یک چهره سیاسی اصلاح طلب:

شکست اصلاحات دائمی نیست/ اصولگرایان از رییسی متوقع هستند/ اصلاح طلبان زمانی شکست خورده هستند که ۷۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کنند/ اصلاح طلبان به راحتی می‌توانند از رئیسی انتقاد کنند

۱۴۰۰/۰۵/۰۴ - ۱۱:۳۰:۴۹
کد خبر: ۱۲۱۱۴۳۵
شکست اصلاحات دائمی نیست/ اصولگرایان از رییسی متوقع هستند/ اصلاح طلبان زمانی شکست خورده هستند که ۷۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کنند/ اصلاح طلبان به راحتی می‌توانند از رئیسی انتقاد کنند
یک چهره سیاسی اصلاح طلب اذعان کرد: من بعید می دانم در چهار سال پیش رو از اصلاح طلبان استفاده شود چون شخص آقای رییسی امروز مشکل دارد و نحله های مختلف اصولگرایی که تشتت بالایی دارند، انتظاراتی از دولت دارند و براورده کردن همین انتظارات مشکل خواهد بود اما فضایی فراهم می شود که اصلاح طلبان به راحتی دولت را نقد کنند و توشه ای برای آینده شکل می گیرد.

«علی تاجرنیا»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گقت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با افول اصلاحات طی سال های گذشته و نقدهایی که بر کاهش اقبال عمومی نسبت به این جریان می شود، اظهار کرد: من عقیده دارم اصلاح و اصلاح طلبی هیچ وقت نخواهد مُرد؛ ممکن است چهره ها، گروه ها و احزاب اصلاح طلب در مقاطعی به دلیل عدم اقبال به حاشیه رانده شوند و جریان های نوتری سر براورد ولی این به معنی ان نیست که اصلاح طلبی و اصلاحات مرده است.

او افزود: در قانون اساسی بحث صندوق یکی از محورهای اساسی است. اگر به مقطعی فراتر از اصلاح طلبی معتقد باشیم به معنی تحول خواهی است و شبیه به دگرگونی های اساسی است و آن زمان می توانیم بگوییم اصلاح طلبی مرد و تحول خواهی را دنبال کنیم.

تاجر نیا تاکید کرد: من فکر می کنم اصلاح طلبی با صندوق رای و رفتارهای دموکراتیک همزاد است مگر اینکه تعبیر و تفسیر دیگری از اصلاح طلبی وجود داشته باشد و در آن صندوقی نباشد. به هر حال من هنوز اعتقاد دارم به دلیل برخی خطاها و شرایط سویی که برخی بوجود آوردند و اصلاح طلبان تدبیر لازم را به کار نبردند ما در انتخابات اخیر دچار نوعی شکست شدیم و نمی توان گفت این مساله دائمی خواهد بود.

او ادامه داد: اصلاح طلبی جریانی است که وجود خواهد داشت و شاید گروه ها و احزاب مختلف در زمان های مختلف شکل های مختلفی از اصلاح طلبی را داشته باشند و آنها تئوریزه و دنبال شود این به معنای داشتن جایگزینی برای اصلاح طلبی نیست. اصلاح طلبی باید در نفس خود پویا بودن و انتقاد از درون را داشته باشد؛ نمی توان جامعه ای را اصلاح کرد ولی نخواهیم اصلاح طلبی را اصلاح کنیم و بر پایه های گذشته حرکت کنیم. من احساس می کنم می توان چهره های جدیدی را با اولویت بندی جدیدی شکل داد که موجب جلب حمایت مردم می شود.

تاجرنیا خاطرنشان کرد: اینکه اصلاحات باید بتواند رای قالب مردم را کسب کند باید گفت اصلاحات رای قالب مردم را از دست نداده بلکه شرایطی برای آنها تحمیل شده است. اگر دقت کنیم رای آقای رییسی تغییر نکرده است و با اینکه رای اصولگرایان و عده ای که از دولت آقای روحانی ناراضی بودند تجمیع شد ولی رای ایشان تفاوتی با دوره قبلی ندارد. 

او با بیان اینکه مردم در انتخابات اعتراض خود را به بخشی از حاکمیت ابراز کردند، گفت: بخشی از مردم از اصلاح طلبان به دلیل نوع حمایتشان از دولت امید دلگیری داشتند ولی اصل این نارضایتی به دلیل ناکارامدی مجموعه حاکمیت و عدم امید به بهبودی شرایط بوجود آمده است. هر چه که مجموعه نظام به سمت کارامدی برود به همان نسبت میزان حضور مردم در انتخابات افزایش پیدا خواهد کرد. وقتی می توان گفت اصلاح طلبان شکست خورده و رای مردم را از دست داده اند که نُرمی از انتخابات گذشته و انتخاباتی 70 درصد شکل بگیرد و اصلاح طلبان در این وضعیت نتیجه را واگذار کنند.

این چهره سیاسی اصلاح طلب در مورد احتمال حضور اصلاح طلبان با اعتدالیون در کابینه رییسی اظهار کرد: من بعید می دانم در چهار سال پیش رو از اصلاح طلبان استفاده شود چون شخص آقای رییسی امروز مشکل دارد و نحله های مختلف اصولگرایی که تشتت بالایی دارند، انتظاراتی از دولت دارند و براورده کردن همین انتظارات مشکل خواهد بود اما فضایی فراهم می شود که اصلاح طلبان به راحتی دولت را نقد کنند و توشه ای برای آینده شکل می گیرد. 7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز