عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

کمترین سهم همکاری‌های اقتصادی را با همسایگان داریم/ گروه‌های مشخص به منظور توسعه روابط و استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه، اعزام می‌شوند

۱۴۰۰/۰۷/۳۰ - ۰۵:۰۶:۱۱
کد خبر: ۱۲۵۰۰۶۳
کمترین سهم همکاری‌های اقتصادی را با همسایگان داریم/ گروه‌های مشخص به منظور توسعه روابط و استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه، اعزام می‌شوند
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: حدود 20 سال پیش ایران می‌توانست بیشترین ظرفیت را در عراق داشته باشد اما آنقدر ضعف کارکردی در روابط دیپلماتیک اقتصادی و اتاق بازرگانی ایران بود که امروز ما کمترین سهم را در کشورهای همسایه داریم.

«شهریار حیدری»، نماینده مردم قصرشیرین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با «اعزام 35 رایزن بازرگانی برای فعال شدن دیپلماسی اقتصادی» گفت: یکی از کارکردهای هر حکومتی در عصر جدید ارتباط با کشورهای دیگر به منظور استفاده از ظرفیتها و تجارب یکدیگر است. کشورهای همسایه ظرفیت‌های بسیار بالایی درحوزه روابط دیپلماتیک اقتصادی دارند که بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها، بسیار برای جمهوری اسلامی راهگشاست. ایران جزو کشورهای برتر دنیا از لحاظ داشتن تعداد همسایگان است که این امر هم ظرفیت بسیار خوبی است و هم می‌تواند، یک تهدید محسوب شود.

او ادامه داد: متاسفانه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از این ظرفیت و فرصت‌ها استفاده مناسب نداشته که این ناشی از ضعف در  ساختار روابط دیپلماتیک اقتصادی است، اتاق بازرگانی و کشاورزی و صنعت کشورمان هیچ موقع نتوانستند از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده کنند و حاشیه‌های زیاد اتاق بازرگانی در این مسئله بسیار تاثیرگذار بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: حدود بیست سال پیش ایران می‌توانست بیشترین ظرفیت را در عراق داشته باشد اما آنقدر ضعف کارکردی در روابط دیپلماتیک اقتصادی و اتاق بازرگانی ایران بود که امروز ما کمترین سهم را در کشورهای همسایه داریم. رویکرد حاکمیت و در راس آن مقام معظم رهبری توسعه روابط اقتصادی با اولویت بخشیدن به کشورهای همسایه است. این استراتژی مشخص و در عین حال بسیار با اهمیت است. از این جهت قرار است که در این زمینه اقدامات عملیاتی صورت بگیرد و با اعلام گروه های مشخص به منظور توسعه و تعمیق روابط و استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه، این کار آغاز خواهد شد.

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران در بن بست جغرافیایی نیست، به آب‌های آزاد دنیا دسترسی دارد و  تنوع همسایگان را در اطراف خود دارد و به  قدرت ژئوپلیتیک اقتصادی در منطقه دسترسی داریم. با همه این وضعیت مناسب جغرافیایی کمترین استفاده و بهره برداری از ظرفیت‌ها صورت گرفته که امیدوارم با رویکرد جدید بتوانیم، روابط‌مان را با کشورهای دنیا تقویت کنیم. با تقویت روابط اقتصادی، روابط سیاسی و فرهنگی نیز تقویت می شود. زمانیکه روابط اقتصادی ضعیف باشد بالطبع روابط سیاسی و فرهنگی هم دچار ضعف می‌شود.

انتهای پیام/ 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز