السالوادور؛ صحنه تظاهرات ضد دولتی

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۱۰:۳۵:۲۶
کد خبر: ۱۲۴۸۲۷۹
السالوادور؛ صحنه تظاهرات ضد دولتی
در حالی که «نایب بوکله» رئیس‌جمهوری السالوادور به نیمه دوره پنج ساله ریاست خود نزدیک می‌شود، هزاران نفر از مردم این کشور آمریکای مرکزی در اعتراض به سیاست‌های دولت به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش برنا به نقل از خبرگزاری افه اسپانیا، عدم شفافیت، خشونت علیه زنان، تصویب بیت‌کوین با بودجه دولتی، انتقادات پیرامون اصلاحات بازنشستگی دولت، عدم ارائه پرونده‌های نظامی برای رسیدگی به دادگاه جنایات جنگی و متهم کردن این رئیس‌جمهوری ۳۹ ساله به اقتدارگرایی از جمله دلایلی است که حدود چهار هزار معترض السالوادوری را به خیابان‌ها کشاند.

از ۱۵ سپتامبر گذشته (۲۴ شهریور) تا کنون این سومین تجمع معترضان در السالوادور و دومین تظاهرات گسترده در این کشور علیه بوکله محسوب می‌شود.

فراخوان حضور در این تجمع از طریق شبکه‌های اجتماعی و عمدتا توییتر انجام شد که شبکه اجتماعی محبوب رئیس‌جمهوری السالوادور در صدور دستورات و حتی در موارد خاص به عنوان منبع اطلاعات رسمی دولت تلقی می‌شود.  

یکی از افراد حاضر در این تظاهرات به افه گفت: واقعیت این است که دولت وعده‌های بسیاری به ما داده است که به آن‌ها عمل نکرده است. اما من به دلیل عدم شفافیتی که لازمه عصر حاضر است، اینجا هستم.

به نوشته افه، دست‌کم در سه دولت اخیر السالوادور، هیچ رئیس‌جمهوری با اعتراض هزاران نفری شهروندان با سیاست‌هایش مواجه نشده بود. با این حال بر اساس نظرسنجی‌های متعدد، بوکله همچنان از محبوبیت بالایی در میان مردم این کشور برخوردار است.

طبق داده‌های «مرکز مطالعات شهروندان» (CEC) دانشگاه فرانسیسکو گاویدیا، بوکله با کسب محبوبیت ۸.۷ (در مقیاس صفر تا ۱۰) به دومین سال ریاست جمهوری خود رسید.

نایب بوکله در تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن این تجمع اعتراضی در صفحه توییترش نوشت: این راهپیمایی شکست خورده است و آن‌ها می‌دانند.  

بوکله ۳۹ ساله در سال ۲۰۱۹ با هدف ریشه‌کنی فساد روی کار آمد و سیاست دو حزبی را که تحت امر ائتلاف جمهوری خواه ملی و جبهه آزادی بخش ملی "فارابوندو مارتی" بود، متوقف کرد که از زمان جنگ داخلی در این کشور در سال ۱۹۹۲ در راس امور بود.   

دیوان عالی دادگستری السالوادور پیشتر با صدور حکمی، انتخاب رئیس‌جمهوری به صورت دو دوره مستقیم را تصویب کرد. امری که تا کنون در قانون اساسی این کشور ممنوع بوده و زمینه برای حضور نایب بوکله در دومین دوره پنج ساله متوالی در منصب ریاست جمهوری و انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۴ میلادی را فراهم می‌کند.

السالوادور به تازگی با تبدیل شدن به نخستین کشور جهان که بیت‌کوین را به عنوان وجه قانونی خود معرفی کرد، تاریخ‌ساز شد. به این ترتیب این ارز رمزنگاری شده در کنار دلار که دو دهه پیش توسط این کشور آمریکای مرکزی تصویب شد، قرار گرفت.

بر اساس این قانون و رسمیت یافتن بیت‌کوین، هر شهروند السالوادور در انتخاب پول رسمی خود برای انجام معاملات آزاد خواهد بود اما همه فعالان اقتصادی موظف به پذیرش بیت‌کوین در صورت تمایل فرد مراجعه کننده خواهند بود.

تصمیم‌گیری بحث برانگیزی که از روز سه‌شنبه ۷ سپتامبر (۱۶ شهریور) آغاز شد و حدود هزار معترض به رواج بیت‌کوین در السالوادور را به مقابل ساختمان دادگاه عالی این کشور کشاند. منتقدان به اجرا شدن این قانون جدید در السالوادور، نه تنها نایب بوکله رئیس‌جمهوری این کشور را به خودکامگی فزاینده متهم می‌کنند بلکه این اقدام را موجب بی ثباتی اقتصادی و افزایش تراکنش‌های غیر قانونی می‌دانند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز