تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری:

اگر بازگشت آمریکا به برجام به رفع تحریم‌ها کمک نکند هیچ ارزشی نخواهد داشت/ آمریکا به عنوان عضو سازمان ملل باید قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا کند

۱۳۹۹/۱۲/۰۲ - ۲۳:۴۵:۲۶
کد خبر: ۱۱۴۰۳۴۲
اگر بازگشت آمریکا به برجام به رفع تحریم‌ها کمک نکند هیچ ارزشی نخواهد داشت/ آمریکا به عنوان عضو سازمان ملل باید قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا کند
تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری گفت: طرف ایرانی با صراحت لهجه گفت که آمریکا باید قطعنامه 2231 را اجرا کند که در واقع آن قطعنامه چیزی فراتر از حتی توافق چند جانبه میان ایران و 1+5 بوده و یک سند کاملا بین المللی است که همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد را، مکلف به اجرای آن می کند.

«دیاکو حسینی»، تحلیلگر ارشد مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا با اشاره به اتفاقات اخیر در خصوص برجام اظهار کرد: مشکلی که ایران امروز در ارتباط با برجام با آمریکا دارد، عدم اجرای تعهدات آمریکاست که به رفع تحریم ها و بازگشت آمریکا به برجام خلاصه می شود. اگر این بازگشت به رفع تحریم ها کمک نکند از نگاه ایران طبعا هیچ ارزشی ندارد.

او افزود: به همین منظور طرف ایرانی با صراحت لهجه گفت که آمریکا باید قطعنامه 2231 را اجرا کند که در واقع آن قطعنامه چیزی فراتر از حتی توافق چند جانبه میان ایران و 1+5  بوده و یک سند کاملا بین المللی است که همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد را، مکلف به اجرای آن می کند.

حسینی ادامه داد: آمریکا حتی اگر درون برجام نباشد چون عضو سازمان ملل و عضو دائم شورای امنیت است مکلف به اجرای این قطعنامه بوده و اجرای این قطعنامه می تواند ایران را به خواسته خود یعنی لغو کامل تحریم ها برساند. در طرف مقابل هم، ایران می‌تواند در برجام به صورت کامل متعهد شود البته تعهداتی که بر اساس متن برجام داده است.

او با بیان اینکه اولویت اساسی ایران بازگشت آمریکا به برجام نیست و صرفا اجرای قطعنامه شورای امنیت است، گفت: ما چون تجربه این را در گذشته داریم که آمریکا تحریم هایی را به صورت قانونی لغو کرده ولی به شیوه های دیگر از اجرایی شدن آن جلوگیری کرده یعنی از تجارت آزاد و همکاری شرکت ها به نحوی با ابزارهای سیاسی جلوگیری کرده است، بنابراین باتوجه به تجربه تلخی که در این رابطه وجود دارد اصرار رهبری بر این است که در عمل و واقعا این تحریم ها لغو شود نه فقط با دستورات اجرایی رئیس جمهور آمریکا. باید در عمل این موضع ایران روشن شود که آمریکا هیچ مانعی برای تجارت خارجی ایران ایجاد نخواهد کرد. البته فکر می کنم این نشان دهنده عمق بی اعتمادی و حاصل تجربه ای است که در چند سال بعد از توافق برجام حتی زمانی که هنوز آمریکا در برجام بود، به دست آمده است. 

این تحلیلگر ارشد در خصوص پرداخت خسارت توسط آمریکا به ایران خاطرنشان کرد: این مرحله بعدی گفتگوهای ماست، در حال حاضر آنچه که ما در آن هستیم این است که طرف آمریکایی بپذیرد که به تعهدات خود یعنی رفع تحریم ها برگردد و در آنجا هم بدون هیچ پیش شرطی دو طرف یعنی نه ایران و نه ایالات متحده به توافق و به تعهدات خود به طور کامل برگردند.

حسینی در پایان تصریح کرد: پس از این بازگشت ما می توانیم درباره موضوعات مختلفی که به چهار سال گذشته ارتباط داشت و یا احتمالا نگرانی های طرفین در مورد آینده صحبت کنیم. بنابراین موضوع خسارت در آمریکا و قانون شکنی که انجام داده در این مدت فکر می کنم موکول است به پشت سر گذراندن مانع اولی که الان با آن مواجه هستیم. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز