اسرائیل را به طور جدی جسور کرده تا اعمال غیرقانونی و غیرانسانی خود را با مصونیت کامل ادامه دهد که یکی از نمونه‌های آن کشتار حدود ۱۰۰ هزار فلسطینی و عرب از سال ۱۹۴۸ تاکنون است که به تازگی از سوی رئیس اداره مرکزی آمار فلسطین اعلام شد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد یادآور شد: طی همین دوره، رژیم اسرائیل به پاکسازی قومی و تبعیض‌نژادی نظام‌مند علیه فلسطینیان، یهودی‌سازی مستمر و گسترده فلسطین، به ویژه از طریق تغییر ترکیب جمعیتی و هویت اسلامی و عربی قدس شریف، مصادره گسترده زمین‌ها و تخریب خانه‌های فلسطینیان ادامه داده است که البته اینها صرفا بخشی از فهرست بلند جنایات آن است.

تخت‌روانچی افزود: انفعال سازمان ملل به ویژه شورای امنیت که مسئول حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است، باعث کاهش جدی اعتماد به این شورا و منجر به بحران اعتبار و مشروعیت آن شده است.

وی در عین حال تأکید کرد این انفعال نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد و باید متوقف شود. شورای امنیت در این زمینه مسئولیت ویژه‌ای دارد و باید برای حل مساله فلسطین طبق اصول عدالت و حقوق بین الملل قاطعانه عمل کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد از جامعه بین المللی نیز خواست تا برای رسیدگی به این بحران، جلوگیری از وخامت بیشتر آن و پیامدهای منفی آن بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی باید هر چه در توان دارد، انجام دهد.

تخت‌روانچی ادامه داد: در همین راستا آمریکا باید وادار شود به سیاست غیرمسئولانه خود در حمایت بی قید و شرط از اعمال غیرقانونی رژیم اسرائیل و همچنین حفاظت از اسرائیل در برابر انتقادها و اقدام‌های شورای امنیت پایان دهد.

وی تاکید کرد رژیم اسرائیل نیز باید وادار شود به اشغال تمام سرزمین‌های فلسطینی، جولان اشغالی سوریه و بخش‌های اشغالی لبنان خاتمه دهد، تمام اقدامات بی‌ثبات کننده خود در منطقه از جمله نقض مستمر حاکمیت سوریه و لبنان را متوقف سازد و از تداوم ساخت و گسترش شهرک‌سازی و محاصره غیر انسانی نوار غزه دست بردارد.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد، بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران از آرمان بر حق مردم فلسطین و تحقق کامل تمام حقوق مسلم آنها از جمله حق ذاتی تعیین سرنوشت و ایجاد کشور مستقل فلسطینی در کل فلسطین به پایتختی قدس شریف را اعلام داشت.

تخت‌روانچی در پاسخ به اتهام‌های ضد ایرانی سفیر رژیم صهیونیستی نیز گفت: نماینده رژیم اشغالگر ادعاهای اثبات نشده‌ای در مورد برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد و با استفاده از برخی اطلاعات ساختگی، با درماندگی تلاش کرد تا فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ما را یک تهدید معرفی کند.

وی افزود: این اقدام چیزی جز تلاش برای منحرف کردن توجه‌ها از تولید صدها سلاح هسته‌ای توسط اسرائیل که صلح و امنیت منطقه و فراتر از آن را تهدید می‌کند، نیست.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد همچنین با یادآوری اینکه طی پنج سال گذشته رژیم اسرائیل با نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، هیچ فرصتی را برای از بین بردن برجام از دست نداده است، گفت: فریب و مظلوم نمائی از عناصر اساسی سیاست خارجی اسرائیل است.

تخت‌روانچی تصریح کرد: آنها برای سرپوش گذاشتن بر ظلم‌ها و جنایات آن علیه فلسطینیان و پنهان کردن اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه مورد استفاده قرار می گیرند و بنابراین شورا باید در مورد سوء نیت و دروغ پراکنی رژیم اسرائیل هوشیار باشد.

وی تاکید کرد: ما حق ذاتی خود در دفاع مشروع و پاسخ شدید به هر گونه تهدید، از جمله تهدید امروز نماینده رژیم اسرائیل در نقض آشکار ماده ۲ منشور سازمان ملل را برای خود محفوظ می‌داریم و البته شورای امنیت نیز باید این رژیم را در برابر چنین تهدیدهایی پاسخگو سازد.

نظر شما
پرونده ویژه