سخنگوی وزارت امور خارجه:

تصمیم درباره تمدید توافق ایران و آژانس امروز اعلام می‌شود/ مذاکرات وین قفل نشده است/ عراقچی نگفته این دور، دور آخرین مذاکرات است/ ظریف فردا به آذربایجان و ارمنستان می‌رود

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۱۰:۰۲:۲۴
کد خبر: ۱۱۸۳۱۱۶
تصمیم درباره تمدید توافق ایران و آژانس امروز اعلام می‌شود/ مذاکرات وین قفل نشده است/ عراقچی نگفته این دور، دور آخرین مذاکرات است/ ظریف فردا به آذربایجان و ارمنستان می‌رود
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تمدید توافق ایران و آژانس گفت: درباره تمدید توافق ایران و آژانس باید دو نکته گفته شود. این موضوع در شورای عالی امنیت گفت‌وگوهایش انجام شده و در پروسه نهایی شدن است که با نهایی شدن، دبیرخانه یا سازمان انرژی اتمی آن را اعلام می‌کنند.

به گزاش خبرنگار سیاسی برنا، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت  امور خارجه در نشست خبری خود گفت: تا ایران و تاریخ هستند یاد و خاطره 3 خردادماه سال 1361 زنده خواهد ماند. درباره باز شدن سفارت ایرلند در تهران گفتگوهای خوبی در سفر وزیر خارجه به ایرلند صورت گرفت. جلسات کمیسیون مشترک برجام این هفته از سر گرفته می شود. ظریف فردا در سفری کوتاه به آذربایجان و ارمنستان می رود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درباره توافق ایران و آژانس باید دو موضوع مطرح شود. این موضوع در شورای عالی امنیت ملی بحث شد و در صورت نهایی شدن فرآیند، سازمان انرژی اتمی و یا شورای عالی امنیت ملی اطلاع رسانی می کند. این تفاهم دسترسی فرا پادمانی نمی دهد و یک تصمیم داخلی در جمهوری اسلامی ایران با تفاهم فیمابین میان ایران و آژانس است. فیلم برداری در چارچوب پروتکل الحاقی بوده و فیلم در اختیار آژانس قرار نگرفته و اگر این مهلت تمدید شود دسترسی فرا پادمانی داده نمی شود اگر به نتیجه در وین برسیم فیلم ها در اختیار آژانس قرار می گیرد. فکر می کنم امروز این تصمیم اعلام شود.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: گفت‌وگوهای وین قفل نشده و پیشرفت قابل توجهی داشته است. اجازه نخواهیم داد کسی مذاکرات را فرسایشی کند. این‌که آیا گفت‌وگوها قفل شده خیر و آیا پیشرفت قابل توجهی داشته است، بله. پرانتزها و براکت‌ها در بحث رفع تحریم تا حد بسیار زیادی پاک شده و چند موضوع باقی مانده که درباره آن گفت‌وگوها را ادامه خواهیم داد. فکر می‌کنم معدودی از نکاتی که نظرات خود را گفتیم، بقیه موضوعات حل شده است. درباره راستی‌آزمایی پیشرفت‌های خوبی داشته و یک تصمیم و اراده سیاسی در آمریکا باید باشد که به‌جای استفاده از وقت و انرژی وین برای دفاع از میراث شکست خورده ترامپ، مسیر را عوض و به بازگشت به برجام فکر کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ادعا وزیر خارجه آمریکا علیه ایران درباره برجام گفت: پاسخ ظریف کفایت است. آمریکا نه تنها از برجام خارج شده بلکه قطعنامه 2231 را نقض کرده است و در موضعی نیست که لفاظی کند. ما اراده و برداشتن تحریم ها را راستی آزمایی می کنیم اگر اراده ببینیم پس از راستی آزمایی، اقدامات جبرانی خود را آغاز خواهیم کرد.

او درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان علیه ایران بیان کرد: ما هم شنیدیم. عربستان باید تصمیم بگیرد که می خواهد از همان کلام استفاده کند و رفتار خود را عوض نکند یا می خواهد به عنوان شریک از سیاست توطئه طلبانه و جنگ افروزانه فاصله بگیرد. منتظر تغییر رفتار عربستان هستیم. فکر می‌کنیم عربستان می‌‌تواند طرف سازنده‌ای باشد، اگر از سیاست‌های ملال آور فاصله بگیرد.

خطیب زاده با اشاره به دیدار روانچی با کریس مورفی بیان کرد: همیشه سفرا و نمایندگان ما در نیویورک در چارچوب وظایف عادی گفتگوهایی داشته اند. این گفتگو بر خط و آنلاین بوده و درباره چند موضوع بحث شده است. روانچی اعلام کرده آمریکا نمی تواند از ابزار تحریم علیه مردم ایران استفاده کند. همچنین در این گفتگو درباره فلسطین صحبت شده و حمایت آمریکا علیه اسراییل مورد انتقاد قرار گرفته شده است. ایالات متحده اجازه نداده بیانیه آرام در شورای امنیت علیه اسراییل مطرح شود. موضوع زندانیان ایرانی در آمریکا هم مورد بحث قرار گرفته و روانچی اعلام کرده این مسئله از ضروری ترین موضوعات از بعد انسانی است که ایرانیان به ناحق در آمریکا گروگان گرفته شدند و باید آزاد شوند.

خطیب زاده تاکید کرد:  عراقچی نگفته این دور، دور نهایی مذاکرات وین است. همه متون و مقدمات لازم را فراهم کردیم این دور هم می تواند دور آخر باشد همان طور که دوره های قبلی می توانست دور آخر باشد. مسائل قابل توجه باقیمانده با تصمیم سیاسی واشنگتن قابل حل است.

او درباره اتهام اخیرا دادستانی کل بحرین علیه بانک مرکزی و چند بانک ایرانی بیان کرد: این اتهامات تکراری و فاقد وجاهت حقوقی و قانونی است. بانک مرکزی بحرین بر همه اقدامات نظارت داشته و اینکه بعد از چند سال ادعا شود رنگ و بوی سیاسی دارد. حکم این دادگاه به رسمیت شناخته نمی شود و مخرب است و ایران در همه صحنه ها و حوزه ها بدون تعارف هست و این را همیشه نشان داده است.

خطیب زاده تاکید کرد که آنچه که در وین اعلام می شود و در حال انجام است کمیسیون فصلی و عادی است و نیازی به حضور وزرای خارجه نیست اینکه در نهایت چه شود باید منتظر بمانیم. ایالات متحده تا به تصمیم نهایی نرسد جایی در میز مذاکره برجام نخواهد داشت.

او افزود: در خصوص گفتگوهای فنی وین، پیشرفت های قابل توجهی صورت گرفته و هنوز هم فکر می کنیم تفاهم در دسترس است. اما آنچه هم که باقی مانده بر اساس دستور العمل های اعلامی به وزارت امور خارجه، باید مورد مداقه و پیگیری قرار بگیرند. اگر تصمیم سیاسی در واشنگتن اتخاذ شود که از ادبیات، رفتار و منش دولت قبل ایالات متحده و کمپین شکست خورده فشار حداکثری فاصله بگیرد، آنچه هم که باقی مانده به راحتی می تواند به نتیجه برسد. در اروپا و امریکا فراموش نکنند، اگر برجام امروز زنده است به خاطر صبر راهبردی و اقدامات با تدبیر جمهوری اسلامی ایران است.

خطیب زاده بیان کرد: متاسفانه وضعیت یمن خوب نیست، و ائتلاف عربستان جلوی ورود کمک های بشردوستانه به یمن را گرفته است. گفتگوهای خوبی با آقای گریفیتس صورت گرفته است. همچنان معتقدیم جز راه حل سیاسی، راه  حل دیگری برای حل بحران یمن وجود ندارد.

او با اشاره به حضور عراقچی در کمیسیون امنیت اظهار کرد: همواره گفتگوهای وزارت امور خارجه با تمامی نهادها در بستر مناسبی بوده است. حضور  روز گذشته دکتر عراقچی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه ای چهار ساعته، در راستای توجیه آنچه که در وین رخ داده، بوده و به تمامی سوالات پاسخ داده اند.

او در پاسخ به این سوال که شنیده شده تحریم‌ها هر ۱۸۰ روز یکبار تمدید می‌شود، آیا این به معنای آن است که بعد از این ۱۸۰ روز، ایران برای تمدید نیازمند مذاکرات مجدد برای رفع تحریم‌ها است؟ بیان کرد: برجام متنی است که باید مورد اجرا قرار بگیرد. آنچه در برجام درخصوص تعلیق تحریم‌ها در ۱۲۰ روز و ۱۸۰ روز گفته می‌شود، مربوط به کنگره است و در برجام هم آمده که بعد از هشت سال باید تمامی تحریم‌ها رفع شود.  

خطیب‌زاده با بیان اینکه آمریکا باید به طور موثر تحریم‌ها را رفع کند، یادآور شد: ما گفت‌وگو نمی‌کنیم تا بعد از ۱۸۰ روز مذاکره کنیم. ما درباره لغو موثر تحریم‌ها و طی شدن نقاط زمانی در برجام مذاکره می‌کنیم. اجازه نمی‌دهیم اقتصاد ایران و مراودات عادی آن در حالت برزخی قرار بگیرد؛ کمااینکه هیچ گاه این اجازه را ندادیم. برجام سندی است که درباره آن صحبت می‌کنیم. من توصیه می‌کنم دوستان این سند را یک بار به صورت دقیق مطالعه کنند.  

خطیب‌زاده درباره آخرین وضعیت کشتی توقیف شده ایران در اندونزی عنوان کرد: آنچه رخ داده، اتفاقی بود که به شکل معمول در برخی از کشورها رخ می‌دهد یعنی حل مسئله نیازمند طی شدن رویه‌های حقوقی و قانونی است. از دولت اندونزی انتظار داریم این رویه زودتر طی شده و مسئله حل شود. البته تا اینجا همکاری‌های خوبی شده است. تا آنجا هم که بنده مطلع هستم، فردا دادگاه دیگری در این باره تشکیل می‌شود. امیدواریم زودتر مسئله جمع‌بندی و موضوع حل شود.  

او در پاسخ به سوالی درباره دلیل تعویق سفر وزیر امور خارجه به امارات گفت: این سفر در دستور کار است و اگر مقدمات و شرایط لازم آن نهایی شود، این سفر انجام می‌شود. هیچ سفری انجام نمی‌شود، مگر اینکه دستورکار، ابعاد و اهداف آن روشن باشد. اگر مقدمات این سفر هم روشن و نهایی شود، این سفر در کنار سفرهای دیگر انجام می‌شود.  

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا سفیر جدید ایران در لندن انتخاب شده و از وزارت امور خارجه بوده است، گفت: چند ماه است که سفیرمان را به لندن معرفی کردیم. دولت انگلیس هم سفیر جدید خود را معرفی کرده است. مسائل در رویه‌های اداری خود در حال بررسی است. سفیر معرفی شده نیز از داخل وزارت امور خارجه انتخاب شده است.  

خطیب‌زاده درباره تور اروپایی ظریف و ارتباط آن برای فراهم کردن سرمایه‌گذاری در ایران پس از احیای برجام اظهار کرد: سفر ظریف به اروپا از چندماه قبل در دستورکار بود. البته قرار بود این سفرها به ۱۰، ۱۱ کشور انجام شود. سفرها در اسپانیا، ایتالیا و ایرلند، یکی از ابعادش دیدار و رایزنی با اصحاب تجارت بود. در اسپانیا هم با وزیر تجارت و فعالان اقتصادی این کشور دیدار کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز