بلاروس شرایط برای استقرار نیروهای روسیه را اعلام کرد

۱۴۰۰/۰۵/۰۸ - ۱۹:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۳۴۶۲
بلاروس شرایط برای استقرار نیروهای روسیه  را اعلام کرد
الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس گفت که در صورتی که بلاروس مورد تهدید قرار گیرد از روسیه برای اعزام نیرو دعوت می کند.

به گزارش برنا، لوکاشنکو روز جمعه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: بلاروس برای تامین امنیت دولت اتحادی روسیه و بلاروس، آماده برای استقرار نیروهای نظامی روسیه در خاک خود است اما در زمان حاضر چنین ضرورتی دیده نمی شود.   

روسیه و بلاروس سال ۱۹۹۸ توافقنامه ای را امضا کردند که بر اساس آن دو کشور دولت اتحادی تشکیل می دهند و در چارچوب این طرح بین دولتی، دولت ها و پارلمان ها و وزارتخانه های خارجه دو کشور هر سال نشست های مشترک برگزار می کنند و مبلغی نیز به عنوان بودجه دولت اتحادی برای اجرای طرح های مشترک بین دو کشور تخصیص می دهند.

رئیس جمهوری بلاروس در ادامه خاطرنشان کرد که در زمان حاضر نیازی برای استقرار نیروهای مسلح روسیه در خاک بلاروس وجود ندارد زیرا ارتش بلاروس قدرتمند و منسجم است.  

لوکاشنکو افزود: بدون احتساب نیروهای مستقر در هر منطقه بلاروس، ما می توانیم در هر زمان که لازم ببینیم تا ۵۰۰ هزار نفر را مسلح کنیم و این یک نیروی بزرگ است.

وی ادامه داد: اگر این نیروی نظامی کفاف ندهد، نیروهای مسلح روسیه به بلاروس اعزام خواهند شد. البته بسیار بعید بنظر می رسد که چنین وضعیتی بروز کند اما اگر چنین اتفاقی بیفتد لحظه ای تامل نخواهم کرد.

 به گفته لوکاشنکو، زمانی که اعتراضات و ناآرامی ها پس از انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، در ماه اوت سال ۲۰۲۰ کشور را فرا گرفته بود و برخی متزلزل شده یا پنهان شده بودند، دولت بلاروس با نیروهای خود از عهده حل و فصل کردن و برقراری آرامش در کشور برآمد.  

 وی این را نیز گفت که درباره استقرار پایگاه نظامی روسیه در بلاروس با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت و گو نکرده است.

رئیس جمهوری بلاروس در بخش دیگری از سخنان خود کشورهای غربی را به تلاش برای متزلزل کردن اوضاع بلاروس و بی ثباتی این کشور متهم کرد.

لوکاشنکو خاطرنشان کرد که سازمان های غیردولتی خارجی (غربی) که در بلاروس فعالیت می کنند و در ظاهر به اجرای طرح های انساندوستانه و اجتماعی مشغولند در واقع برای برپایی انقلاب رنگی در این کشور تلاش می کنند و این هدف واقعی آنها است.  

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز