کارشناس مسائل خاورمیانه:

ماندن و رفتن آمریکایی‌ها زیان بار است/ خروج آمریکایی‌ها به همین سادگی انجام نمی‌شود

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - ۲۳:۴۰:۴۶
کد خبر: ۱۱۶۶۸۱۱
ماندن و رفتن آمریکایی‌ها زیان بار است/ خروج آمریکایی‌ها به همین سادگی انجام نمی‌شود
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آمریکایی ها می خواهند زمینه ای را فراهم کنند برای اینکه گروهک هایی مثل داعش در افغانستان بیشتر دائر شوند و در واقع یک طرح و نقشه فریبکارانه ای برای خروج است یعنی خروج آمریکایی ها به همین سادگی انجام نمی شود آنها هزینه کرده و 20 سال در افغانستان بوده اند.

«جعفر قنادباشی»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: ماندن آمریکایی ها در افغانستان زیان های زیادی برای آنها دارد. کشته شدن سربازان و آسیب رسیدن به پایگاه ها می تواند برای آنها از جهت حیثیتی زیان بخش باشد اینکه چرا می خواهند خارج بشوند موضوع دیگری است که شاید در پیش باشد.

او افزود: آمریکایی ها می خواهند زمینه ای را فراهم کنند برای اینکه گروهک هایی مثل داعش در افغانستان بیشتر دائر شوند و در واقع یک طرح و نقشه فریبکارانه ای برای خروج است یعنی خروج آمریکایی ها به همین سادگی انجام نمی شود آنها هزینه کرده و 20 سال در افغانستان بوده اند. یکی از این توطئه ها می تواند موضوع گسترش کشت و موادمخدر باشد و از همه خطرناکتر پدیده داعش است.

قنادباشی ادامه داد: موضوع دیگر این است که آمریکایی ها چه فکری کردند، یعنی چه کسی جایگزین آنها می شود چرا به فکر جایگزین هستند. ممکن است به پاکستان و ترکیه امید بسته باشند که مسئولیتی را که آنها برعهده گرفته بودند این دو کشور عهده دار شوند.

او اضافه کرد: به نظر می رسد در قسمت های دیگر خاورمیانه هم در واقع در صدد نیروهای جایگزین هستند کما اینکه ترکیه به نوعی آمادگی پیدا کرده و در یمن می خواهد مداخله کند. بنابراین شاید یک طرح فریبکارانه و زمینه سازی برای نزاع های بزرگتر باشد که به این ترتیب ماندن و رفتن آمریکایی ها زیان بار است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: رفتن با دستان خالی و بی حاصل بار دیگر از دست دادن یک موقعیت و از دست دادن یک کشور که با سه کشور اتمی همسایه است، خواهد بود. افغانستان با چین، هند و پاکستان همسایه است و در منطقه ای بسیار حساس قرار دارد. آمریکایی ها اگر به حضور خود در افغانستان پایان دهند یک موقعیت حساس و کلیدی خود را از دست می دهند. البته آنها در کشورهای آسیای میانه حضور دارند ولی حضور در افغانستان دستاوردی است که با رفتنشان از دست خواهد رفت. 8

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز