فعال سیاسی اصلاح طلب:

توسعه یافتگی هیچگاه به طور کامل در ایران اتفاق نیفتاد

۱۴۰۰/۰۲/۰۹ - ۲۳:۳۷:۰۶
کد خبر: ۱۱۷۲۴۶۱
توسعه یافتگی هیچگاه به طور کامل در ایران اتفاق نیفتاد
یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه توسعه اتفاقی است که در ایران هیچگاه به صورت کامل و جامع اتفاق نیفتاد، اضافه کرد: برخی از صاحب نظران زمینه عدم توسعه نیافتگی ایران را فرهنگی می دانند و می گویند چون از لحاظ فرهنگی ما دچار عقب ماندگی بوده و به سنت ها گرایش داریم و روش های علمی و نوین را نپذیرفتیم پس ما دچار عقب افتادگی شدیم.

به گزارش برنا، حسین کمالی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در آیین رونمایی از کتاب خاطرات سال ۱۳۷۷ آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: در رابطه با بحث توسعه، قبلا توسعه را با رشد اقتصادی اندازه گیری می کردند و وقتی میخواستند ببینند کشوری توسعه یافته هست می گفتند که رشد ناخالص داخلی آن چقدر است و به سایر عوامل موثر در توسعه به ویژه توسعه انسانی، توجه زیادی نمیشد.

دبیر کل حزب اسلامی کار اضافه کرد: بحث بهداشت، سواد، نابرابری های اجتماعی و اقتصادی و سلامت روان هیچگاه مورد بحث و گفتگو قرار نمی گرفت و رشد اقتصادی میزان صنعتی شدن و افزایش درآمد ملاک رشد و توسعه شناخته می شد و چون اقتصاد مبنای تشخیص توسعه تلقی می‌شد در این بخش به یک رشد و توسعه نامتوازن دست پیدا می کردیم.

وی با بیان اینکه توسعه اتفاقی است که در ایران هیچگاه به صورت کامل و جامع اتفاق نیفتاد، اضافه کرد: برخی از صاحب نظران زمینه عدم توسعه نیافتگی ایران را فرهنگی می دانند و می گویند چون از لحاظ فرهنگی ما دچار عقب ماندگی بوده و به سنت ها گرایش داریم و  روش های علمی و نوین را نپذیرفتیم پس ما دچار عقب افتادگی شدیم.

وی افزود: کسانی بودند که فکر می کردند عقب افتادگی ایران به دلیل این است که ما به فرهنگ غرب بیش از حد توجه کردیم و از فرهنگ و آداب و رسوم و دانسته های خود دور شدیم و به همین دلیل دچار این  عقب ماندگی شدیم، برخی نیز اقتصاد را مبنای تحول می دانستند و تا اقتصاد درست نشود هیچ توسعه ای شکل نخواهد گرفت.

کمالی ادامه داد: با چنین برداشت های ما وارد صحنه می شویم که می خواهیم عقب افتادگی ها و عدم توسعه خود را ارزیابی کنیم. از ۱۵۰ سال پیش تا به امروز بحث عدم توسعه ایران به صورت جدی در جامعه مطرح بود و خصوصا در اقتصاد کلان، اینکه ما رشد و توسعه کافی را نداشتیم. 

وی با اشاره به نگاه امیر کبیر به توسعه به اقدامات او در حوزه های کشاورزی و نظامی و آموزشی اشاره داشت و خاطرنشان کرد:  امیرکبیر کاغذسازی و کشت نیشکر و تولید قند و صنایع مختلف را در بخش های مختلف کشور مورد توجه قرار داد. زمانی امیرکبیر کار را شروع کرد خزانه خالی و کشور در فقر مطلق بود و مالیاتی دریافت نمیشد.

وی افزود: در بخش های مختلف هرج و مرج داشتیم و امیر کبیر کشور را یکپارچه کرد یعنی امنیت را برقرار کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز