نگرانی رهبران «آسه آن» از تنش بین آمریکا و چین

۱۴۰۰/۰۸/۰۶ - ۱۰:۵۲:۴۱
کد خبر: ۱۲۵۳۰۹۰
نگرانی رهبران «آسه آن» از تنش بین آمریکا و چین
رهبران کشورهای جنوب شرقی آسیا نگرانی خود در مورد کشمکش عمیق میان آمریکا و چین بر سر دریای چین جنوبی و دیگر مسائل را ابراز داشته اند.

به گزارش برنا، از شبکه خبری "ان. اچ. کی" ژاپن، نشست سران کشورهای شرق آسیا که شامل اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، ژاپن، آمریکا، چین و دیگران بود چهارشنبه شب به صورت آنلاین برگزار شد.

یکی از موضوعات اصلی این نشست دریای چین جنوبی بود چون پکن فعالیتهای دریایی خود در آن منطقه را افزایش داده است. آمریکا یک چارچوب امنیتی به نام «اوکوس» را به اتفاق استرالیا و بریتانیا ایجاد کرده تا در منطقه اقیانوس های هند و آرام با چین مقابله کنند.

در این جلسه، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، نگرانی خود در مورد تهدیدها نسبت به نظم قانونمند بین المللی را ابراز کرد که ظاهرا اشاره ای به چین بود.

بایدن قول داد در حمایت از دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون و آزادی دریاها در کنار متحدان و شرکایشان بایستند.

اسماعیل صبری یعقوب، نخست وزیر مالزی هم بیم خود نسبت به اینکه یک پیمان امنیتی مانند اوکوس می تواند به یک مسابقه تسلیحاتی انجامیده و تنشی را آغاز کند که در نهایت می تواند به بی ثباتی در دریای چین جنوبی منجر شود را ابراز کرد.

رهبران کشورهای عضو "آ. سه. ان" از چین و آمریکا خواستند در مورد دریای چین جنوبی، خویشتندار باشند و مشکلات را با گفت و گو و مذاکره حل کنند.

کیشیدا فومیئو، نخست وزیر ژاپن هم در این نشست حمایت کامل خود از ایده آسه آن در مورد اقیانوس های هند و آرام را ابراز و تعهد کرد برای صلح و ثبات منطقه با ۱۰ کشور عضو آسه آن کار کند.

کیشیدا حمایت کامل خود برای «بینش آسه آن در مورد اقیانوس های هند و آرام» را ابراز داشت و گفت این ایده در اصول با ابتکار عمل ژاپن برای «اقیانوس های آزاد و باز هند و آرام» وجوه مشترکی دارد.

او همچنین به پرتاب اخیر موشک های بالستیک توسط کره شمالی اشاره کرد و گفت کره شمالی تهدیدی برای صلح و امنیت در این منطقه و جامعه بین المللی است.

نخست وزیر ژاپن خواهان اجرای کامل قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در مورد پرتاب موشک های بالستیک کره شمالی شد.

او همچنین از کشورهای دیگر خواست تا به حل فوری مسئله ربوده شدگان ژاپنی توسط کره شمالی کمک کنند.

کیشیدا همچنین درباره افزایش بهای نفت خام و تاثیرات آن بر اقتصاد جهانی سخن گفت و تمایل ژاپن برای کار با کشورهای دیگر جهت کمک به تثبیت بازار را ابراز کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز