نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم:

طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی با نظرات در فضای مجازی ارتباطی ندارد و قصه چیز دیگری است/ این طرح فعلا اجرا نمی‌شود تا به کیفیت اپلیکشن‌های خارجی برسیم/ طرح مربوط به مجلس گذشته است

۱۴۰۰/۰۵/۰۸ - ۱۱:۳۲:۵۲
کد خبر: ۱۲۱۳۱۶۲
طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی با نظرات در فضای مجازی ارتباطی ندارد و قصه چیز دیگری است/ این طرح فعلا اجرا نمی‌شود تا به کیفیت اپلیکشن‌های خارجی برسیم/ طرح مربوط به مجلس گذشته است
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم گفت: در پیشنویس اشاره شده است تا زمانی که پیام رسان های داخلی ما به لحاظ کمیت و کیفیت و ارائه خدمات به سطح پیام رسان های خارجی نرسیده اند فعالیت خود را ادامه می دهند ولی اگر ما توانستیم، پیام رسان های داخلی خود را به سطحی برسانیم که کاربران بتوانند انتظارات خود را تامین شده ببینند، نیازی به استفاده از اپلیکشن های خارجی نیست.

«غلامرضا منتظری»، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص جزئیات طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی اظهار کرد: نکته ای که باید به آن توجه بکنیم این است که هنوز قانونی به کسی در خصوص این طرح ابلاغ نشده بنابراین آنچه در مجلس اتفاق افتاده این است که بنا بر اصل 85، مجلس اجازه داده که بررسی این طرح توسط یک کمیسیون مشترک تخصصی ادامه پیدا کند و این نکته ای است که کمتر به آن توجه شده است. خبرها این مسئله را متصور می کند که قرار است طرح ابلاغ و اجرا شود خیر مجلس اجازه داد بررسی تخصصی تر این طرح با توجه به پیچیدگی هایی که فضای مجازی دارد، انجام شود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا افزود: ما اگر می خواستیم از نظر منتقدین، نخبگان، صاحب نظران و چهره های با تجربه فضای مجازی استفاده کنیم امکان استفاده از نظرات در صحن علنی مجلس نبود و باید این فضای غیر رسمی را فراهم می کردیم که بتوانیم، از نظرات متخصصین بیشتر بهره بگیریم. در حقیقت با کاری که مجلس انجام داد یک فرصتی برای شنیدن انتقادات و نقطه نظرات سازنده و تکمیل شدن این پیش نویس ایجاد شد. به همین دلیل مجلس وارد محتوای جزئیات نمی شود و این را به یک مجموعه تخصصی واگذار کرد.

منتظری ادامه داد: هنوز این پنجره برای شنیدن نظرات و تکمیل طرح باز است. ما در یک فضای حقیقی به قانون نیاز داریم و فضای مجازی هم قطعا قانون می خواهد و این قانون از بستر مجلس باید اتفاق بیفتد و این اتفاقی که افتاد، فراهم شدن این زمینه برای شکل گرفتن یک برشی از قانون فضای مجازی است. دوستان دغدغه داشتند که اگر طرح به کمیسیون مشترک سپرده شود اخبار را نداریم ولی اگر در صحن علنی باشد متوجه هستیم چه اتفاقی در حال افتادن است، این ساز و کار را فراهم می کنیم که رسانه ها در مجموعه حضور داشته باشند و پایان هر روز سخنگوی کمیسیون مشترک، گزارش پیشنهادات و تغییرات موضوع را مطرح می کند. در مجلس قبل چنین ابتکاری را به خرج داده بودند که مردم در جریان قرار بگیرند.

او تصریح کرد: در این طرح، فضایی فراهم شد که افراد حقیقی و حقوقی که نظر و دغدغه ای دارند آن را مطرح کنند. این طرح باید به دقت مطالعه شود چرا که بسیاری از اظهارنظرهایی که در فضای مجازی مطرح می شود با طرح مجلس هیچ ارتباطی ندارد. قرار نیست این طرح فعلا اجرا شود بلکه یک پیش نویس است که هنوز قانون نشده و دوستان موضع گیری می کنند. اصل طرح مربوط به مجلس گذشته بوده و نمی توانیم طرحی که مطرح می شود را کنار بگذاریم بلکه باید بررسی کنیم.

این نماینده مجلس در خصوص اهداف طرح و اینکه چرا چنین طرحی در دستور کار مجلس قرار گرفته است، گفت: هدف، قانونگذاری فضای مجازی و مدیریت فضای مجازی است که در جای جای جهان این کار وجود دارد. کشور ما در فضای مجازی هیچ قانون جامع و فراگیری ندارد. وقتی قانون نداشته باشیم نمی توانیم فضای مجازی را مدیریت کنیم مگر اینکه بگوییم قانون نمی خواهیم. اگر قانون را در فضای حقیقی برداریم آسایش و آرامش و امنیت هست، نیست. در فضای مجازی هم باید این قانون وجود داشته باشد.

منتظری تصریح کرد: وقتی بحث را در کمیسیون مشترک مطرح کنیم، بسیاری از دوستان که به صورت آشکار اظهار نظر کردند می بینند که حقیقت قصه چیز دیگری است. مثلا صحبت شده که اگر اجرا شود کسب و کار و تجارت الکترونیک تعطیل می شود اینگونه نیست که اتفاقا ماده 13 و 14 دقیقا تاکید کرده که بستر مناسب برای حمایت بیشتر از تجارت الکرونیک و کسب و کارهای اینترنتی فراهم شود. برای حمایت از کارهای دانش بیان، هنوز اتفاقی نیفتاده است بلکه یک پیشنویس به فضای تخصصی تر رفته تا بحث شود. نقدها را منتقل کنید، فضا را باز کردیم که بشنویم و از این جهت مشکلی نداریم. فضای مجازی باید مدیریت شده و بر اساس قانون و چارچوب کار خود را انجام دهد. در فضای حقیقی اگر ذره ای آب آشامیدنی کدر شود بی تفاوت نمی شویم و واکنش نشان می دهیم. فضای مجازی با روح و روان انسان در ارتباط است پس وظیفه صیانت از آن را داریم.

نماینده مردم گرگان متذکر شد: این یک پیشنویس است ولی دوستان تلقی یک قانون تمام شده را دارند که این دو متفاوت از یکدیگر هستند. اگر قانون بود که نمی گفتیم نظرات خود را بگویید بلکه می گفتیم تمام و باید اجرا شود. در پیشنویس اشاره شده است تا زمانی که پیام رسان های داخلی ما به لحاظ کمیت و کیفیت و ارائه خدمات به سطح پیام رسان های خارجی نرسیده اند فعالیت خود را ادامه می دهند ولی اگر ما توانستیم، پیام رسان های داخلی خود را به سطحی برسانیم که کاربران بتوانند انتظارات خود را تامین شده ببینند، نیازی به استفاده از اپلیکشن های خارجی نیست. هیچ جایی گفته نشده که فضای مجازی از فردا باید تعطیل شود چه بسا ما بعد از اظهارنظرها شاهد تغییرات در همین پیشنویس باشیم.

او در پایان گفت: کشور را بدون قانون نمی توان اداره کرد. وظیفه مجلس قانون گذاری است و مجلس نمی تواند وقتی مقام معظم رهبری به عنوان یک اولویت بر مدیریت فضای مجازی تاکید می کنند، چشم پوشی کند. فضای مجازی حتما نیاز به مدیریت و ساماندهی دارد. آمادگی خود را برای شنیدن نقطه نظرات اعلام می کنیم اما تقاضا داریم محتوای طرح به دقت مطالعه شود. 7

نظر شما
پرونده ویژه