رییس ستاد انتخابات کشور:

۶۷ هزار صندوق اخذ رای را برای ریاست جمهوری آماده کردیم/ میزان مشارکت با فاصله ۱۰ درصدی بین ۳۷ تا ۴۷ درصد است

۱۴۰۰/۰۳/۲۴ - ۰۸:۴۱:۰۸
کد خبر: ۱۱۹۲۳۴۹
۶۷ هزار صندوق اخذ رای را برای ریاست جمهوری آماده کردیم/ میزان مشارکت با فاصله ۱۰ درصدی بین ۳۷ تا ۴۷ درصد است
معاون سیاسی وزیر کشور درباره میزان مشارکت در انتخابات گفت: بخشی از نظرسنجی ها در فضای مجازی در اختیار همه است و البته فاصله ده درصدی در نظرسنجی ها وجود دارد و اختلافی بین ۳۷ تا ۴۷ درصدی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، جمال عرف، رییس ستاد انتخابات کشور، در نشست خبری خود گفت: در روزهای پایانی و رسیدن به روز موعود هستیم.

او افزود: ۶۷ هزار صندوق اخذ رای را برای ریاست جمهوری آماده کردیم و برای شوراها ۷۵ هزار صندوق آماده است. حدود ۱ و نیم میلیون نفر عوامل بازرسی و حفاظتی هستند، رای اولی های ما ۱ میلیون ۳۹۲ هزار و صد و چهل و هشت نفر هستند.

عرف تصریح کرد: واکسیناسیون عوامل انتخابات به تعداد ۵۵۰۰ نفر در دوز اول انجام شد. در خصوص واکسیناسیون کارگزاران هم قرار بود این هفته واکسن ایرانی تزریق شود و به ما قول داده اند امروز مجوز آن صادر شود.

او افزود: با همکاری وزارت خارجه امور شرایط برای رای گیری هموطنان در خارج از کشور هم انجام شده است.

رییس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: اسامی نهایی شوراها اعلام شده است و در مرحله تبلیغات هستند و دستور العمل های بهداشتی هم ابلاغ شده که تا ۲۶ خرداد ماه تبلیغات انجام می شود.

رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه نگرانی از بابت رعایت پروتکل ها داریم و تذکر های لازم به ستادهای نامزدها داده شده است، اظهار کرد: تعرفه های لازم برای دور دوم انتخابات چاپ شده است و اگر انتخابات به مرحله دوم رفت، آمادگی برگزاری دور دوم در جمعه بعد از ۲۸ خرداد را داریم.

عرف در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در رابطه با تمهیدات بهداشتی در روز انتخابات گفت: شعب از قبل ضد عفونی می شود و استفاده از ماسک الزامی است.

او افزود: ساعت رای گیری را ۷ صبح قرار دادیم و زمان را افزایش دادیم، علاوه بر این مردم می توانند از طریق سامانه نزدیک ترین شعب رای گیری را پیدا کنند.

عرف تاکید کرد: پیش بینی شد در همه فرمانداری ها یک شعبه سیار برای بیماران کرونایی داشته باشیم و زحمت این موضوع را هم هلال احمر می کشد. قرار است این هفته وزارت بهداشت آخرین فهرست افراد در قرنطینه را در اختیار ما بگذارد و با آنها تماس بگیرد و اگر تمایل به رای دادن داشتند، صندوق سیار خواهیم فرستاد.

عرف در رابطه با تعداد افرادی که واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند، اظهار کرد: ۵۹ میلیون و ۳۱۰  هزار و ۳۰۷ نفر مرد  و ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ زن واجد رای دادن هستند. یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ رای اولی که ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر مرد و بقیه زن هستند.

عرف در رابطه با ساعت رای گیری در روز انتخابات افزود: قانون می گوید انتخابات در یک روز و روز جمعه برگزار شود، ستاد کرونا می گوید می توانید تا دو ساعت در روز بعدی هم ورود کنید. در گذشته ساعت ۲۴ سیستم قطع می شد اما در این دوره از انتخابات سیستم تا ساعت ۲ فعال است و مردم می توانند رای بدهند.

رییس ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: ما یک بازیگر بازی خراب کن در انتخابات به نام اپوزیسیون داریم، ما چه به عنوان کنشگر سیاسی و چه فردی قطعا برای تغییر مدنظر در کشور نزدیک ترین و عقلایی ترین راهی که داریم، استفاده از صندوق رای است.

او افزود: از فعالین سیاسی و عقلای کشور می خواهم دیگران را تشویق به حضور کنند. فردای انتخابات اگر مشارکت پایین باشد و دولت با رای حداقلی سر کار بیاید در موضوعات کلان کشور دچار مشکل می شویم و هر عقل سلیمی می گوید، دولت قدرتمند پشتوانه مردمی دارد و می تواند مشکلات مارا حل کند.

عرف در پایان گفت: ۵ شنبه روز سکوت است و هر نوع تبلیغاتی تخلف محسوب می شود و ستادها باید در این باره به اعضای خود تذکرات لازم را بدهند. ترتیب شمارش آرا اول ریاست جمهوری در سراسر کشور است، در تهران ترتیب بعد از ریاست جهوری خبرگان، مجلس و شوراهای اسلامی است. برای اولین بار با شورای نگهبان توافق کردیم تجمیع آرا از شعب انجام شود و این تجمیع برای شورای نگهبان و وزارت کشور ارسال می شود. اگر اختلافی صورت نگیرد در اولین فرصت نتایج شمارش آرا ریاست جمهوری اعلام می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز