کارشناس مسائل خاورمیانه:

بایدن نمی‌تواند یک سیاست اصولی معینی را اتخاذ کند/ بایدن با خروج نام انصارالله از لیست تروریسم نتوانست از آن به عنوان یک امتیاز بهره‌برداری کند

۱۳۹۹/۱۱/۲۷ - ۱۰:۵۴:۰۱
کد خبر: ۱۱۳۶۴۶۹
بایدن نمی‌تواند یک سیاست اصولی معینی را اتخاذ کند/ بایدن با خروج نام انصارالله از لیست تروریسم نتوانست از آن به عنوان یک امتیاز بهره‌برداری کند
کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه آمریکایی ها به صورت آزمون و خطا عمل می‌کنند، گفت: این برای آمریکا بسیار کشنده و نشان دهنده ضعف است و بایدن نمی تواند یک سیاست اصولی معینی را اتخاذ کند.

«جعفر قنادباشی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با سیاست بایدن در منطقه اظهار کرد: سه سیاست مختلف در این رابطه وجود دارد؛ یکی سیاست سنتی گذشته دموکرات هاست یعنی سیاستی که اوباما اجرا می کرد. یکی هم سیاستی که بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود و برخی از وزرای او در ابتدای کار از آن سخن گفته بودند و یک سیاست سومی که حاصل جمع بندی های جدید و باتوجه به شرایط جدید و واقعیت هایی بوده که آمریکایی‌ها با آن روبرو هستند.

او گفت: مهمترین مسئله همین موضوع سومی است. به نظر می رسد بایدن و تیم او و مجموع دموکرات ها در حال تبیین یک سیاستی متناسب با شرایط منطقه هستند و هنوز ارکان این سیاست و بخش های مهم آن خیلی آشکار نشده و معلوم نیست. تنها تحولی که رخ داده اظهار علاقه مندی به پایان جنگ یمن است و در خصوص دیگر مسائل در حال ارزیابی هستند. مخصوصا اینکه آمریکایی ها بیشتر وقت خود را به مسائل داخلی معطوف کرده اند.

قنادباشی افزود: در حال حاضر تیم بایدن به مشکلاتی که در زمان ترامپ پیش آمده و کاستی هایی که الان نیاز به ترمیم دارد، می پردازند این زیان ها بسیار زیاد است. یعنی در منطقه چهره آمریکا تخریب شده، اقدامات نابجا و نسنجیده ترامپ و افراطی گری او در حمایت از رژیم صهیونستی سبب رادیکال تر شدن مخالفت ها با آمریکا و رژیم صهیونستی شده و همچنین رژیم های عربی همسو با ترامپ، دولت آمریکا را متزلزل تر کرده است. بنابراین واقعیت ها در سیاست های ترامپ بر محاسبات بایدن برای اجرای سیاست خارجی تاثیر می گذارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: چندین پارامتر مختلف دست به دست هم می دهد و سیاست آمریکا را به صورت یک دستورالعملی برای اجرا در می آورد که هنوز این سیاست ها کاملا تدوین نشده و مهمترین آن همین زیان های افراط و تفریط ترامپ در حمایت از رژیم صهیونستی است. 

او با بیان اینکه یکی دو پارامتر دیگر باید اضافه کرد، گفت: یکی کاهش توانمندی های نظامی، سیاسی و تبلیغاتی آمریکا به دلیل این بحران هایی است که دچار آن شده است. دیگری بحران های اقتصادی، بحران اغتشاشات نژادی و ادامه شکاف های اجتماعی در آمریکا و بحران کرونا و بحران اقتصادی ناشی از کرونا است که سبب شد، آمریکا دیگر آن اهرم قوی که می توانست در منطقه به کار گیرد را نداشته باشد این در حالی است که کشورهای مخالف آمریکا در منطقه، قدرتمندتر شدند.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر ملت های عربی و افکار عمومی عربی بعد از ناامید شدن از شرایط موجود و سازش کاری ها، نگاهشان به کشورها و جریان هایی است که در مقابل با آمریکا ایستادند و در واقع ترامپ را به زباله دان تاریخ فرستادند و توانستند آمریکا را در قضایای معامله بزرگ قرن و ...  شکست دهند.

قنادباشی ادامه داد: همچنین چینی ها، ایرانی ها و روس ها به دلیل تضادهایی که با آمریکا داشتند مواضع سیاسی و اقتصادی آنها به هم نزدیک تر شده و این برای آمریکایی ها بسیار زیان بار است که مواضع روسیه و چین، چین و ایران، ایران و روسیه در مخالفت با آمریکا بهم نزدیک شود و در خنثی کردن تدابیر سیاسی، نظامی و اقتصادی آمریکا در یک جهت به کار گرفته شود بنابراین بایدن مشکلات بسیاری دارد.

او افزود: به نظر من آنها یک سیاست میان مدت و درازمدت در خاورمیانه نخواهند داشت بلکه به صورت ستادی سعی می کنند مرحله به مرحله و با سنجش اینکه چگونه پیش بروند، اصولی را عملیاتی کنند. به طور مثال آنها می خواهند جنگ یمن را پایان بدهند اما نگران این هستند که پایان جنگ یمن به معنی پیروزی و قدرتمند تر شدن و پیوستن عملی یمن به کشورهای محور مقاومت باشد. لذا می خواهند تضمین هایی از ایران و کشورهای منطقه و یمنی ها بگیرند که در صورت پایان جنگ یمن، چرخشی عملی نداشته باشند و ایرانی ها هم، وارد کمک رسانی به یمنی ها برای اینکه یک ائتلاف بزرگ ضد آمریکایی و ضد صهیونستی درست کنند، نشوند.

این تحلیلگر با بیان اینکه آنها به صورت آزمون و خطا عمل می‌کنند، گفت: این برای آمریکا بسیار کشنده و نشان دهنده ضعف است و بایدن نمی تواند یک سیاست اصولی معینی را اتخاذ کند. مرحله به مرحله به صورت آزمون و خطا عمل خواهد کرد. الان مسئله خروج از عراق یا کاهش نیروها در عراق یا باقی ماندن در عراق این سه موضوع در دستورکار آمریکایی هست که نمی دانند، آیا خارج شوند آیا نیرو کاهش بدهند و یا نیروها را در همین حالت باقی بمانند. منتظر به وجود آمدن فرصت هستند و راهی برای اجرای هیچ کدام یک از این سیاست ها ندارند. 

او در بخش بعدی از سخنان خود در خصوص خروج نام انصارالله از لیست تروریسم عنوان کرد: در روزهای آخر ترامپ و به تشویق صهیونیست ها که نگران رفتن او و پیروزی انصارالله بودند، صهیونیست ها پیشنهاد کردند که پمپئو اسم انصارالله را در لیست تروریستی قرار بدهد و هنوز هم تصویب نشده بود. یک اقدامی که غیر ممکن بود، چون انصارالله یک گروه پذیرفته شده در یمن است که این کشور را اداره می کند. یمن یک کشور 27 میلیونی است که به اندازه کشور عربستان جمعیت دارد، یعنی یک سوم مساحت ایران را دارد. یمن نه کشور کوچکی هست نه کم جمعیت و به اندازه عربستان جمعیت دارد. پمپئو دقیقا هفته آخر ترامپ به سفارش صهیونیست که نگران بودند که ترامپ برود و مورد هجمه انصارالله یمن قرار بگیرند، نام اینها را در لیست تروریسم قرار داد. در واقع طرحی بود که شکست خورد، بایدن هم در خروج این نام از لیست تروریست ها نتوانست از آن به عنوان یک امتیاز به یمنی ها بهره برداری کند. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز