چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

سکوت رئیسی و آملی لاریجانی شکسته شد/ کیهان برای حکم حکومتی تعیین تکلیف کرد/ «کوه زایید، موش زایید!»

۱۴۰۰/۰۳/۰۶ - ۰۵:۲۸:۲۸
کد خبر: ۱۱۸۴۳۵۸
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رهبر معظم انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه‌های آقایان اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، مبارزه با غاصبان فلسطین را مقاومت در برابر ظلم، کفر و استکبار خواندند و تأکید کردند: دل‌های ما در صحنه مبارزات شما حاضر و دعای ما برای دوام و استمرار پیروزی‌های شما، دائم است.

متن پیام‌های مقام معظم رهبری به این شرح است:

برادر مجاهد جناب آقای اسماعیل هنیه اعزّه الله

سلام علیکم؛ نامه جناب‌عالی را که در آن شرح و تحلیل جهاد اخیر فلسطین را مرقوم داشته‌اید، دریافت کردم. مبارزه شما، مقاومت در برابر ظلم و کفر و استکبار است و چنین مبارزه‌ای مرضیّ خداوند عزیز قدیر و مصداق: اِن تَنصُروا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم است. به حول و قوه الهی پیروز خواهید شد و ارض مقدّسه را از لوث وجود غاصبان تطهیر خواهید کرد ان‌شاءالله. برادرتان سیّدعلی خامنه‌ای

برادر مجاهد جناب آقای زیاد نخاله وفّقه الله و اَعانه

سلام علیکم؛ نامه برادرانه جناب‌عالی را دریافت کردم. جهاد بزرگ و پیروز شما برادران فلسطینی، چشم دوستدارانتان در سراسر جهان را روشن کرد. دل‌های ما در صحنه مبارزات شما حاضر و دعای ما برای دوام و استمرار پیروزی‌های شما، دائم است. وعده الهی راست است که فرمود: وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه، و شما پیروزی نهایی را خواهید دید ان‌شاءالله و بحوله و قوّته. برادر شما سیّدعلی خامنه‌ای

چهره هفته؛ قالیباف

با رأی گیری روز سه شنبه نمایندگان در صحن علنی مجلس، ترکیب هیئت رئیسه دومین سال مجلس یازدهم مشخص شد و قالیباف دومین سال ریاستش بر پارلمان را تثبیت کرد.

فریدون عباسی به عنوان تنها رقیب قالیباف برای تصدی ریاست مجلس در اجلاسیه دوم کاندیدا شد. عباسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صلاحیت اش توسط شورای نگهبان محرز نشد و در دور اول انتخابات هیئت رئیسه مجلس هم با 17 رای ناکام ماند، او در رقابتی دیگر با قالیباف تنها موفق به اخذ 18 رای شد، نهایتا در این دوره از انتخابات هیئت رئیسه قالیباف بدون دردسر و با 230 رای رئیس مجلس باقی ماند. 

گفتنی است؛ نمایندگان ۴ بار در هر دوره از مجلس هیات رئیسه را انتخاب می کنند و انتخاب رئیس مجلس مهمترین بخش از این رقابت سالانه است. آیت الله هاشمی رفسنجانی و علی لاریجانی دو چهره ای هستند که از مجلس اول تا مجلس یازدهم، بیشترین دوره ریاست بر مجلس را به نام خود ثبت کرده اند و بعد از آنها نیز ناطق نوری با قرار گرفتن در جایگاه ریاست مجالس چهارم و پنجم، در جایگاه دوم قرار دارد.

مهدی کروبی رئیس مجلس ششم و حدادعادل نیز به عنوان رئیس مجلس هفتم با کسب تجربه حضور در یک دوره از مجلس، در رده های بعدی هستند. 

حاشیه هفته؛ رد صلاحیت های کاندیداهای ریاست جمهوری

بمب انتخابات 1400 این بار توسط شورای نگهبان منفجر شد و واکنش های زیادی را در پی داشت. روز سه شنبه وزارت کشور اسامی سعید جلیلی، سید ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، علیرضا زاکانی، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی، محسن مهر علیزاده و عبدالناصر همتی را به عنوان کاندیداهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم اعلام کرد. 

اما، حذف چهره های سیاسی چون علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، سردار سعید محمد و ... حتی صدای اعتراض ابراهیم رئیسی را هم درآورد و او با انتشار توئیتی از رایزنی برای تائید صلاحیت کاندیداهای دیگر خبر داد. او در نوشت: «از دیروز عصر که از نتایج تعیین صلاحیت‌ها مطلع شدم، شاید شماها و خود آقایان هم خبر نداشته باشند، من تماس‌هایی گرفتم و در حال انجام رایزنی‌هایی هستم که صحنه انتخابات، رقابتی‌تر و مشارکتی‌تر شود.»

در ادامه آیت الله آملی لاریجانی که در طی 10 روز گذشته به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان در جلسات بررسی پرونده کاندیداها حضور داشته، نوشت: «از اولین حضور این‌جانب در شورای‌ نگهبان در سال ۱۳۸۰، قریب به بیست سال می‌گذرد. در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه قضاییه بودم؛ اما هیچ گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.» 

علی لاریجانی، کاندیدا رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری، در بیانیه‌ای نوشت: «در این دوره از انتخابات، بر حسب وظیفه اسلامی، ملّی و انقلابی و بر اساس تأکید رهبر معظّم انقلاب اسلامی مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات و توصیه مراجع عظام تقلید و برخی صاحب‌نظران دانشگاهی و اقشار مختلف مردم، لازم دیدم برای خدمتگزاری به ملّت، به صحنه انتخابات وارد شوم.» او ضمن دعوت مردم به رأی دادن گفت راضی به رضای الهی هستم.

اسحاق جهانگیری، کاندیدای جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری هم در بیانیه‌ای نوشت:« من به درخواست شخصیت های دلسوز اصلاح طلب، تشخیص " جبهه اصلاحات ایران" و اصرار بسیاری از جوانان و فعالان سیاسی و مدنی که دغدغه امروز و فردای ایران را دارند، با آگاهی از تنگناها و شرایط دشوار پیش رو برای دور کردن خطر مشارکت پایین و دفاع از صندوق رأی و حق مردم در پیشبرد دموکراسی و عدالت همه جانبه قدم در این راه نهادم. رأی و حقی که پایه جمهوریت نظام است و امام بزرگوار و رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تاکید داشته اند. به خدا پناه می برم و عدم احراز صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه گرایش ها و جریان های سیاسی بویژه اصلاح گرایان میدانم و امیدوارم که جمهوریت نظام، مشارکت موثر مردم در تعیین سرنوشت خود، منافع ملی و آینده ایران فدای مصالح آنی سیاسی نشود.»

علی مطهری که خود توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود نیز با اشاره به رد صلاحیت علی لاریجانی در توئیتی نوشت: «از رد صلاحیت خودم با وجود آنکه می دانم دلیل قانع کننده ای ندارد می گذرم، اما از رد صلاحیت آقای لاریجانی که همیشه گوش به فرمان نظام بوده و تجربه گرانسنگی برای امروز جامعه ما داشت در حیرتم! استناد به مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره اقامت یا تحصیل اقوام درجه یک مقامات عالی در کشورهای دیگر، پذیرفته نیست زیرا این شورا حق قانونگذاری ندارد. قانونگذار فقط مجلس است.»

پزشکیان از دیگر کاندیداهای اصلاح طلب که تیغ ردصلاحیت ها مشمول او نیز شد هم بیانیه ای داد و گفت؛ «چه مبارک سحری بود چه فرخنده شبی.»

سعید محمد در توئیتی نوشت: «‌بسم الله الرحمن الرحیم به عنوان سرباز ولایت و پاسدار ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و با آرزوی سربلندی برای مردم عزیز ایران و با احترام به ارکان نظام مقدس؛ به زودی بیانیه اینجانب منتشر می‌شود.»

همچنین زهرا مصطفوی، فرزند امام خمینی، در نامه ای با اشاره به رد صلاحیت گسترده داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، نوشت: متأسفانه این گونه گزینش های سلیقه ای سال ها است نظام جمهوری اسلامی را به خطر انداخته و بزرگترین سرمایه آن را که ارتباط ملت و دولت است، تضعیف می کند.

علی جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم نیز در واکنش به اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری نوشت: «سرانجام پس از ده روز بحث و مناقشه شورای نگهبان نامزدهای مورد نظر خود را برای ریاست‌جمهوری اعلام نمود؛ یک ضرب المثل فارسی می‌گوید "کوه زایید، موش زایید!" بدیهی است با این تعداد کاندیدای پوششی از هم اکنون نتیجه انتخابات روشن است و آنچه در این میان با مشارکت اقلیت قربانی می‌شود، جمهوریت نظام خواهد بود»

خبر مهم هفته؛ ارسال نامه روحانی به رهبری

پس از ردصلاحیت هایی که توسط شورای نگهبان در انتخابات 1400 صورت گرفت، برخی از احتمال صدور حکم حکومتی و ارسال نامه روحانی به رهبری خبر دادند. روحانی در این باره در جلسه هیات دولت گفت: روز سه شنبه به ناچار خدمت رهبری نامه نوشتم و آنچه در ذهن من بود را خدمت ایشان تقدیم کردم ایشان هم هر طور مصلحت بدانند اقدام می کنند. آقا موردی بوده که نسب به فرد و افرادی حکم حکومتی دادند اما این موضوع مربوط به مصلحت خود ایشان است. ممکن است ما گله داشته باشیم اما نمی توانیم صندوق آرا را رها کنیم چون خیلی خطرناک است.

در ادامه حسین شریعتمداری در یادداشت روز روزنامه کیهان به بحث احتمال صدور حکم حکومتی اشاره کرده است. در این یادداشت آمده است: ماجرای یاد شده حکایت از آن دارد که رهبر معظم انقلاب بر توسعه دایره احراز صلاحیت‌ها با قید ضروری «رعایت موازین قانونی» تاکید دارند. بدیهی است که در عدم احراز صلاحیت برخی از نامزدهای اخیر چنانچه «موازین قانونی» کاملاً رعایت شده باشد، صورت‌مسئله با آنچه در سال ۸۴ اتفاق افتاده تفاوت جدی دارد و طبعاً ادامه ماجرا نیز با سال ۸۴ متفاوت خواهد بود.

جنجال هفته؛ عبدالرضا داوری

عبدالرضا داوری، مشاور احمدی نژاد این بار در ادعاهایش، احمدی نژاد را صباغیان سابق و یک یهودی مخفی توصیف کرد.

او در توییتی با هشتگ فرقه انحرافی نوشت: بخشی از تجربه زیسته ام با فرقه انحرافی که به زودی در قالب کتاب خاطراتم متتشر خواهد شد، به آن دسته از مشاهداتم که آنوسی بودن محمو احمدی نژاد (صباغیان) را روایت می کند اختصاص یافته است.

دروغ هفته؛ ادعا کذب علیه جهانگیری

دفتر معاون‌ اول رئیس‌جمهوری اتهامات رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس به اسحاق جهانگیری را کذب خواند و اعلام کرد از او شکایت خواهد کرد.

نصرالله پژمانفر، روز یکشنبه در توییتی نوشته بود: «اسناد تخلفات اسحاق ‎جهانگیری را که منجر به رأی دادگاه شده است، جهت بررسی در تأیید صلاحیت‌ها به شورای محترم نگهبان ارسال کردم. کاندیداهای ریاست‌جمهوری نمی‌توانند در تاریکی تخلف کنند و در برابر مردم نسبت به وضعیت فعلی، بُغض‌ نمایشی داشته باشند». اشاره او به بغض اسحاق جهانگیری است که بعد از ثبت‌نام برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری، هنگام خواندن بیانیه خود گریست. پژمانفر البته نگفته تخلفات معاون اول رئیس‌جمهور چیست و اگر چنین اسنادی وجود دارد و براساس‌آن حکم صادر شده است، چرا قوه قضائیه آن را در اختیار شورای نگهبان نگذاشته است. با این حال دفتر اسحاق جهانگیری با تکذیب مطلب غیراخلاقی و کذب مطرح‌ شده از سوی رئیس کمیسیون اصل۹۰ مجلس اعلام کرد اتهام کذب و بی‌اساس محکومیت جناب آقای دکتر جهانگیری، معاون اول محترم رئیس‌جمهور در دیوان محاسبات کشور برای نخستین‌ بار نیست که مطرح می‌شود و حق هرگونه اقدام قانونی و حقوقی به‌‌دلیل اتهام‌زنی و نشر اکاذیب در مراجع قضائی محفوظ است.

جنجال هفته؛ پرس تی وی

شبکه انگلیسی‌ زبان صداوسیما که از ابتدای مذاکرات وین در اواسط فروردین، در انتشار اخبار منفی به نقل از منابع آگاه مداومت داشته است، آخر هفته گذشته نیز باز برخلاف مواضع رسمی و هم‌ زمان به ادعای نقل قول از منابع رسمی خبرپردازی کرد. این بار بعد از اینکه رئیس‌جمهور و برخی دیگر از مقامات از پیشرفت‌های مذاکرات و نزدیکی رفع تحریم‌ها گفتند، پرس‌تی‌وی به نقل از همان منبع آگاه همیشگی مدعی شد آمریکا قصد لغو تحریم‌ها را ندارد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، در این باره گفت: «مقام مسئول و مستقیم مذاکره‌کننده بارها اعلام کرده که این‌گونه خبررسانی‌ها جنبه تخریبی برای مذاکرات دارد و روند شکل‌گرفته تحت عنوان منبع آگاه به زیان منافع ملی است».

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز