انتخابات در رسانه‌های دیگر؛

خبر نامطلوب در آستانه انتخابات!

۱۴۰۰/۰۲/۱۸ - ۱۰:۲۵:۲۸
کد خبر: ۱۱۷۵۷۹۸
خبر نامطلوب در آستانه انتخابات!
روزنامه‌ها و سایت های خبری در روز شنبه (18اردیبهشت ماه) همچنان به بحث داغ انتخابات پرداخته‌ و اغلب نیز درباره کاندیداها و همچنین وضعیت اصولگرایان در انتخابات پیش رو به نگارش پرداختند که در نظر داریم روزانه بخشی از این گزارش و اخبار را منتشر کنیم.

آرمان ملی از گفت و گو با احمد زیدآبادی نوشت: 

 زیدآبادی در این گفت‌وگو به صراحت پیروزی جریان اصلاحات در انتخابات را از واقعیت دور می‌داند و معتقد است: «‌همه‌چیز در کنترل اصلاح‌طلبان نیست و سرنوشت اصلاح‌طلبان در نهایت به شورای نگهبان گره خورده است. در چنین شرایطی اگر فرض بگیریم شورای نگهبان آقای تاجزاده را تأیید‌صلاحیت کند ممکن است در بدنه جریان اصلاحات نوعی احساس‌تکلیف به وجود بیاید و شور و نشاط انتخاباتی نسبت به گذشته بیشتر شود. با این وجود در واقعیت افرادی مانند آقای تاجزاده تأییدصلاحیت نخواهند شد و تعداد افرادی که در نهایت تأیید خواهند شد در حد دو یا سه نفر خواهد بود. در این بین تنها آقای عارف شانس تأیید‌صلاحیت دارد و این احتمال وجود دارد که آقای جهانگیری و پزشکیان نیز در نهایت ردصلاحیت شوند. 

اعتماد نوشت: وضعیت آشفته اصولگرایان که ناشی از روشن نبودن تکلیف کاندیداتوری ابراهیم رییسی است اما تنها نکته قابل‌توجه در این جریان سیاسی نیست. نگاهی به سایر اخبار و تحولات در این جریان نشان می‌دهد که نه آمدن رییسی خیلی قابل اتکاست و نه اجماع روی یک گزینه واحد. شاهد این مدعا نیز دیداری است که اخیرا 3 نامزد ریاست‌جمهوری اصولگرا با هم داشته‌اند. جلسه محسن رضایی، رستم قاسمی و سعید محمد گویای آن است که نامزدهای ریاست‌جمهوری چندان به کاندیداتوری رییسی اطمینان ندارند. برای همین درست وقتی که با مصوبه جدید شورای نگهبان و تاکید بر سابقه اجرایی زمزمه‌ها درباره ردصلاحیت سعید محمد بالا می‌گیرد،  خبر می‌رسد که او و دو گزینه سابقا نظامی این جریان ملاقاتی داشته‌اند که احتمالا مقدمه یک ائتلاف است. 

 این طور که به نظر می‌رسد،گزینه‌های نظامی اصولگرا آمدن رییسی را چندان جدی‌ نگرفته‌اند که بخواهند به سود او کنار بکشند برای همین هم در پی ایجاد یک ائتلاف میان خود هستند. 

شرق نوشت: او (قالیباف) که سال پیش در همین روزها به نظر قطعی‌ترین و محتمل‌ترین گزینه انتخابات 1400 اصولگرایان بود، این روزها به کم‌خبرترین چهره انتخابات 1400 بدل شده است؛ تا جایی که حتی نزدیکانش مدعی‌اند او برنامه‌ای برای صندلی پاستور ندارد! گزاره‌ها و گزینه‌های انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایی آن‌قدر فراوان شده و حتی اقبال به رئیس فعلی قوه قضائیه آن‌قدر زیاد است که انگار همه عامدانه رئیس مجلس را فراموش کرده‌اند. نه کمپینی در حمایت از او تشکیل می‌شود و نه دسته و گروهی دعوتنامه برایش می‌فرستند؛ حتی در همان مجلسی که او رئیسش است هم 220 نماینده از رقیب 96 او برای حضور در 1400 دعوت می‌کنند. این یعنی قالیباف حتی در بین همان نمایندگانی که بالاخره برای ریاستش از آنها رأی گرفت، مشتاق برای 1400 ندارد. شاید اگر او وارد کارزار مجلس نمی‌شد و یک سال دیگر هم به خودش فرصت می‌داد، امروز این نامه‌ها و درخواست‌ها از او صورت می‌گرفت نه رقیبش. اتفاقی که او سال پیش احتمالا هرگز پیش‌بینی‌اش را نمی‌کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: طبق نظرسنجی ها مردم تمایل به شرکت در انتخابات ندارند. نظرسنجی‌ها اکنون نشان از عدم تمایل اکثریت مردم به شرکت در انتخابات دارند. این، خبر نامطلوبی برای نظام جمهوری اسلامی است.

مردم به اصل نظام علاقمند هستند و عدم تمایلشان برای شرکت در انتخابات، به عملکرد دست‌اندرکاران و کارنامه حکمرانان مربوط می‌شود. بنابراین، فقط تصحیح عملکردهاست که می‌تواند مردم را به پای صندوق‌ها بیاورد.

 بعد از انتخابات کم‌رونق مجلس یازدهم که یک نقصان برای حکمرانی در نظام جمهوری اسلامی محسوب شد، همه باید تلاش کنند چنان وضعیتی تکرار نشود

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز