سخنگوی وزارت امور خارجه:

موضوعات کلیدی در برجام باقی مانده است/ کشتی ایرانی در اندونزی آزاد شد/ توافقات اولیه در موضوع اعزام حجاج به حج صورت گرفته/ از زمان کلینتون نفتی از ایران خریداری نشده

۱۴۰۰/۰۳/۱۰ - ۰۹:۵۹:۲۶
کد خبر: ۱۱۸۶۵۲۹
موضوعات کلیدی در برجام باقی مانده است/ کشتی ایرانی در اندونزی آزاد شد/ توافقات اولیه در موضوع اعزام حجاج به حج صورت گرفته/ از زمان کلینتون نفتی از ایران خریداری نشده
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود پیرامون مذاکرات وین گفت: مذاکرات پیشرفت های خوبی داشته اما در هر سه کارگروه موضوعات کلیدی باقی مانده است.

به گزارش برنا، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود پیرامون مذاکرات وین گفت: مذاکرات و گفتگوها را در وین با دقت و وسواس جلو می بریم هر دور می توانست دور آخر باشد. اگر موضوعات کلیدی حل شود می تواند دور آخر باشد و می تواند دور بعدی هم وجود داشته باشد. مذاکرات پیشرفت های خوبی داشته اما در هر سه کارگروه موضوعات کلیدی باقی مانده است. موضوعات کلیدی باید با دقت حل شود. تحریم های برجامی و تحریم های ترامپ با هدف نقض برجام باید مرتفع شود و راستی آزمایی صورت گیرد. نحوه راستی آزمایی با فرمول هایی در وین در حال بحث است.

خطیب زاده با اشاره به حرکت دو ناو ایرانی به مقصد ونزوئلا گفت: ایران این حق را دارد و می تواند از حقوق خود استفاده و در آبهای بین المللی حضور داشته باشد. هیچ کسی نمی تواند از این حقوق تخطی کند و کسی هم اشتباه محاسباتی نکند. کسانی که در اتاق شیشه ای نشسته اند سنگ پرتاب نکنند ایران در آبهای بین المللی حضور دارد و درباره مقصد ناوهای ایرانی، نهادهای ذیربط باید توضیح دهند.

خطیب زاده بیان کرد: هیچ بن بستی در مذاکرات وین وجود نداشته و مذاکرات به مسائل کلیدی رسیده و مسائل کلیدی دقت و زمان خود را می طلبد. تعجیل برای رسیدن به توافق نداریم. ملاک ما تامین منافع عالیه نظام و مردم است. دستورالعمل های اجرایی از مرکز را تیم مذاکره کننده دقیق جلو می برد. برجام همان چیزی است که نوشته شده نه کمتر و نه بیشتر.

خطیب زاده با اشاره به کشف گور دسته جمعی کودکان بومی در کانادا گفت: تراژدی بزرگ انسانی در کانادا وجود دارد و هیچ اسمی جز نسل کشی نمی توان برای روی آن گذاشت. جای تاسف دارد کشوری که سعی می کند خود را پشت نقاب بشردوستانه پنهان کند چنین فجایعی را در تاریخ خود دارد. اگر پیگیر مسائل حقوق بشری کانادا باشید بومیان همواره دچار آسیب شدند همچنین مفقود شدن زنان بومی و اینکه نازا سازی زنان بومی در این کشور صورت می گیرد که همه اینها شرم، برای دولت کانادا است. با جامعه بومی کانادا ابراز همدردی می کنم. کانادا که همواره ژست حقوق بشری به خود می گیرد این روزهای تاریک را در خانه ببیند. 

او با اشاره به برگزاری حج و رایزنی میان ایران و عربستان گفت: هیچ‌گاه مرسوم نیست جزئیات مذاکرات پیش از حصول توافق در رسانه‌ها مطرح شود. گفتگوها در فضای مناسبی ادامه دارد و امید است که این گفتگوها به نتیجه برسد رایزنی های گسترده ای صورت گرفته و توافق اولیه هم مثبت بوده است.

او تاکید کرد که موضع ایران این است که همه تحریم هایی که دولت ترامپ بر ضد ایران اعمال کرده با هدف از بین بردن برجام بوده و با روح مندرج در برجام در تناقض بوده است. در موضوعات کلیدی باید تصمیمات جدی گرفته شود. همچنان مسیر همان دستورالعملی است که اعلام کردیم.

او افزود: گفتگوهای وین هیچ ارتباطی با سایر مسائل از جمله موضوع زندانیان ندارد. اما برای جمهوری اسلامی ایران موضوع آزادی اتباع به گروگان گرفته شده که به ناحق و غیرقانونی به بهانه های واهی در زندان های ایالات متحده هستند، یک اولویت قطعی بوده است. قطعا اگر دولت ایالات متحده این موضوع انسانی را تسهیل کند، فضای بهتری را حتی برای گفتگوها در وین ایجاد می کند و اگر شرایط فراهم شود، ذره ای تردید نخواهیم کرد که اتباع ایرانی را از دست این بی عدالتی ها نجات دهیم.

خطیب زاده از آزادی کشتی ایرانی در اندونزی خبر داد و گفت: این کشتی آزاد شده است. درباره کشتی توقیف شده ایران، بارها سفیر اندونزی در ایران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد. در سفر وزیر امور خارجه به این کشور که همراه با پیام رئیس‌جمهور درخصوص ارتقای روابط دوجانبه بود،  در این زمینه هم گفت‌وگوهایی شد و شرایط و ابعاد آن مورد تبادل نظر دو طرف قرار گرفت.

به گفته خطیب‌زاده، البته دادگاه هم عمده اتهامات کشتی را وارد ندانست و بخشی را هم که پذیرفت، بخشی بود که دادگاه صالحه اندونزی نشان داد در بستر قضایی بی طرفانه این موضوع حل و فصل شده است. همه بدانند که ایران در خصوص دریانوردی و حقوق بین‌الملل بسیار دقیق است و این دقت و وسواس را در خصوص دوستانمان بیشتر داشتیم.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره انتخابات پیش رو در عراق و دستگیری یکی از سران الحشدالشعبی گفت: روابط ایران و عراق تاریخی و پر از ابعاد روشن و چند لایه است. ما همواره همه را در داخل عراق دعوت کردیم که در چارچوب سازوکارهای عراقی به حل و فصل اختلافات خودشان بپردازند. قطعا درباره موضوعاتی که در داخل عراق است، اظهارنظر خاصی نمی‌کنیم و همیشه از همه توان خود استفاده کردیم که عراق هر روز بیش از پیش در حال ثبات، امنیت و آرامش قرار داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این نشست همچنین گزارشی از سفر اخیر ظریف به آذربایجان و ارمنستان ارائه داد و گفت: وزیر کشور تاجیکستان امروز در سفر به تهران با مقامات کشورمان دیدار و رایزنی می‌کند.

خطیب زاده همچنین در مورد اخبار منتشر شده در مورد دستگیری یک گردشگر فرانسوی در ایران و اظهارنظر مقامات فرانسوی در این زمینه گفت: من جزییات این موضوع را ندارم و باید بپرسم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در سفر معاون نخست‌وزیر عراق به تهران درباره روابط تجاری و تأدیه بدهی‌های عراق به ایران و صادرات برق و گاز ایران به عراق و آمادگی ایران برای ادامه صادرات بحث و توافق و اطمینان داده شد اگر عراق اقدامات موثری در راستای تأدیه بدهی خود انجام دهد، این روند ادامه می‌یابد. (درباره صدور مجوز برای انتقال ۱۲۵ میلیون دلار از منابع ارزی ایران در عراق به بانک‌ سوئیس) میزان بدهی‌ عراق به ایران روشن است. یکی از موضوعات در این سفر همین بوده و این موضوع در دست پیگیری است.

او درباره سفر ظریف به باکو و ایروان بیان کرد: تحولات در مرز ایران و در منطقه قفقاز از اهمیت ویژه ای برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است. سفر دکتر ظریف به این دو کشور در ادامه رایزنی های قبلی صورت گرفته است و به طور ویژه متمرکز بر دو موضوع است. ادامه صلح و ثبات و پیگیری توافقات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و همچنین تمرکز بر گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران با این دو کشور است. ایران به عنوان کشوری که همواره بهترین روابط را با این پایتخت ها داشته است تلاش می کند فضای مناسبی برای تفاهم بین این دو کشور ایجاد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برخی اخبار مبنی بر خرید نفت ایران از سوی امریکا اظهار کرد: از زمان کلینتون رئیس جمهور اسبق ایالات متحده به خاطر قوانینی که وضع کردند، نفتی از ایران خریداری نشده است. شاید منظور موضوع دیگری است که الان جزئیاتی راجع به آن ندارم و اظهار نظر خاصی نمی توان کرد.

او درباره اقدامات وزارت امور خارجه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: وزارت امور خارجه مانند دوره های پیشین انتخابات ریاست جمهوری، ستاد برگزاری انتخابات دارد و برگزاری انتخابات در خارج از ایران به عهده وزارت خارجه است. یادداشت های رسمی به کلیه پایتخت ها ارسال شده و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران نیز دستورالعمل های لازم را دریافت کرده اند. وزارت امور خارجه مانند همیشه امیدورا است با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شده و اقدامات گسترده ای که صورت گرفته است، شاهد حضور گرم هموطنان در انتخابات در کشورهای مختلف باشیم.

خطیب زاده در خصوص سفر مدیر کل آسیای غربی وزارت خارجه به افغانستان و دیگر رایزنی ها در کابل اظهار کرد: این سفر در ادامه دیگر رایزنی های مقامات مسئول بوده است. تمرکز در این رایزنی ها تنها بر سند همکاری های راهبردی نیست بلکه ایران همواره بر آینده، شکوفایی و صلح و ثبات برای افغانستان در همه رایزنی ها تمرکز دارد. واقعیت این است که 99 درصد موضوعات مرتبط با سند جامع همکاری های ایران و افغانستان مدت هاست توافق شده و آماده است و یکی دو موضوع هست که دولت افغانستان هنوز تصمیم خود را اعلام نکرده است. البته برداشت ما این نیست که اراده در کابل وجود ندارد بلکه حتما باید اجماعی در داخل افغانستان هم صورت بگیرد. سندهای راهبردی سندهای این دولت و آن دولت نیستند. جمهوری اسلامی افغانستان قطعا از مسیر امضای چنین اسنادی تقویت خواهد شد.

او در خصوص اظهارت اخیر وزیر خارجه ایالات متحده در سفر به سرزمین های اشغالی گفت: به جای راضی کردن دشمن قسم خورده برجام، بهتر است به تعهدات خودشان ذیل قطعنامه 2231 و برجام برگردند. تنها  انتخاب و راه حلی که روی میز وجود دارد برجام است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز