نماینده مردم ورامین در مجلس دهم:

اصل مذاکرات برجام را کسی نمی‌تواند زیر سوال ببرد/ بنای جمهوری اسلامی ایران مذاکره با امریکا است/ FATF و برجام به هم گره خورده‌اند/ پس از حاصل شدن توافق FATF تصویب می‌شود

۱۴۰۰/۰۵/۰۳ - ۱۱:۵۲:۲۳
کد خبر: ۱۲۱۰۹۲۸
اصل مذاکرات برجام را کسی نمی‌تواند زیر سوال ببرد/ بنای جمهوری اسلامی ایران مذاکره با امریکا است/ FATF و برجام به هم گره خورده‌اند/ پس از حاصل شدن توافق FATF تصویب می‌شود
نماینده مردم ورامین در مجلس دهم در خصوص به سرانجام رسیدن fatf در دولت رییسی گفت: fatf به برجام بستگی دارد، fatf منهای برجام اصلا بدرد نمی خورد. اگر fatf تصویب شود ولی تحریم ها سرجای خود باقی بماند تغییری در شرایط ایجاد نمی شود یعنی تعامل اقتصادی و مالی و پولی انجام نمی گیرد، اگر جمهوری اسلامی ایران برجام را به نتیجه برساند و تحریم ها لغو شود آن وقت ما برای تعاملات مالی و پولی به fatf نیاز داریم آن موقع مجمع حتما مصلحت نظام را در نظر می گیرد و رای می دهد.

«سید حسین نقوی حسینی»، نماینده مردم ورامین در مجلس دهم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با انتقادات به دولت در زمینه برجام و اظهار نظر برخی نمایندگان مبنی بر دادگاهی کردن تیم مذاکره کننده و رییس جمهور گفت: همه می دانیم استراتژی نظام جمهوری اسلامی در مقابله با حل پرونده هسته ای مذاکره بود نه مقابله؛ جمهوری اسلامی ایران دو استراتژی را می توانست انتخاب کند نخست اینکه مقابله کند و هیچ مذاکره ای را به انجام نرساند و ایران مسیر خود برای هسته ای شدن را طی کند که این راه یک مقابله و تنش بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب میشد و استراتژی دوم مذاکره بود که نظام جمهوری اسلامی ایران، مذاکره را انتخاب کرد. مذاکره مربوط به دولت آقای روحانی نیست، در زمانی که دکتر جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند سالها همین مذاکرات انجام می شد و برای حل پرونده هسته ای و دستیابی به یک توافق تلاش هایی صورت گرفت و حتی متن توافقات انجام شده نیز منتشر می شد، بنابراین اصل مذاکره را کسی نمی تواند زیر سوال ببرد، مذاکره تصمیم آقای روحانی یا تصمیم عراقچی و یا آقای ظریف نبود، در نوع مذاکره هم هیچ بحثی وجود ندارد البته در محتوای مذاکرات بحث هایی وجود دارد، ولی در آنچه که نظام و مدیریت کلان نظام بر روی آن توافق کرده و پذیرفته و یا مشروط به شرایطی تایید کرده هیچ جای بحث و گفتگویی نیست.

او ادامه داد: اگر موضوع مورد بحث نمایندگان آنچه که به عنوان توافق برجام اعلام شده و نتایج مذاکرات است که اینها روند قانونی خود را طی کرده و شرط و شروط اجرای آن مشخص است اما اگر خارج از اینها توافقاتی انجام شده می توانند بیان کنند و مورد پیگیری قرار دهند، البته در مذاکرات مرسوم است که طرفین به صورت شفاهی و محرمانه چیزهای دیگری را توافق می کنند اگر چنین چیزهایی دور از چشم نظام اتفاق افتاده و گزارش نشده است بله حق نظام است که همه را محاکمه کند و همه موارد را شناسایی و مشخص کند اما اگر موضوع، همین توافقات شفافی است که اعلام شده و جمهوری اسلامی هم طبق روند قانونی خودش آنها را تایید کرده و یا طبق شرایطی با اجرای آنها موافقت کرده که اینها دیگر، مورد بحث نیست. 

نقوی حسینی در رابطه با سرنوشت برجام و مذاکرات در دولت سیزدهم بیان کرد: بنای جمهوری اسلامی ایران مذاکره با امریکا است به نوعی استراتژی مذاکره در دولت سیزدهم با دولت قبل فرقی نخواهد کرد. تصمیم جمهوری اسلامی ایران این است که پرونده هسته ای را از طریق مذاکره به سرانجام برساند اما بحث بر روی نوع مذاکره است. اگر به بیانات رئیس جمهور منتخب توجه کرده باشید ایشان اشاره کردند که باید برجام را به سرانجام برسانیم و مذاکرات به توافق برسد، منتها ایشان معتقد هستند که یک دولت مقتدر می تواند اینها را به یک توافق درست برساند. قطعا یکی از اولویت های دولت ادامه مذاکرات و به نتیجه رساندن آن است. فکر می کنم غربی ها خیلی مشتاق تر از جمهوری اسلامی ایران هستند تا به یک توافق دست یابند همچنین جمهوری اسلامی ایران هم بنایش ادامه مذاکرات با استحکام است و فکر می کنم می توانیم با اقتدار به یک توافق مثبت و خوبی، برسیم.

نماینده مجلس دهم با اشاره به سیاست هایی که می بایست مجلس یازدهم در برابر دولت سیزدهم اتخاذ کند، مطرح کرد: نقش مجلس در این مرحله تاریخی همکاری و همیاری با دولت است، مجلس در این برهه نقش حساس و مهمی دارد یعنی اگر نمایندگان محترم و مجلس شورای اسلامی شرایط را خوب تبین نکنند و نقش سازنده خودشان را ایفا نکنند، خسارات جبران ناپذیر بر کشور وارد خواهد شد. شرایط اقتصادی کشور و شرایط معیشتی مردم بسیار بد است و مردم عصبانی هستند و اعتراض دارند این اعتراضات به خیابان ها کشیده شده است، بنابراین مجلس در این شرایط باید نقش بسیار سازنده ای را ایفا کند، باید نظارت مجلس در جهت سازندگی و بهبود مناسبات و انجام کار پیش برود نه آنکه خود مانع تراشی کند، مجلس انصافا باید یار دولت شود. فکر نمی کنم در بین دوازده دولت گذشته جمهوری اسلامی ایران دولتی با این شرایط بحرانی و بغرنج و مشکلات کار خودش را آغاز کرده باشد. مجلس باید شرایط را درک کند و متوجه همه ابعاد قضایا باشد، هر نوع ادعا و سهم خواهی و انتظار و توقعات خارج از موازین قانونی باید کنار گذاشته شود. 

او ادامه داد: مجلس، دولت، قوه قضائیه و نیروهای مسلح و امنیتی و نیروهای انتظامی و لشکری و کشوری دست به دست هم بدهند و شبانه روز کار کنند. اگر این ها هم بخواهند تنش ایجاد کنند، مقابله کنند، رقابت کنند و درگیری بوجود بیاورند نباید کسی انتظار داشته باشد که این مشکلات بزودی حل می شود بنابراین نقش مجلس در این برهه واقعا یک نقش تاریخی است.

نقوی حسینی با بیان این جمله که دولت سیزدهم تحریم ها را رفع می کند، مطرح کرد: هدف مذاکرات لغو تحریم ها است. دولت رییسی از پس رفع تحریم ها بر می آید، الان بهترین موقعیت برای مذاکره و توافق خوب است چون هم غربی ها به شدت مشتاق هستند که این اتفاق بیفتد، هم جمهوری اسلامی ایران مصمم است که این مشکل را حل کند. رئیسی در یکی دو ماه آینده توافقات را به یک نتیجه خوب می رساند. به نظرم این توانمندی در دولت سیزدهم وجود دارد. 

او در خصوص تیم وزارت خارجه رییسی گفت: وزارت امور خارجه دستگاه دیپلماسی کشور است و اهمیت زیادی دارد، رئیسی مدیران با تجربه و خوش سابقه ای را در اختیار دارد یعنی اگر تامل خوبی صورت بگیرد می توانند، یک تیم دیپلماسی قوی و خوبی را تشکیل بدهند از بین سعید جلیلی و علی باقری کنی و حسین امیرعبداللهیان ، آقای باقری احتمال بیشتری دارد تا وزیر شود.

او در خصوص به سرانجام رسیدن fatf در دولت رییسی گفت: fatf به برجام بستگی دارد، fatf منهای برجام اصلا بدرد نمی خورد. اگر fatf تصویب شود ولی تحریم ها سرجای خود باقی بماند تغییری در شرایط ایجاد نمی شود یعنی تعامل اقتصادی و مالی و پولی انجام نمی گیرد، اگر جمهوری اسلامی ایران برجام را به نتیجه برساند و تحریم ها لغو شود آن وقت ما برای تعاملات مالی و پولی به fatf نیاز داریم آن موقع مجمع حتما مصلحت نظام را در نظر می گیرد و رای می دهد. 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز