رییس جمهوری فیلیپین اعلام بازنشستگی می‌کند

۱۴۰۰/۰۷/۱۰ - ۲۲:۴۰:۰۳
کد خبر: ۱۲۴۱۵۱۷
رییس جمهوری فیلیپین اعلام بازنشستگی می‌کند
رودریگو دوترته رییس جمهوری فیلیپین اعلام کرد که وی از سیاست کناره گیری می‌کند و برنامه‌ای برای حضور در انتخابات سال آینده را ندارد.

به گزارش برنا از خبرگزاری اسوشیتدپرس، دوترته امروز شنبه در جمع خبرنگاران گفت که بسیاری از فیلیپینی‌ها در نظرسنجی‌ها و محافل عمومی با انتخاب او به عنوان معاون رییس جمهوری مخالف هستند.

دوترته اظهار داشت: نظر غالب فیلیپینی‌ها این است که من شایستگی ندارم و این بر خلاف قانون اساسی است. به تبعیت از خواست مردم، آنچه شما می‌خواهید را پی می‌گیرم و امروز از سیاست اعلام بازنشستگی می‌کنم.

به نوشته اسوشیتدپرس، رییس جمهوری فیلیپین با کناره گیری از سیاست و عدم حضور در انتخابات سال آینده مسیر را برای شرکت احتمالی دختر وی در انتخابات هموار کرد.

این رهبر ۷۶ ساله که به دلیل مبارزه مرگبار با مواد مخدر، لفاظی‌های خشونت آمیز و شیوه سیاسی نامتعارف شهرت داشت، پیشتر نامزدی حزب حاکم را برای رسیدن به سمت معاون ریاست جمهوری در انتخابات ۹ مه ۲۰۲۲ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱) پذیرفته بود اما این مساله مخالفت بسیاری در فیلیپین را برانگیخت که او را یک فاجعه برای حقوق بشر توصیف کردند.

دوترته درحالی از انتخابات عقب نشینی کرده که پیشتر همراه با «بونگ گو» مشاور سابق خود برای نامزدی معاون ریاست جمهوری در مرکز کمیته انتخابات ثبت نام کرده بود.

بر اساس قانون اساسی این کشور آسیایی ریاست جمهوری به یک دوره ۶ ساله محدود می‌شود و مخالفان گفتند که در صورت پیگیری دوترته، درخواست او برای حضور در انتخابات معاون ریاست جمهوری را نزد دادگاه عالی زیر سوال می‌برند.  

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز