وزیر امور خارجه روسیه:

تلاش طالبان را برای ایجاد ثبات در افغانستان به رسمیت می‌شناسیم

۱۴۰۰/۰۷/۲۸ - ۱۴:۰۵:۳۴
کد خبر: ۱۲۴۹۶۴۰
تلاش طالبان را برای ایجاد ثبات در افغانستان به رسمیت می‌شناسیم
وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه طالبان باید به وعده‌های خود عمل کند، گفت: تلاش طالبان را برای ایجاد ثبات در افغانستان به رسمیت می‌شناسیم.

به گزارش برنا، به نقل از خبرگزاری ریانووستی، سرگئی لاوروف روز چهارشنبه در آغاز نشست مسکو با حضور هیاتی از گروه طالبان، افزود: گروه طالبان باید به وعده‌های خود در مورد تامین حقوق و آزادی‌های مردم افغانستان عمل کند.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: حمایت از مردم افغانستان با اجرای سیاست‌های اجتماعی کارآمد و رعایت حقوق اساسی و آزادی‌های مردم این کشور باید تحقق یابد.  

لاوروف با بیان اینکه گروه طالبان را به انجام وعده‌های خود دعوت می‌کنیم، اضافه کرد: به هیات طالبان گفتیم که خاک افغانستان نباید علیه کشور ثالث در وهله اول کشورهای همسایه استفاده شود.  

تاسف از عدم همراهی آمریکا

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود گفت: از اینکه آمریکا از شرکت در نشست و قالب مذاکرات مسکو خودداری کرد، متاسفیم. امیدوارم که این اقدام آمریکا به دلیل مسائل اصولی و دیدگاهی صورت نگرفته باشد.

لاوروف افزود که امیدوار است توماس وست نماینده ویژه جدید آمریکا در امور افغانستان از نتایج نشست امروز در مسکو حمایت کند. 

وی ابراز امیدواری کرد آمریکا به وعده‌هایش درخصوص همکاری درباره مسایل مرتبط با افغانستان عمل کند و نماینده جدید دولت واشنگتن در امور افغانستان به تلاش‌ها برای کمک به حل مسایل این کشور ملحق شود.  

 تاکید بر نقش محوری سازمان ملل

وزیر خارجه روسیه با تاکید برنقش سازمان ملل متحد، گفت: اطمینان داریم که نقش مرکزی هماهنگ کننده در رایزنی‌های بین‌المللی در مساله افغانستان باید به سازمان ملل متحد تعلق گیرد. 

لاوروف اظهار کرد: امیدوارم که درخواست جمعی شرکت‌کنندگان این نشست از دبیرکل و همه اعضای سازمان ملل، مورد توجه قرار گیرد و در آینده نیز پاسخ مثبت دریافت کنیم. 

کمک جامعه جهانی به افغانستان

وزیر خارجه روسیه در ادامه اظهارات خود از جامعه جهانی خواست تا منابع خود را برای کمک به افغانستان متمرکز کند و خاطرنشان کرد: زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی به کابل از جمله برای جلوگیری از بروز بحران انسانی و جلوگیری از سرازیر شدن پناهنگان افغان به کشورهای دیگر، کمک‌های انسانی مالی و اقتصادی موثر داشته باشد.  

وزیر خارجه روسیه درباره ارسال کمک‌های مورد نیاز زندگی به افغانستان هم گفت: روسیه به زودی محموله دیگری از کمک‌های انسان‌دوستانه به افغانستان ارسال خواهد کرد.

لاوروف خاطرنشان کرد که مسکو اطمینان دارد زمان برای انسجام منابع جامعه جهانی برای تامین کمک های انسانی مالی و اقتصادی ازجمله برای جلوگیری از بروز بحران انسانی در این کشور فرا رسیده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز