رییس کمیسیون شوراها در مجلس یازدهم:

ایرادات مجمع به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را وارد نمی‌دانیم/ هنوز از شورای نگهبان پاسخی دریافت نکردیم/ به جای افزایش روز انتخابات صندوق‌های رای افزایش یابد

۱۴۰۰/۰۲/۰۵ - ۱۱:۳۳:۳۶
کد خبر: ۱۱۶۹۸۵۸
ایرادات مجمع به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را وارد نمی‌دانیم/ هنوز از شورای نگهبان پاسخی دریافت نکردیم/ به جای افزایش روز انتخابات صندوق‌های رای افزایش یابد
رییس کمیسیون شوراها در رابطه با ایرادات مجمع تشخیص به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: ایرادات مجمع به طرح را وارد نمی‌دانیم.

«محمد صالح جوکار»، رییس کمیسیون شوراها در مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با ایرادات مجمع تشخیص به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: طرح توسط شورای نگهبان با اتفاق آرا و با حضور ده نفر از اعضا به تصویب رسیده است. یکی از ایرادات مجمع تشخیص در بحث سن کاندیداها است، مطرح کردند مقوله سن به طور کلی حذف شود و ایراد دوم به ماده ۲ برمی گردد که پیرامون شاخص ها و ویژگی های رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن است، البته این موارد با ده رای قاطع توسط شورا به تصویب رسیده است. 

او ادامه داد: در جلسه مشترک بین مجمع و شورای نگهبان و‌ مجلس این موارد حل شد، اما نمی دانم بر چه اساس و استدلالی مجدد این موارد را هیئت نظارت مورد اشکال قرار داده است.  مجمع تشخیص سن کاندیدا را که در طرح آورده شده خلاف سیاست های کلی انتخابات دانسته، در حالی که در سیاست های کلی انتخابات چنین چیزی را نداریم،  ماده ۲ را هم که خلاف سیاست کلی قانون گذاری مطرح کردند باز هم چنین چیزی را ندیدیم. 

جوکار در مورد نامه ۱۷۱نماینده به ایت الله جنتی گفت: تعدادی از نمایندگان به دبیر شورای نگهبان نامه نوشتند که این موضوع را حل و فصل کنند. باید منتظر بمانیم که شورای نگهبان چه تصمیمی می گیرد، هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم. 

او در خصوص رایزنی قالیباف با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم.

جوکار در مورد سرانجام طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: هدف ما اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری است تا کشور به دست افراد کاردان و لایق بیفتد وملت به آینده امیدوار باشند.

او در پاسخ به این سوال که پس ایرادات مجمع به طرح اصلاح قانون انتخابات را وارد نمی دانید؟ گفت: در نامه به شورای نگهبان نظراتمان را مطرح کردیم. به دنبال این بودیم تا فرایند کار راحت و سهل الوصل شود و از تبعات منفی، جلوگیری شود و دستاورد خوبی داشته باشد. اگر مراجع ذی نفع تعامل کنند این قانون را می توان به انتخابات۱۴۰۰ رساند. 

رئیس کمیسیون شورا ها در مورد شرایط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: راهکارهای مختلفی وجود دارد و فقط نباید صرفا به یک موضوع نگاه کرد که زمان یا روز انتخابات افزایش یابد، بلکه می توان تعداد حوزه های رای گیری و صندوق های رای را زیاد کرد و افزایش حوزه های رای گیری، اخذ رای از مردم را تسهیل می بخشد، وزارت کشور باید به دنبال این امر باشد. 9

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز