چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از صداوسیما/ حاشیه‌های مسمومیت یک زندانی

۱۳۹۹/۱۱/۳۰ - ۰۵:۴۱:۳۲
کد خبر: ۱۱۳۸۴۱۸
انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از صداوسیما/ حاشیه‌های مسمومیت یک زندانی
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت الله خامنه ای در مراسم گرامی داشت قیام تاریخی ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم قهرمان تبریز بیان کردند: آذربایجان دژ استوار ایران در مقابل حملات خارجی بوده است. یعنی ما با همسایه متعرض و متجاوز، چه روسیه تزاری و چه عثمانی سابق چه شوروی، همواره با حملات مواجه بودیم. اگر چنانچه آذربایجان نبود و تبریز نبود و مقاومتها نبود و ایستادگی‌ها نبود و جان فشانی‌ها نبود ممکن بود این تعرض به مناطق مرکزی کشور هم کشیده بشود. آذربایجان سد و دژ مستحکمی بوده است که همواره این حملات را پس زده است و جلوی آنها را گرفته است.

ایشان بیان کردند: من میخواهم امروز فقط همین یک کلمه را درباره برجام بگویم؛ ما حرف و وعده خوب خیلی شنیدیم که در عمل آنها نقض شده و ضدش عمل شده است. حرف فایده نداره، وعده فایده نداره، ایندفعه فقط عمل، اگر از طرف مقابل عمل ببینیم، ما هم عمل خواهیم کرد.

رهبر انقلاب  افزودند: ناکامی‌هایی وجود دارد که باید برطرف بشود. مردم ما هم امروز از اوایل انقلاب نسبت به این نابسامانی‌ها حساس‌ترند. امروز مردم نسبت به فساد حساس اند، نسبت به فاصله طبقاتی حساس‌تر از اول انقلاب‌اند. این چیز بسیار خوبی است.

ایشان بیان کردند: این نشان‌ دهنده این است که مردم با آرمان‌های انقلاب آشنایند و دنبال آن آرمان‌هایند لذا اعتراض می کنند. اعتراض می کنند به فساد. هرجایی که مبارزه با فساد باشد مردم در آنجا علاقه نشان می دهند و طرفداری نشان می دهند و دلگریم نشان می دهند. این خیلی مهم است و این نشان‌دهنده گرایش مردم است. همین را باید تقویت کرد.

رهبر انقلاب گفتند: ما وظیفه داریم با دستاوردها، ناکامی‌ها و ضعف ها را جبران کنیم. دستاوردهایی داریم از جمله این دستاوردها خود همین جوان‌های علاقمند و مبتکر و نیروهای انسانی آماده به کارند. ما به کمک دستاوردها بایستی ناکامی ها را جبران کنیم. دشمن عکس این را می گوید. دشمن ناکامی ها را می آورد جلو میگوید نگاه تان به ناکامی ها باشد دستاوردها را فراموش کنید، مسیر انقلاب را رها کنید.

چهره هفته؛ وزیر اطلاعات

سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات، به‌ تازگی خلاف این سنت و عرف نانوشته، میهمان گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بود. نشستی که 2 روز مانده به سالگرد پیروزی انقلاب و در واقع در راستای ویژه‌ برنامه‌های سیما به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر برگزار شد اما آنچه طول صحبت‌های وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی و مجری شبکه دوم سیما گذشت، از ابعادی مختلف جنجالی و پرحاشیه شد.

نخست اظهارات علوی درباره حمایت وزارت اطلاعات از برخی فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی که فارغ از واکنش‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی، از سوی برخی تهیه‌کنندگان سینما نیز به چالش کشیده شد. دوم سخنان وزیر اطلاعات درباره ماجرای ترور شهید فخری‌زاده بود که حجت الاسلام علوی با تاکید بر پیش‌بینی دقیق مکان این حمله تروریستی 5 روز پیش از انجام عملیات، تلویحا از اینکه این وزارتخانه مجاز به ورود و کار اطلاعاتی و امنیتی در برخی بخش‌ها و حوزه‌ها نیست، گلایه کرد.

اظهاراتی که واکنش‌هایی گسترده را برانگیخت و بر پایه آن، بخشی از ناظران و تحلیلگران به وزیر اطلاعات تاختند و از جمله برخی چهره‌های سیاسی و رسانه‌های داخل کشور، به‌خصوص فعالان محافظه‌ کار و منتسب به جناح راست گفته و نوشتند که چرا وزیر اطلاعات چنین «شتابزده» و «غیرقابل‌ دفاع» درباره این موضوع حساس اظهارنظر کرده است.

این اظهارات فروکش کرده بود که این بار یک عضو جبهه پایداری از طرح سوال از وزیر اطلاعات خبر داد. علی خضریان ضمن اعلام خبر طرح سوال نمایندگان از وزیر اطلاعات اعلام کرد: «نمایندگان مجلس سوالی را ثبت کرده و به امضا رسانده‌ و از وزیر اطلاعات خواسته‌اند که علت مواضع خلاف دیدگاه‌های کلان جمهوری اسلامی را جویا شده‌اند و مقرر شد این سوال در کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رسیدگی شده و مشخص شود علت اظهارات وزیر اطلاعات در این باره چه بوده و چرا او درصدد جبران اظهارات برنیامده است.»

همچنین به دنبال اظهارات اخیر حجت الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات پیرامون مداخله یکی از کارکنان نیروهای مسلح در دست داشتن ترور و به شهادت رساندن دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور، شهید محسن فخری‌ زاده، مرکز ارتباطات و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح توضیحی منتشر کرد. در این توضیحات آمده است: اولا فرد مورد ادعای وزیر اطلاعات در سال ۹۳ در حال آموزش دیدن بوده است و در همان سال به دلیل مشکلات اخلاقی و اعتیاد اخراج گردیده است. ثانیا عضویت فرد مورد ادعا قطعی نبوده و روال نیروهای مسلح اینگونه است که ارزیابی‌های حین آموزش یکی از عوامل اصلی قطعیت در عضویت بوده که نامبرده به دلیل وجود مشکل اخلاقی و اعتیاد به عضویت رسمی درنیامده و در حین آموزش اخراج شده است.

دروغ هفته؛ بازداشت رئیس کمیسیون انرژی مجلس

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ضمن تکذیب شایعات منتشر شده در فضای مجازی تاکید کرد: ادعای بازداشت من در فرودگاه مسکو کذب محض است و فقط برای تخریب سفر هیئت پارلمانی مجلس به مسکو، صورت می گیرد.

فریدون عباسی گفت: به جهت اینکه نام من سال ها قبل در میان دانشمندان هسته ای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی به سازمان ملل ارسال شده بود، تنها برای دقایقی روند چک و تایید گذرنامه با تاخیر همراه شد. وقتی این مسئله ایجاد شد، قالیباف کل هئیت پارلمانی را متوقف کرد تا این مسئله حل شود و  این موضوع نیز در فرصت کوتاهی حل شد.

عباسی تاکید کرد: نام من در گذشته در فهرست تحریم‌ها قرار داشت و همین مسئله باعث بروز آن مسئله شد که رئیس کمیسیون سیاست خارجی دومای روسیه وقتی به استقبال ما آمد از همین مشکل کوچک و تاخیر ایجاد شده  عذرخواهی کرد.

*****

درحالی که به‌تازگی اخباری درخصوص اعلام جرم علیه وزیر ارتباطات منتشر شد، خبرگزاری میزان وابسته به دستگاه قضایی ضمن تکذیب این خبر نوشت: درپی طرح ادعاهایی درخصوص اعلام جرم دادستان عمومی و انقلاب زنجان علیه یکی از وزرای دولت، اعلام می‌شود ادعای مطروحه مبنی‌بر اعلام جرم دادستان زنجان به‌عنوان مدعی‌العموم علیه فرد مذکور به هیچ وجه صحت ندارد.

شوژه هفته؛ انتقاد برخی علما از صداوسیما

علی علی‌عسگری در جریان سفرش به قم که از روز یکشنبه آغاز شد با آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی ‌دیدار کرد. بخش اعظم سخنان آیت‌الله مکارم‌شیرازی در حضور علی‌‌عسگری که در رسانه‌ها منتشر شد به هشدار و انذار دادن نسبت به تولیدات صداوسیما اختصاص داشت. آیت‌الله مکارم‌شیرازی بر لزوم صورت گرفتن نظارت دقیق و بیشتر بر امور رسانه‌ای از سوی صدا و سیما تاکید کرده و همچنین ابراز تاسف کرد که گاهی «کسانی که سوابق درستی ندارند، در صداوسیما مطرح می‌شوند.» او همچنین نسبت به تولیدات صداوسیما در حوزه کودک، نوجوان و جوان که از اهمیت بسزایی برخوردار است، هشدار داد و گفت که باید در تولید محتوای رسانه‌ای برای این ۳ گروه دقت بیشتری صورت گیرد؛ چراکه به ‌گفته او، «گاهی در برخی برنامه‌های کودکان و نوجوانان چهره‌های خشنی به چشم می‌خورند که برای روحیه آنان مناسب نیست و شما باید به‌ جای نمایش این قیافه‌های ترسناک، برنامه‌هایی نمایش دهید که آرامش بیشتری به بچه‌ها منتقل شود.» آیت‌الله مکارم‌شیرازی همچنین صداوسیما را دچار نوعی «تناقض» توصیف کرد و در این مورد توضیح داد که این سازمان از دولت بودجه می‌گیرد و به همین دلیل نمی‌تواند بسیاری از مسائل را مطرح کند؛ در حالی که مردم دل‌شان می‌خواهد واقعیات را از تریبون این رسانه بشنوند. او مصداق یکی از همین تناقضات را برنامه 30: 20خوانده و گفته است که «این اواخر دیدم که 30: 20 دیگر آن 30: 20 سابق نیست.»

همچنین آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی هم از دیگر علمای قم‌ نشین بود که علی‌عسگری و معاونانش با او دیدار کردند. در آن بخش از این دیدار که در رسانه‌ها منتشر شده نیز رویکرد انتقادی به وضوح به چشم می‌خورد. آیت‌الله جوادی‌آملی ابتدا بر نشر علوم حوزوی و دانشگاهی در صداوسیما و ترویج ادب اسلامی در جامعه با روش‌های علمی و هنری تاکید کرد تا هم وزن صداوسیما افزوده شود و هم مردم بیشتر وقت خود را با این رسانه بگذرانند. اما این عالم شیعه در ادامه نسبت به حجم بالای پخش تبلیغات از سوی صداوسیما هم گلایه کرد و گفت: «البته بودجه مهم است و باید بودجه مورد نیاز صداوسیما تامین شود، اما اینکه دایم از آنتن، غذا و کفش و ...تبلیغ کنیم درست نیست و به جایگاه رسانه لطمه می‌زند.»

خبر مهم هفته؛ تصویب کلیات بودجه

مجلس روز سه شنبه کلیات آخرین بودجه دولت دوازدهم را تصویب کرد. بودجه‌ای که در 14 بهمن نیز به صحن پارلمان آمده بود اما نمایندگان با آن مخالفت کرده و برای اصلاح به دولت برگردانده بودند. البته پیش از بررسی کلیات بودجه، مجلسی‌ها ترجیح دادند به‌صورت غیرعلنی جلسه‌ای برای بررسی بودجه برگزار کنند و بعد از آن بود که جلسه علنی تشکیل و هیئت‌ رئیسه مجلس نامه رئیس‌جمهور به رئیس مجلس را خواند. روحانی در این نامه خطاب به قالیباف نوشت: «به استناد اصل ۱۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست اصلاحیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که به تصویب هیئت‌دولت رسیده است برای طی مراحل قانونی تقدیم می‌گردد».

در نهایت کلیات اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به رأی گذاشته شد و 211 نفر با آن موافق بودند و 28 نفر مخالف، 6 نفر نیز به آن رأی ممتنع دادند و در نهایت تصویب شد. رئیس مجلس نیز کلیات لایحه را به کمیسیون تلفیق ارجاع داد و گفت: از یکشنبه هفته آینده بررسی جزئیات آن در صحن مجلس آغاز خواهد شد. قرار است نمایندگان به‌صورت سه شیفت بودجه را بررسی کنند. قالیباف همچنین گفت: «مجلس از زمانی که لایحه بودجه اولیه به مجلس ارائه شده اولین جلسه را با دولت تشکیل داد و بنا شد با تفاهم پیشنهادها درخصوص لایحه بودجه بررسی شود و بنا بود جهت حل مشکلات مردم لایحه با همفکری مجلس و دولت اصلاح شود؛ چرا‌که لایحه بودجه در حقیقت وضعیت اقتصادی مردم را در طول یک سال رقم می‌زند».

او افزود: اما در بین راه تعامل لازم دولت با مجلس صورت نگرفت و مجلس لایحه را برای اصلاح به دولت بازگرداند؛ خوشبختانه در لایحه ارائه‌ شده هفت مورد از اصلاحاتی که مد نظر مجلس بود، اعمال شد و مجلس با رأی بالایی کلیات بودجه را به تصویب رساند.

جنجال هفته؛ مسمومیت دارویی و کاهش سطح هوشیاری بهنام محجوبی

در چند روز اخیر خبر مسمومیت دارویی و کاهش سطح هوشیاری بهنام محجوبی منتشر شد و شایعات از وخامت حال او و احتمال مرگ خبر می دادند و اینکه مادر او امکان ملاقات با فرزند خود را ندارد؛ هرچند طبق اطلاعیه سازمان زندان‌ها او همچنان تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی است.

اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران در اطلاعیه‌ای ضمن ابراز تأسف نسبت به این واقعه اعلام کرد: فرد مورد اشاره، دارای سابقه بیماری بوده و به همین دلیل در جریان تحمل محکومیت، تحت نظر پزشک قرار داشته است. این اطلاعیه می‌افزاید: زندانی محجوبی از ابتدای امسال تاکنون نیز هیچ درخواست ملاقاتی به جز یک مورد نداشته است، در تاریخ هفتم بهمن ۹۹ مادر وی درخواست ملاقات داشته‌اند که ملاقات هم انجام شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز