یک فعال سیاسی:

نوع سازوکار جبهه اصلاحات در تصمیم گیری عارف برای عدم شرکت در انتخابات تاثیرگذار بود/ نیاز به یک پالایش جدی در درون جریان اصلاح طلب داریم/ عارف درس بزرگی به سیاستمداران داد

۱۴۰۰/۰۳/۰۷ - ۱۱:۴۵:۳۳
کد خبر: ۱۱۸۴۴۹۱
نوع سازوکار جبهه اصلاحات در تصمیم گیری عارف برای عدم شرکت در انتخابات تاثیرگذار بود/ نیاز به یک پالایش جدی در درون جریان اصلاح طلب داریم/ عارف درس بزرگی به سیاستمداران داد
یک فعال سیاسی گفت: ما در گذشته شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان داشتیم که در ادوار مختلف انتخابات تا قبل از انتخابات مجلس یازدهم پیروزی هایی برای این جریان سیاسی به ارمغان آورده بود اما در این دوره که با عنوان نهاد اجماع ساز جریان اصلاح طلب فعالیت کردند به واسطه اینکه برخی از احزاب در صدد بودند نظر خود را بر این نهاد غالب کنند به همین دلیل جریان اصلاح طلب دچار خطای استراتژیک در تصمیم گیری های خود شد.

علیرضا خامسیان، فعال سیاسی، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره وضعیت انتخابات گفت: این دوره از انتخابات ریاست جمهوری برای حاکمیت یک ارزش فوق العاده ای دارد هم از حیث بین المللی و هم از حیث تقویت مشروعیت نظام. علت اینکه من از واژه تقویت مشروعیت نظام استفاده می کنم به  نحوه حضور مردم در انتخابات مجلس یازدهم برمی گردد که کاهش معناداری داشت و زنگ خطری برای مشروعیت نظام بود.
 
خامسیان با اشاره به چگونگی حضور جریان اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری  تصریح کرد:
جریان اصلاح طلب اهمیت این انتخابات را درک کرده بود ولی مدیریت و سامان بخشی این جریان برای حضور در عرصه با مشکلات عدیده ای رو به رو بود.

او ادامه داد: ما در گذشته شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان داشتیم که در ادوار مختلف انتخابات تا قبل از انتخابات مجلس یازدهم پیروزی هایی برای این جریان سیاسی به ارمغان آورده بود اما در این دوره که با عنوان نهاد اجماع ساز جریان اصلاح طلب فعالیت کردند به واسطه اینکه برخی از احزاب  در صدد بودند نظر خود را بر این نهاد غالب کنند به همین دلیل جریان اصلاح طلب دچار خطای استراتژیک در تصمیم گیری های خود شد.

این فعال رسانه ای گفت: ما دیدیم که در این برهه از زمان که باید بسیار هوشمندانه عمل می شد، به واسطه برخی از کج اندیشی هایی که برخی از احزاب اصلاح طلب از خود نشان دادند نتوانستند در نهاد اجماع ساز آن کارایی لازم را از خود نشان دهند و دیده شد که فرجام این غفلت استراتژیک، با توجه به نوع برخورد شورای نگهبان، متاسفانه ارمغانی برای جریان اصلاح طلب به وجود نیاورد. نقدهای جدی روی سازوکار تعبیه شده از سوی نهاد اجماع ساز برای انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد و این باعث شد که آن نگاهی که به جریان اصلاح طلب تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری بود تغییر پیدا کند و نشان دهنده این است که ما نیاز به یک پالایش جدی در درون جریان اصلاح طلب داریم که به مانند گذشته این جریان بتواند، پویایی خود را حفظ کند.

خامسیان در ادامه  با اشاره به عدم حضور محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: امروز وقتی نوع برخورد شورای نگهبان دیده شد، بسیاری از افراد به هوشمندی عارف اذعان کردند که خود را برخی بعضی از این مناسبات ناصواب هزینه  نکرد. البته عدم ژرف اندیشی نهاد اجماع ساز و آن خطای استراتژیک که مرتکب شدند و نوع سازوکاری که برای تعیین نامزد واحد در نظر گرفته بودند همه این موارد در تصمیم گیری عارف برای عدم ورود به عرصه انتخابات احتمالا تاثیرگذار بود و تاریخ نشان داد که تصمیم او یک تصمیم عقلایی و عقلانی، بود.

او تاکید کرد: آقای عارف در گذشته هم نشان داده بود که هم نگاهشان به منافع ملی است و هم به منافع جریانی تعلق دارد و این می تواند، درس بزرگی برای سیاستمداران ما باشد که پیرامون خود را با چشم باز نگاه کنند و دچار برخی کج اندیشی ها و فرصت طلبی ها نشوند.

خامسیان تصریح کرد: این درس بزرگی بود که عارف به سیاستمداران داد که باید با تدبیر در عرصه سیاست فعالیت کرد و دیدیم که برخی از افرادی که سبقه اصلاح طلبی هم نداشته و در گذشته علیه جریان اصلاح طلب هم مواضعی داشتند، الان به واسطه این که می خواستند رای اصلاح طلبان را بگیرند به گونه ای سخن گفتند که حمایت جریان اصلاح طلب را بدست بیاورند که این رفتارها به نوعی  فرصت طلبی سیاسی، تلقی می شود. متاسفانه در بین جریان های سیاسی ما اعم از اصلاح طلب و اصولگرا فرصت طلبانی رسوخ کرده اند  که حداقل در جریان اصلاح طلبی استمرار حضور این افراد منفعت طلب و فرصت طلب، ذبح جریان اصلاح طلبی را به دنبال خواهد داشت. 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز