یک داوطلب انتخابات ۱۴۰۰:

بسیاری می‌آیند تا زنبیل خود را برای دولت بعدی در صف بگذارند/ اجازه دهید مناظره‌ها شروع شود کارم را بلد هستم/ اگر تایید صلاحیت شوم برای هزینه‌های ستاد انتخاباتی فراخوان می‌دهم

۱۴۰۰/۰۲/۱۸ - ۰۵:۲۵:۱۳
کد خبر: ۱۱۷۵۵۹۴
بسیاری می‌آیند تا زنبیل خود را برای دولت بعدی در صف بگذارند/ اجازه دهید مناظره‌ها شروع شود کارم را بلد هستم/ اگر تایید صلاحیت شوم برای هزینه‌های ستاد انتخاباتی فراخوان می‌دهم
یک داوطلب انتخابات ۱۴۰۰ درباره هزینه های ستاد انتخاباتی خود گفت: اگر اسم من در لیست شورای نگهبان باشد فراخوان عمومی می دهم و 5 هزار تومان و بیست هزار تومان پول جمع می کنیم و جلو می رویم.

به گزارش برنا، متن مصاحبه برنا با سید عباس نبوی، داوطلب ریاست جمهوری ۱۴۰۰، به شرح زیر است:

مسئله کاندیداتوری من فقط باید با شورای نگهبان حل شود

_ با در نظر گرفتن چه شرایطی تصمیم گرفتید در عرصه انتخابات 1400 حضور داشته باشید؟

ما ده سال است که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را به عنوان بالاترین سند راهبردی آینده یک کشور آماده می کنیم تا مسیر دولت و مجلس و قوه قضاییه و سایر بخش های نظام را شکل بدهد. بعد از این ده سال که همه آنچه در ظرفیت برنامه ریزی و فکری کشور بود را همراه و فعال کردیم. همچنین اساتید5 اندیشکده و پژوهشکده ها را همراه کردیم و بهترین برنامه و بررسی برای آینده کشور را انجام دادیم. من از اول انقلاب در تاسیس بسیاری از نهادها ایفای نقش کرده ام و در مدیریت کلان و خصوصا در بخش های مدیریت فرهنگی ایفای نقش کرده ام و مدیریت داشته ام. سوال مهم ما این بود که این برنامه را برای انجام به چه کسی بدهیم و چه کسی این برنامه را دست بگیرد و مساله را جدی بگیرد و وارد کار شود و مسیر را دنبال کند و پیش برود. من با موج مسائل عدالت خواهی چند ساله اخیر همراهی داشتم و متوجه شدم که باید قدم موثری در این بخش بردارم ضمن اینکه در فضای سیاسی یک دو قطبی کاذب داریم که مرتبا به میدان می آید و بازی می کند و هر قطب سعی می کند رای خود را بگیرد. همه می دانند من داخل این دو قطبی ها نیستم و فضا به گونه ای است که می خواهم به خود مسائل بپردازم. فضا در دو قطبی ها به گونه ای است که هر مساله ای را به یک جبهه و یک قطب ربط می دهد و طرف مقابل می ایستد و بر آن اساس هیجان درست می کند تا مردم ببینید این ها مسائل را خراب می کند. در حوزه مسائل فرهنگی مانند حجاب مساله به صورت یک مساله واقعی تلقی نمی شود مردم در آن طرف هستند و عده ای هم در این طرف و این طرفی ها به آن طرفی ها حمله کنند و برعکس و آثار و عواقب این ماجرا به ما لطمه می زند از این رو از بعد برنامه ای و مدیریتی و از بعد حل مسائل سیاسی و اجتماعی شرایط طوری شد که پیشنهادات متعددی به من داده شد و من برای حضور در انتخابات آماده شدم. ضمنا در مناطق مردمی و در فضای مردمی نیز دعوت های متعددی وجود دارد از مناطق جنوب تهران و از شهر ری و پاکدشت و از استان های کهکیلویه و بویر احمد و یاسوج و تبریز و ارومیه و حتی اخیرا از استان مازندران از من دعوت کردند. جمعی از فعالان جریان اصلاح طلب و اصولگرا با هم در مازندران مشورت کردند و گفتند اگر آقای نبوی واقعا حضور جدی داشته باشند ما مشترکا از او حمایت خواهیم کرد. البته مجادله ای از مرکز درگرفته و با من تماس گرفتند و گفتند ما با مرکزیت افراد خودمان کار می کنیم و دوستان اصولگرا و اصلاح طلب گفته بودند ما به نهاد اجماع ساز و شورای ائتلاف کاری نداریم و از فلانی حمایت می کنیم. از این رو من مشکل خاصی از این جهت نمی بینم و فقط باید مساله ما با شورای نگهبان حل شود.

پایگاه رای خوبی دارم

_ در واقع پایگاه رای خوبی را برای خود پیش بینی می کنید؟

بله

_ به طور مستقل در انتخابات شرکت خواهید کرد؟

نیازی نیست که مرتبا از تعبیر مستقل استفاده کنیم. اتفاقا مشکل دو قطبی همین است که همه می گویند یا این طرفی یا آن طرفی. در طول بیست سال اخیر هر دو جریان برای مسائل اصلی نظام همیشه با من در حال بحث بودند و به نوعی از مشورت من استفاده کرده اند نباید یک بازی سیاسی در بگیرد که بگویند وقتی آقای نبوی خودت هستی به ما چه ربطی دارد و وقتی ما کار داریم به سراغ شما می آییم. ما هم متقابلا به بخش های استانی می گوییم به این ها توجه زیادی نداشته باشید و به دوقطبی بی توجه باشید و مشترکا اصلاح طلبان وفادار به نظام و اصولگراهای معتقد به نظام اگر خواستند از من حمایت کنند. حال شما اسم آن را حرکتی مردمی بگذارید که بخش های مختلف را دور هم جمع می کند اسم ان مهم نیست.

_ به عنوان کاندیدای داوطلب ناگزیر باید نسبت به برخی از مسائل دیدگاه ویژه خود را داشته باشید. آیا فکر می کنید تایید صلاحیت می شوید؟

جلساتی داشتیم و گفتگوهایی شده و قول هایی داده اند.

_ اولین اقدام شما در حوزه سیاست خارجی و در بحث برجام چه خواهد بود؟

هر کسی بگوید که من کاری فوری انجام می دهم و به نتیجه می رسانم اشتباه است. ما به دکترین سیاست خارجی دو رکنی اساسی احتیاج داریم. یک رکن اقتدار منطقه ای و گسترش آن است. رکن دوم تعامل پایاپای با همه کشورهای دنیا است و غرب و شرق فرقی ندارد. آمریکا از موضع خصومت ناجور با ما فاصله می گیرد تا به حال مقاومت و ایستادگی شده و زمان زیادی صرف شده و صدمات زیادی دیدیم و هزینه زیادی داده شده است و باید از این صبوری نتیجه درستی بگیریم وگرنه کلاه سرمان می رود. ما باید قدم به قدم به حرکتمان شکل بدهیم و گفتگو و بحث دیپلماسی را جدی بگیریم. پشتوانه میدانی و قدرت و قوت میدانی را به طور همزمان جدی بگیریم هیچکدام مانع نشوند و همراهی و هم افزایی کنند. باید جلو برویم و می توانیم ظرف یک سال آینده به بسیاری از این مسائل شکل بدهیم و آنها را حل کنیم. باید تبادل، فرصت کنیم. ما تا اینجا توانسته ایم سرپا بمانیم و تا اینجا جلو بیاییم اگر این ها را به یکباره از دست بدهیم زحماتمان از بین می رود. دو قطبی کاذب و مهلکی در کشور بوجود آمده و خطرناک است ما باید با موازنه ای دقیق، از هر دو ظرفیت استفاده کنیم. تجربه های خوبی وجود دارد چینی ها هم در این زمینه کارهایی انجام داده اند که می توانیم در زمینه های مختلف از آن تجارب استفاده کنیم. ما باید هر دو ظرفیت را با هم جلو ببریم.

من آدم پر نیرویی هستم و افراد توانمند زیادی دارم

_ در مورد کابینه خود چه برنامه ای دارید؟

من آدم پر نیرویی هستم و افراد توانمند زیادی دارم بسیاری از آنها امروز هم در سمت‌های متعدد فعال هستند. در دوره های مختلف مجلس و در بین سفرای ما در وزارت امور خارجه و... کسانی در زیرمجموعه مدیریتی من کار کرده اند و امروز هم بیش از دو هزار نفر از اساتید و کارشناسان و شخصیت ها در مرکز الگوی پیشرفت کار می کنند. من از این جهت آماده هستم و این برای همه واضح است در میان همه نامزدها کسی به اندازه من در مقابل مجموعه نیروهای کارشناسی و مدیریتی کشور رغبت به همکاری بالا ندارد. بحث خانم ها هم جدی است چون مرتبا مطرح می شود که سهم خانم ها چه می شود و حتی مطرح می کنند که معاون اول از خانم ها باشد در بین خانم ها هم نیروهای توانمندی در این سطح داریم. ما چند نفر را معرفی می کنیم و فردی که به بهترین، نزدیک است انتخاب می شوند.

اجازه دهند من بیایم تا موجی از مشارکت ایجاد شود

- با توجه به زمان کمی که به ثبت نام ها مانده است فضای انتخابات را سرد می بینیم نظر شما چیست؟

دو قطبی کاذب لطمه زننده است ولی دو قطبی واقعی ثمر بخش است. یکی از موارد جدی امروز مدیریت بر محور عدالت خواهی است. من مطالبی را به مسئولین برگزار کننده انتخابات منعکس کرده ام که بیایید، فضای پیش رو را از دو قطبی خارج کنید و بحث عدالت خواهی مبحثی جدی باشد و بدین ترتیب، مردم از این فضای سرد فاصله می گیرند و به سمت صندوق های رای می آیند. من امیدوارم این فرصت را به من بدهند و بی جهت اذیت نکنند و اتفاقات ناخوشایند نیفتد و لیست محدودی بسته نشود و اجازه بدهند تا من بیایم و موجی برای مشارکت ایجاد شود.

مثل برخی از دوستان برای بار چندم در انتخابات نخواهم بود!

_ نظر شما در مورد کاندیداهای موجود چیست؟ تعداد زیادی کاندیدا از هر دو جریان و از مستقلین داریم؟

نمی گویم همه نامزدها ولی بسیاری می آیند تا زنبیل خود را برای دولت بعدی در صف بگذارند. می آیند و اسمی می نویسند و ثبت نام می کنند و لیستی از شورای نگهبان بیرون می آید و جای رزرو خود را در کابینه بعدی شکل می دهند. وضعیت من کاملا با بقیه فرق می کند من به دنبال هیچ سمتی نیستم من به دلایل مختلفی نخواسته ام در سمت های پیشنهادی در کابینه های مختلف حضور داشته باشم. در دولت نهم و دهم و در دولت آقای هاشمی با دولت همکاری نکردم. وزارت های متعددی به من پیشنهاد شده بود ارشاد و اطلاعات به من پیشنهاد شده بود مشاور روحانیت رییس جمهور به من پیشنهاد شده بود همچنین وزارت ارتباطات ولی من نخواستم بپذیرم و کار راهبردی در موسسه تمدن و توسعه اسلامی را موثرتر از کار وزارت خانه ای، می دانستم. من به دنبال سمت نیستم و حضور من در انتخابات یکبار خواهد بود و مثل برخی از دوستان برای بار چندم در انتخابات نخواهم بود. من حس می کنم برخی آنقدر تکرار می شوند که به ضرب المثل های مردم تبدیل می شوند. این ها خوب نیست چرا این کارها را می کنند؟! از یکی می پرسی بچه ات چند ساله است می گوید همان سالی دنیا آمده که فلانی برای بار پنجم کاندیدا شده بود! از دنیا درس بگیرید من احساس می کنم مردم به روحانیت می گویند خودتان تا اینجا را با هر وضعی امده اید خودتان هم از 1400 به بعد را درست کنید. به عنوان یکی از افراد موثر و جدی در فضای سیاسی روحانیت احساس می کنم تحول را انجام داده ام و به دنبال سمت و مسئولیت نیستم و همین که در مرکز اسناد نظام ایفای نقش می کنم بهترین نقش است. بنابراین این شلوغی خوب نیست.

اجازه بدهید گفتگوهای تلویزیونی شروع شود بلدیم چطور شور ایجاد کنیم

_ چگونه می خواهید شور انتخاباتی ایجاد کنید؟

اجازه بدهید گفتگوهای تلویزیونی شروع شود بلدیم چطور شور ایجاد کنیم و کار خود را انجام بدهیم. من 17 ساله بودم که وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شدم و بعد دبیر کل انجمن های اسلامی دانشجویان سراسر کشور بودم و خود من هم در تاسیس این انجمن ها نقش داشتم یعنی از 18 سالگی تا 22 سالگی فراگیر ترین تشکل سیاسی موجود کشور را مدیریت می کردم. بنابراین در سال های بعدی هم بودم و در اندیشه ورزی ها و مناظره ها و گفتگو ها بودم و کارم را بلد هستم.

_ هزینه ستاد انتخاباتی شما توسط چه کسی پرداخته می شود؟

ما پولی نداریم و تا الان که کار انجام می دهیم استقبال عجیبی شده و از جاهای مختلفی دعوت شده ایم و خبرگزاری ها استقبال کرده اند و فرصت ایجاد شده و بخش های مختلف همکاری می کنند ولی دوستان سیمایی که برای تهیه برنامه می آیند در قانع کردن مدیران خود برای پخش مشکل دارند. ما تا اینجا برای این کارها پولی خرج نکرده ایم. به من گفته شده است که فلان اشخاص چند میلیارد تومان پول آورده اند و در ستادشان کار می کنند اگر لیست شورای نگهبان در بیاید و اسم شما در لیست باشد پول را از آنها می گیریم و برای شما کار می کنیم. اگر اسم من در لیست شورای نگهبان باشد فراخوان عمومی می دهم و 5 هزار تومان و بیست هزار تومان پول جمع می کنیم و جلو می رویم. همینجا عرض می کنم که موسسه تمدن و توسعه اسلامی در مسائل راهبردی کشور حضور داشته و بسیاری از پرونده های قضایی و کارخانجات و... در مشکلات خود به ما مراجعه می کنند تا کمک و گرهی باز کنیم همانجا به ما می گویند اگر پول لازم داشتید ما حمایت می کنیم ولی من یک ریال از مسائل پولی و مالی آنها استفاده نکرده ام چون نمی خواهم وامدار کسی باشم مفهوم درست عدالت خواهی همین است. من در گزارشی که خدمت مقامات عالی نظام در باب مسائل انتخابات داشتم عرض کردم که سال ها است این مجموعه ها و کارخانجات می آیند و می روند. آنها می آیند و در مجموعه ما پذیرائی می شوند و چای و بیسکوییتی می خورند و می روند ولی یک شائبه هم نداریم. کارخانه ای در حال ورشکست شدن بود و درخواست پول هایی از آنها شده بود اما یک مورد نیست که بگوید آقای نبوی ما را نجات داد و ما یک ریال به او پول دادیم. من مطلقا حاضر نشده ام که بابت این مسائل از کسی چیزی بگیریم ما از مردم کمک می گیریم و کم خرج جلو می‌رویم. اگر موج مردمی پیش نیامد و دو قطبی اصولگرا و اصلاح طلب صف خود را جدی کردند می آییم و رو به مردم می کنیم و می گوییم، بخش فعال سیاسی دوست دارد فعلا همین دو قطبی را ادامه بدهد و من هم منصرف می شوم.

تیم برخی کاندیداها پیام های ناخوشایند می فرستند

_ آیا با کاندیداها جلسه و دیداری داشتید؟

مستقیم نه ولی فعالان انها می آیند و می روند و مسائلی را مطرح می کنند برخی هم کم لطفی می کنند و پیام های ناخوشایند می فرستند البته خود نامزدها نه بلکه تیم آنها.

به نفع نامزدی کنار نمی روم

_ آیا قصد دارید به نفع کسی کنار بروید؟

نه چنین شخصی را پیدا نمی کنم من اگر در لیست شورای نگهبان باشم می ایستم. اگر نظر سنجی های روزهای آخر نشان داد من هیچ زمینه ای ندارم یا گفتمان من جایگاهی ندارد انصراف می دهم ولی به نفع نامزدی کنار نمی روم. عذر خواهی می کنم که از کلمه من استفاده می کنم باید از واژه بنده استفاده کنم من من نمی کنم.

_ در صورت موفقیت چقدر زمان می برد تا مردم به رضایتی عمومی از دولت شما برسند؟

اگر برنامه ها را مطرح کنیم برای فضای عمومی روشن می شود که ما به دنبال چه هستیم و چگونه کار خود را پیش می بریم. ما مسائل مهم و اساسی در پیش داریم. برنامه ها کاملا متفاوت است و حدودا 50 برنامه اصلی داریم. بنابراین من امیدوارم که این برنامه ها بتواند فضای عمومی را جذب کند. اصل برنامه من براساس مدل برنامه ریزی سریع و پر توان دانش بنیان است. به نظر من می توانیم در کوتاه مدت فضای عمومی را به سمت امید و آماده سازی مناسب سوق بدهیم. اما خود کار زمان بر است ما حداقل 6 ماه وقت می خواهیم تا به زیرساخت های اولیه شکل بدهیم و سامانه ها را فعال کنیم. امروز در زمانی نیستیم که وارد این بحث ها بشویم چون حالتی از تبلیغ بوجود می آید. مدیریت 1400 به بعد باید مدیریت دانش بنیان باشد تا بتواند مردم را به طور واقعی با مسائل کشور درگیر و همراه کند. ما امروز در بسیاری از زمینه ها به برنامه و سامانه دانش بنیان فراگیر نیاز داریم تا به شکل درست و قوی شکل بگیرند و پیش بروند. من برای این موضوع برنامه ای جدی دارم و فکر می کنم این ماجرا به خوبی تحول بزرگی ایجاد می‌کند. ما در شش ماه اول دولت زمان می خواهیم و ظرف چهار سال در همه بخش ها ساختار مناسب و کارآمد را شکل خواهیم داد و در اختیار جامعه قرار می دهیم.7

نظر شما
پرونده ویژه