وزیر علوم کارت زرد گرفت

۱۴۰۰/۰۳/۰۴ - ۰۸:۵۸:۵۵
کد خبر: ۱۱۸۳۶۵۰
وزیر علوم کارت زرد گرفت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی توضیحات منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری به سوال نماینده بوئین زهرا را قانع کننده ندانستند.

به گزارش برنا، روح اله عباس پور در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 4 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در تشریح سوال خود از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مفاد مواد 64،65 و 66 برنامه ششم توسعه نقشه راه وزارت علوم و وظایف این وزارتخانه طی 5 سال را مشخص کرده است.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای وزیر شما بحث ساماندهی دانشگاه‌ها را بهانه کردید و دست به نابودی دانشگاه شهرستان‌ها زده‌اید و به نوعی این دانشگاه‌ها را قربانی دانشگاه‌های مراکز استان کرده‌اید که این رویه در مواد 65، 64 و 66 برنامه ششم توسعه وجود ندارد.

وی گفت: طبق ماده 28 قانون ششم توسعه انحلال، ادغام و ... موسسات صرفا باید با تصمیم مجلس باشد لذا باید پاسخ دهید تضعیف دانشگاه‌های شهرستان‌ها آیا مصوبه مجلس را داشته است؛ مگر رئیس مجلس برای شما نامه ننوشت که این اقدام نباید به دلیل مشکلات امنیتی و سایر مسائل انجام نشود و همچنین کمیسیون آموزش مجلس از شما دعوت کرد و بر مصلحت نبودن این موضوع تأکید کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی از دانشگاه‌ها تک جنسیتی هستند و متعلق به خواهران می‌باشد اما نماینده شما هدف از این اقدام را ارتقاء و کیفیت دانشگاه‌ها عنوان می‌کند نه انحلال آنها در صورتی که نامه شما به شورای انقلاب فرهنگی در تیر ماه 99 تأکید بر ادغام کرده است.

عباس پور تصریح کرد: اگر به دنبال ساماندهی دانشگاه‌ها هستید، چرا به سراغ دانشگاهی مانند فنی و مهندسی بوئین‌زهرا رفتید که 3 هزار دانشجو دارد؛ 8 رشته از 16 رشته این دانشگاه را ملغی کردید و اکنون بسیاری از این دانشجویان را به دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) سوق می‌دهید در صورتی که بسیاری از آنها شرایط رفتن به این دانشگاه را ندارند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در پاسخ به سوالات مطرح شده از نداشتن کیفیت نامناسب هیأت علمی این دانشگاه گلایه کردید در صورتی که با این کار مسئله اصلی را پاک کرده‌اید زیرا شما مسئول ساماندهی هیأت‌های علمی هستید.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی افزود: شعار اصلی انقلاب عدالت است و عدالت نیز بر اساس توسعه متوازن محقق می‌شود و این در حالی است که نظام آموزشی محور توسعه و رشد به شمار می رود.

وی گفت: مردم بسیاری از باغ های خود را به دانشگاه بوئین‌زهرا هدیه کردند و اکنون مساحت آن 20 هزار مترمربع است و این در حالی است که شما اکنون با این کار سند این دانشگاه را به نام دانشگاه بین‌المللی امام خمینی زدید که با ماده 28 قانون برنامه ششم سنخیتی ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع ساماندهی دانشگاه‌ها بر اساس آمایش سرزمین از سال 94 انجام شده و این در حالی است که شورای انقلاب فرهنگی در سال 99 اجازه برخی از اقدامات را داده است؛ اگر به دنبال ساماندهی هستید چرا به دنبال دانشگاه‌هایی نرفتید که کمتر از صد نفر در فاصله 6 کیلومتری دانشگاه بوئین‌زهرا قرار دارند.

عباس پور ادامه داد: در ماده 65 قانون برنامه ششم توسعه به موضوع آموزش های مهارتی تأکید جدی شده و این در حالی است که 40 درصد فارغ‌التحصیلان بیکار هستند لذا باید پاسخ دهید بر اساس جداول 11، 12 و 13 ماده 66 قانون برنامه ششم توسعه چه اقداماتی انجام داده‌اید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در بند (الف) ماده 64 به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد واحدهای دانشگاهی، پژوهشی و موسسات آموزشی تأکید شده نه اینکه دانشگاهی با 3500 دانشجو را تضعیف کنید؛ بیش از 60 نفر از نمایندگان نسبت به این مسئله در حوزه‌های انتخابیه خود مشکلاتی را دارند که وزارت علوم نسبت به رفع آنها هیچ توجهی نکرده است.

پس از توضیحات وزیر علوم،در نهایت مجلس اعلام کرد که پاسخ ‌های وزیر را قانع کننده نمی‌داند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز